Yleistä keskustelua Alfoista

Alfoista

Valvoja: Moderators

winorloose
Viestit: 372
Liittynyt: 16 Heinä 2005, 05:50
Car(s): Ford Fiesta ST -21
Paikkakunta: Länsi-Uusimaa

Re: Yleistä keskustelua Alfoista

Viesti Kirjoittaja winorloose »

Fiattia on rekisteröity alkuvuonna 163kpl, Jeeppiä ja Alfaa ei edes näy 30-listalla (myyty yhteensä ehkä muutamia kymmeniä). Jos Giulia floppaa, niin se on kyllä heihei koko FCA Finlandin haarakonttori.

Redneck
Viestit: 129
Liittynyt: 15 Syys 2014, 20:19
Car(s): Alfa Romeo 166 2.4 JTDm 20V Ti -05

Re: Yleistä keskustelua Alfoista

Viesti Kirjoittaja Redneck »

Ei oo enää pätkää alfasta vaan on nyt oma 8)

altonity
Viestit: 17
Liittynyt: 24 Kesä 2015, 19:40

Re: Yleistä keskustelua Alfoista

Viesti Kirjoittaja altonity »

winorloose kirjoitti:Fiattia on rekisteröity alkuvuonna 163kpl, Jeeppiä ja Alfaa ei edes näy 30-listalla (myyty yhteensä ehkä muutamia kymmeniä). Jos Giulia floppaa, niin se on kyllä heihei koko FCA Finlandin haarakonttori.
Trafin sivuilta löysin Alfa Romeon alkuvuoden myynniksi 41kpl. Kaikki nämä autot olivat Giuliettoja. Jeeppiä myyty 51kpl samana aikana.

RokRoland
Viestit: 1
Liittynyt: 04 Elo 2016, 23:08

Re: Yleistä keskustelua Alfoista

Viesti Kirjoittaja RokRoland »

Tervehdys arvon Alfistit. Lainaan tätä ketjua, kun aihetta sivuaa ainakin ensimmäisen sivun jutut.

Kirjoittelen ensimmäistä viestiä tälle foorumille. Olen nimittäin kolmisen vuotta kärsinyt Saabismista ja kuluttanut muita nurkkia. Nyt alkoi kuitenkin Alfat kiinnostamaan, vaikka jonkinlaista sykettä onkin aina ollut niitä kohtaan. Jotenkin eksyin Busso-sivulle Wikipediassa ihan muussa yhteydessä enkä päässyt tuntikausiin irti aiheesta.

Eli ehkä kysymys on se, että voiko V156:ta 2.5 V6:lla vielä kuvitella käyttiksenä tässä vaiheessa (vuosittaiset ajot 15-20tkm, parinsadan kilsan siivuja harvakseltaan eli kaukana kotoa usein) vai pitääkö suosiolla luovuttaa tuon minut tähän soppaan eksyttäneen V6:n suhteen ja unohtaa koko homma, vai katsella 159:jä? 166 ei valitettavasti ole optio kun farmarimalli on hakusessa. Bensakulut ovat toki tekijä, mutta eivät pääsääntöinen ongelma, ei ole ennenkään järki päätä pakottanut tässä asiassa käyttiksen suhteen. Sen sijaan jos kotiinpääsy alkaa olemaan perustellusti vaakalaudalla, niin tilanne on toinen.

Myös harmittaa, kun ei ole yhtään sopivaa yksilöä likimainkaan Pirkanmaata, jotta pääsisi kokemaan ja ihastumaan, tai tulemaan järkiinsä ja unohtamaan. Tämän takia pitää hakea foorumilta vauhtia motivoitua pidemmälle koereissulle.

Asiani vielä toisin muotoiltuna: Auttakaa miestä mäessä ja yrittäkää parantaa hänet Saabismista. Kiitos. Menen tuonnemmaksi aikaa tuijottelemaan etanolia (toivottavasti) kestävää suurtehobensapumppua, pähkäilemään hitaasti nousevia ahtopaineita ja miettimään Bilsteinien asennusta 9-3een.

Avatar
GreenThing
Viestit: 832
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 20:50
Car(s): Tipotii '17, Lancia Y10 Tie '89, Fiatx10
Paikkakunta: Kärkölä

Re: Yleistä keskustelua Alfoista

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

Reipas 30tkm vuodessa ajelen itse pääsääntöisesti työmatkoja 70km suuntaansa Busso 156:sen nokalla. Voishan tuo vähemmänkin gasoa viedä, mut eipähän vituta ajellessa kotoo töihin ja toisinpäin.
Fiat 128 Panorama with touch of Maserati :roll:

Kertsu
Viestit: 891
Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
Paikkakunta: Kuopio

Re: Yleistä keskustelua Alfoista

Viesti Kirjoittaja Kertsu »

^^ Yhden Saabin omistaneena pitää sanoa, että Alfa on toiminut luotettavammin. Se Saab tosin oli vuosimallia -89 ja 500tkm ajettu, joten ei ehkä kovin hyvä vertailu.

Avatar
JMC
Viestit: 1109
Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
Car(s): Opel Insignia 2.0CDTI Aut. -09
ex. 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98
Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu

Re: Yleistä keskustelua Alfoista

Viesti Kirjoittaja JMC »

Tämä delta auton ilmastointiviritys on pakko jakaa kuvineen tänne, on se semmonen kötöstys että voi morjens :lol:
Toivottavasti muiden autoista ei tälläisiä löydy, mutta pelkäämpä että ihan yhtä poskelleen tämä on muillakin toteutettu. Mikäli on näitä "autoclimoja".
Eihän tässä systeemissä varmaan mitään muuta huonoa ole kuin tuo kennon ja siihen tulevien liitoksien toteutus.

Autossahan on siis ihan 156:n normaali kenno keulalla. Mutta koskapa autocliman putket ovat erilaisilla liittimillä, on tähän pitänyt tehdä "adapteri".
Elikkä tälläinen:

Kuva

Tavallinen kierretangon/pultin pätkä, johon keskelle porattu reikä. Ihan keskelle ei reikä ole sattunut mutta toimii!

Kuva
Kuva

Komiasti passaa kennoon sekä putkeen. Ei muutaku o-renkaat adapterin molemmille puolille ja kasaan. Kennohan ei mitään kierteitä erikseen tarvitse, adapteri oli just sen kokoinen että se teki itse kierteet kennon reikään ja pirusti kierrelukitetta väliin niin johan pitää. O-renkaatkin oli ihan tavalliset, eikä mitään kylmäaineen kestäviä :roll:
Tälläistä täälä, kirosin tuota kyllä useammankin kerran. Vuoti meinaan 15v iässä niin että suhisi :lol:
Ostin sitten foorumilaiselta alkuperäiset kenno-kuivain ja kenno-kompura putket ja vein paikalliseen hydrauliletkuja valmistavaan firmaan ja siellä vaihdettiin sitten alkuperäiset liittimet noihin autocliman putkiin. Toistaiseksi pitää ja näin se ois mun mielestä pitänyt jo delta-autolla tehdä. Maahantuoja kuitenkin kyseessä niin luulisi heidän jostain saavan noita liittimiä. Tuossa kennosta otetussa kuvassa näkyy myös tuo hieno teline mikä siihen on jouduttu tekemään korotukseksi, että ne putket ylipäätään mahtuu siinä päädyssä kiinni..

Toisaalta jos itse olisi tuollaisen kiireellä rakentanut niin jotain vastaavaa siitä varmaan olis tullu :lol:

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Yleistä keskustelua Alfoista

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Ihan hyvä veto :silly:

Yksi tarina kertoo, että asiakas tilasi ilmastoinnin -> asentajalle lyötiin kouraan pari letkua (vääriä), pari liitintä (vääriä) ja kompura + siihen tarvittavat hilut.
Käytännössä meni siis samaan tyyliin miten Webasto-asennukset: sitä käytetään, mitä firmalta nyt just sillon sattu löytymään ja toivotaan, että kestää takuuajan....
Yksi noita asentanut sanoi, että oli kaikkein eniten veemäisiä hommia mitä kukaan ikinä teetätti. En kysellyt tarkemmin...

Bebbu

Re: Yleistä keskustelua Alfoista

Viesti Kirjoittaja Bebbu »

Moi! Oon menossa kattomaan ja koeajamaan 6V 2.5 156 Alffaa, ihan käyttöautoksi. Onko jotain johon erikoisesti kannattaa kiinnittää huomioo? Pidemmän aikaa kiinnostanut Alfa Romeo.

Avatar
jeQQ
Viestit: 4330
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Re: Yleistä keskustelua Alfoista

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Bebbu kirjoitti:Moi! Oon menossa kattomaan ja koeajamaan 6V 2.5 156 Alffaa, ihan käyttöautoksi. Onko jotain johon erikoisesti kannattaa kiinnittää huomioo? Pidemmän aikaa kiinnostanut Alfa Romeo.
Jakohihnan vaihto ja ruoste nyt ainakin. :)

Avatar
kyltsi
Viestit: 37
Liittynyt: 23 Kesä 2015, 21:09
Car(s): 156 2.0 JTS -03
Nuova Super Giulia 1600 -75
164L 3.0 V6 12V -91
164 TS -92
Paikkakunta: Kouvola

Re: Yleistä keskustelua Alfoista

Viesti Kirjoittaja kyltsi »

jeQQ kirjoitti:ruoste nyt ainakin. :)
Jos haluaa hinnasta huntin tai pari pois, kannattaa tarkistaa etupuskurin kiinnikkeet (bracketit) ja vedota niihin. Vaikka auto muuten olis ruosteeton, vähintään ne on läpimädät :mrgreen: . Ja sit tietty helmat + (ilmeisesti) pyöräkotelot on persoja ruosteelle. Ainakin omasta "täysin ruosteettomasta" löytyi pehmeää kyseisistä paikoista.
Taloustietäjä ilman tietoa on varmaan sitten talousintoilija

Bebbu

Re: Yleistä keskustelua Alfoista

Viesti Kirjoittaja Bebbu »

Ruosteet tsekataan, tietty. Käykin näköjään nyt niin, että kaveri saa kunnian käydä Alfan ajamassa ja muutenkin tutkimassa. ite en pääse. On tuota välimatkaakin jonkun verran.

Avatar
alamajy
Viestit: 2050
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Bertone GT1300 Junior -69, Giulia 2018 Diesel, Giulia 2017 Bensa, 916 GTV -95 V6, Giulia 2018 Bensa (324hp)
Paikkakunta: Imatra

Re: Yleistä keskustelua Alfoista

Viesti Kirjoittaja alamajy »

Bebbu kirjoitti:Ruosteet tsekataan, tietty. Käykin näköjään nyt niin, että kaveri saa kunnian käydä Alfan ajamassa ja muutenkin tutkimassa. ite en pääse. On tuota välimatkaakin jonkun verran.
Multa saat halvemmalla ja sellaisen, josta pohja on jo tehty kuntoon. Löytyy musta -98 ja Azzurro Nuvola -99. Sedaneita molemmat.
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=4 ... A4n+busson

Bebbu

Re: Yleistä keskustelua Alfoista

Viesti Kirjoittaja Bebbu »

Siitä puuttuu lohkolämmitin. Mistähän noita kannatas kysellä? Budjetissa ei olis juuri yhtään mitään ylimäärästä laitella siihen autoon.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5368
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Yleistä keskustelua Alfoista

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Bebbu kirjoitti:Moi! Oon menossa kattomaan ja koeajamaan 6V 2.5 156 Alffaa, ihan käyttöautoksi. Onko jotain johon erikoisesti kannattaa kiinnittää huomioo? Pidemmän aikaa kiinnostanut Alfa Romeo.
Bebbu kirjoitti:Siitä puuttuu lohkolämmitin. Mistähän noita kannatas kysellä? Budjetissa ei olis juuri yhtään mitään ylimäärästä laitella siihen autoon.
minusta tuossa on sellainen ristiriita tämän hintaluokan auto huomioiden että kannattaa harkita uudelleen :roll:

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Yleistä keskustelua Alfoista

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

^Komppaan tätä. Hyvän Alfan saa oman kokemuksen perusteella vasta noin 4000-5000 euron kokonaishankintabudjetilla, josta halvan oston ( 1000- 2000 eur) jälkeen on syytä varata ainakin pari toimintatonnia korjauksia ja huoltoja varten.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Bebbu

Re: Yleistä keskustelua Alfoista

Viesti Kirjoittaja Bebbu »

Anto vaan lohkolämmittimen hinnaksi 260€ + asennus. Mut käykö V6 lohko vai letkulämmitin? Saa noita varmaan edullsimminkin?

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Yleistä keskustelua Alfoista

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Lohkolämmittimen hintaan en ota kantaa, mutta jos budjetissa ei hankinnan jälkeen ole löysää ja itse tekeminen ei suju tai muuten vaan ole mahdollista, niin matalan hintaluokan V6 156 ei ole oikea tapa aloittaa harrastusta.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Janne
Viestit: 2117
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Yleistä keskustelua Alfoista

Viesti Kirjoittaja Janne »

Pakko kompata edellä kirjoittaneita. Noin se vaan menee vaikka olisi kuinka kattavasti jo valmiiksi korjattu ja laitettu. Tonni-kaks on vähintään varattava pian ilmestyviin vikoihin tuon ikäisessä autossa. Tietysti vastikään tehdyt kalliit korjaukset tarkoittaa, että niitä osia ei todennäköisesti tarvitse heti vaihtaa, mutta jotain aina, aivan varmasti ilmaantuu. Autoissa nimittäin rikkoutuvia paikkoja riittää.
Jos 260e lämmittimen asentamisessa menee budjetin raja, niin passaisin ja ostaisin halvan käyttövehkeen.
Alfa Romeo 155 V6 1992

Avatar
Shakal
Viestit: 1644
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 07:16
Car(s): Impreza ja mopo
Paikkakunta: Lieto

Re: Yleistä keskustelua Alfoista

Viesti Kirjoittaja Shakal »

Kyllä se löysä tonni kannattaa omata taskussa aina kun alle 10ke auton menee ostamaan (kalliimmasta en tiedä kun en ole omistanut/maksanut). Edes muista milloin olisin ostanut autoa eikä siinä olisi mitään laitettavaa muka ollut.
Man Behind The Name

-Without heart we would be mere machines

Bebbu

Re: Yleistä keskustelua Alfoista

Viesti Kirjoittaja Bebbu »

Paljon on "löysä tonni" :) vähän huonosti ilmaisin itseäni. Nyt, tällä hetkellä ei oo vara tuohon laittaa paljon ylimääräsiä. Joulukuussa vähän jo helpottaa. Toivotaan ettei tuu kovia pakkasia ennen joulukuun alkupuolta.

Avatar
Shakal
Viestit: 1644
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 07:16
Car(s): Impreza ja mopo
Paikkakunta: Lieto

Re: Yleistä keskustelua Alfoista

Viesti Kirjoittaja Shakal »

"löysä tonni" = rahasumma joka pyörii tuhannen euron molemmin puolin ja on varaa laittaa itse auton hinnan päälle kun se on ostettu, meni se huoltoihin tai johonkin muuhun kuluun kuten vaikka talvivaruste tai sarja renkaita.

Sarja renkaita ja jonkun nivelen vaihto on jo ~"puolet" "löysästä tonnista", näin ratakiskoa vääntäen.
Man Behind The Name

-Without heart we would be mere machines

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Yleistä keskustelua Alfoista

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Vanha, toimivaksi havaittu autonostokaava suht. lyhyellä aikajanalla:
-Jos ostaa tonnin auton, sitä saa korjata/varustaa tonnilla
-Jos ostaa kahden tonnin auton, sitä saa korjata/varustaa tonnilla
-Jos ostaa yli kymppitonnin auton, sitä saa korjata/varustaa kahdella tonnilla

Tämä siis ~ehjillä autoilla, projektit erikseen. Jos pärjää alle tuon, voi ostaa ylimääräiset munkkikahvit kun juhlistaa hyvää diiliä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
VMTD
Viestit: 3333
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Yleistä keskustelua Alfoista

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Kyllä se auto lähtee käymään ilman lohkistakin, tosin säästää siinä hiukan pa-kuluissa ja lämpiää hieman nopeammin.

Avatar
Raikka
Viestit: 200
Liittynyt: 28 Kesä 2015, 18:11
Car(s): ex;156 1.8 -03 sportwagon, GT 2.0 jts
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Yleistä keskustelua Alfoista

Viesti Kirjoittaja Raikka »

Polforea kirjoitti:Vanha, toimivaksi havaittu autonostokaava suht. lyhyellä aikajanalla:
-Jos ostaa tonnin auton, sitä saa korjata/varustaa tonnilla
-Jos ostaa kahden tonnin auton, sitä saa korjata/varustaa tonnilla
-Jos ostaa yli kymppitonnin auton, sitä saa korjata/varustaa kahdella tonnilla

Tämä siis ~ehjillä autoilla, projektit erikseen. Jos pärjää alle tuon, voi ostaa ylimääräiset munkkikahvit kun juhlistaa hyvää diiliä.
Samaan asiaan törmännyt melkein jokaisen ostamani auton kanssa, ainoa vaan ettei yleensä tonni riitä varusteluun, :lol: .
Kaikkea sitä tuleekin hommattua.

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Yleistä keskustelua Alfoista

Viesti Kirjoittaja Jakke »

VMTD kirjoitti:Kyllä se auto lähtee käymään ilman lohkistakin, tosin säästää siinä hiukan pa-kuluissa ja lämpiää hieman nopeammin.
Kunnossa oleva Busso käynnistyy kyllä vaikka -30 asteen pakkasesta ilman lämmitystä, kahdella edellytyksellä:

1.) Akku kunnossa
2.) Sydän kestää moottorin rääkkäämisen

Nimimerkillä: Jospa sais ton letkulämppärin tökättyä paikalleen, niin ei tarviis seisottaa 166:tta kovillakaan pakkasilla.
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Yleistä keskustelua Alfoista

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Nyt kun noita autoja kaksi on ja toinenkin kohtuu vaivalla ajoon tehtävissä, niin puolitosissaan käynyt mielessä tehdä V6 ns. hätävalmiiksi kovia pakkasia varten, kun bensa on bensa ja diesel on diesel. Bensan käynnistymiseen luotan, dieselin en niinkään, vaikka kuinka olisi akku kuosissa. Kyllä tuon JTD:n olen -25 pakkasesta raapinu aikanaan käyntiin ilman lohkoa, mutta vähän jännätti, jota bensan kanssa ei tarvisi.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Janne
Viestit: 2117
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Yleistä keskustelua Alfoista

Viesti Kirjoittaja Janne »

Tai sitten ostaa parin tonnin auton, johon on upotettu jöröjä helvetisti muutaman vuoden aikana jo valmiiksi ja siltikin saat latoa tiskiin ainakin ostohinnan verran lisää. Se on sitä harrastamista se :)
Alfa Romeo 155 V6 1992

Bebbu

Re: Yleistä keskustelua Alfoista

Viesti Kirjoittaja Bebbu »

Viisaammat väittelee siitä, että kuluttaako kylmäkäynnistys moottoria vai ei? Ei kai se lohkolämmitin ainakaan huono juttu oo kovilla pakkasilla.

juri
Viestit: 628
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry ja MiTo TCT
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Yleistä keskustelua Alfoista

Viesti Kirjoittaja juri »

Itse jättäisin väliin auton jota on kuusi talvea käynnistelty ilman lohkolämmitintä. Paitsi että lämppärittömäthän on tietysti "pidetty aina lämpimässä tallissa" tai "ei ajettu talvisin" :lol:

Edit: hetkinen, eihän tuo voi kuusivuotias olla, 6v taisi tarkoittaa v6 :oops:
932 937 955 955

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Yleistä keskustelua Alfoista

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Mutta sitten taas 12-14vuotta samaa kohtelua saaneet on kuitenkin ihan OK?

Mites se meni, pakkasessa kylmästartti vastaa joidenkin kilometrien ajoa (jotkut väittää joitakin satoja kilometrejä...).
Enempi minä huolestuisin autoista, jotka on otettu roikan perästä käyntiin ja saman tien moottoritielle.

Avatar
VMTD
Viestit: 3333
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Yleistä keskustelua Alfoista

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Ainakin lämppärikauppiaat väittää, että 500 km ajpa vastaa yksi käynnistys ja kyllä se saattoin 70-luvulla pitää paikkansa. Nykypäivän öljyillä ja moottoreilla ajaa vähintään 500tkm lämmitti tai ei, jos ei niin paskoja vehkeitä, eniten vaikuttaa se käynnistyksen jälkeinen käyttö, ennenkuin kone normilämmössä, sehän on selvä, ettei lämmityksestä haittaa ole.

Kyllähän bensa kovilla pakkasilla on huolettomampi, siitä ei pääse mihkään. Pakkasta kun on 30 astetta niin dieselin käynnistyvyys on aina nihkeämpää.

juri
Viestit: 628
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry ja MiTo TCT
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Yleistä keskustelua Alfoista

Viesti Kirjoittaja juri »

Aquatica kirjoitti:^
Mutta sitten taas 12-14vuotta samaa kohtelua saaneet on kuitenkin ihan OK?

Mites se meni, pakkasessa kylmästartti vastaa joidenkin kilometrien ajoa (jotkut väittää joitakin satoja kilometrejä...).
Enempi minä huolestuisin autoista, jotka on otettu roikan perästä käyntiin ja saman tien moottoritielle.
No ei tietenkään ole, jos luet viestini oikein tarkkaan niin huomaat virheeni kuten itsekin tein. Mieluummin lähtisin roikan perästä motarille kuin ilman sitä roikkaa, ja auton tyhjäkäynnillä lämppäämisestäkin ollaan montaa mieltä.

Pitäydyn kannassani, en ostaisi lohkolämmittimetöntä suomiautoa, ikinä.
932 937 955 955

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Yleistä keskustelua Alfoista

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Enpä laittaisi paljoa painoarvoa lämmittimen olemassaololle.

Ensinnäkin nykyautoissa lämmitin on melkein poikkeuksetta mallia pintakiinnitys (säteilylämmitin essonbaarin kielellä), joka on melkein yhtä tehokas kuin koneen kylkeen painettu etukäpälä.

Toiseksi jengi on nykyään niin laiskaa, ettei niitä lämmittimiä käytetä, vaikka olisi tolppapaikka. Eikä kaikilla ole sitä tolppapaikkaa.

Tätä olen kerrostalossa asuvana saanut ihmetella jo 2 vuosikymmentä; vain 1/4-osa autoilijoista käyttää lämmitystä säännöllisesti, vaikka kaikilla olisi tolppapaikka. Loput mieluummin skrapaa. Jos kelin vaihtelut vetävät tuulilasit oikein kunnolla jäähän, niin parina seuraavana aamuna on yli puolet autoista narun jatkona, mutta aika pian tämä unohtuu ja palataan siihen vakiomalliin. Myös kovilla pakkasilla piuhat lisääntyvät, mutta 100 % käyttöasteeseen ei ikinä päästä. Johtuen mm. siitä, ettei kaikilla kertakaikkiaan ole lämmitintä (onhan se niin kallis hankinta 40 k€ autoon) ja/tai on myös muutama yksitäinen webaston käyttäjä.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Garmund
Viestit: 2135
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Yleistä keskustelua Alfoista

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Mie ainakin joudun skarpaamaan vaikka olisi auto piuhan päässä. Taloyhtiö kieltää sisätilanlämmittimen käytön. (Myönnän on sitä tullut välillä luvatta käytettyä entisisä asunnoissa :) )
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Yleistä keskustelua Alfoista

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Minusta sisälämppärikiellosta pitäisi joka talvi, ellei jopa joka pakkasaamu, lätkäistä taloyhtiölle sakko liikenteen vaarantamisesta. Kyse on kuitenkin paitsi mukavuus-, myös merkittävästä turvallisuusvarusteesta.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

lagotto
Viestit: 230
Liittynyt: 15 Touko 2014, 09:07

Re: Yleistä keskustelua Alfoista

Viesti Kirjoittaja lagotto »

Polforea kirjoitti:Minusta sisälämppärikiellosta pitäisi joka talvi, ellei jopa joka pakkasaamu, lätkäistä taloyhtiölle sakko liikenteen vaarantamisesta. Kyse on kuitenkin paitsi mukavuus-, myös merkittävästä turvallisuusvarusteesta.
Jos kuski on niin piittaamaton ja saamaton ettei viitsi autoaan lumesta ja jäästä puhdistaa ennen ajoon lähtöä, niin ei siitä kyllä voi taloyhtiötä rangaista.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Yleistä keskustelua Alfoista

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ei niin, puhdistaminen kuuluu kuskille. Puhdistamisesta huolimatta liikkeellelähtiessä auton sisään tiivistyvä kosteus kuitenkin haittaa näkyvyyttä, lähinnä huurtaessaan laseja. Ja kyllä, puhtaaseen lasiin huurtuu vähemmän, mutta huurtuu. Sisätilan esilämmitys ehkäisee tälläiset efektit ja parantaa turvallisuutta huolellisemmankin kuljettajan tapauksessa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Yleistä keskustelua Alfoista

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

lagotto kirjoitti:
Jos kuski on niin piittaamaton ja saamaton ettei viitsi autoaan lumesta ja jäästä puhdistaa ennen ajoon lähtöä, niin ei siitä kyllä voi taloyhtiötä rangaista.
Itse olen nyt toista kertaa muuttamassa taloyhtiöön, jossa sisätilanlämmitintä saa käyttää.
Se ei ole pelkästään viitseliäisyyttä, vaan se on ihan oikeasti aika rankkaa raapia 15min ikkunoita joka ikinen aamu ja ilta.
Moni käyttäisi sisälämppäriä, mutta kun kielletty. Ei ne sähköt kestä, jne...

Minähän tykkään tuosta tuulilasin naarmuttamisesta ja maalipinnan tuhoamisesta, mutta mä olenkin vähän kaheli.
PS.
Ne muoviraapat raapii ihan yhtä lailla sitä saamarin tuulilasia, kuin metallisetkin. Ei tarvitse hiukkasta isompaa likapalaa, ja jo on naarmu. Tai terävä jäänpala.
Tätäkään ongelmaa ei ole, jos on (ja saa käyttää) sisälämppäriä.

Avatar
hjpp
Viestit: 1910
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Yleistä keskustelua Alfoista

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Eikö kaupoissa enää myydä puolipeittoja? Ei tarvitse autoaan kuorruttaa jäällä, kun sellaisen laittaa päälle.

A Bart
Viestit: 1848
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Yleistä keskustelua Alfoista

Viesti Kirjoittaja A Bart »

insinörtti kirjoitti:Enpä laittaisi paljoa painoarvoa lämmittimen olemassaololle.

Ensinnäkin nykyautoissa lämmitin on melkein poikkeuksetta mallia pintakiinnitys (säteilylämmitin essonbaarin kielellä), joka on melkein yhtä tehokas kuin koneen kylkeen painettu etukäpälä.
Ostin ekan croman viimevuosituhannen puolella nafti 200k ajettuna, eikä siinä ollut lohkolämppäriä ollutkaan.
Vähän sitä mietin pitkään kuinka huoniossa hapessa mahtaa kone sitten olla mutta kun kansi tuli avattua (muista syistä johtuen) reilu 250 tuhatta ajettuna, oli edelleen hoonijäljet nätisti ilman olkapäitä sylinterissa.
Myöskään öljyä rakkine ei kuluttanut lainkaan, eikä vaununvetohommista huolimatta kiertokangen laakerit oksentaneet ulos auton olemassaolon aikana.
Kulutuskin oli mielestäni kohtuullinen kokoluokkaan, kun 70 litran tankillisella pääsi työajoa 960-990 km yleensä ja pienin kulutus taisi olla 400km / 21 litraa neljän hengen kuormalla kamoineen (mitä kukaan ei uskonut vaikka olivat vieressä kun tankattiin).
Synteettiset öljyt (ei mitkään 0w-30) siinä oli ollut uudesta asti, ja samoilla mentiin loppuun asti.
Toki edellisen omistajan ohjeita kuunnellen tuo laitettiin kylmänä käymään niin että poltettiin tupakki ennenkuin koskettiin kaasuun (toki sitä samaa teen nykyisten kulkineitten kanssakin)
Voisi siisi laskea, että tuolla kapineella olisi ajettu ainakin reilu puoli miljoonaa, jos kylmästartti kuluttaa 500 kilsan edestä konetta.
Lohkolämmitin olisi kiva jos olisi sisälämppäri niin ei tarvinne krapata ja nahkapenkki ei ole niin kylmä pakkasella (kun se perseenlämmitin ei kuitenkaan toimi)

Avatar
alamajy
Viestit: 2050
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Bertone GT1300 Junior -69, Giulia 2018 Diesel, Giulia 2017 Bensa, 916 GTV -95 V6, Giulia 2018 Bensa (324hp)
Paikkakunta: Imatra

Re: Yleistä keskustelua Alfoista

Viesti Kirjoittaja alamajy »

A Bart kirjoitti:
insinörtti kirjoitti:Enpä laittaisi paljoa painoarvoa lämmittimen olemassaololle.

Ensinnäkin nykyautoissa lämmitin on melkein poikkeuksetta mallia pintakiinnitys (säteilylämmitin essonbaarin kielellä), joka on melkein yhtä tehokas kuin koneen kylkeen painettu etukäpälä.
Ostin ekan croman viimevuosituhannen puolella nafti 200k ajettuna, eikä siinä ollut lohkolämppäriä ollutkaan.
Vähän sitä mietin pitkään kuinka huoniossa hapessa mahtaa kone sitten olla mutta kun kansi tuli avattua (muista syistä johtuen) reilu 250 tuhatta ajettuna, oli edelleen hoonijäljet nätisti ilman olkapäitä sylinterissa.
Myöskään öljyä rakkine ei kuluttanut lainkaan, eikä vaununvetohommista huolimatta kiertokangen laakerit oksentaneet ulos auton olemassaolon aikana.
Kulutuskin oli mielestäni kohtuullinen kokoluokkaan, kun 70 litran tankillisella pääsi työajoa 960-990 km yleensä ja pienin kulutus taisi olla 400km / 21 litraa neljän hengen kuormalla kamoineen (mitä kukaan ei uskonut vaikka olivat vieressä kun tankattiin).
Synteettiset öljyt (ei mitkään 0w-30) siinä oli ollut uudesta asti, ja samoilla mentiin loppuun asti.
Toki edellisen omistajan ohjeita kuunnellen tuo laitettiin kylmänä käymään niin että poltettiin tupakki ennenkuin koskettiin kaasuun (toki sitä samaa teen nykyisten kulkineitten kanssakin)
Voisi siisi laskea, että tuolla kapineella olisi ajettu ainakin reilu puoli miljoonaa, jos kylmästartti kuluttaa 500 kilsan edestä konetta.
Lohkolämmitin olisi kiva jos olisi sisälämppäri niin ei tarvinne krapata ja nahkapenkki ei ole niin kylmä pakkasella (kun se perseenlämmitin ei kuitenkaan toimi)
Jep. Sisälämppäri on tärkeempi kuin lohkolämppäri, noin turvallisuuden kannalta. Nykyöljyille on lähes sama onko ulkona +5 vai -30.

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Yleistä keskustelua Alfoista

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Mahtaakohan 916 Gtv v6 tb:n koneeseen sopia transaxle-Bussojen öljypohja ja vauhtipyöräkotelo?

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Yleistä keskustelua Alfoista

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Aquatica kirjoitti:Enempi minä huolestuisin autoista, jotka on otettu roikan perästä käyntiin ja saman tien moottoritielle.
Moottoritieajo on autolle hyvin kevyttä ja helppoa. Jos tuo huolestuttaa, niin varmaan parempi ajaa se auto talveksi talliin ja ottaa uudestaan esille kun lämpötilat on pysyvästi plussalla :wink:

Mikä tämä juttu muuten on, kun tässäkin ketjussa voivotellaan kuinka 159 on ooppeli? Näin parin kuukauden kokemuksen perusteella "opeliin" viittaa pulttijako ja ovitopparin ulkonäkö, auton omistamisen kannalta kohtuullisen yhdentekeviä asioita.

Avatar
lerppu
Viestit: 5830
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Yleistä keskustelua Alfoista

Viesti Kirjoittaja lerppu »

juri kirjoitti:
Aquatica kirjoitti:^
Mutta sitten taas 12-14vuotta samaa kohtelua saaneet on kuitenkin ihan OK?

Mites se meni, pakkasessa kylmästartti vastaa joidenkin kilometrien ajoa (jotkut väittää joitakin satoja kilometrejä...).
Enempi minä huolestuisin autoista, jotka on otettu roikan perästä käyntiin ja saman tien moottoritielle.
No ei tietenkään ole, jos luet viestini oikein tarkkaan niin huomaat virheeni kuten itsekin tein. Mieluummin lähtisin roikan perästä motarille kuin ilman sitä roikkaa, ja auton tyhjäkäynnillä lämppäämisestäkin ollaan montaa mieltä.

Pitäydyn kannassani, en ostaisi lohkolämmittimetöntä suomiautoa, ikinä.
Hyvä - jää valikoimaa minulle! Viimeisin ja sitä edeltäneet 3 käytettyä "Suomiautoa" eivät ole esilämmitystä tarjonneet enkä sitä kyllä ole osannut kaivata. Käytettyä autoa, jossa on vetokoukku, en osta. Jätän muiden huoleksi mokomat helmet - olkaa hyvät!

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11213
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Yleistä keskustelua Alfoista

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Mulla ei ole kolmessa edellissä autossa ollut mitään moottorinlämmitintä enkä ole huomannut asiassa ongelmaa. Viimeisimmällä ajoin itse viisi vuotta ja se oli myydessä kymmenen vuoden ikäinen. Öljyä sai välillä lisätä mutta en huomannut kulutuksen muuttuvan vuosien varrella yhtään miksikään, ja jonkinmoinen kulutus kuuluu olleen tuon EW12-moottorin ominaisuus. Muille kahdelle ei ölppä maistunut ollenkaan.

Kaksi noista oli muuten dieseleitä. Alfan 1.9 16v vähän vastusteli kolmenkympin pakkasessa mutta kyllä sekin aina lähti, Korean-Letukka taas huokaisi syvään ja pärähti tasaiselle tyhjäkäynnille. Pösön tärpättimoottorin starttaamisessa ei luonnollisesti ollut mitään ihmeellistä näillä Nurmijärven leveysasteilla.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5368
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Yleistä keskustelua Alfoista

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Abarth kirjoitti:Mahtaakohan 916 Gtv v6 tb:n koneeseen sopia transaxle-Bussojen öljypohja ja vauhtipyöräkotelo?
Sopii. Itsellä moinen kombo on 75:ssa.

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Yleistä keskustelua Alfoista

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Tuossa kun olen katsellut työkaluksi vähän uudempaa kulkinetta, olen järkyttynyt kuinka huonolla huollolla noita pidetään. Ihan normaalia että huoltoväli on 30-40tkm, eli ei riitä edes se maksimi 30tkm long-life joka sekin on aika huolestuttava. Käytännössä jos vuodessa tulee 50tkm niin sitten huoltoväli on sen, muihin öljynvaihtoihin ei tuhlata. Tai jos tulee vähemmän niin ajetaan sitten 2-3v samoilla öljyillä, että saadaan se 30tkm täyteen. Ja nyt puhutaan ihan useamman kympin uutena maksavista, eikä mistään puntosta. Tuossa paljon isompi huolenaihe ostajalle kuin onko ollut lohkista vai ei. Kaikessa sitä jaksetaan säästää. Tai sitten siihen on syy, miksi nämä autot on nettiautossa.. Oman Alfankin huoltovihosta löytyy muistaakseni 5w-30 öljyt jossain kohtaa, siinä toinen kohta mitä tarkistaa.

Miksi kallis hankinta pitää huollattaa mahdollisimman halvalla?

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Yleistä keskustelua Alfoista

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Koska se tulee olemaan "jonkun muun ongelma"...
Siksi.

Avatar
-Oksid-
Viestit: 254
Liittynyt: 03 Syys 2016, 21:14
Car(s): Ajossa: Abarth 595 turismo ”70th Anniversary” ’19
Mennyt: Alfa Romeo Giulia Diesel AT8 Super '16

Ennen sitä: erinäisiä ajoneuvoja
Paikkakunta: Kotka

Re: Yleistä keskustelua Alfoista

Viesti Kirjoittaja -Oksid- »

Asiaa sivuten, tuo huoltojen kanssa säästäminen on yleistä myös muissa merkeissä: ennen Saabia kävin vilkaisemassa yhtä, vähän ajettua V50 Vollea, mittarissa oli ~30 tkm kilometriä. Ensimmäinen huoltoleima oli rekisteröinnistä reilun neljän vuoden päästä n. 25tkm ajettuna , (huoltovälihän oli tuossa 20tkm tai yksi vuosi) kuulakärkikynällä kirjoitettuna ja ilman mitään leimoja. Öljyt oli ilmeisesti vaihdettu tuolloin ekan kerran... Auto oli kuulemma juuri tullut asiakkaalta vaihtoon, elettiin toukokuun puoltaväliä ja alla olivat autossa vielä nastarenkaat :shock:

Vastaa Viestiin