Alfa 159 virtalukko

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
oidipus
Viestit: 218
Liittynyt: 02 Loka 2017, 16:14
Car(s): alfaromeo 159 2.2

Alfa 159 virtalukko

Viesti Kirjoittaja oidipus »

Silloin tällöin starttia painettaessa ei tapahdu mitään , ainoastaan kaikki valot sammuvat kojetaulusta niin kauan kun starttinappia pitää pohjassa , saattaa tehdä tämän pari kertaa peräkkäin , hetken odottelun jälkeen starttaa normaalisti . Vika ei esiinny koskaan kylmällä moottorilla . Olisiko ajatusta mikä on .

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: Alfa 159 virtalukko

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Vähän samanlain on tehnyt minulla jos ei saa virtaa kunnolla, esimerkiksi jos akku on kokonaan irti auton ulkopuolella ja yrität käynnistää apukaapeleilla. Virrat tulee autoon normaalisti ja hehkuttaakin (diesel) mutta startatessa virta ei jaksa tulla kaapelien huonojen leukojen kautta ja auto menee mykäksi.
Tosin tuossa tapauksessa muistaakseni pitää käyttää avain ulkona ennenkuin virrat tulee takaisin, sinulla palautuu kun napin löysää?

Silti kannattaisi kokeilla rassata akun napojen kontakti ja maakaapelin kiinnitys runkoon. Ja mahdollisuuksien mukaan lähtevä virtakaapeli vaikka se onkin monimutkaisempi tapaus. Ja vaikka kokeilla toista akkua tai apuvirtaa rinnalle.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

oidipus
Viestit: 218
Liittynyt: 02 Loka 2017, 16:14
Car(s): alfaromeo 159 2.2

Re: Alfa 159 virtalukko

Viesti Kirjoittaja oidipus »

JiiTeeÄssä kirjoitti:Vähän samanlain on tehnyt minulla jos ei saa virtaa kunnolla, esimerkiksi jos akku on kokonaan irti auton ulkopuolella ja yrität käynnistää apukaapeleilla. Virrat tulee autoon normaalisti ja hehkuttaakin (diesel) mutta startatessa virta ei jaksa tulla kaapelien huonojen leukojen kautta ja auto menee mykäksi.
Tosin tuossa tapauksessa muistaakseni pitää käyttää avain ulkona ennenkuin virrat tulee takaisin, sinulla palautuu kun napin löysää?

Silti kannattaisi kokeilla rassata akun napojen kontakti ja maakaapelin kiinnitys runkoon. Ja mahdollisuuksien mukaan lähtevä virtakaapeli vaikka se onkin monimutkaisempi tapaus. Ja vaikka kokeilla toista akkua tai apuvirtaa rinnalle.
Ihmetyttää se että vika ei ilmene koskaan pitemmän tauon jälkeen eli jos on vähintään 3-4 tuntia pois käytöstä toimii startti normaalisti .

Avatar
Jappe
Viestit: 1714
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS . Tesla M3P
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alfa 159 virtalukko

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Saman tehnyt pari kertaa mulla kuumalla koneella, lähtenyt kohta käyntiin normaalisti :roll:
- Alfaholic -

seppo
Viestit: 1354
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alfa 159 virtalukko

Viesti Kirjoittaja seppo »

Kun katsoo kaaviosta kuinka virta kulkee startatessa solenoidin 50-napaan, niin ei ole ihme että ongelmia tulee. Sen kymmenen liitosta, body Computer, ohjauslukko, starkki, avaimenlukija jne. Lisäksi liian ohuita johtimia joista tehdas alkuaikoina teki huoltotiedotteen, niiden vaihtamiseksi paksumpiin jne. Eli, mitatkaa jännitehäviö akun ja solenoidin väliltä startatessa, jos sinne hukkuu useita voltteja, mittauksia jatketaan sähkökaavion mukaan kohti akkua ja kunnostetaan virtapiiri viallisilta osin :( Ei helppo. Ja maa tietysti, mutta se tappaa kaikki sähköt, ei vaan starttia!
Viimeksi muokannut seppo, 02 Huhti 2018, 09:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Alfa 159 virtalukko

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Mulla on tehnyt kerran jotain vastaavaa - Siippa soitti että auto ei käynnisty kaupan pihalta, ei pyöritä kun yrittää startata, höräytin paikalle, oman aikani kokeilin kanssa starttailla, mutta ei toiminut minullakaan. Kunnes sitten päätti käynnistyä normaalisti :shock:

Sen koomin ei ole tuota tehnyt, järkeilin startin kosketushäiriöksi tai joksikin vastaavaksi.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Maunu
Viestit: 3473
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Alfa 159 virtalukko

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Yhden foorumilaisen 2.4JTDM teki vastaavaa. Vika oli automaattilaatikon maajohdon hapettuminen lähes poikki.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Jappe
Viestit: 1714
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS . Tesla M3P
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alfa 159 virtalukko

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Siitä ei tässä ole kyse. Kuumana päivänä kuumalla koneella viittais johonkin kosketushäiriöön..
- Alfaholic -

oidipus
Viestit: 218
Liittynyt: 02 Loka 2017, 16:14
Car(s): alfaromeo 159 2.2

Re: Alfa 159 virtalukko

Viesti Kirjoittaja oidipus »

Jappe kirjoitti:Siitä ei tässä ole kyse. Kuumana päivänä kuumalla koneella viittais johonkin kosketushäiriöön..
Startti oikuttelee vain kuumalla koneella , olisiko jonkinlainen relevika tai vastaavaa ..........

Reaktor
Viestit: 5
Liittynyt: 16 Heinä 2019, 22:50
Car(s): Alfa Romeo 159 2.2 JTS

Re: Alfa 159 virtalukko

Viesti Kirjoittaja Reaktor »

seppo kirjoitti:Kun katsoo kaaviosta kuinka virta kulkee startatessa solenoidin 50-napaan, niin ei ole ihme että ongelmia tulee. Sen kymmenen liitosta, body Computer, ohjauslukko, starkki, avaimenlukija jne. Lisäksi liian ohuita johtimia joista tehdas alkuaikoina teki huoltotiedotteen, niiden vaihtamiseksi paksumpiin jne. Eli, mitatkaa jännitehäviö akun ja solenoidin väliltä startatessa, jos sinne hukkuu useita voltteja, mittauksia jatketaan sähkökaavion mukaan kohti akkua ja kunnostetaan virtapiiri viallisilta osin :( Ei helppo. Ja maa tietysti, mutta se tappaa kaikki sähköt, ei vaan starttia!
Erittäin hyvä vastaus. Ostin oman 159:n edullisesti (vähä alta neljä tonttua 200tkm ajetusta ikäisekseen varsin siistillä korilla) ja alkuun kaikki oli ok ensimmäiset 1000km, mutta sitten alkoivat reistailut. Ensin oli satunnaista ajotietokoneen vikakoodien "sekoilua". Näyttöön tulivat vikailmot niin mäkilähdöstä, VDC:stä kuin ABS:stä. Kun koodit löi näyttöön niin huomasi liukkaalla että oltiin luistimien päällä. Meni onneksi liikkeen takuun piikkiin ja selviteltiin että seisontajarrun vaijeri todnäk hirtti, koska tiivistetulpat olivat haljenneet. Vaihdettiin vaijeri.

Viikkoa myöhemmin löi taas samat viat ja kun parkkeerasin niin ei lähtenyt käyntiin (rele naksu ja avaimeen pieni isku). Käynnistyi kuitenkin apuvirralla. Mitattiin että akun pitäisi olla ok, mutta laturi vaikutti olevan entinen (heilahteli mitatessa). Laturi vaihtoon, asennuksen kans tais olla 350e, josta puolet liikkeen takuuseen... pari viikkoa myöhemmin taas VDC, ABS ja mäkilähtö punaisena. Nostettiin kotona tunkille tarkastettiin satulat. Paljastui että toisen takarenkaan tapit olivat umpiruosteessa, eli vikakoodit olivatkin aiheellisia. Tappien vaihto vaikutti "kummasti" kulutukseen alentavasti :)

Samassa yhteydessä paljastui että jarrupoljin ei palautunut täysin, mikä aiheutti sen että jarruvalo jäi palamaan ja vakionopeuden säädin ei toiminut oikein. Tästä selvittiin kaksipuoleisen teipin patentilla polkimen kytkimeen kontaktia ottavaan kohtaan. Väliaikainen patenttihan tämä, mutta kestäkööt sen minkä kestää.

Taas muutama viikko eteenpäin ja tällä kertaa auto jätti kaupan pihalle. Jälleen rele naksui, mutta ei yrittänytkään käynnistyä. Yhtäkkiä noin 20:llä yrittämällä käynnistyi. En keksinyt muuta kuin että akun tai startin on oltava sökö, joten akku meni vaihtoon. Ongelma kuitenkin alkoi toistua yhä useammin ja pelkäsin että joku kerta ei käynnistyisi ollenkaan. Pari kertaa ratkesi nytkäyttämällä vaihde päällä, mikä viittasi solenoidin kontaktiongelmaan.

Tänään vein huoltoon ja vaihdettiin uusi startti. Yllättävän helposti vaihtui alakautta ammattilaisen käsissä. Koestartti ja hyrähti nätisti käyntiin. Toinen koestartti... ja rele naksui! Tässä vaiheessa rupesi kylmä hiki virtaamaan, sillä autolle oli todellakin tarvetta tälle viikolle ja turhia huoltoja oli jo "muutama" takana. Huoltojamppa kävi järjestelmällisesti apuvirran kanssa läpi eri variaatioita apuvirran syötöstä, mutta auto ei startannut, vaan naksutti elottomana. Avasimme kuskin jalkotilasta sulakelaatikon ja olimme jo varmoja että service 1 -rele olisi ollut sökö, joten vaihdoimme releitä päikseen... ja vika ei korjaantunut. Tässä vaiheessa oli jo varsin apokalyptiset fiilikset. Onneksi hommaa teki varsin pätevä kaveri, joka hoksasi testata akun virran ajamista suoraan solenoidiin... ja startti ujelsi heti ongelmitta!

Päänraapimista ja lopputoteama oli jotakuinkin: solenoidi naksuu, mutta vaikuttaisi ettei saa riittävästi virtaa. Epäilys oli että jossain sulakerasian sisällä ja/tai piuhoissa voisi olla hapettumaa. Selvää oli kuitenkin että riittävällä virralla startti toimi moitteetta. Kytkentäkaavioita ei ollut, joten napin ja startin väliset kytkennät jäivät mysteeriksi. Huoltajalla pyörähti propellihattu päässä ja hän ehdotti käynnistysreleen ohittamista omalla rinnakkaisella releellä. Ratkaisu oli yksinkertainen: startin viereen päätyy ohjausyksikön lähettämä virta, joka on oletettavasti ohjattu releellä. Tästä tehtiin kytkentä omaan releeseen, joka liitettiin suoraan akkuun ja palautettiin takaisin starttiin, jolloin startti saa virtansa suoraan akusta... en ole sähköasentaja (tiedän että on sinistä ja tekee kipeää), mutta idean saanee tästä selville. Ratkaisu oli varsin siisti ja hoitui yhdellä releellä + neljällä piuhalla. Auto on startannut tän jälkeen loistavasti ja uusi startti suoriutuu selvästi edellistä paremmin. Uusi startti oli kooltaan isompi kuin edellinen, mutta mahtui mainiosti vanhan paikalle (motonetistä hankittu Fiat/Alfa varaosa).

Varsin kattavasti siis tuli vaihdettua osia. Omalla kohdallani jarruviat vaikuttivat sähkövioilta (liian alhaiselta jännitteeltä), mikä aiheutti turhia osien vaihtoja. Noh, onpahan kuluvat osat syynätty. Ajattelin ajaa tämän kappaleen loppuun tuon oman rele-patentin kanssa, sillä ratkaisu oli varsin elegantti ja asennettiin siististi. Turha lähteä maksamaan 300-500e tuon hapettuman selvityksestä, ellei muita vastaavia sähkövikoja ala ilmetä.

Alfan omistaminen kyllä vaatii tiettyä luonnetta. Toki tämäkin kappale on jo hyvän matkaa ajettu. Toisaalta itse ajaminen on ollut yhtä nautintoa ja onhan tuo kori niin nätti!
Viimeksi muokannut Reaktor, 17 Heinä 2019, 00:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Beta Julio
Viestit: 757
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: Alfa 159 virtalukko

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

^Kiitos mielenkiintoisesta tarinasta! Toivottavasti omalle kohdalle ei satu mitään yhtä eksoottista, näillä perusvioilla pärjättäis kyllä- :-D Mutta koppa tosiaan on nätti, mitä nyt peräpää hieman liikaa edeltäjäänsä muistuttaakin, mutta sinällään kuitenkin ihan siro ja OK.

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfa 159 virtalukko

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^^Tuo reletoteutus tosiaan saa startin toimimaan, mutta lie siellä vielä heikko(ja) liito(k)s(ia) eli varsinainen vika, eikä siis kannata ihmetellä jos niitä muita häröjä löytyy takaisin. Nyt kuitenkin auto on käytettävissä, mikä helpottaa elämää.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Reaktor
Viestit: 5
Liittynyt: 16 Heinä 2019, 22:50
Car(s): Alfa Romeo 159 2.2 JTS

Re: Alfa 159 virtalukko

Viesti Kirjoittaja Reaktor »

Polforea kirjoitti:^^Tuo reletoteutus tosiaan saa startin toimimaan, mutta lie siellä vielä heikko(ja) liito(k)s(ia) eli varsinainen vika, eikä siis kannata ihmetellä jos niitä muita häröjä löytyy takaisin. Nyt kuitenkin auto on käytettävissä, mikä helpottaa elämää.
Kummasti helpottaa kuitenkin kun tietää mistä suuntaa ongelmaa lähtee seuraavaksi selvittämään. Dremelillä molemmat sulakelaatikot vaan auki ja tarkistamaan kytkentöjä... toistaiseksi ei kuitenkaan isompia ongelmia ole havaittavisa. Ainoa huomaamani ongelma on että kattovalot syttyvät täysin satunnaisesti (kuski vs vänkäri, onneksi sentään painalluksesta eikä ihan itsestään) ja peräkontin avausnappi ei toimi. Tuskin ovat kuitenkaan samoissa liitännöissä.

Olisinpa lukenut alkuperäisen quoten vaan aiemmin tänään, niin ois ollut helpompi case huollossa. Kaikesta huolimatta pidän edelleen tästä kappaleestani. Tuo 2.2 JTS tuntuu mainiolta kun päästään moottoritienopeuksilla ohituksiin. Tuntuu että tämä auto alkaa elämään elämäänsä vasta suomen nopeusrajoitusten ulkopuolella. Kun vaan oisivat italialaiset älynneet asentaa valmiiksi järkevän mukitelineen keskikonsolin kulmille... :)

Edit: pistetään vielä kuulutus päälle. Viime viikonloppuna Helsingin ja Lahden välillä Tuuliharjassa tuli vastaan kanssaeläjän mielettömän hieno musta 159, muistaakseni punaisilla jarruilla varustettuna. Two thumbs up, oli todella nätti kappale!

Edit 2: halusin lähinnä tuoda tämän tarinan opetukseksi, josko jollekin muullekin sattuisi samoja ongelmia kohdalle. Nuo tietokoneen vikakoodit tosiaan helposti menivät Alfan sähkövikojen piikkiin seisontajarrun vaihdon jälkeen, vaikka tapit olivat tosiaan totaalisesti ruostuneet kiinni ja jarru hiissasi tuntuvasti. Toisaalta omalla kohdallani kävin pitkän ja kivisen tien sähkön syötön jokaisen osan kohdalla, ilman että vikaa koskaan paikannettiin. Tämä synti saattaa löytyä joskus vielä edestä, mutta hyvällä tuurilla kori elää jo saattohoitoa siinä vaiheessa (kun pieniä alkuja on havaittavissa). Toivottavasti saan vielä 50000+ kilometriä alle hieman vähemmillä vioilla, jolloin auto olisi maksanut itsensä jo monikertaisesti takaisin.

Sitten arvailukysymys: mitä luulette, miksi 159:n JTS ei ole suunniteltu alkujaan ruiskumalliksi? Kaasun vapauttaminen pitää kierrokset edelleen korkeana, vaikka ajotietokoneen mukaan laskeekin kulutusta noin 4-5l väliin. Toisaalta pitkällä pudotuksella vapaalle heittäminen rullaa nätisti ja auto vetää tietokoneen mukaan sen 2l/100km. Eihän tuo kytkimen ylläpidon kannalta ole ideaalista heitellä vaihteen ja vapaan välillä, mutta olen hieman yllättynyt etteivät kierrokset tipahda kaasun vapautuksesta tyhjäkäynnille. Monessa tuon aikaisessa autossa kuitenkin tekniikka on jo ollut olemassa. Liittyykö tämä jotenkin ketjukoneeseen tms? Löytyykö tietoa / arvauksia?
Viimeksi muokannut Reaktor, 17 Heinä 2019, 08:36. Yhteensä muokattu 4 kertaa.

Beta Julio
Viestit: 757
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: Alfa 159 virtalukko

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

Reaktor kirjoitti: Olisinpa lukenut alkuperäisen quoten vaan aiemmin tänään, niin ois ollut helpompi case huolossa. Kaikesta huolimatta pidän edelleen tästä kappaleestani. Tuo 2.2 JTS tuntuu mainiolta kun päästään moottoritienopeuksilla ohituksiin. Tuntuu että tämä auto alkaa elämään elämäänsä vasta suomen nopeusrajoitusten ulkopuolella. Kun vaan oisivat italialaiset älynneet asentaa valmiiksi järkevän mukitelineen keskikonsolin kulmille... :)
Hehee, mukitelinettä itsekin kaipailin sillä toistaiseksi ainoalla taajaman ulkopuolelle suuntautuneella 159-reissullani... :D

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfa 159 virtalukko

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Reaktor kirjoitti:Sitten arvailukysymys: mitä luulette, miksi 159:n JTS ei ole suunniteltu alkujaan ruiskumalliksi?
On se, moottori on sen verran tuoretta suunnitteluperua, että yhtään ainoata kaasariversiota siitä ei tietääkseni ole tehty.
Reaktor kirjoitti:Kaasun vapauttaminen pitää kierrokset edelleen korkeana, vaikka ajotietokoneen mukaan laskeekin kulutusta noin 4-5l väliin.
Tämä on moottorinohjausohjelmiston ominaisuus, jonka tarkoituksena on pehmentää käytöstä. Sama toiminto on Saabin ja Opelin imusarjaruiskutteissa versioissa samasta pohjakoneesta.
Reaktor kirjoitti:Toisaalta pitkällä pudotuksella vapaalle heittäminen rullaa nätisti ja auto vetää tietokoneen mukaan sen 2l/100km. Eihän tuo kytkimen ylläpidon kannalta ole ideaalista heitellä vaihteen ja vapaan välillä, mutta olen hieman yllättynyt etteivät kierrokset tipahda kaasun vapautuksesta tyhjäkäynnille. Monessa tuon aikaisessa autossa kuitenkin tekniikka on jonollut olemassa. Liittyykö tämä jotenkin ketjukoneeseen tms? Löytyykö tietoa / arvauksia?
Tekniikkahan läpän sulkeutumiseen on lähtökohtaisesti olemassa ja tuo pehmennys sinne on tosiaan pitänyt rakentaa erikseen. Se 2l/100km on ajotieturin skaalan minimi, se ei osaa näyttää pienempää lukemaa vaikka kulutus olisi nolla tai tankkaisi vauhdissa. Yläraja on hetkellisellä kulutuksella 50l/100km ja keskikulutuksella 25l/100km.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Reaktor
Viestit: 5
Liittynyt: 16 Heinä 2019, 22:50
Car(s): Alfa Romeo 159 2.2 JTS

Re: Alfa 159 virtalukko

Viesti Kirjoittaja Reaktor »

Ahaa. Oma käsitykseni oli että kierrosten olisi pitäny tipahtaa kaasun vapautuksen yhteydessä sen sijaan että jäävät ainakin mittarin mukaan korkeiksi. Tosiaan eroa toki on tavallisesti 8 litraa syövän ajon ja moottorijarrutusta tekevän noin 4 litraa syövän rullauksen välillä, mutta miksi siis moottorijarrutus on suhteessa niin voimakas verrattuna täysin vapaalla rullaavaan ajoon? Ymmärrän toki että kyseessä on *moottorijarrutus*, mutta jos vertaan esim. 2014 Octaviaan tai vaikka Audi A3 2008 TDI 1.9 niin tuntuu että Alfan moottorijarrutus pitäisi kierroksia vaihde päällä (ilman kaasun polkemista) korkeammalla, moottorijarrutus olisi jonkin verran voimakkaampi ja tosiaan hieman ihmettelen ettei rullaus tunnu laskevan alle 4 litran?

Ihmettelen lähinnä mäkisessä maastossa ajettavaa ajoa ja kulutusta. 25km pätkällä vakionopeudensäätimellä 80km/h aiheuttaa keskikulutukseksi 8.5 litraa. Sama pätkä ajettuna niin että useammat pitkät loivat mäet heittää vaihteen vapaalle niin keskikulutus samalle 25km pätkälle tipahtaa peräti 7 litraan. Olen hieman yllättynyt siis tuosta erosta ajotavan mukaan, kun nuo pitkät mäet rullatessa saa olla jarrua polkemassa ettei kamerat räpsy ja ajotietokoneen mukaan vaikuttaisi että tankillisella pääsisi noin 150-200km pidemmälle. En muista että A3:lla tai Skodalla olisi ihan vastaavaa eroa ollut ja etenkin moottorin käyntiääni oli molemmissa rullatessa selvästi hiljaisempi (ikään kuin moottorin kierrokset olisivat selvästi laskeneet mäenlaskussa). Osaatko kuvata miksi näiden merkkien välillä on niin iso ero mäkirullauksissa ilman kaasua?

... en minä tätä toki taloudelliseksi kauppakassiksi hankkinutkaan, mutta kummasti tuo150-200km lisää tankilliselle tuntuu kukkarossa :)

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfa 159 virtalukko

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ah, siis meinasit rullauksellakin moottorijarrua eli kaasun nostoa kytkintä painamatta tai vaihdetta vapauttamatta? Tottakai kierrokset jäävät moottorijarrulla samalle tasolle, kun yhteys vetäviin pyöriin ei muutu. Tuossa kohtaa pitäisi kyllä kulutuslukeman tippua siihen 2l/100km -lukemaan, kun käytännössä auto katkaisee syötön.

Oliko Audi ja Skoda manuaaleja vai automaatteja? Automaatit usein päästävät vetolinjan auki eli "painavat kytkintä" kaasun nostaessa, mikä mahdollistaa kierrosten laskun vauhdin hiipumatta.

Vakionopeudensäädin pyrkii yleensä vakionopeuteen, ei minimikulutukseen ja etenkin mäkisessä maastossa voi tosiaan helpolla päästä vähemmälläkin.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Reaktor
Viestit: 5
Liittynyt: 16 Heinä 2019, 22:50
Car(s): Alfa Romeo 159 2.2 JTS

Re: Alfa 159 virtalukko

Viesti Kirjoittaja Reaktor »

Polforea kirjoitti:Ah, siis meinasit rullauksellakin moottorijarrua eli kaasun nostoa kytkintä painamatta tai vaihdetta vapauttamatta? Tottakai kierrokset jäävät moottorijarrulla samalle tasolle, kun yhteys vetäviin pyöriin ei muutu. Tuossa kohtaa pitäisi kyllä kulutuslukeman tippua siihen 2l/100km -lukemaan, kun käytännössä auto katkaisee syötön.

Oliko Audi ja Skoda manuaaleja vai automaatteja? Automaatit usein päästävät vetolinjan auki eli "painavat kytkintä" kaasun nostaessa, mikä mahdollistaa kierrosten laskun vauhdin hiipumatta.

Vakionopeudensäädin pyrkii yleensä vakionopeuteen, ei minimikulutukseen ja etenkin mäkisessä maastossa voi tosiaan helpolla päästä vähemmälläkin.
Jep, eli tosiaan täysin vapaalla rullaamista vs vaihteellista moottorijarrutusta ihmettelin. Octavia oli automaatti, A3 taasen manuaali. 159:n parissa huomasin heti korvalla että vaihde päällä ilmaan kaasua rullatessa moottori jatkoi siis varsin äänekästä menoa, toisin kuin edellä mainituissa Skodassa ja Audissa. Voi olla että molemmissa on kuvaamasi kaltainen toiminto, eli että heittää moottorin kierrokset matalammalle kuin 159:ssä tuollain "kytkyttämällä".

Muistelen nähneeni että ajotietokoneen mukaan moottorijarrutuksen aikana olisi käynyt joskus 3.6 litrassa ja tämä oli melko jyrkässä alamäessä, mutta yleensä pyörii siellä 4 litran tuntumassa, mutta alle kolmen en ole nähnyt kertaakaan. Siksi hieman ihmettelinkin että miksi ei tipahda sinne kahteen litraan (ja olettaisin että pitäisi tipahtaa aikalailla välittömästi). Ilmeisesti moottoritekniikka vaan eroaa merkkien välillä näinkin paljon. Suurin ihmetys oli juuri tuo kierrosten pysyminen korkealla, kun olen tottunut kymmenen vuoden aikana että kierrokset tipahtavat välittömästi kaasun päästämisen jälkeen. En muista oliko vastaava peräti -97 Opel Vectrassa, mutta tämä 159 oli ensimmäinen jossa kierrosten hidas laskeminen moottorijarrutuksen mukaisesti pisti sekä silmään että korvaan.

Vakkarin kanssa toki menee kuten kuvasit, eli kone jarruttaa ja kiihdyttää melkeinpä vuoronperään alamäessä, eli se ei sinänsä yllättänyt. Kunhan käytin vaan referenssi-arvona tuolle 25km:lle.

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfa 159 virtalukko

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Reaktor kirjoitti:Jep, eli tosiaan täysin vapaalla rullaamista vs vaihteellista moottorijarrutusta ihmettelin. Octavia oli automaatti, A3 taasen manuaali. 159:n parissa huomasin heti korvalla että vaihde päällä ilmaan kaasua rullatessa moottori jatkoi siis varsin äänekästä menoa, toisin kuin edellä mainituissa Skodassa ja Audissa. Voi olla että molemmissa on kuvaamasi kaltainen toiminto, eli että heittää moottorin kierrokset matalammalle kuin 159:ssä tuollain "kytkyttämällä".
Manuaaliautohan ei sitä pysty ehjänä tekemään, kun ei siellä ole kohtaa jonka kuuluisi luistaa, vaan moottorin ja vetävien pyörien nopeussuhde on se, minkä voimansiirron välitys määrittelee. Jos on ns. veto päällä, moottori vetää pyöriä pyörimään haluttua vauhtia, kaasupoljin ylhäällä puolestaan pyörät vetävät moottoria pyörimään haluttua vauhtia. Jos moottorin kierrosluvun ja auton nopeuden suhde ei pysy samana, pitää välityssuhteessa tapahtua muutosta eli voimalinjan pitää jostain luistaa - tämän saa halutessaan aikaan painamalla kytkintä, jolloin yhteys moottorin ja renkaiden väliltä irtoaa.

Todella vanhoissa autoissa, aina 2-tahtisuuden ajoilta oli voitelusyistä vapaakytkimiä, joka mahdollisti moottorin kierrosten laskemisen vauhtia nopeammin eli käytännössä poisti kokonaan moottorijarrutustoiminnon. Saab piti näitä mm. 96-mallissa vielä nelitahtimoottorienkin mukana, mutta n. 80-luvusta eteenpäin ei lie moisia tehty. Saa toki korjata jos olen väärässä ja joku tietää alle 35-vuotiaan manuaalivaihteosen automallin tehdasasenteisella vapaakytkimellä :)
Reaktor kirjoitti: Muistelen nähneeni että ajotietokoneen mukaan moottorijarrutuksen aikana olisi käynyt joskus 3.6 litrassa ja tämä oli melko jyrkässä alamäessä, mutta yleensä pyörii siellä 4 litran tuntumassa, mutta alle kolmen en ole nähnyt kertaakaan. Siksi hieman ihmettelinkin että miksi ei tipahda sinne kahteen litraan (ja olettaisin että pitäisi tipahtaa aikalailla välittömästi). Voi toki olla että moottorijarrutuksen kanssa tuo ~3.6-4 litraa olisi ihan todellinen lukema.
Ei se saa olla todellinen lukema, eikä sellaista pitäisi näkyä tieturissakaan, vaan kyllä tuo ilmiö viittaa vikaan autossa, ellei valittu vaihde ole niin pitkävälitteinen, että moottorin kierrokset ovat lähellä tyhjäkäyntilukemia. Se 2l/100km pitäisi rävähtää tauluun varsin nopeasti kaasun nostamisen jälkeen, kunhan kierroksia on tarpeeksi (arviolta 1500rpm pitäisi riittää).

Pahasti tulee mieleen, että autossa on vielä jotain sähkögremliniä asustelemassa.
Reaktor kirjoitti: Ilmeisesti moottoritekniikka vaan eroaa merkkien välillä näinkin paljon. Suurin ihmetys oli juuri tuo kierrosten pysyminen korkealla, kun olen tottunut kymmenen vuoden aikana että kierrokset tipahtavat välittömästi kaasun päästämisen jälkeen. En muista oliko vastaava peräti -97 Opel Vectrassa, mutta tämä 159 oli ensimmäinen jossa kierrosten hidas laskeminen moottorijarrutuksen mukaisesti pisti sekä silmään että korvaan.
Eroaahan se jonkinverran, mutta moottorijarrutuksen kierroskäytös ei ole niinkään kiinni moottorista kuin voimansiirrosta. Mun ajama manuaaliaskinen B-Vectra ainakin oli ihan normaali käytökseltään, kierrokset ja nopeus seurasi hienosti toisiaan - paitsi kun sillä koitettiin hinata saappia, silloin kierrokset nousi mutta vauhti ei ja samalla kytkin tuoksahti aika lämpimälle :)
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Vastaa Viestiin