GTV 916 hammastangon vaihto, itse. Ongelma, KORJATTU.

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
RepaMepa
Viestit: 60
Liittynyt: 19 Helmi 2016, 13:51
Car(s): Alfa Romeo GTV V6 2.0l Turbo!
Paikkakunta: Hämeenlinna

GTV 916 hammastangon vaihto, itse. Ongelma, KORJATTU.

Viesti Kirjoittaja RepaMepa »

Hammastanko on vaihdon tarpeessa, 10 vuotta näköjään kesti tarvikelaitos siellä, tarrat vuodelta 2006. Onko kenelläkään kokemusta kyseisestä operaatiosta? Miten paljon sieltä nyt ihan oikeasti tarvitsee purkaa pois edestä jotta hammastangon saa pois ja uusiksi? Tein hintatiedustelua eri firmoilta ja työn osuus huollossa olisi n. 450e, mikä nyt ei työtunteina tarkoita kovinkaan paljoa.

Jos jollain on vinkkejä miten homma etenisi kaikista sujuvimmin otan mieluusti ohjeita vastaan.

Kannattaako tehdä itse (ja säästää), vai teetättää Suomessa tai mahdollisesti käydä Virossa teetättämässä? Suosituksia korjaamoista Suomessa ja Virossa otetaan vastaan. Myös jos joku Alfa harrastaja täällä haluaisi tehdä homman niin tarjouksia otetaan vastaan!

Kiitos!
Viimeksi muokannut RepaMepa, 27 Elo 2016, 19:15. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Avatar
Keltsi
Viestit: 1837
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: GTV 916 hammastangon vaihto, itse, Suomessa vai Virossa?

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Kaverin Bravoon tuo sama homma tehtiin, olisiko ollut vuosi sitten. GTV:n tapauksessa saattaa isompi laatikko sekä V6 tekniikka hieman hankaloittaa operaatiota. Helpoiten käy, kun tiputtaa etupalkin irti ja sitten hammastangolle onkin jo hyvin tilaa...
"No smoke => no power => no hope"

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: GTV 916 hammastangon vaihto, itse, Suomessa vai Virossa?

Viesti Kirjoittaja Finest »

Ohjausakselin ja hammastangon nivel irti (jalkatila), auto/keula ylös, eturenkaat pois, raidetangot irti, letkut/putket irti, apurunko/etukelkka pois. Nesteen jossain välissä aiemmin pois.
Hammastako on sitten enää kahdella pultilla kiinni apurungossa.
Tuo tuli lonkalta, mutta korjaamokäsikirjassa ei taideta mainita apurungon poistoa, saattaa mahtua ilmankin pois?

Kallistuksenvakaajan puslat vaihtuvat samalla mukavasti.

Yksin tehtävissä, tosin apurunko painaa hieman jos käsin/jaloin auton alla selinmakuulla kannattelee.

Edit: tasauspyörästöllekin pääsee paremmin käsiksi :wink:

RepaMepa
Viestit: 60
Liittynyt: 19 Helmi 2016, 13:51
Car(s): Alfa Romeo GTV V6 2.0l Turbo!
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: GTV 916 hammastangon vaihto, itse, Suomessa vai Virossa?

Viesti Kirjoittaja RepaMepa »

Aloin tekeen itse! Muistin että minullahan on korjausopus tuohon, pdf muodossa. Siitä ja näistä kommenteista rohkaistuneena päätin että kyllä tuon itse pystyy tekee.

Väkästelin tallissa tovin ja meni yllättävän hyvin. Korjausoppaassa on hieman erikoisesti laitettu. Sitä voisi ymmärtää että vain 4 syl. versiossa tarvii ottaa apurunko pois, mutta sen voi myös ymmärtää että se on kohta ennen sitä joka viittaa vaan 4 syl. koneeseen (sivu 355). No ajattelin ensin kokeilla ilman apurungon poistoa, näyttäisi siltä että se voisi mahtua lirkuttelemalla ulos sivukautta. Jos sen saisi tuota kautta ulos niin tuo ei oikeestaan ole lainkaan niin työläs projekti!

Auki on nyt kaikki muu joka pitää hammastankoa kiinni mutta hammastangon nivel ei tahdo irrota jalkatilasta! Pultti ja mutteri aukesi helposti, mutta hammastangolta tuleva pikku rihloitettu akselin nysä ei vaan tahdo irrotta. Jotain kikkoja jotta sen saisi liikkumaan?

Ainiin vielä apurungon poistosta, jos sen tekee. Niin pakoputken etuosahan siitä on pakko irroittaa tieltä pois, eikö?

Kiitos!

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8683
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: GTV 916 hammastangon vaihto, itse, Suomessa vai Virossa?

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Pienellä vasaralla malttia käyttäen ja akselin suuntaisesti naputtamalla sen holkin saa irti akselista.
E: ainakin 156:ssa noin. Kuten myös joutuu pakoputken alkupätkän avaamaan tieltä.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: GTV 916 hammastangon vaihto, itse, Suomessa vai Virossa?

Viesti Kirjoittaja Finest »

Juu, itsestäänselvyys unohtui.
Downpipen/jousto-osan joutuu ottamaan pois, jos aupunrungon poistoon päädyt.
Taaemman pakosarjan jälkeisestä alkupätkää tuskin joutuu poistaamaan.

Itse jouduin parit pultit avaamaan vastakierrehylsyllä ja olikohan hammastangon pultit lukitteella vai vaan kuivana sisään..

RepaMepa
Viestit: 60
Liittynyt: 19 Helmi 2016, 13:51
Car(s): Alfa Romeo GTV V6 2.0l Turbo!
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: GTV 916 hammastangon vaihto, itse, Suomessa vai Virossa?

Viesti Kirjoittaja RepaMepa »

Päivitystä tilanteeseen!

Apurunkoa ei tarvitse laskea kokonaan pois, riittää että sitä laskee alas niin paljon että saa hammastangon akselin pois jalkatilan reiästä. Sen jälkeen koko hammastangon saa helposti ujutettua sivulta ulos, apparin puolelta minä sen sieltä vedin ulos.
Näin ei tarvinnut pakoputkeen kajota eikä myöskään irroittaa moottorin takakiinnikettä kokonaan. Irrottin kyllä kiinnikkeen apurungosta mutta jätin sen moottoriin kiinni (ylempi pultti oli niin tiukka etten saanut auki). Alatukivarret aukaisin apurungosta, näin ne pääsi liikkumaan helposti ja apurunko pääsi laskemaan alas. Alatukivarsien vaihto ei kyllä vaikuta kovin kummoiselta projektilta, kunhan saa alapallon irti. Hyvä niin, kun kulutusosaa taitaa olla.

Hammastangossa luki TRW ja tarra löytyi että "refurbished by tecnosir 2006". Eli tuo kyseinen peli kesti 10 vuotta, kilometreistä en sitten tiedä. Jos tuleva kestäisi sen samat 10 v niin hyvä. Lizarten kunnostama laitos on tilauksessa, nyt odottelen sen saapumista. Samalla laitan uudet raidetangon päät. Pitää sit viedä auto pyöränkulmien säätöön.
Vanhan hammastangon palkeet oli jo laitettu sikaflexillä kiinni, varmaankin että vuotoa ei huomaisi. Niissä palkeissa olikin sitten aika paljon marjamehua :D Olihan sitä myös päässyt tihkumaan auton pohjaan, enemmän kuskin puolelle, apurungolle ja silleen. No eipä ainakaan ihan heti lähde ruostumaan kun on oikein huolella öljykäsitelty.

Pari kysymystä:

- Hämeenlinnan seudulla joku joka tekee luotettavasti GTV:een pyöränkulmien säädön? Team F40 Nokialla tekee ainakin, kait 80 e hintaan. Kannattaako kuskata sinne?

- Nyt kun auto on kivasti korkealla ja tilaa on häärätä alla niin vaihdan vaihdelaatikon öljyn myös. Varmistan vielä että eikö vaihdelaatikon ja tasauspyörästön öljyt ole samat, mutta tyhjennystulppia on kuitenkin kaksi? Yksi suoraan alaspäin ja toinen viistosti taakse. Ja öljyn täyttö tapahtunee V6 laatikossa öljyn mittatikun reiän kautta?
Vaihdelaatikoiden öljyn vaihto on yleensä todella antoisaa puuhaa. Siinä jos jossain yleensä huomaa todella selvää parannusta uuden öljyn kanssa!


Kiitos!

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: GTV 916 hammastangon vaihto, itse, Suomessa vai Virossa?

Viesti Kirjoittaja Finest »

Euromasterilla käytin viime vuonna, säätivät myös takapään, vaikka oli jumissa. Taisi mennä 3h ja 100€, normaalisti oli jotain 70-80€
Samassa öljytilassa ovat.
Taaempi on tasauspyörästön ja edempi vaihdelaatikon tyhjennysproppu.

RepaMepa
Viestit: 60
Liittynyt: 19 Helmi 2016, 13:51
Car(s): Alfa Romeo GTV V6 2.0l Turbo!
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: GTV 916 hammastangon vaihto, itse, Suomessa vai Virossa?

Viesti Kirjoittaja RepaMepa »

Ensimmäiset ongelmat tuli vastaan!

Uudet osat tulivat. Hammastanko Lizarte 01.01.1500, pitäisi varaosanumeroiden sekä ulkomuodon perusteella olla passeli tuohon omaan Gtv:hen. Ulkomuodossa ainoat eroavaisuudet ovat putkien kiinnitys ja se joku kannakke juttu joka kai on käytössä neloskoneessa. V6 se vaan roikkuu mukana turhan panttina.
Mutta mutta, kierteet johon raidetangon päät isketään kiinni ovat jotain hienoa kierrettä. Vanhassa on tavis milli kierteellä. Kuten myös ovat uudet raidetangon päät jotka tilasin samalla.
Eli missä Alfa mallissa on raidetangon pään sisäkierteet hienoa kierrettä? Vai onko ylipäänsä missään? Mistä siis metsästän itselleni oikeat raidetangon päät?

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: GTV 916 hammastangon vaihto, itse, Suomessa vai Virossa?

Viesti Kirjoittaja Finest »

Lonkalta olisin veikannut 1,5 nousua, kuten ulkopäissä.
Voisin illemmalla katsoa tuosta vaihdetusta sisäpäästä nousun.

Esim. Varaosavarikko saattaisi olla sen verran asiantunteva, että löytäisi katalogeistaan oikeaa osaa.

Avatar
JMC
Viestit: 1109
Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
Car(s): Opel Insignia 2.0CDTI Aut. -09
ex. 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98
Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu

Re: GTV 916 hammastangon vaihto, itse, Suomessa vai Virossa?

Viesti Kirjoittaja JMC »

Eikös gtv:tä ollut kaksilla raidetangon päillä? Suoran muotoista ja sitten kurvikkaampaa.. Kurvikkaat oli muistaakseni samat kun fiat mareassa, semmoset mullakin on uudet hyllyssä kun omassa gtvssä oli erilaiset :lol:

RepaMepa
Viestit: 60
Liittynyt: 19 Helmi 2016, 13:51
Car(s): Alfa Romeo GTV V6 2.0l Turbo!
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: GTV 916 hammastangon vaihto, itse, Suomessa vai Virossa?

Viesti Kirjoittaja RepaMepa »

Tässä kuva missä selvästi näkyy ero kierteessä. Siis sisäkierteellä tarkoitan raidetangon pään sisäkierrettä.

http://aijaa.com/OKIO8X

Taaempi keppi uusi, etummainen vanha.

Pitää ottaa yhteyttä tuonne Varaosa varikkoon.

Vanhassa oli kurvikas malli. Uudet jotka sain oli myös kurvikkaat. Oliskohan ne suorat tiheällä kierteellä?

Avatar
JMC
Viestit: 1109
Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
Car(s): Opel Insignia 2.0CDTI Aut. -09
ex. 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98
Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu

Re: GTV 916 hammastangon vaihto, itse, Suomessa vai Virossa?

Viesti Kirjoittaja JMC »

Nopealla googletuksella molemmissa päissä on 1,5mm nousu.. Suora malli on M14 ja Kurvikas M12. Mikähän tuohon sitten käy :shock:

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: GTV 916 hammastangon vaihto, itse, Suomessa vai Virossa?

Viesti Kirjoittaja Finest »

Eli siis ulomman pään kierteestä kysymys?
Niitä päitä saa ensi hätään vaikka motonetista. 17-2279 & 17-2280.

RepaMepa
Viestit: 60
Liittynyt: 19 Helmi 2016, 13:51
Car(s): Alfa Romeo GTV V6 2.0l Turbo!
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: GTV 916 hammastangon vaihto, itse, Suomessa vai Virossa?

Viesti Kirjoittaja RepaMepa »

Kyllä ulompi raidetangon pää. Soitin aikaisemmim motonettiin ja kysyin juuri noista raidetangon päistä. Varaosa tiskillä olivat sitä mieltä että ovat ihan vakio kierteellä.
Kun taas tuossa uudessa hammastangossa kierre on selvästi tiheämpi.

Mister-autosta tulleet raidetangon päät sopivat vanhaan hammastankoon. Olivat tämmöiset http://m.mister-auto.fi/fi/raidetangon- ... 01326.html

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: GTV 916 hammastangon vaihto, itse, Suomessa vai Virossa?

Viesti Kirjoittaja Finest »

Mulla ne motonetin päät on 1.5mm nousulla. 2 tai 3 kertaa tullut haettua.
Kammallahan se voi varmistaa paikan päällä jos tuolta hakee.
Todennäköisesti valmistaja vain on joku halpis ja kesto sen mukainen.

RepaMepa
Viestit: 60
Liittynyt: 19 Helmi 2016, 13:51
Car(s): Alfa Romeo GTV V6 2.0l Turbo!
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: GTV 916 hammastangon vaihto, itse, Suomessa vai Virossa?

Viesti Kirjoittaja RepaMepa »

Pitää käydä motonetissä varmistamassa sitten. Uusi hammastanko kainaloon ja siitä sen sit näkee. Olis kiva saada auto ajoon taas!

RepaMepa
Viestit: 60
Liittynyt: 19 Helmi 2016, 13:51
Car(s): Alfa Romeo GTV V6 2.0l Turbo!
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: GTV 916 hammastangon vaihto, itse, Suomessa vai Virossa?

Viesti Kirjoittaja RepaMepa »

Nyt on käyty sekä Motonetissä että Varaosa Varikolla. Tästä alkaa kehkeytyä mysteeri.

Eli uuden hammastangon raidetangon ulomman pään kierteet ovat kokoa 12x1,25?!!? Katsottiin kierrekammalla ja tönärillä.
Ainut on vaan että en löydä mitään raidetangonpäätä joka olisi tuolla kierteellä. Löytyy jotain missä on joku kierre M10x1.25, mutta selvästi tuo on M12x1.25.
Yritin myös katsoa olisiko esim Fiat Coupessä käytetty tuommoista M12x1.25 mutta ei.

Voipi olla että pitää lähettää kaikki nuo kamat takaisin mister-autolle. Alkaa tuntua siltä että tuohon Lizarten kunnostamaan runkoon on joku ruuvannut ihan jotkut muut suorat raidetangon päät kun mitkä Alfaan kuuluvat. Tai sit pitää yrittää saada ne lähettämään oikean malliset suorat raidetangon päät mitkä itse sit ruuvailee kiinni tuohon hammastankoon.

Onko kukaan koskaan ikinä missään mitenkään kuullut Alfasta missä olisi raidetangon ulompi pää M12x1.25 kierteellä?

Kiitos!

Avatar
Polforea
Viestit: 11217
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: GTV 916 hammastangon vaihto, itse, Suomessa vai Virossa?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Oliko raidetangot valmiiksi kiinni ohjausvaihteessa kun tilasit sen vai tulivatko erikseen irrallaan?

Minä lähtisin neuvottelemaan myyjäliikkeen kanssa vääränkierteisten osien (=koko paketti tai pelkät raidetangot, riippuen ed. kysymyksen vastauksesta) vaihdosta jo tulevaisuudenkin kannalta - jos nyt metsästät sopivat ulkopäät, niin sama homma on edessä seuraavan kerran kun ulkopäästä on pallo väljä. Tottahan tuo tietää lisäviivettä asennukseen, mutta on se silti pitkällä tähtäimellä aika hyvä vaihtoehto.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

RepaMepa
Viestit: 60
Liittynyt: 19 Helmi 2016, 13:51
Car(s): Alfa Romeo GTV V6 2.0l Turbo!
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: GTV 916 hammastangon vaihto, itse, Suomessa vai Virossa?

Viesti Kirjoittaja RepaMepa »

Suorat raidetangot olivat valmiiksi kiinni hammastangossa. Eli hammastanko oli valmis paketti. Ainoastaan raidetangon päät tilasin sitten lisäksi.

Laitoin viestiä mister-autolle ja kysyin että mitä tässä nyt oikein tehdään. Pakkohan sitä on saada osa joka kaikin osin sopii autoon, ei vaan osittain. Kaiken lisäksi kun kaikki numerot yms yms sanoo että näin pitäisi olla.

Avatar
Polforea
Viestit: 11217
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: GTV 916 hammastangon vaihto, itse, Suomessa vai Virossa?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Joo, vaihtoon vaan ja sopivaa tilalle. Säästää turhaa ressiä tulevaisuudessa kun ei ala etsimään yksisarvista harvinaisempia kulutusosia.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
VMTD
Viestit: 3336
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: GTV 916 hammastangon vaihto, itse, Suomessa vai Virossa?

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Ainakin minun 155 dieselissä -95 oli juuri tuollaiset raidepäät 12 mm 1.25 nousu, sitten -97 olikin 14 mm kierre.
Jos tilailet uusia päitä, nin yleensä isossa kartiossa on 12 mm kierre ja pienessä 10 mm. Pieni kartio kait 13mm ja iso 20 mm. Kyllä noita päitä pitäs ainakin euroopasta löytyä.
Yksi uusi olisi minullakin hyllyssä ja kaksi käytettyä ehjää, kun ehtisin vaihtaa uudet raidepäät ennen myyntiä.

Ainakin autodoc:lla näyttää olevan mutkallisia raidepäitä, 12mm sekä 1,25, että 1,5 nousulla.

RepaMepa
Viestit: 60
Liittynyt: 19 Helmi 2016, 13:51
Car(s): Alfa Romeo GTV V6 2.0l Turbo!
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: GTV 916 hammastangon vaihto, itse, Suomessa vai Virossa?

Viesti Kirjoittaja RepaMepa »

Kiitos tiedosta! Todellakin tuossa 155 dieselissä on tuota 12x1.25 kierrettä (esim. http://www.mister-auto.fi/fi/raidetango ... 12476.html). Eihän se nyt haittaisi että saisi bilsteinin osaa.

Mutta aloin miettimään tuon suoran raidentangon pituutta. Että onko se sitten sama tuossa 155 dieselissä kun mitä Gtv V6:ssa? 1.9 l diesel tunnistaa tuon 12x1.25 kierteen mutta ei taas samaa ohjausvaihdetta (Lizarte 01.01.1500). 2.5l diesel taas tunnistaa ohjausvaihteen (Lizarte 01.01.1500) mutta ei tuota 12x1.25 kierrettä :D
Jos suoran raidetangon pituus on sama ja kartio sopii niin sittenhän homma olisi melkein siinä!

EDIT: Tuossa omassa Gtv:ssä on kartiokoko on tuo pienempi eli 13mm. Kun taas tuossa Bilsteinin 12475 raidetangonpäässä on kartiokoko 22mm. Eli se on sitten no-go.

RepaMepa
Viestit: 60
Liittynyt: 19 Helmi 2016, 13:51
Car(s): Alfa Romeo GTV V6 2.0l Turbo!
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: GTV 916 hammastangon vaihto, itse, Suomessa vai Virossa?

Viesti Kirjoittaja RepaMepa »

Edistystä!

Mister-autolla ovat hieman jähmeitä, no niin massiivinen firma kun on kyseessä niin ei ehkä yllättä. Mutta he eivät lähetä uusia suoria raidetankoja hyvitykseksi. Niin että siis vaan palauttaisin vääränlaiset suorat raidetangot mutta pitäisin sopivan hammastangon. Heille hammastanko+raidetangot ovat yksi paketti.

No koska noita hammastankoja ei nyt joka puussa kasva haluan pitää sen. Soittelin eri paikkoihin ja viimein sain sitten avun. Team F40 kysyi vaan että "Miksi et vaihda niitä vanhan hammastangon raidetankoja siihen uuten?". Itse olin kyllä sitä ajatellut mutta suuressa rehellisyydessäni ajattelin etten niin voi tehdä. Kun lähetän vanhan hammastangon panttina takaisin ja siinä on sitten väärät raidetangot. Sanoivat vaan siellä Team F40:llä että vastaanottajahan siinä vaan hyötyy kun saa uudet tikut.
Joten näin tulen sitten tekemään. Sit on valmiiksi myös sopivat uudet raidetangon päät odottamassa.

Eikös noiden suorien raidetankojen vaihtaminen hammastangosta ole aika easy juttu. Eikun hammastanko kunnolla kiinni, hyvä ote raidetangosta ja kiertämällä auki. Ei kait niissä mitään vippaskonsteja ole? Pitäisi olla ihan normaalisti oikealla kierteellä ja kaikki.

Voin muuten lämpimästi suositella tuota Team F40! Sieltä saa todella asiantuntevaa palvelua ainakin GTV:hen liittyen. Mielellään jakavat tietoaan ihan vaikka ei ostaisikaan Ferrarin huoltoa samalla.

RepaMepa
Viestit: 60
Liittynyt: 19 Helmi 2016, 13:51
Car(s): Alfa Romeo GTV V6 2.0l Turbo!
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: GTV 916 hammastangon vaihto, itse, Suomessa vai Virossa?

Viesti Kirjoittaja RepaMepa »

Päivitystä.

Hiljaa hyvää tulee! Remppa kohta valmis, akku olis päässyt hupenemaan kun ajattelemattomana olin pitänyt ovia/luukkuja auki rempan ajan, enkä kytkenyt akkua irti. Joten kunhan se nyt latautuisi niin pääsisi lyömään koneen käyntiin ja tarkistaa että ei vuoda mistään ja että kaikki toimii kuten pitää.

Sit pitää vaan käydä säädättämässä ohjauskulmat ja eikun kovaa ajoa vaan.

RepaMepa
Viestit: 60
Liittynyt: 19 Helmi 2016, 13:51
Car(s): Alfa Romeo GTV V6 2.0l Turbo!
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: GTV 916 hammastangon vaihto, itse, Suomessa vai Virossa?

Viesti Kirjoittaja RepaMepa »

Vastoinkäyminen. Koeajo toi ilmi uuden vian.

Ohjaus tuntui kummalliselta, mutta oletan että tämä johtunee vääristä ohjauskulmista. Laitoin raidetangonpäät samoille kohdille kun vanhat olivat, jos olisivat edes sinnepäin, mutta luultavasti ei. Vanhassa oli apparin puolella 14mm kierrettä näkyvissä ja kuskin puolella 3mm, eli tosi iso ero.

Mutta todellinen ongelma oli seuraava:

Ajaessa yli n.60 km/h kuskin puolen etujousituksesta/ohjauksesta/jostain alkoi kuulla ihme pauketta. Pauke myöskin tuntui autossa. Pauke kuului ihan tasaisella tiellä.. Alemmissa vauhdeissa ääntä ei tullut, vaikka ajoi hieman kuoppaan. Minusta tuntui että se johtui lisääntyneestä voimansiirron tarpeesta, ikään kun vetari tms. Voiko tosi virheelliset ohjauskulmat aiheuttaa jotain tämmöistä? Esim hurja haritus taikka sitten auraus?

Luin vielä korjauskäsikirjaa missä sanotaan että apurunkoa takaisin asennettaessa apurunko pitää ensin kiinnittää väliaikaisesti. Sitten keskittää se käyttäen kahta 17,5 mm tuurnaa ja sen jälkeen kiristää lopulliseen momenttiin. Tätä kohtaa en ollut huomannut aikaisemmin joten tätä en tehnyt. Mutta apurunko meni ihan hyvin paikalleen, kaikki pultit. Ja kokonaan minulla apurunko ei ollut irti, laskin sitä ainoastaan alaspäin.
Te jotka olette noiden apurunkojen kanssa pelanneet. Oletteko te keskittäneet se tuolla tuurna taktiikalla? Voiko joku tuommoinen aiheuttaa tuota pauketta jollain tavalla?

Huomenna taas auto ylös ja tutkimaan... :bad-words: :bad-words: :bad-words:

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: GTV 916 hammastangon vaihto, itse. Ongelma, apua!

Viesti Kirjoittaja Finest »

En kyllä keskittänyt muuten kuin kiinnityspulteilla, oli kokonaan irti.

En viitsi arvailla, mutta olisiko jokin avatuista pulteista voinut jäädä löysälle ja aiheuttaa elämistä?

Avatar
Polforea
Viestit: 11217
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: GTV 916 hammastangon vaihto, itse, Suomessa vai Virossa?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

RepaMepa kirjoitti:Ohjaus tuntui kummalliselta, mutta oletan että tämä johtunee vääristä ohjauskulmista. Laitoin raidetangonpäät samoille kohdille kun vanhat olivat, jos olisivat edes sinnepäin, mutta luultavasti ei. Vanhassa oli apparin puolella 14mm kierrettä näkyvissä ja kuskin puolella 3mm, eli tosi iso ero.
Yleisellä tasolla: ei kannata katsella kierteitä (no, tuossa tapauksessa saatoit kierteistä nähdä että ohjaus ei ole hammastangon osalta keskellä, eli sinänsä ihan järkevää), vaan laittaa yhtä kauas kiintopisteestä johon voi verrata. Jos vaihtaa pelkän raidetangon ulkopään, voi mitata matkan ulkopään pallonivelen keskeltä sisäpään niveleen, suojakumin reunaan tms. Jos vaihtaa koko ohjausvaihteen, niin ohjausvaihteen samassa asennossa (keskellä tai yhtä kaukana keskeltä) voi vertailla ulkopään pallonivelen keskikohtaa kiintopisteeseen korissa. Tärkeätä on ottaa ulompi mitta nimenomaan siitä pallonivelen keskeltä, koska raidepäiden mitat, raidetankojen kierremäärät yms voi erota. Toki edelleen kannattaa ja pitää tuon jälkeen suorittaa oikeaoppinen pyöränsuuntaus, mutta noin pääsee samalle tontille kuin vanhojen osien kanssa on oltu.

Kaverille joskus vaihdettiin raidetangon ulkopää, vanha ja uusi osa vierekkäin verrattuna niillä oli n. sentti mittaeroa. Pallon keskeltä mitattuna päästiin tontille jotta auton käytös ja rengaskuluma oli järkevä, samaan mutteriin kiristettynä olisi heittänyt jo hyvinkin merkittävästi.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

RepaMepa
Viestit: 60
Liittynyt: 19 Helmi 2016, 13:51
Car(s): Alfa Romeo GTV V6 2.0l Turbo!
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: GTV 916 hammastangon vaihto, itse. Ongelma, KORJATTU.

Viesti Kirjoittaja RepaMepa »

^ Joo ohjauskulmat ovat ihan päin metsää tällä hetkellä, mutta kyllä niillä nyt tuohon alle 10 km päähän ajaa ne säädettäviksi. Arvasin kyllä että ei ne mene lähellekkään oikein kun laittaa sinnepäin kun vanhat. Luulen että ne on olleet entisestäkin vähän väärässä, koska renkaat ovat epätasaisesti kuluneet. Hyvä saada ne nyt kohdilleen.

Ja sitten ongelmaan joka oli. Finest oli oikeassa, apurunko siellä oli päässyt elämään. Varsinkin kuskinpuoleinen etummainen pitkä pultti oli liian löysällä. Ihan omaa mokaa siis :oops:
Nyt ei enää pauku. Uusi hammastanko, uusilla ohjaustehostinnesteillä ja raidetangonpäillä tuntuu aika paljon pehmeemmältä ja tehokkaamalta kun vanha! Samoin myös vaihdelaatikko toimii tosi paljon jouhevammin kun on uudet öljyt sielläkin.

Kiitos kaikille kommenteista ja avuista! Jos joku joskus tekee tuota remppaa itse niin minulta saa kysyä vinkkejä jos niitä kaipaa!

Vastaa Viestiin