156 1.9 jtdm jakopää

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Marko S
Viestit: 5
Liittynyt: 21 Tammi 2016, 12:50
Car(s): Alfa 156 1.9 jtdm, 2x typ81q, 3x B4, T3 syncro, +joukko muita romuja
Paikkakunta: Tyrwää

156 1.9 jtdm jakopää

Viesti Kirjoittaja Marko S »

Tervehdys vaan kaikki Alfistit, yksi kohtalotoveri ilmoittautuu joukkoon :-D

Ostin projektiksi tuommoisen 156 1.9 jtdm:n. Autossa oli pientä hifisteltävää ja selkeä käyntivika. Lähti kyllä ihan ok käyntiin mutta oli selkeästi vajaatehoinen välillä 1000-2000 rpm, sammuili välillä yms. Tulppasin EGR-venttiilin ja käynti parani selvästi mutta tehottomuus ja savutus läpi kierrosalueen jatkui edelleen. Siinä tuli sitten tutkittua MAP/MAF, vnt-siipien toiminta, ilmanpuhdistin, pakoputki, joukko antureita mutta mikään ei vaikuttanut parantavasti käyntiin, toiseen suuntaan kyllä. Koska pirssiin oli täysi huoltovihko (160 tkm rullailtu), ei jakopää ollut ensimmäisenä tarkastettavien listalla, vihkon mukaan ratsuni-huolto on laittanut sen vajaa kaksi vuotta/30 000 tkm sitten. Noh, kuitenkin, tuli vaihe, että senkin kopan alle tuli mieleen katsoa, onneksi. Ei ole noin löysää remmiä tullut vastaan ehjästä moottorista...

Tässähän olisi voinut toimia sitenkin, että olisi huristellut tuolla ko. homman tehneeseen paikkaan mutta en uskaltanut enää ajaa autolla ja toisaalta, vag-tuotteita harrastavana sitä on tottunut tekemään hommat itse. Eli purin jakopään esille ja huomasin että vaikka kiristin on ruuvilla tiukasti kiinni, niin se liikkuu holtittomasti. Oletin vian johtuvan viallisesta kiristimestä mutta irrotettuani sen, huomasin jousen olevan ehjä mutta kiertyneen väärään suuntaan melkein kierroksen, jolloin jousella ei ollut mitään virkaa. Ilmeisesti väärään suuntaan kiertynyt jousi (?) oli lohkaissut kiristimestä pienen palan, sillä jotain ylimääräistä oli tippunut jakohihnan ja pyörien väliin ja tehnyt hihnaan kaksi reikää. Pyöräytin jousta vajaan kierroksen toiseen suuntaan ja vóila, kiristin toimii normaalisti, eli asennusvirheeltä vaikuttaa minun silmissäni.

Käyntivian ilmeisen syyn selvittyä, aloin etsimään uusia jakopään osia. Tässä kohtaa päästään varsinaiseen kysymykseen, mikä hihna tuommoiseen tulee? Vanhan hampaat on laskettu pariin kertaan ja lukumääräksi saatu 198. Tämä lienee silloin oikea remmi? Ulkomaan varaosakaupat antoivat rekisterinumerolla sekaisin molempia, sekä 198, että 199 hampaisia. Tammer-Dieselin varaosamyyjä pyysi rekisterinumeron ja sanoi, että kone antaa tähän vain yhtä pituutta. Noh, sitä pituutta sai sitten tivata kolmeen kertaan ennenkuin suostui paljastamaan. Kuulemma 199- hampainen. Ilmoitin vanhan olevan 198 hampainen, jolloin selvitti asiaa ja sanoi myyvänsä 199-hampaisen ja lisäksi vesipumpun, ero tulee kuulemma vesipumpusta. Tuo auto on rekisteröity 2005, jos siitä tiedosta on iloa...
Liitteet
DSC_0044.jpg
DSC_0044.jpg (103.57 KiB) Katsottu 6666 kertaa
DSC_0041.jpg
DSC_0041.jpg (88.35 KiB) Katsottu 6666 kertaa
DSC_0030.jpg
DSC_0030.jpg (92.23 KiB) Katsottu 6666 kertaa

Avatar
michelin
Viestit: 258
Liittynyt: 20 Tammi 2016, 20:06
Car(s): Passat Variant 1.6 TDI -12
Ex 147 1.6 TS -04

Re: 156 1.9 jtdm jakopää

Viesti Kirjoittaja michelin »

Tervetuloa foorumille! Tää taitaa ollakin "tuttu" auto jota olin myös katsomassa. Kiireiden takia en itse sitten koeajolle koskaan päässyt, mutta jotain vikaahan siinä oli ja myyjäkin sen kyllä myönsi. Vaikuttaisi siltä että meni hyvään kotiin 8)

Fixus verkkokaupan haku kertoo 1.9:lle päästöluokaltaan Euro 3 hammaslukumääräksi 198 ja Euro 4:lle 199. Liekö tässä Euroluokassa sitten se ero jonka perusteella voi hihnan valita?

E: Ilmotetut päästöarvot, jos puhutaan samasta autosta (2005 1.9 JTD 150 hv)

[g/km]
CO 0,512
NOx 0,302
Hiukkaset 0,037
HC/THC+NOx 0,367

Kaikki arvot ylittävät hieman (Wikipediasta luetut) dieselin Euro 4 rajat, jolloin voisi olettaa että tuo on Euro 3 auto.
Rek.otteessakaan tuota tietoa ei taida lukea, mutta osaiskohan esim. katsastuskonttori selvittää?
Viimeksi muokannut michelin, 20 Heinä 2016, 21:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: 156 1.9 jtdm jakopää

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Äkkiä tekis mieli todeta että 156 nokalla dieselit ovat enintään euro3. Ja 159:ssä tuli sit euro4 ja 5.

Edit, tämmöinen sivu tuli vastaan. http://autojen.com/paastot/alfa-romeo/156.html
Abarth 500 Esseesse

Nakutin
Viestit: 77
Liittynyt: 05 Heinä 2014, 11:15
Paikkakunta: Jämsä

Re: 156 1.9 jtdm jakopää

Viesti Kirjoittaja Nakutin »

Ääni 198 hampaiselle. Parin vuodentakaisen jakopääremontin aikaan, laitoin hammasluvun muistiin, kun sitä lukua arvottiin täälläkin.
Kyseessä siis 16v/150hv.

Marko S
Viestit: 5
Liittynyt: 21 Tammi 2016, 12:50
Car(s): Alfa 156 1.9 jtdm, 2x typ81q, 3x B4, T3 syncro, +joukko muita romuja
Paikkakunta: Tyrwää

Re: 156 1.9 jtdm jakopää

Viesti Kirjoittaja Marko S »

Kiitokset, ensimmäinen ajossa oleva Alfa talossa, hyvin positiivinen kokemus mutkaisella asfaltilla etuvetoiseksi. Turun suunnaltahan tämä tuli noudettua nimenomaan korjattavaksi, takapyörä ei alkuun pyörinyt koeajolla lainkaan, vaihdekeppi sivusuunnassa liian jäykkä ja sitten tuo käyntihomma. Tuota itsekkin epäilin, että moottori (16v/150hp) olisi euro3 mutta varaosaliikkeiden arvuuttelu asiassa epäilytti, ulkomaan foorumien mukaan menee käsittääkseni juuri niin, että euro3 on 198 hampainen ja euro4 199 hampainen, eli nyt uskaltaa laittaa tilaukseen 198 hampaisen jakohihnasarjan, ulkomailta kun tilailee, niin mielellään yrittää tilata heti oikeat osat :)

Sitten voisin kysyä vielä tuosta ajoituksesta. Tilasin Ebaysta ajoitustyökalusarjan, joku kiinalainen tekele hinnasta päätellen. Huonon käynnin ja todella löysän remmin perusteella oli hyvin todennäköistä että jako on hypännyt ja tuolla sarjalla se sitten piti saada kohdalleen. Moottori on minulle entuudestaan tuntematon tuttavuus mutta löysin netistä jotain tietoa, lukitsin pakopuolen nokka-akselin ajoitustyökalulla paikoilleen ja laitoin kampiakselin ajoitustyökalun paikalleen. Kuvassa nokka-akseli lukittu paikalleen, jako heittää työkalun mukaan ihan käsittämättömän paljon, joten, teinkö jotain väärin, onko kiinalaisen työkalu susi vai voiko tuo olla noin paljon pielessä ja käydä silti? Viimeinen vaihtoehto tuntuu epätodennäköisimmältä :shock: Luulisi, ettei jako voisi olla hammasta enempää pielessä....
Liitteet
DSC_0027.jpg
DSC_0027.jpg (105.92 KiB) Katsottu 6509 kertaa

Nakutin
Viestit: 77
Liittynyt: 05 Heinä 2014, 11:15
Paikkakunta: Jämsä

Re: 156 1.9 jtdm jakopää

Viesti Kirjoittaja Nakutin »

Mullehan kävi kaks vuotta sitten näin. http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1&t=28066

Jos sulla näyttää kaikesta linjaamisesta huolimatta noin paljon olevan jako pielessä, niin kannattaisko kuitenkin napata nokka paketti ylös ja katsoa keinut. Mullahan ne oli kaikki pakopuolelta katki.
Paskamaisin hommahan tuossa on ruiskunsuuttimien irrotus kannesta.

Avatar
Vito
Viestit: 754
Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05x2,156 SW 2.0 JTS-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
Paikkakunta: Loch Troll

Re: 156 1.9 jtdm jakopää

Viesti Kirjoittaja Vito »

Marko S kirjoitti:Kiitokset, ensimmäinen ajossa oleva Alfa talossa, hyvin positiivinen kokemus mutkaisella asfaltilla etuvetoiseksi. Turun suunnaltahan tämä tuli noudettua nimenomaan korjattavaksi, takapyörä ei alkuun pyörinyt koeajolla lainkaan, vaihdekeppi sivusuunnassa liian jäykkä ja sitten tuo käyntihomma. Tuota itsekkin epäilin, että moottori (16v/150hp) olisi euro3 mutta varaosaliikkeiden arvuuttelu asiassa epäilytti, ulkomaan foorumien mukaan menee käsittääkseni juuri niin, että euro3 on 198 hampainen ja euro4 199 hampainen, eli nyt uskaltaa laittaa tilaukseen 198 hampaisen jakohihnasarjan, ulkomailta kun tilailee, niin mielellään yrittää tilata heti oikeat osat :)

Sitten voisin kysyä vielä tuosta ajoituksesta. Tilasin Ebaysta ajoitustyökalusarjan, joku kiinalainen tekele hinnasta päätellen. Huonon käynnin ja todella löysän remmin perusteella oli hyvin todennäköistä että jako on hypännyt ja tuolla sarjalla se sitten piti saada kohdalleen. Moottori on minulle entuudestaan tuntematon tuttavuus mutta löysin netistä jotain tietoa, lukitsin pakopuolen nokka-akselin ajoitustyökalulla paikoilleen ja laitoin kampiakselin ajoitustyökalun paikalleen. Kuvassa nokka-akseli lukittu paikalleen, jako heittää työkalun mukaan ihan käsittämättömän paljon, joten, teinkö jotain väärin, onko kiinalaisen työkalu susi vai voiko tuo olla noin paljon pielessä ja käydä silti? Viimeinen vaihtoehto tuntuu epätodennäköisimmältä :shock: Luulisi, ettei jako voisi olla hammasta enempää pielessä....
Tuo työkalu on väärin.En osaa nyt kapulalla linkittää,mut projektitopikissa löytyy kuva miten se kuuluu olla.olikohan joku 156 2.4Jtdm 9-vuotishuoltoa.Hihnapyörässä on nystyrä mihin pikkureijän pitäs asettua.
Edit.No tuossa http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=4&t=27425
Lisää edittiä :mrgreen: Tuosta sun kuvasta ei saa selvää onko tuossa sun työkalussa ollenkaan tuota nystyrän pikkureikää?

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 156 1.9 jtdm jakopää

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Kello 14:sta, about reikä löytyy?

Ja tuo kampuran lukitustyökaluhan on sitten eri aika monelle koneelle. Heittoa ihan vähän - eli onko varmasti oikea palikka? Kiinalaiset voineet laittaa vaikka Fiatin Firen vastaavan.....
8v ja 10v tais olla peräti sama, mutta monessa muista oli eroja. Ja koska samannäköistä työkalua käytetty muissakin konsernin vermeissä, niin se hiivatin bensakoneen vastaava kyllä paikalleen menee, vaan eipä ole kohdillaan ei.

Nimimerkillä:
Kaikki ne paikalle sopivat, väärät vaan pisti nystyrät ihan vääriin suuntiin.
10v-koneessa tuo nystyrähän jää johonkin klo 18, Sitten jossakin hiivatissa lähemmäs klo 16:sta...

Nakutin
Viestit: 77
Liittynyt: 05 Heinä 2014, 11:15
Paikkakunta: Jämsä

Re: 156 1.9 jtdm jakopää

Viesti Kirjoittaja Nakutin »


Marko S
Viestit: 5
Liittynyt: 21 Tammi 2016, 12:50
Car(s): Alfa 156 1.9 jtdm, 2x typ81q, 3x B4, T3 syncro, +joukko muita romuja
Paikkakunta: Tyrwää

Re: 156 1.9 jtdm jakopää

Viesti Kirjoittaja Marko S »

Joo, toi mun kuva on huono, kuusiokolohylsy peittää nystyrän. Tässä muutama parempi kuva, jos näistä sais selvää. Nystyrä siis sille tarkoitetussa reiässä kyllä. Ei tuo pieni lovi pyörän alla kerro ajoituksesta mitään, nystyrä ja lovi kohdalleen? Silloin heitto ei olisi paha, mutta työkalu kylläkin siinä tapauksessa pelkkä aihio....
Liitteet
DSC_0088.jpg
DSC_0088.jpg (97.24 KiB) Katsottu 6303 kertaa
DSC_0087.jpg
DSC_0087.jpg (133.9 KiB) Katsottu 6303 kertaa
DSC_0086.jpg
DSC_0086.jpg (113.38 KiB) Katsottu 6303 kertaa

Gusse
Viestit: 905
Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
Paikkakunta: Espoo

Re: 156 1.9 jtdm jakopää

Viesti Kirjoittaja Gusse »

Jos tämän sivun http://tinyurl.com/jrrp746 kuvaan on uskominen, niin silloin nystyrän pitäisi olla lähes keskellä

jalittam
Viestit: 1842
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: 156 1.9 jtdm jakopää

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Onko hihnassa tehtaanlaiset merkit viel näkösällä? Tahi uus hihna jo näpeissä...
Pujottaa remmin paikalleen ja kattoo siitä heiton, jos sitä on.

Ja kurkkaa imupuolenki lukituskohta et onko se kohdallaan, josvaik kansiremppaa tehty...

Marko S
Viestit: 5
Liittynyt: 21 Tammi 2016, 12:50
Car(s): Alfa 156 1.9 jtdm, 2x typ81q, 3x B4, T3 syncro, +joukko muita romuja
Paikkakunta: Tyrwää

Re: 156 1.9 jtdm jakopää

Viesti Kirjoittaja Marko S »

Pahasti näyttää tuo linkin työkalusarja identtiseltä minun sarjani kanssa. Hihnasarja on tilattu Saksasta mutta vielä matkalla, Roomeo joutuu nyt odottelemaan muutaman päivän osia. Tuo olikin uutta tietoa, että hihnassa on merkit, sillähän se sitten vielä varmistuu. Tuo jako ilmeisesti kuitenkin heittää noin paljon, se on nyt sitten vielä pohdinnassa, pitäisikö venttiilikopan alle kurkata. Käynnistä sammutettu antaa vähän toivoa ettei olisi mitään rikki vaikka tuossa Nakuttimen kertomuksessa tilanne oli hieman vastaava, normaalisti sammutettu kone myöskin. Kertoilen sitten kun osia saapuu, että miten tarina jatkuu.

jalittam
Viestit: 1842
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: 156 1.9 jtdm jakopää

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Esim tossa kampuranpyörän kuvassa klo 8 ja 9 välillä on lovi valkoisella. Siin o hihnamerkki. Nokkapyörässä lie vastaavanlainen. Railipumpussa myös merkki, vaik sillä väliä ookkaan. Remmissä viurot, mikkä menee noihi rullien merkkeihin.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: 156 1.9 jtdm jakopää

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

jalittam kirjoitti:Esim tossa kampuranpyörän kuvassa klo 8 ja 9 välillä on lovi valkoisella. Siin o hihnamerkki. Nokkapyörässä lie vastaavanlainen.
Jep. Nokkapyörässä ja kampuralla merkki johon hihnassa olevat viivat osuvat.

Itse työkalu näyttää osuvan ihan siihen kohtaan mihin pitääkin. Kampiakselin pyörän nystyrä tulee suoraan alaspäin ja tulipellin puoleiseen reikään pitäisi sopia pultti paikalleen, kun työkalu on lukittu tappiinsa.

jalittam
Viestit: 1842
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: 156 1.9 jtdm jakopää

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Jos nokka kohallaan, ni veikkaan yhen hampaan heittoa. Oomme jännän äärellä.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: 156 1.9 jtdm jakopää

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Saattaa hyvinkin olla jako hampaan pielessä. Sen verran näyttäisi löysältä remmi.
Marko S kirjoitti:nystyrä ja lovi kohdalleen?
Tuo alla oleva lovi ei ole ajoitusmerkki, eikä siitä tule välittää hihnan vaihdossa. Tältä pitäisi näyttää työkalun ollessa paikallaan. Joskaan sillä ei ole merkitystä, kunhan laitat hihnassa olevat merkit hihnapyörien merkkien kanssa kohdalleen.
Liitteet
kuva.jpg
kuva.jpg (110.17 KiB) Katsottu 5954 kertaa

seppo
Viestit: 1361
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: 156 1.9 jtdm jakopää

Viesti Kirjoittaja seppo »

On muuten sen verran epäselvästi käsitelty asia, että olisiko asiaa hiukan tiivistää 8)

- Kampiakseli asetetaan ykk Jarsan kuvan mukaan.
- Pakonokka-akselin ajoitustulppa pois, tilalle ajoitustyökalu (10mm). Nokka-akselia hiukan (toivottavasti) kiertäen haetaan ajoitusasento pakonokalle. Jos kone ei ole käynnistynyt saattaa imunokka olla myös pois asennostaan, jolloin ajoitus menee hiukan hankalammaksi (työkalu ei mahdu imupuolelle ilman osien purkamista).
- Nokkapyörä löysälle ja uusi hihna merkkien mukaan pyörille.

Nakutin
Viestit: 77
Liittynyt: 05 Heinä 2014, 11:15
Paikkakunta: Jämsä

Re: 156 1.9 jtdm jakopää

Viesti Kirjoittaja Nakutin »

seppo kirjoitti: saattaa imunokka olla myös pois asennostaan, jolloin ajoitus menee hiukan hankalammaksi (työkalu ei mahdu imupuolelle ilman osien purkamista).
Mulla on muistikuva kahden vuoden takaa, että ei ihan helposti.
Imu- ja pakonokat on siinä kopassaan hammasratasvälityksellä kiinni toisissaan ja en jaksa uskoa, että siinä mikään lähtee liukumaan eri asentoon.
Mutta itse muistaaksen tarkisti asian niin, että pakonokan puolelta tulppa pois ja itsetehty lukitustappi paikalleen. Sitten imupuolelta vastaava tulppa pois, niin siitä reijästä näki pienen peilin ja lampun avulla, että oliko siellä se akselissa oleva tasainen lukituskohta paikallaan.
Tuo itse tehty lukkotappi oli ainut "ajoitus työkalu" mitä mulla parivuotta sitten oli.
Ei siinä tarvinu mitään erikoiskamppeita vaikka oli koko nokkapaketti irti.

seppo
Viestit: 1361
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: 156 1.9 jtdm jakopää

Viesti Kirjoittaja seppo »

Ne hammaspyörät on kartioilla, joten on niitä kiertynyt pois asennostaan, jolloin jako on pielessä.

Avatar
Sakkeus
Viestit: 387
Liittynyt: 07 Tammi 2013, 07:30
Car(s): AR 156 CROSSWAGON Q4 -2005
Alfa Romeo 156 2.4 jtd -00
Paikkakunta: OULU

Re: 156 1.9 jtdm jakopää

Viesti Kirjoittaja Sakkeus »

Mulla putos 1.9 jakopäähän mutteri ja jako pieleen... noo pari vanttiliä vaihtoo yms kaikki tiivisteet ja kaikki.. no auto nippuun ja käymään... tai siis ois pitäny lähteä, sain lopulta käyntiin ja pömpötti iha kunnolla. Sitten tarkistin jakoa moneen kertaan. Eli nokat on hammasrattailla laatikonpässä ja ei oo kartioita tms. Tiukkasovite pultilla kiinni. Oli toinen luistanut "vetäny sutia". Eli toinen nokka pielessä vaikka pakonokan lukitustyökalu oli kohilla. Jos näin on niin alipainepumppu pois ja sitte öljyntäyttö/huohotin sydeemi pois. Nokan päästä rattaat tykilä auki ja molemman nokkien lukitus työkalut paikalle ja hammasrattaat takaisin. Ja sitte alako pellaaamaan...

Jos nyt tästä oli kyse että voiko olla mahollista nii on sitä kaikenlaista jo pienen taipaleen aikana ihmetelly nuitten kans.. mutta kätevä tuo oli sikäli että se toimii niinkuin sulake..

Niin ja imunokallekkin on lukitus kolo mutta alkuperäinen työkalu sinne ei mahdu
Kauneus on katsojan silmissä, jos alfa ei ole kaunis nii mene silmälääkäriin! :D

Marko S
Viestit: 5
Liittynyt: 21 Tammi 2016, 12:50
Car(s): Alfa 156 1.9 jtdm, 2x typ81q, 3x B4, T3 syncro, +joukko muita romuja
Paikkakunta: Tyrwää

Re: 156 1.9 jtdm jakopää

Viesti Kirjoittaja Marko S »

Osat tupsahtivat eilen postilla kotiovelle. Remmissä oli tosiaan merkit ja jako hampaan pielessä hihnamerkkien mukaan. Pyörittelin jaon paikalleen ja totesin kiinalaisen ajoitustyökalunkin olevan ok, osui ihan kohdalleen. Kasailin koneen takaisin nippuun ja siitähän tuli kuin toinen auto, nyt vetää alhaaltakin ihan ok. Tässä kävi tällä kertaa aikamoinen tuuri, ettei mitään hajonnut, samalla hyvä oppitunti itselle: vaikka kuinka olisi hetki sitten merkkihuollon tekemä jakopää, niin ehkä ensi kerralla voisi raottaa muovisuojaa jo vianetsinnän varhaisessa vaiheessa ja varmistaa ettei vaan tule kallista tuhoa. Kiitän ja kumarran kaikkia hyvistä neuvoista, on hienoa, että automerkin ympärillä on aktiivinen harrastajakunta. Laitan lopuksi vielä kolme kuvaa uudesta hihnasta ja merkeistä+työkalusta, jos näistä olisi joskus jollekin muulle vielä iloa.
Liitteet
DSC_0020.jpg
DSC_0020.jpg (118.39 KiB) Katsottu 5636 kertaa
DSC_0021.jpg
DSC_0021.jpg (145.95 KiB) Katsottu 5636 kertaa
DSC_0022.jpg
DSC_0022.jpg (144.17 KiB) Katsottu 5636 kertaa

A Bart
Viestit: 1851
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: 156 1.9 jtdm jakopää

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Marko S kirjoitti:Osat tupsahtivat eilen postilla kotiovelle. Remmissä oli tosiaan merkit ja jako hampaan pielessä hihnamerkkien mukaan. Pyörittelin jaon paikalleen ja totesin kiinalaisen ajoitustyökalunkin olevan ok, osui ihan kohdalleen. Kasailin koneen takaisin nippuun ja siitähän tuli kuin toinen auto, nyt vetää alhaaltakin ihan ok. Tässä kävi tällä kertaa aikamoinen tuuri, ettei mitään hajonnut, samalla hyvä oppitunti itselle: vaikka kuinka olisi hetki sitten merkkihuollon tekemä jakopää, niin ehkä ensi kerralla voisi raottaa muovisuojaa jo vianetsinnän varhaisessa vaiheessa ja varmistaa ettei vaan tule kallista tuhoa. Kiitän ja kumarran kaikkia hyvistä neuvoista, on hienoa, että automerkin ympärillä on aktiivinen harrastajakunta. Laitan lopuksi vielä kolme kuvaa uudesta hihnasta ja merkeistä+työkalusta, jos näistä olisi joskus jollekin muulle vielä iloa.
Ai se toimii noin?
Mulla kun jossain varaosasatsissa tuli tuommoinenkin mukana, mutta kun ei ole diiseliä mihin tuota olisi voinut harjoitella, ja ihmettelinkin tuota epämääräistä ruuvinpätkää :oops:
Sitten tuli joku tanko, missä on siirrettävä suorakulmion muotoinen paino, mikähän se lienee?

Vastaa Viestiin