156 mystisiä sähkövikoja

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Malakulantti
Viestit: 67
Liittynyt: 19 Marras 2013, 18:30

156 mystisiä sähkövikoja

Viesti Kirjoittaja Malakulantti »

Uusi tuttavuuteni 156 SW 1.8 TS vm. 2000 alkoi sekoilemaan työpaikan parkkiksella oikein urakalla. Käänsin virrat päälle autosta, jolloin pääsulakkeen viereinen, sytytyksen 30 A sulake kärähti. Aiemmin toiminut hyvin. Kotiin piti päästä, joten vaihdoin tilalle muiden laitteiden 30 A-sulakkeita. Kolme kertaa kokeilin ja joka kerta sulake paloi. Myös yksi 50 A meni siinä rytäkässä. Viidennellä kerralla suljin auki olleen takaluukun ja, kas kummaa, ei mitään ongelmaa. Muuta kuin se, ettei valot ja vilkut ja lasinnostimet toimineet palaneiden sulakkeiden takia.

Kotimatkalla kävin motonetissä hakemassa uusia sulakkeita ja korvasin palaneet. Silti mikään edellämainituista laitteista ei enää toimi. Sulakkeet ovat ok ja samoin kojetaulun alla olevat pikkusulakkeet. Sytytysvirta kyllä tulee.

Onkohan tässä nyt joku vikatila päällä vai mitä tapahtuu? Miten tämän saa nollattua? Akkukaapeli on ollut pitkään irti, mutta se ei auta mitään.

-J

EDIT: Täällähän olikin jo lähes samalla nimellä topicci: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1 ... &start=350. Samaa ongelmaa on näemmä koettu, eli todennäköisesti virtalukon pohjassa vika. Kiitos vastauksista.
Viimeksi muokannut Malakulantti, 14 Huhti 2016, 23:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: 156 mystisiä sähkövikoja.

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Mulla löytyi syyllinen virtalukon pohjasta. Yksi johto oli jostain syystä löysällä ja kun painoi takaisin paikalleen alkoi sähköhimmelit taas pelittämään. Ei tosin polttanut sulakkeita missään vaiheessa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Garmund
Viestit: 2135
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: 156 mystisiä sähkövikoja.

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Suljit auki olleen takaluukun ja sitten pelasi. Tuon perusteella tarkistaisin takaluukulle menevän johtonipun kunnon siitä luukun saranan kohdalta.
Suoraan vaan suoraa

Malakulantti
Viestit: 67
Liittynyt: 19 Marras 2013, 18:30

Re: 156 mystisiä sähkövikoja.

Viesti Kirjoittaja Malakulantti »

Takaluukku saattoi tuossa olla vain sattumaa. Piuhat siellä on kunnossa. Virtalukon piuhan liittimestä löytyi hieman lämmön jälkeä. Korjasin tuon, mutta ei vaikutusta mihinkään. Muut liittimet ok.

Mitenhän tämän nyt saisi liitettyä sulakkeenvaihtoon? Sen jälkeenhän nuo laitteet lakkasivat pelaamasta, eikä varsinaisesti ensimmäisen sulakkeen kärähdettyä. Ihmeellistä tämä italialainen sähkö. Onko kellään kytkentäkaaviota tästä? Mihin virtalukon valko-sininen piuha menee?

Kiitos vinkeistä.

EDIT: Alan kallistua kuitenkin sinne virtalukon suuntaan. Laitteita on yksinkertaisesti liian paljon pimeänä: lasinnostimet, sisätilan puhallin, ilmastointi, ajovalot, kaukovalot, pyyhkijät, peilien säätö...

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: 156 mystisiä sähkövikoja

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Sama lista itsellä korjautui juurikin virtalukon juuresta johtojen liitokset varmistamalla. Itse lukossa ei ollut mitään vikaa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: 156 mystisiä sähkövikoja

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Virtalukolta voi löytyä osaltaan vika siihen, että laitteita ei toimi, mutta sulakkeita palaa turhaan äärimmäisen harvoin. Etenkin, jos 30A linjasta lähtee 50A linjassa toimivaksi todettu 50A sulake, niin kyllä siinä 30A linjassa on sellainen oikosulku että oksat pois ja johtosarja/laitteet syyniin. Kun siihen linjaan hukkuu luokkaa >240W enemmän tehoa kuin mitä siellä koskaan, missään tilanteessa pitäisi olla, niin joku paikka on kovilla.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Malakulantti
Viestit: 67
Liittynyt: 19 Marras 2013, 18:30

Re: 156 mystisiä sähkövikoja

Viesti Kirjoittaja Malakulantti »

Uudella virtalukon pohjalla tosiaan taas polttaa tuota samaa sulaketta. Tuplatsekkasin vielä ne takakontin johdot, enkä löytänyt niistä mitään vikaa. Oletettavasti hommassa kävi näin: Jostain ottaa maihin ja aiheuttaa tuon sulakkeen palamisen. 50A sulake 30A linjassa kärvensi virtalukon pohjaa sen verran, että sähkölaitteet lakkasi toimimasta ja tämän seurauksena sulake ei enää palanut ja pääsin ajamaan kotiin. Uudella vl-pohjalla alkuperäinen vika tietysti palasi.

Onko kellään hallussaan 156 kytkentäkaavioita? Helpottaisi melkoisesti vian paikannusta. Tällä hetkellä olen päätellyt seuraavaa: Autolla pystyy ajamaan, jos irrottaa 4-napaisen liittimen virtalukosta. Vaikutus on tällöin sama kuin kärynneellä vl-pohjalla. Aiheuttaja tuskin on mikään pikkusulakkeiden takana olevista laitteista, koska pikkusulakkeeet ovat kaikki ehjiä ja toisaalta tällaisessa tapauksessa pieni sulake palaisi ennen 30A sulaketta. Aiheuttaja tuskin myöskään on startti/solenoidi, koska sulake palaa jo kytkemällä sytytysvirran ennen starttausta. Ja toisaalta mikään moottorin toiminnan kannalta kriittinen komponentti ei tuota myöskään voi aiheuttaa, koska moottori pelaa aivan normaalisti kärynneellä vl-pohjalla. Sitten viimeiseksi, vika tuskin on itse sytytysvirran syöttöjohdossa sulakerasian ja virtalukon välillä, koska eihän tällöin 50A sulakkeen asentaminen olisi käräyttänyt virtalukon pohjaa. Mitäs tässä nyt sitten jää jäljelle?

Kyseessä siis on sytytysvirran 30A sulake pääsulakkeen vieressä konetilassa. Kytkentäkaavio olis hieno olla olemassa. Kiitos vastauksista.

t. J

Nakutin
Viestit: 77
Liittynyt: 05 Heinä 2014, 11:15
Paikkakunta: Jämsä

Re: 156 mystisiä sähkövikoja

Viesti Kirjoittaja Nakutin »

Malakulantti kirjoitti: Kytkentäkaavio olis hieno olla olemassa. Kiitos vastauksista.

t. J
156:n Elearnista vois löytyä jotain.
Rar tiedoston voi ladata ainakin täältä.
Ja asennus ohjeet tiedoston aukaisuun tässä

Avatar
Maunu
Viestit: 3473
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: 156 mystisiä sähkövikoja

Viesti Kirjoittaja Maunu »

itsellä on sama tiedosto käytössä, mutta avaan sen daemon tools ohjelmalla. Hyvin toimii.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Malakulantti
Viestit: 67
Liittynyt: 19 Marras 2013, 18:30

Re: 156 mystisiä sähkövikoja

Viesti Kirjoittaja Malakulantti »

Kiitos näistä. Sain kyllä eLearnin asennettua, mutta avatessa ilmoittaa, että joitakin järjestelmätiedostoja ei löydy eikä siten avaudu. Ei sen tarkempaa kuvausta. Käytössä siis Daemon tools. Onko muilla ollut samaa ongelmaa? Pitää vielä kokeilla polttaa tuo CD:lle.

-J

Avatar
Aquatica
Viestit: 15002
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 156 mystisiä sähkövikoja

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ei se CD:lle poltto mitään vaikuta. Mikähän mahtaa olla tarkka errori? Tuo taisi vaatia jonkun tietyn version .NET:stä tai muuta hauskaa, minkä muistan joskus löytäneeni.
Myöskin Win 7/8/10 kannattaa ajaa setuppi järjestelmänvalvojana (ja joskus jopa yhteensopivuustilassa XP:lle) ja kokkeella.

Malakulantti
Viestit: 67
Liittynyt: 19 Marras 2013, 18:30

Re: 156 mystisiä sähkövikoja

Viesti Kirjoittaja Malakulantti »

Ei antanut siis mitään tarkkaa erroria. Ilmoitti vain, että ei löydä joitakin järjestelmätiedostoja. Italiaksi tietenkin. Ajoin system file checkerin näiden ohjeiden mukaan: https://support.microsoft.com/en-us/kb/929833. Tuo auttoi ja nyt toimii. Vika oli siis omassa PC:ssä. Tiedoksi muille, jos tulee joskus vastaan.

-J

Malakulantti
Viestit: 67
Liittynyt: 19 Marras 2013, 18:30

Re: 156 mystisiä sähkövikoja

Viesti Kirjoittaja Malakulantti »

Vika paikallistettu virtalukolta lähtevään sinivalkoiseen piuhaan, joka syöttää valoja, vilkkuja, lasinnostimia, peilejä, puhallinta ja ilmastointia. Oikosulku on ilmeisesti ennen mitään näitä laitteita, koska kaikki pelaa normaalisti, mutta syöttöpiuha ottaa niin paljon virtaa kuin akku vaan jaksaa antaa. Kokeiltu on. Piuha näyttäisi luikertelevan kojelaudan uumeniin, joten ei kai muu auta kuin kojelauta irti ja etsimään katkosta.

-J

Vastaa Viestiin