164 nopeusmittari

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Profil
Viestit: 109
Liittynyt: 25 Maalis 2003, 13:07
Paikkakunta: Kuusankoski

164 nopeusmittari

Viesti Kirjoittaja Profil »

Nonnii viisaammat neuvokaas hiukan: Ilmat alkaa lämmetä ja tekosyyt loppua joten pitäisi emännän 164:een korjata nopeusmittari, eli vaihtaa se paljonpuhuttu trimmeri.

Onko jollain tietoa ko. osan merkki / malli jotta osaisi elektroniikkaliikkeestä kysellä ilman että ottaa vanhaa osaa malliksi.

Mistä paikasta noita saa hankittua ettei tarvitse koko päivää kierrellä etsimässä (vaikkapa pääkaupunkiseudulta).

Pistää hymyilyttämään kun parempi puolisko tulee kotiin ja kertoo että matka meni hyvin - ajelin sellasta 45:ttä (kierroslukumittarin mukaan) koko matkan. Ei se vauhtikaan näköjään tunnu niin kovalta kun ei itse tiedä paljoa sitä päästelee.

Itse jos ajelen ja nopeus nousee tuonne 150 tienoille niin rupeaa apumiehen puolelta kuulumaan ihmeellistä sivuääntä ;)

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11227
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Aiheesta on tekeillä juttua kerholehtiin, kunhan ehtisin taas asiaan hiukan paneutua.

Trimmerihän on siis vastus, jonka arvo on säädettävä. Käytännössä vastaa siis potentiometriä, jonka mitat ja tehonkesto vaan ovat tavallista pienemmät. Merkillä tai mallilla ei siis ole sinänsä merkitystä, tarpeellisia parametreja on ainoastaan (maksimi)vastusarvo. Olen muutamaan 164:n nopeusmittariin laittanut 100 ohmin trimmerin (eli säätöarvo siis 0-100 ohm) mutta säätö olisi varmaankin helpompi tehdä 50-ohmisella, silloin pieni säätömuutos ei vaikuttaisi niin radikaalisti mittarin näyttämään. Kannattaa myös valita suojattu trimmeri, se ei hapetu niin hanakasti kuin suojaamaton.

Nopeusmittarin takana on kaksi trimmeriä, yleensä ongelmia aiheuttaa se piirikortilla makaava yksilö. Säätöä varten mittaristo pitäisi periaatteessa aina avata, mutta homma helpottuu selvästi, kun mittariston takalevyyn kairaa trimmerinmentävän aukon ja juottaa uuden trimmerin piirikortin takapuolelle. Silloin nopeusmittaria voi säätää suoraan mittariston takaa eli riittää, kunhan mööpeli on irti kojelaudasta.

Ei muuta kuin askartelemaan Kuva
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Jakke

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Sanottakoon vielä tarkennuksena, että alkuperäinen trimmeri on lineaarinen 22 ohminen ja siis makaavaa mallia.

Avatar
milano
Viestit: 109
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 23:58
Paikkakunta: Otaniemi / Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja milano »

BTW, toimiikohan 75:n mittari samalla tavalla? Omani nimittäin näyttää tasaisesti noin 10 km/h liian vähän. Onko kukaan 75:n mittaria aukonut? Olisi mukava saada se näyttämään tasan oikein, en vain tiedä että pitääkö säätely aloittaa takapenkin alla olevasta ohjausboksista vai itse mittarin takaa löytyvästä elektroniikasta. Olisi kieltämättä helppoa jos asia korjautuisi trimmeriä säätämällä/ostamalla uusi.

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

75 mittari

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Voi hyvinkin olla sama juttu sielläkin. Omassa 75:ssä hyytyi aikoinaan kierroslukumittari. Siihen auttoi crc trimmeriin. En muista miten sen nopeusmittarin kanssa oli. Veikkaisin että trimmeri löytyy sieltäkin puolelta.

Vastaa Viestiin