GTV6 takajarru ongelma, osaava manaaja hakusessa

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
-TMP-
Viestit: 187
Liittynyt: 28 Tammi 2009, 10:32
Car(s): GTV6 -84
156 2,4jtd -05
Paikkakunta: Seinäjoki

GTV6 takajarru ongelma, osaava manaaja hakusessa

Viesti Kirjoittaja -TMP- »

Auttakaa nyt joku, alkaa olla hyvät neuvot kalliit.

Ongelma on se että jarrupaineet häviävät jonnekin. Kaikkihan alkoi siitä että takajarrulevy oli katsastuksessa halki, ja mekaanikko suositteli että no vaihdetaan samalla takajarrusatuloihin tiivisteet. Top Gearista tuttu "how hard can it be?" toki soi jo tässä vaiheessa päässä.

No vaihdettiin levyt ja tiivisteet, mutta tuntui että jarruja vain ei saatu ilmattua kunnolla. Vaihdettiin sitten myös jarrusylinterin kaikki tiivisteet, ei auttanut. Jarrut on ilmattu normaalisti, pumpulla, takapää ilmassa ja vielä jarrusatula kädessä mutta mikään ei muuta tilannetta. Sitten uusittiin takajarrusatuloihin kaikki, eli runko oli enää vanhaa, kaikki männistä lähtien nyt uutta mutta eipä auta. Samat ilmauskikat koitettiin uusiksi, netistä en enää muutakaan löytänyt avuksi korjaajan omien lisäksi.

Ongelma ilmenee siinä että kun yritetään ilmata, painat kaksi-kolme kertaa jarrua niin paine tulee kyllä, mutta pikkuhiljaa poljin painuu pohjaan. Aivan sama onko ilmausruuvi auki tai ei. Sama koe lenkillä, polkea saa muutamia kertoja että jarru alkaa ottaa, ja joka jarrutuksella uusiksi muutama polkaisu.

Mikä avuksi? Onko jokin kikka kuutonen hallussa tähän? Tätä ohjetta on tavattu moneen kertaan... http://www.alfagtv6.com/brake_caliper_rebuild.htm

ristojärvelä
Viestit: 557
Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
Car(s): Alfa Romeo GTV6

Re: GTV6 takajarru ongelma, osaava manaaja hakusessa

Viesti Kirjoittaja ristojärvelä »

Olen ilmannut vastaavat jarrut (Alfetta, GTV6 ja 75) vanhalla pumppaa-päästä menetelmällä useita kertoja. Jostakin syystä kaikki ilma ei poistu järjestelmästä ensimmäisellä kerralla, vaan sama operaatio on toistettava useita kertoja. Kun etujarrut ilmaa viidessä minuutissa, takajarrujen ilmaamiseen on mennyt tunnista kahteen, mutta aina on onnistunut. Jos järjestelmässä ei ole vuotoa, ilma kyllä poistuu lopulta, mutta aikaa se vaatii.

Avatar
Tiige
Viestit: 2848
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: GTV6 takajarru ongelma, osaava manaaja hakusessa

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Hankalat ovat ilmata tosiaan. Itse olen parhaiten onnistunut paineistamalla jarrunestesäiliön. Sitten muutama päivä ajoa ja uusiksi vielä ilmaus. Aina ei meinannut kerralla saada kaikkea ilmaa pois. Jos ei noinkaan onnistu niin takajarrujen paineensäädin tarkastelun alle.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Re: GTV6 takajarru ongelma, osaava manaaja hakusessa

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Mä olen tällaisella kannulla vaihtanut nesteet ja ilmannut useammat jarrut ja pari kytkintä ilman ongelmia ja viimeisenä juuri tuon seiskavitosen takajarrut. Aikaa meni muutama minuutti.
Ja auton perä kannattaa toki nostaa mahdollisimman korkealle varsinkin jos ei ole tuollaista imevää kannua.

Jotenkin muistelen, että noiden transaxle-takajarrujen kanssa on ollut ennenkin vastaavaa ongelmaa, että kun ne on purettu, niin ei olla saatu enää toimimaan. En muista miksi. Ja jotain ongelmaa taisi olla sen jarrupalan etäisyydensäätökuusiokoloruuvin kanssa. Oliko siinä juuri jotkin tiivisteet, jotka alkoivat helposti vuotamaan?

Avatar
Tiige
Viestit: 2848
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: GTV6 takajarru ongelma, osaava manaaja hakusessa

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Se on omien kokemusten mukaan juurikin niin että kun palojen säätöruuveihin koskee niin alkavat vuotamaan nestettä. Pääsylinterin vaihdon jälkeen oli kaikista hankalin ilmattava.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

A Bart
Viestit: 1851
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: GTV6 takajarru ongelma, osaava manaaja hakusessa

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Onko tässä samanlaiset jarrut kuin 75:sessa?
Nämä oli hieman hankalat, kun nuo kaikki gummit uusin takapäähän, mutta kyllä nuokin ilmattua saatiin pikku kikalla.

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: GTV6 takajarru ongelma, osaava manaaja hakusessa

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Mitenkään mainittuja autoja tuntematta, mutta jos tuolla on paineensäädin joka reagoi akseliin, niin "peräpää ylhäällä" kommentti hiukan kummastuttaa. Tai riippuu mistä nostaa, eli siis jos nostaa korista ja akseli roikkuu vapaana, niin silloinhan säädin on mahdollisimman kiinni ja neste kulkee huonosti jos ollenkaan. Koittamalla nostaa nimenomaan siitä mihin säädin on akselistossa kytketty, saa sen mahdollisimman auki. Ehkä vielä remmillä vivut yläasentoon sitoen, jos siellä jotain vipstaakeja on akselin ja säätimen välissä.

Avatar
Tiige
Viestit: 2848
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: GTV6 takajarru ongelma, osaava manaaja hakusessa

Viesti Kirjoittaja Tiige »

^Ei ole kuorman tunnistavaa venttiiliä transaxel alfoissa.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

-TMP-
Viestit: 187
Liittynyt: 28 Tammi 2009, 10:32
Car(s): GTV6 -84
156 2,4jtd -05
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: GTV6 takajarru ongelma, osaava manaaja hakusessa

Viesti Kirjoittaja -TMP- »

sämpy kirjoitti:Mitenkään mainittuja autoja tuntematta, mutta jos tuolla on paineensäädin joka reagoi akseliin, niin "peräpää ylhäällä" kommentti hiukan kummastuttaa. Tai riippuu mistä nostaa, eli siis jos nostaa korista ja akseli roikkuu vapaana, niin silloinhan säädin on mahdollisimman kiinni ja neste kulkee huonosti jos ollenkaan. Koittamalla nostaa nimenomaan siitä mihin säädin on akselistossa kytketty, saa sen mahdollisimman auki. Ehkä vielä remmillä vivut yläasentoon sitoen, jos siellä jotain vipstaakeja on akselin ja säätimen välissä.
Eli tuo "takapää ylhäällä" on mallikohtainen juttu, kikka joka löytyi GTV6 merkkifoorumilta: Takajarrusatuloissa ilmausruuvit ovat takaviistossa vähän alempana, eivät korkeimmassa kohdassa jarrusatulassa. Joillakin näissä on jäänyt ilmatasku tuonne jarrusatulan korkeimpaan kohtaan eikä sitä ole saanut kunnolla ilmatuksi.

Jarrusatulathan tässä ovat siellä keskellä taka-akselistoa vaihteiston vieressä, ei perinteisesti vanteiden takana.

-TMP-
Viestit: 187
Liittynyt: 28 Tammi 2009, 10:32
Car(s): GTV6 -84
156 2,4jtd -05
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: GTV6 takajarru ongelma, osaava manaaja hakusessa

Viesti Kirjoittaja -TMP- »

Nonniin,kiitos kaikille vastauksista! Lopulta jarrut on saatu pitämään! Lopulta vika löytyi muualta, nimittäin jarrupolkimen "pohjassa" ollut tappi joka yhdisti jarrutehostimeen on jossain vaiheessa irronnut eikä yhdistänyt siis kunnolla jarrutehostajaan kuin vasta aivan pohjassa. Missä vaiheessa tämä on käynyt on kyllä täysi arvoitus, ehkä ilmauksen yhteydessä ja siksi tuota ei heti huomattu. Nyt pitäisi pelittää, perjantaina nähdään katsastusmiehen mielipide asiasta...

Avatar
Jiitee
Viestit: 4333
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: GTV6 takajarru ongelma, osaava manaaja hakusessa

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

^ samat oireet nyt 116-Giuliettassa kun otin seisonnasta käyttöön.

Laakerin vaihdossa vasemmasta etukulmasta nostin huolellisesti ja tuettuna jarrusatulan pois tieltä... lieneekö tuossa operaatiossa ilmaa päässyt pihahtamaan järjestelmään...? Poljin ottaa toki , mutta alhaalta ja pumppaamalla nousee jarrutuspiste ylemmäksi.

Lisäksi tehostin kivasti pihisee kun jarrua polkee. Paineilmajarrut :mrgreen: :wink: Tehostinko entinen?

Pahus kun ei millään ohjausakselinntakaa nähnyt jarrupolkimen liikkeen tehostimelle välittävää tankoa. Voipi olla irti minullakin.
Nestevuotoja ei näy missään, ja jarrunestettä on vähän min-rajan yli. Arvauksia ?
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Vastaa Viestiin