Busso ja ecu-vika. Paaliin, lihoiksi vai kuntoon?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
EdotL
Viestit: 908
Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
Car(s): Giulietta QV
156 V6 -03
ex:156 2.0ts -98
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Busso ja ecu-vika. Paaliin, lihoiksi vai kuntoon?

Viesti Kirjoittaja EdotL »

Syksystä asti vaivanneet -03 cf3 busson kummalliset käyntihäiriöt ovat kuin ovatkin kulminoitumassa ecun ongelmaksi. Auto käyttäytyi aluksi kuin ilmissä tai sytytyksessä olisi vikaa, mutta tulppien, yhden puolan ja ilmin vaihto ei parantanut asiaa, Filaronkin toimesta ongelmaa on metsästetty mm. testaamalla toisella kaasuläpällä, bensapumpulla ja maadoituksia tutkimalla. Sulakkeet ja releetkin on käyty läpi ja tutkittu useammalla testerillä. Ongelma ilmenee, kun kierrokset nousee noin. 4000:een tai jos paikallaan ollessa polkaisee kaasua nopeasti. Tällöin atuo liikkeellä ollesaan alkaa nykimään ja paikalla ollessaan tukehtuu ja sammuu. MCSF-valo syttyy molemmissa tapauksissa, mutta mitään koodeja ei jää muistiin, eikä mm. boschin testerillä tehty live-seurantakaan kerro missä mättää. MCSF-valon lisäksi tulee usein kuvioihin VDC/ABS-error, josta jää koodi c1521. Tuo koodi viittaa suuripiirteisesti can-väylään.

Nyt ajan myötä oireet ovat pahentuneet ja muistuttavat tismalleen willezin gtan valoshowta. Kun laittaa virrat päälle, niin mcsf ja cruisen valo vilkkuu nopeasti ja kaasuläppä hakkaa nopeaan tahtiin. Jos kone on puolilämmin, niin oireet pahenevat ja välillä saa sahata hetken ennenkuin se käynnistyy.

Pari ecua on jo kiikarissa immoboxeineen, koodeineen, virtalukkoineen ja avaimineen, mutta korjauskin on tietysti kiinnostava vaihtoehto. Tosin Elehuolto Pattijoella jo ilmoitti, että nou kän duu. Missäs foorumilaiset ovat näitä huollattaneet tai jos homma menee ecun vaihdoksi, niin mitäs kaikkea siitä seuraa. Onnistuuko avainten koodaus uudelle eculle, jotta ei tarvitsisi lähteä lukkoja vaihtamaan?

Avatar
ollikuhta
Viestit: 598
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 00:38
Paikkakunta: loppi

Re: Busso ja ecu-vika. Paaliin, lihoiksi vai kuntoon?

Viesti Kirjoittaja ollikuhta »

Mä vaihdoin juuri yhteen puntoon ecut.
Avain-asian ratkaisin kiinnittämällä "uuden" ecun avaimen ajoneston antenniin ja sijoitin ne rattiakselin taakse jemmaan.
Vanhat avaimet toimii nyt ovissa ja virtalukossa, kuten ennenkin.
Keskuslukon kaukosäätöä siinä ei ollut, joten en tiedä, miten sen kanssa käy.
Tosin jos ehdottomasti haluat autossa olevan toimivan ajoneston, niin sittenhän tuo ei käy.
Ja niin, mittaristokin piti vaihtaa luovuttajasta, kun oli liian vähän ajettuja kilometrejä...
Alfa-uros...tojota-naaras

Avatar
Aquatica
Viestit: 15020
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Busso ja ecu-vika. Paaliin, lihoiksi vai kuntoon?

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Eikös tuo avainongelma korjaannu sillä, että ottaa vanhojen (nykyisten) avaimien rungon, mutta vaihtaa sirut vaihtoavaimista?

Avatar
Polforea
Viestit: 11160
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Busso ja ecu-vika. Paaliin, lihoiksi vai kuntoon?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

EdotL kirjoitti:Pari ecua on jo kiikarissa immoboxeineen, koodeineen, virtalukkoineen ja avaimineen, mutta korjauskin on tietysti kiinnostava vaihtoehto. Tosin Elehuolto Pattijoella jo ilmoitti, että nou kän duu. Missäs foorumilaiset ovat näitä huollattaneet tai jos homma menee ecun vaihdoksi, niin mitäs kaikkea siitä seuraa. Onnistuuko avainten koodaus uudelle eculle, jotta ei tarvitsisi lähteä lukkoja vaihtamaan?
Elehuollon lisäksi Suomesta löytyy ainakin:

Vekatronics Vaasassa
Iisalmen Autotekniikka Iisalmessa
Sekä Amalin (kirjoittelee monella foorumilla tuolla nimellä), jonka yhteystietoja en nyt saa päähäni tai selaimeeni
Lisäksi PK-seudulla vaikuttaa Jakiltech, mutta tämä on erikoistunut pääasiassa BMW:n purkkeihin.

Jos päädyt vaihtamaan ECUn ja olisit heittämässä vanhan roskiin, lähetä se minulle. En lupaa saada sitä kuntoon tai edes avata kovin pian, mutta harrastusmielessä on ihan kiva välillä vilkuilla noihin sisälle.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

dumo
Viestit: 81
Liittynyt: 08 Touko 2011, 10:51

Re: Busso ja ecu-vika. Paaliin, lihoiksi vai kuntoon?

Viesti Kirjoittaja dumo »

Amalin voisi saada jopa sen ECUn kuntoon (jos vielä tekee noita), löytyy osaaminen ja välineet - jos siis ylipäätään on tehtävissä oleva homma ja hän haluaa lähteä kokeilemaan.

Tärkeintä on ettei sitä ECUa ole purettu ja yritetty räpeltää kuntoon kolvin kanssa (joskus katsottiin mikroskoopilla bokseja joita oli yritetty omatoimisesti korjata ja silmällä näkymättömät johtimet olivat kaikki tuhoutuneet -> no can do).

Privassa pyytämällä uskaltanen yhteystiedot jakaa.

seppo
Viestit: 1361
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Busso ja ecu-vika. Paaliin, lihoiksi vai kuntoon?

Viesti Kirjoittaja seppo »

ScreenHunter_73 Feb. 03 19.20.jpg
ScreenHunter_73 Feb. 03 19.20.jpg (4.33 KiB) Katsottu 11012 kertaa
ScreenHunter_72 Feb. 03 19.10.jpg
ScreenHunter_72 Feb. 03 19.10.jpg (10.18 KiB) Katsottu 11019 kertaa
C1521 on moottorin ecun ja ABS:n välisen väylän vika. Jos moottorin ecun virransaanti on kunnossa, niin kuin se tuntuu olevan (käy!), niin ongelma on can-väylässä. Autossa on siis nopeaan tiedonsiirtoon väylät eri ohjaimien välillä, vaikkei auto olekaan ns. väyläauto. Tämän Can-johdotuksen välillä on yksi liitin (D5) joka on kuvattu abs-hydrauliyksikön kylkeen. Se on kolmerivinen liitin, olisiko 30-johtoinen tai jotain. Siinä saattaa olla syy.
No, toinen sijaintikuva kertoo liittimen paikaksi apumiehen jalkatilan, ja niin nyt itsekin muistelen, siellähän se olikin. Liittimen johdot C2 harmaa ja C1 ruskea ovat näitä väyläjohtimia. Olisiko tuosta apua?

Avatar
EdotL
Viestit: 908
Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
Car(s): Giulietta QV
156 V6 -03
ex:156 2.0ts -98
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Busso ja ecu-vika. Paaliin, lihoiksi vai kuntoon?

Viesti Kirjoittaja EdotL »

Tänään sain tuon c1521 errorin taas esiin, kun ihmettelin tuon kaasuläpän älämölöä ja holtitonta liikettä. Painoin kaasupoljinta, jotta näin miten läppä siihen reagoi ja samalla sekunnilla lävähti vdc-error tauluun ja koodiksi jäi muistiin tuo em c1521. Mites tuota kun näissä on ilmeisesti ns. hybridiecu, niin voiko häiriö vdc-puolella sotkea myös tuon moottoripuolen? Tai miksei sotkisi, kun se kerran tarvittaessa katkoo sytkää.
seppo kirjoitti:toinen sijaintikuva kertoo liittimen paikaksi apumiehen jalkatilan, ja niin nyt itsekin muistelen, siellähän se olikin. Liittimen johdot C2 harmaa ja C1 ruskea ovat näitä väyläjohtimia. Olisiko tuosta apua?
Onko tämä lämppärin moottorin oikealla puolella oleva sinisellä lukolla varustettu liitin? Muut siellä olevat olivat siinä lämppärinmoottorin vasemalla puolella ja valkoisia. Nuo valkoiset ainakin oli kunnolla kiinni. Tähän vdc/abs puoleen liittyy vielä sellainen kyssäri, että millaisia arvoja mes:in pitäisi antaa pyörien pyörintänopeudelle, kun auto on paikallaan. Täällä mes näyttää joka pyörän nopeudeksi 1750 km/h. :D

Paras lähestymistapa tähän koko probleemaan olisi, kun saisi jostain lainaan tuollaisen 026120759 numerolla olevan ecun ja koodin käynnistykseneston ohittamiseen. Pääsisi testaamaan, että onko ongelma pelkällä plug and pray menetelmällä korjattavissa vai pitääkö ottaa otsikon kaikki vaihtoehdot harkintaan.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15020
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Busso ja ecu-vika. Paaliin, lihoiksi vai kuntoon?

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Nopeustieto viittaisi nimenomaan ongelmaan ABS:n ja ECU:n välillä. Eli sepon vihjettä ehkä seuraten?

seppo
Viestit: 1361
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Busso ja ecu-vika. Paaliin, lihoiksi vai kuntoon?

Viesti Kirjoittaja seppo »

Se liitin on Nero-musta.
Kaikki moottorin häiriöt voi johtua tästä can-viasta, joka siis kulkee moottorin eculta kääntökulmatunnistimen kautta abs-vdc eculle.
Testerillä voi mitata nopeustietoa 0...15 km/h, paikallaan se tietysti on 0, mutta katkos väylässä voi muuttaa se aivan muuksi (1750 km/h?).
Vianhaku pitää aina aloittaa faktoista, ja tehdä johtopäätökset niiden perusteella. Ohjainlaitteen vaihto ei tässä tapauksessa varmaan auta.
Uskoisin Filaron poikien selvittävän katkoksen nyt, jos käyt siellä uudemman kerran.

Avatar
EdotL
Viestit: 908
Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
Car(s): Giulietta QV
156 V6 -03
ex:156 2.0ts -98
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Busso ja ecu-vika. Paaliin, lihoiksi vai kuntoon?

Viesti Kirjoittaja EdotL »

^ Pitää tutkia ja tarkistaa liittimien kontaktit. Jos ollaan samassa liittimessä, niin se taisi olla musta sinisellä lukituksella. Ja autohan on ollut jo pariin otteeseen Filarossa ja kaikki oireet on sielläkin nähty, mutta sielläkin ehdotettiin ratkaisuksi uutta ecua.

JaRoDD
Viestit: 1474
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet, Giulietta MA+TCT

Nykyisellään liikutaan Zafira Tourerilla ja X Typellä.
Paikkakunta: 16900 ja syvällä.

Re: Busso ja ecu-vika. Paaliin, lihoiksi vai kuntoon?

Viesti Kirjoittaja JaRoDD »

Aquatica kirjoitti:Eikös tuo avainongelma korjaannu sillä, että ottaa vanhojen (nykyisten) avaimien rungon, mutta vaihtaa sirut vaihtoavaimista?
Tämä. Uusia runkoja löytyy ebaysta, jos vanhat pitää puukottaa halki.

seppo
Viestit: 1361
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Busso ja ecu-vika. Paaliin, lihoiksi vai kuntoon?

Viesti Kirjoittaja seppo »

Aina jos joku ehdottaa heti alkuun ecun vaihtoa, on se merkki siitä että homma on hiukan hukassa. Ensinnäkin tarkastusta varten ei tarvitse kuin toinen ecu (lainattu toisesta ehjästä autosta), jonka koodi tiedetään. Se laitetaan tilapäisesti autoon, käynnistyskoodi syötetään testerillä ja kone käyntiin. Lainaosa ei siitä kärsi. Sitten kun tilanne pysyy samanlaisena, niin kaaviot esille ja mittaamaan näiden kahden väyläjohtimen yhteyksiä moottorin eculta abs-eculle ja hakemaan heikkoa liitosta. Ei siihen oikotietä ole.

Avatar
EdotL
Viestit: 908
Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
Car(s): Giulietta QV
156 V6 -03
ex:156 2.0ts -98
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Busso ja ecu-vika. Paaliin, lihoiksi vai kuntoon?

Viesti Kirjoittaja EdotL »

Tuossa se yksi ongelma olikin, kun laina-ecua ei ollut tarjolla, ei edes Filarossa. Sen verran vielä Seppo tuosta liittimestä, että onko niiden johtojen toinen pää ecuun menevissä johtosarjoissa, vai tuolla abs-pumpun luona?

seppo
Viestit: 1361
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Busso ja ecu-vika. Paaliin, lihoiksi vai kuntoon?

Viesti Kirjoittaja seppo »

Jos tarkoitat näitä väyläjohtoja niin ne kulkevat moottorin eculta kääntökulma-anturille ja sieltä tämän liittimen kautta abs-ohjainlaitteelle. Värit pysyy kokoajan samana (harmaa ja ruskea). Eikö Turusta löydy ketään 156 V6 FL mallin omistajaa, joka voisi auttaa lainassa?
Ilman kytkentäkaaviota, testeriä ja ammattitaitoa on vaikeaa yrittää ratkaista tätä ongelmaa.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4303
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Busso ja ecu-vika. Paaliin, lihoiksi vai kuntoon?

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

^ ihan tuollainen triviaaliheitto, onko akku/ maadoitukset kunnossa ?

Aika kummallisia vikailmoituksia saadaan CAN-autojen näyttöihin, jos
sähköjärjestelmän jännite heittelee em. seikoista johtuen.

JT
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
EdotL
Viestit: 908
Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
Car(s): Giulietta QV
156 V6 -03
ex:156 2.0ts -98
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Busso ja ecu-vika. Paaliin, lihoiksi vai kuntoon?

Viesti Kirjoittaja EdotL »

^ Filaro on tsekannut maat ja akku on alle 2 vuotta vanha.

Sellainen jäi aiemmin mainitsematta, että sain toisaalta vihjeen, että ongelma voi olla myös bensanpaineissa. Filarossa mitattiin paineet (3,5bar) ja vaihdettiin bensapumppu, sillä epäilin, että alkusyksyn kalareissussa taphtunut fender benderi, olisi kolauttanut/vaurioittanut vanhaa pumppua. Tämän operaation jälkeen mentiinkin murheitta n. 100km matka. :shock: Luulenpa silti, että syy tuohon oli siinä, että auto makasi pari viikkoa tammikuun kovissa pakkasissa, josta jokin komponentti oli erityisen hyvillään.
seppo kirjoitti:Eikö Turusta löydy ketään 156 V6 FL mallin omistajaa, joka voisi auttaa lainassa?
Ilman kytkentäkaaviota, testeriä ja ammattitaitoa on vaikeaa yrittää ratkaista tätä ongelmaa.
Ei tunnu helpolla löytyvän ja itsellä ei ammattitaito valitettavasti riitä noin pitkälle autosähköhommissa.

Jos tuo auto olisi loppuunajettu raato, niin tämä episodi ei harmittaisi lainkaan niin paljon, kuin nyt. 13 vuotta vanhaan kinneriin ei kuitenkaan viitsisi enää montaa tonnia uhrata, vaikka se onkin ikäisekseen ryhdikäs laitos.

haiskis
Viestit: 2
Liittynyt: 20 Joulu 2011, 01:20
Car(s): 156 2.0 JTS
ex-GT 2.0 JTS , 156 2.5 V6

Re: Busso ja ecu-vika. Paaliin, lihoiksi vai kuntoon?

Viesti Kirjoittaja haiskis »

Jos päädyt vaihtamaan koko ecun niin http://www.schepers-autotechniek.com/en_home.htm tuolta saa uuden "kättelevän" ecun noin 450€ postikuluineen.
Itse olen tuolta aikoinani cf3 bussoon vaihtoecun tilannut, asennuksessa meni noin 10min ja hanaa...
Toimitusaika oli noin viikko.

Avatar
EdotL
Viestit: 908
Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
Car(s): Giulietta QV
156 V6 -03
ex:156 2.0ts -98
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Busso ja ecu-vika. Paaliin, lihoiksi vai kuntoon?

Viesti Kirjoittaja EdotL »

Schepers on aika korkealla vaihtoehtolistallani. Lähetetäänkö sinne ensin vanha ecu, vai millä tavalla homma toimii?

haiskis
Viestit: 2
Liittynyt: 20 Joulu 2011, 01:20
Car(s): 156 2.0 JTS
ex-GT 2.0 JTS , 156 2.5 V6

Re: Busso ja ecu-vika. Paaliin, lihoiksi vai kuntoon?

Viesti Kirjoittaja haiskis »

Ei tartte lähettää vanhaa ecua.
Itse kysyin sähköpostilla ensin, että onko hänellä cf3 busson ecuja varastossa? Ja hän vastasi kuvan kanssa missä niitä oli joku 10 rivissä.
Seuraavaks se kysyy sun auton runkonumeron ja kertoo hinnan. Maksu menee etukäteen IBAN tilinumerolla , meni s-pankista päivässä.
Palvelu oli erinomaista, kokoajan sai tietoa kuvien kera, että missä mennään. Ecun mukana tulee ohje, miten se paritetaan sun auton ajonestoon.
Se oli pelkkää avaimenkääntelyä.

Avatar
EdotL
Viestit: 908
Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
Car(s): Giulietta QV
156 V6 -03
ex:156 2.0ts -98
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Busso ja ecu-vika. Paaliin, lihoiksi vai kuntoon?

Viesti Kirjoittaja EdotL »

^ Tänks. Hyvä tietää. Tuo on oikeastaan näistä ecun vaihto vaihtoehdoista kaikkein järkevin, ja mahtuu vielä tuonne toimintatonnin raameihin.

Nappasin vielä tuon abs-yksikön/pumpun liittimen irti ja tarkistelin, ettei pinneissä näy mitään pahoja hapettumia. Puhtaalta näytti, joten löin sen takaisin kiinni. Eipä sillä ainakaan kasuläpän häröihin ollut vaikutusta, mutta vdc-erroria en saanut nyt esiin. Katsotaan mitä iltapäivä tuo tullessaan, kun on ajettava pieni lenkki.

Avatar
EdotL
Viestit: 908
Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
Car(s): Giulietta QV
156 V6 -03
ex:156 2.0ts -98
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Busso ja ecu-vika. Paaliin, lihoiksi vai kuntoon?

Viesti Kirjoittaja EdotL »

The plot thickens. Eilisen ajelut sujuivat suht mukavasti ilman VDC-erroria, mutta tänään se taas kummitteli näytössä. Erikoista tuon esille tulossa on se, että se tulee näyttöön erityisen mielellään kun painaa kaasun pohjaan samalla kun mcsf-valo vilkkuu kaasuläpän heilunnan tahdissa. Tämä tapahtuu siis pelkät virrat päällä. Tänään oli taas kuvioissa ärsyttävää sammahtelua, kun painaa kytkimen pohjaan. Yleensä tässäkin vaiheessa mcsf-valo syttyy.

Mielenkiintoisin tapahtuma oli, kun siirsin autoa ruudusta toiseen. Pienen sahaamisen jälkeen auto lähti käymään, mutta muutaman sekunnin päästä näyttöpaneeliin ilmestyi ajoneston valo ja auto sammui melkein heti perään, mutta lähti tämänkin jälkeen taas kiltisti käymään. Alkaa olemaan sen verran ecu-painotteista oiretta, että jokohan tässä uskaltaisi ottaa sen enempää pohtimatta/testailematta yhteyden tuonne Schepersille?

Avatar
Naamapalmu
Viestit: 349
Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
Car(s): 156 2.0 T.Spark
Paikkakunta: Helsinki

Re: Busso ja ecu-vika. Paaliin, lihoiksi vai kuntoon?

Viesti Kirjoittaja Naamapalmu »

Kieltämättä vaikuttaa ecun ongelmalta mutta kytkentäkaavioista voisi selvitä jokin yhteinen maapiste. Pienikin hapettuma ecun maadoituksessa voisi enemmän tai vähemmän tappaa auton ja ecu luulee kaiken olevan kunnossa. Ecujakin on vaihdettu turhaan kun vika on piuhoissa, liittimissä tai maapisteissä. Fiat Puntot poislukien ecun hajoamiset ovat hyvin harvinaisia.

Huonona esimerkkinä kaverin mondeoon vaihdettiin ABS-yksikkö vaikka vikaa oli yksikön maadoituksissa ja toisen takapyörän anturin signaali liian heikko toiseen verrattuna. Vika selvisi lopulta yleismittarilla ja saatiin korjattua juurikin näillä toimenpiteillä maapisteiden huolellinen putsaus ja abs kehän putsaus ja anturin modaaminen lähemmäs kehää. Tässä tapauksessa ei tullut vikakoodeja vaikka abs-valo paloi ja abs ei toiminut ja vaihdettiin yksikkö turhaan.

Toinen esimerkki on renault megane joka lykkäsi obd:n täyteen can-väylävikakoodeja ja ecun vaihtoa ehdotettiin kun auto kuoli täysin. Vika olikin nirhautunut johtonippu akun tienoilla mutta sen verran piilossa että täytyi purkaa pois akkutelineet ym ennen kuin vika löytyi.

Eli Ecun tai ecun toiminnan kannalta kriittisten antureiden maapisteet, liittimet ja piuhat kannattaisi käydä läpi ensin. Aqulla oli hyvä lista maapisteistä :-D
Through difficulties to defeat

juri
Viestit: 629
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry ja MiTo TCT
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Busso ja ecu-vika. Paaliin, lihoiksi vai kuntoon?

Viesti Kirjoittaja juri »

...ja vielä yksi esimerkkitapaus: meidän nyt jo myydyn Altean vikakoodimurheita jäljittäessään Laakkonen vaihtoi ecun, gatewayn ja mittariston. Noloudella ei ollut rajaa, kun vika löytyi virtalukon lähes poikkimenneestä johdosta, kas tätä kun olin itse ehdottanut syyksi jo ensikäynnillä...
932 937 955 955

Avatar
EdotL
Viestit: 908
Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
Car(s): Giulietta QV
156 V6 -03
ex:156 2.0ts -98
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Busso ja ecu-vika. Paaliin, lihoiksi vai kuntoon?

Viesti Kirjoittaja EdotL »

Pakkohan tässä on asiakkaan siihen luottaa, että Filaro on maat kunnolla tutkinut. Ja onhan tuo ajoneston päälle lävähtäminen vasta sen jälkeen, kun auto on käynnistynyt, melkoisen outoa. :-D

Yhtä kaikki, yllättävän vähän tältä foorumilta löytyy juttuja kosahtaneista ecuista, mutta Alfaownerilla onkin sitten eri meininki. Sieltä löytyy n+ tapausta jotka mätsää hyvin omiin oireisiin. On c1521 koodia, kaasuläpän häröä, vdc-erroria, outoa sammahtelua etc. Kaikki ne tapaukset joihin on viitsitty kertoa syypää, niin ecun vaihdolla on homma korjaantunut.

Eikä tuo ecuun menevä raha niin hirveästi huoleta. Katselin kuiteista projektin etenemistä ja lokakuun puolivälin jälkeen autolla on ajettu alle 1000km ja se on tankattu tuona aikana tasan kerran. Toisin sanoen, Busson kulutus huomioon ottaen ollaan vielä oikeastaan voitolla. :mrgreen:

seppo
Viestit: 1361
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Busso ja ecu-vika. Paaliin, lihoiksi vai kuntoon?

Viesti Kirjoittaja seppo »

Eli se ongelma sittenkin saattaisi olla ohjainlaitteen virransaannissa, kun kerroit näistä sammumisista.
Tuo koodi tulee siis myös silloin kun moottorin ecun virransaanti katkeaa, koska väylä vaatii jännitteen toimiakseen, se ilmoittaa tuon koodin c1521 merkiksi tästä jännitteen puutteesta.
Obd-valon vilkkuminen taas kertoo katalysaattoreiden ylikuumenemisriskistä, ei saa polttoainetta tms. Olikohan tämä syy siihen p-pumpun vaihtoon?
Tuliko tuo c-vika moottoripuolelta vai abs-puolelta kun testerillä on katsoitte, vai molemmilta?
Samoin tuon koodi-häiriön syttyminen kertoo moottorin ohjainlaitteen syöttämän jännitteen puuttumisesta koodi-ohjainlaitteelle kun se suorittaa vuoropuhelua ns. tiedonsiirtolinjaa pitkin.
Mikä se pohjakosketus oli, ja mihin se osui, tankkiin vai kuskin penkin alle?
Eli kaikki nämä kielivät tavalla tai toisella jännitteen puutteesta, tee niistä sitten johtopäätös :roll:

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Busso ja ecu-vika. Paaliin, lihoiksi vai kuntoon?

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Aika vähän noita joutuu vaihtamaan mihinkään merkkiin. Parin vuoden aikana tullu yhden kerran vaihdettua viallinen ECU. Kaikista muista on löytynyt vika jostain muualta. Yleensä märäntyneestä johtosarjasta. Erässä oli hyvin samankaltaisia oireita, eikä vikakoodeja lainkaan. Syy löytyi yhdestä ECU:n virransyötöstä, joka nappasi ohjaimen osittain virrattomaksi. Eilen yksi "ECU-viallinen" lähti ajamalla ulos, kun kaadoin hiukan bensaa tankkiin. Toisella korjaamolla oli vaihdettu tukku osia, mittailtu virtoja ja tultu tulokseen, että ECU:ssa vika... :lol:


No, jokatapauksessa. Kyllähän tuo vahvasti ECU-vialta kuulostaa, mutta jos olis oma auto, niin sulkisin mahdollisimman varmasti muut viat pois ennen kuin ECU:a lähtisin vaihtamaan.

Onhan latausjännite ok? Säädin kaput ja nousee kierroksilla jännite liikaa? Ylijännite aiheuttaa mitä erikoisempia vikakoodeja ja toimilaitehäröjä, on kokemusta. Kaasupolkimen toiminta/piuhat lienee tutkittu ja kaasuläpän johdot myös?
Eilisen ajelut sujuivat suht mukavasti ilman VDC-erroria, mutta tänään se taas kummitteli näytössä. Erikoista tuon esille tulossa on se, että se tulee näyttöön erityisen mielellään kun painaa kaasun pohjaan samalla kun mcsf-valo vilkkuu kaasuläpän heilunnan tahdissa.
Noita koodeja voi tulla ihan vaan väylän kuormituksestakin toisen vian vuoksi. ECU:lla on ns. kiire muissa ongelmissa ja tuuttaa varattua VDC:lle. Toisen merkkisessä erittäinkin tuttu juttu. Jännästi katoaa kaikki verkkoviat, kun laitetaan esim. sytkäkatkot kuntoon.


Ps. Pidetään vaikka Turkumiitti ja piippaillaan tää porukalla kuntoon. :drinking:

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Busso ja ecu-vika. Paaliin, lihoiksi vai kuntoon?

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

seppo kirjoitti:Eli se ongelma sittenkin saattaisi olla ohjainlaitteen virransaannissa, kun kerroit näistä sammumisista.
Tuo koodi tulee siis myös silloin kun moottorin ecun virransaanti katkeaa, koska väylä vaatii jännitteen toimiakseen, se ilmoittaa tuon koodin c1521 merkiksi tästä jännitteen puutteesta.
Komppaan. En antaisi tuon koodin liiaksi hämätä vianmäärityksen kulkusuuntaa.

Meneekö ECU:lta virrat johtosarjan, sulakerasian pohjan, liittimien vai ECU:n sisäisen vian takia, onkin sitten se $1000 kysymys.

Avatar
EdotL
Viestit: 908
Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
Car(s): Giulietta QV
156 V6 -03
ex:156 2.0ts -98
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Busso ja ecu-vika. Paaliin, lihoiksi vai kuntoon?

Viesti Kirjoittaja EdotL »

seppo kirjoitti:Eli se ongelma sittenkin saattaisi olla ohjainlaitteen virransaannissa, kun kerroit näistä sammumisista.
Tuo koodi tulee siis myös silloin kun moottorin ecun virransaanti katkeaa, koska väylä vaatii jännitteen toimiakseen, se ilmoittaa tuon koodin c1521 merkiksi tästä jännitteen puutteesta.
Obd-valon vilkkuminen taas kertoo katalysaattoreiden ylikuumenemisriskistä, ei saa polttoainetta tms. Olikohan tämä syy siihen p-pumpun vaihtoon?
Tuliko tuo c-vika moottoripuolelta vai abs-puolelta kun testerillä on katsoitte, vai molemmilta?
Samoin tuon koodi-häiriön syttyminen kertoo moottorin ohjainlaitteen syöttämän jännitteen puuttumisesta koodi-ohjainlaitteelle kun se suorittaa vuoropuhelua ns. tiedonsiirtolinjaa pitkin.
Mikä se pohjakosketus oli, ja mihin se osui, tankkiin vai kuskin penkin alle?
Eli kaikki nämä kielivät tavalla tai toisella jännitteen puutteesta, tee niistä sitten johtopäätös :roll:
Nämä sammumiset jäi näemmä alkuviestissä kertomatta. :oops: Sammuu aivan satunnaisesti, mutta yleensä silloin kun kytkin painuu pohjaan ja esiintyvät lämpimällä koneella useammin. Bensapumppu vaihdettiin juuri tuosta syystä, minkä mainitsit ja C-koodi tulee abs:n puolelta, koneen puolelta ei saa mitään koodia ulos vaikka mcsf valo jääkin välillä palamaan. Filarossa tuosta c1521 koodista oltiin lisäksi sitä mieltä, että se on seuraus, ei syy.

Kosketus osui puskurin alaosaan takapöntön ja kilven välille, joten puskurin takana oleva pelti jouduttiin koputtelemaan suoraksi ja tankista irti.

Mitä taas tulee jännitteisiin, niin kun olen yhden huonon akun aiheuttaman vdc-sekoilun nähnyt, niin nekin on tutkittu. Mes antaa käynnissä ollessa yli 13v:n arvoja ja muuten 12v ja risat. Alkuvaiheessa mittailin myös navoista jännitteet ja ne olivat samansuuntaisia.

Vanhempi viinuri joutuu kohta lähtemään sorvin ääreen, joten pääsen vasta illemmalla mittailemaan jännitteet uudelleen, jos se tuntuu aiheelliselta.

seppo
Viestit: 1361
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Busso ja ecu-vika. Paaliin, lihoiksi vai kuntoon?

Viesti Kirjoittaja seppo »

Yksi vastaava juttu tuli mieleen vuodelta 2003! kun JTS oli alkumetreillään (kun papereita selailin).
Autoa ei saanut käynnistettyä ja näytössä luki VDC Error. Kun virta käännettiin päälle koodi-valo ja obd valo eivät syttyneet. Testerillä ei myöskään päässyt sisälle moottorin ohjainlaitteeseen. Ohjainlaite vaihdettiin, mutta sekään ei auttanut asiaan. Abs ohjainlaiteeseen pääsi, ja siellä oli vika c1521, present, detail; no engine ecu communication. Can linja käytiin läpi liittimen D5, ecujen ja kulma-anturin välillä, kaikki oli ok.
Lopuksi (aika pitkän selvittelyn jälkeen) syyksi ilmeni moottorin kannessa oleva maapiste (C1), johon menee ohjainlaitteen navat 1,2,4. Se korjattiin lisämaalla moottorin ohjainlaitteen kiinnitysruuvin alta runkoon (akun miinus navalle). Kun johdolla kosketti ecun runkoon, se heräsi heti henkiin, ja kun sen johdon irroitti, ecu kuoli välittömästi. Se oli todella outo. Bosch teki siihen jonkun muutoksen, ja vika oli sen tien pois!
Tämä tapaus ei ole aivan yhtenevä kyseisen V6 kanssa , mutta jotain samoja piirteitä tässä kuitenkin on!
Tämä tapaus ei ollut ainoa, vaan korjaus jouduttiin tekemään lähes "kaikkiin" alkupään autoihin.

Eli maat ovat yhtä tärkeitä kuin nousujännitteetkin (virtapiiri siis), niin kuin aika moni jäsen tässä on esittänytkin.
Viimeksi muokannut seppo, 07 Helmi 2016, 12:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
EdotL
Viestit: 908
Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
Car(s): Giulietta QV
156 V6 -03
ex:156 2.0ts -98
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Busso ja ecu-vika. Paaliin, lihoiksi vai kuntoon?

Viesti Kirjoittaja EdotL »

Jarsan kirjoitti:Ps. Pidetään vaikka Turkumiitti ja piippaillaan tää porukalla kuntoon. :drinking:
Tämä on mahtava idea. Valitettavasti työvuorot ja muut menot ovat ainakin seuraavan viikon ajan hieman haasteellisia. :evil:

Avatar
EdotL
Viestit: 908
Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
Car(s): Giulietta QV
156 V6 -03
ex:156 2.0ts -98
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Busso ja ecu-vika. Paaliin, lihoiksi vai kuntoon?

Viesti Kirjoittaja EdotL »

Laitoin eilen Schepersille kyselyä, millainen on saatavuus ja mihin hintaan? Onkohan tässä 026120759 osanumerolla varustetussa ecussa jotain erityisen mielenkiintoista, kun vanha pitääkin lähettää ensin heille ja paluupostissa tulee uusi ja vanha. Hinta n. 600 eskudoa posteineen. :|
Schepers kirjoitti:No problem, for this I can supply an exchange-ecu but I will need your original here on my desk first. This is because there are different software-versions and I always programm the new ecu according to the original ecu so there can never be a difference. You will receive from me a BRAND NEW and original ecu.

The price for this is EUR 605,- inkluding vat and standard postal fee return to you.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15020
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Busso ja ecu-vika. Paaliin, lihoiksi vai kuntoon?

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Kuulostaa ihan normaalilta touhulta. Joskus kloonataan softa, joskus katsotaan vaan esim. kartat talteen ja "mitä näitä nyt on". Monta kertaa lukenut siitä, kuinka tarvitaan rikkinäinen ECU ja sitten takaisin saa joko uuden sopivalla softalla tai molemmat.

Tietysti, ainahan se huijauksen mahdollisuuskin on olemassa :drinking:

seppo
Viestit: 1361
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Busso ja ecu-vika. Paaliin, lihoiksi vai kuntoon?

Viesti Kirjoittaja seppo »

Nimenomaan, molempiin suuntiin. Jos jälkikäteen pitäisi jotain lähettää, aika moni jäisi saamatta.

Avatar
EdotL
Viestit: 908
Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
Car(s): Giulietta QV
156 V6 -03
ex:156 2.0ts -98
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Busso ja ecu-vika. Paaliin, lihoiksi vai kuntoon?

Viesti Kirjoittaja EdotL »

Schepers saa sen verran kehuja pitkin nettiä, että ei voida puhua huijaamisesta. Eikä tässäkään tapauksessa, sillä kyse on kysynnän ja tarjonnan laista. Jatkokeskusteluissa selvisi, että ecuja on jäljellä muutama, eikä uusia enää saa tehtaaltakaan.

Palvelu kuitenkin pelaa, sillä Johan lupasi testata tuon nykyisen ecun toiminnan samaan hintaan, ennenkuin uutta laitetaan tulemaan.

Avatar
EdotL
Viestit: 908
Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
Car(s): Giulietta QV
156 V6 -03
ex:156 2.0ts -98
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Busso ja ecu-vika. Paaliin, lihoiksi vai kuntoon?

Viesti Kirjoittaja EdotL »

Ecu pääsi postien viivyttelyjen jälkeen Schepersille ja Johan antoi tuomion, että se on viallinen. Testeissä ei esiintynyt noita samoja oireita, mitä omassa vehjeksessä, mutta jotain kuitenkin. Ensimmäisen nopean testin perusteella Johan kertoi seuraavaa:
I did the first quick test, throttle is not clicking fast so OK but I hear a strange “extra” noise from the throttlebody (which I have heard before with “almost” defective ecu’s of this type).

I will heatup the ecu and test again tomorrow and will let you know the result.
Toisen testin jälkeen tuli tällaista informaatiota:
Sorry, not very good news, your ECU is defective !

A little bit difficult to find because with the ecu warm also today the throttlebody “seemed” ok (besides the MORE than usual noise).

BUT when the calibrating-cycle ended (throttle click) I noticed the injectionrelais got spiked and restarted the ecu, very strange! I took a brand new ecu and then it is fine, no spiking and no restarting of the ecu during function.
Tilanne on vähän fifty-sixty, että laitanko uuden tilaukseen. Kummastuttaa tuo, että kaasuläppä ei Johanin testeissä anna samanlaisia oireita mistä täällä kärsitään. Mitäs mieltä foorumin asiantuntijat on Schepersin kommenteista?

Avatar
Aquatica
Viestit: 15020
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Busso ja ecu-vika. Paaliin, lihoiksi vai kuntoon?

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Lämpötilan noustessa ECU boottaa? Mun mielestä se jo kertoo vaihtotarpeen. Sen, saako sitä korjattua (joku kolvaus pettänyt esim?) vai ei, onkin sitten toinen juttu.
Eikä niiden oireiden samat tarvitse ollakaan, etenkään jos vika on edes osittain fyysinen - kuljetuksen aikana se on heilunut ja vatkannut ja vaikka mitä, jolloin se mahdollinen mekaaninen vika on muuttunut. Asiaa sen enempää tutkimatta, varmaan itse ostaisin vaan uuden ECUn ja ottaisin vanhan toki takasi, jos joku sähköinssi tms. haluis tutkia sitä omalla ajallaan ihan kunnolla?
Kalliilta tuo kuulostaa kummin päin tahansa...

Avatar
EdotL
Viestit: 908
Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
Car(s): Giulietta QV
156 V6 -03
ex:156 2.0ts -98
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Busso ja ecu-vika. Paaliin, lihoiksi vai kuntoon?

Viesti Kirjoittaja EdotL »

Kallistahan tämä on. Mutta, 13 vuotta vanhaan Alfaan ja sen ylläpitoon tuntuu kuluvan vuodessa helposti toimintatonni. Viime vuonna lista piti sisällään jarruja, syyläriä, tukivarsia, puslia vetareita ja ties mitä mitä muuta. Tämän vuoden toimintatonni menee sitten tähän projektiin. :roll:
Aquatica kirjoitti:kuljetuksen aikana se on heilunut ja vatkannut ja vaikka mitä, jolloin se mahdollinen mekaaninen vika on muuttunut.
Tätä pohdiskelin itsekin, sillä tammikuun pakkasethan aiheutti sen, että kiesi toimi hetken kunnolla. Joku komponentti/juotos siellä lienee pashana, sillä lämpimällä koneella oireet vain pahenee.

Mutta mitä tuohon kustannukseen vielä tulee, niin onhan tämä Schepersin tarjous parempi kuin ainukainen kotimainen, joka pitää sisällään käytetyn ecun, immoboxin, koodin avaimet ja virtalukon. Siitä pyydettiin 650 escudoa ja ovien lukoista olisi joutunut kärsimään vielä muutaman kympin päälle. Tuohon vielä päälle pirunmoinen työmäärä. Schepersin eculla hommasta selviää vartissa, jos se vain ongelman ratkaisee.

Desmoquattromaschio
Viestit: 568
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38

Re: Busso ja ecu-vika. Paaliin, lihoiksi vai kuntoon?

Viesti Kirjoittaja Desmoquattromaschio »

Juotosvialtahan toi vaikuttaa, mutta DIY miehelle lähes tekemätön paikka kun noi tahtoo olla pintaliitoskomponenteilla tehty.

seppo
Viestit: 1361
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Busso ja ecu-vika. Paaliin, lihoiksi vai kuntoon?

Viesti Kirjoittaja seppo »

Sen enempää kantaa ottamatta tuohon, kieltämättä hieman erikoiseen tutkimus, korjaus- ja uuden osan myyntitapaan :shock: Vanhoja osia ei ainakaan missään nimessä kannata autoon asentaa. Sen jälkeen ei mitään koodi-osia voi tilata tehtaalta, koska heidän tietokantansa ei enää vastaa ko. autoa.

Avatar
EdotL
Viestit: 908
Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
Car(s): Giulietta QV
156 V6 -03
ex:156 2.0ts -98
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Busso ja ecu-vika. Paaliin, lihoiksi vai kuntoon?

Viesti Kirjoittaja EdotL »

Jos unohdetaan seppo nuo toimintamallit, niin kuulostaako tuo diagnoosi järkevältä? Huomenna kun saan Schepersiltä vastauksen pariin lisäkyssäriin, niin olisi tarkoitus lyödä kaupat lukkoon.

seppo
Viestit: 1361
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Busso ja ecu-vika. Paaliin, lihoiksi vai kuntoon?

Viesti Kirjoittaja seppo »

Ei todellakaan, heilläkö on siis jonkinlaiset koepenkit kaikille eri ohjainlaitevaihtoehdoille? Niin tai näin, jos haluat ostaa ecun, se n. 600e on edullinen. Tehdashan ei enää toimita uusia ecuja, ainoastaan ns. kunnostettuja jotka maksavat veroineen noin 800-1000e.

Avatar
EdotL
Viestit: 908
Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
Car(s): Giulietta QV
156 V6 -03
ex:156 2.0ts -98
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Busso ja ecu-vika. Paaliin, lihoiksi vai kuntoon?

Viesti Kirjoittaja EdotL »

Oltiinpa Schepersin metodeista mitä mieltä tahansa, niin nyt osuttiin napakymppiin. Yli kolmesataa kilometriä on nyt taitettu matkaa uuden ecun kanssa ja ongelmista ei ole enää tietoakaan. Jälkiviisaana tässä voi todeta, että ecu on todennäköisesti oireillut jo jonkun aikaa, sillä moottorin käytös muuttui useammallakin osa-alueella huomattavasti paremmaksi.

Oppirahoiksi tässä tapauksessa jäi lähinnä tuo bensapumpun turha vaihtotyö, sillä tulppien vaihto olisi pikapuoliin tullut muutenkin vastaan. Ilmin vaihtokin osoittautui ainakin persdynon perusteella aihelliseksi. :-D

seppo
Viestit: 1361
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Busso ja ecu-vika. Paaliin, lihoiksi vai kuntoon?

Viesti Kirjoittaja seppo »

Loppu hyvin kaikki hyvin! Kieltämättä aika erikoinen tapaus...

Avatar
Naamapalmu
Viestit: 349
Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
Car(s): 156 2.0 T.Spark
Paikkakunta: Helsinki

Re: Busso ja ecu-vika. Paaliin, lihoiksi vai kuntoon?

Viesti Kirjoittaja Naamapalmu »

Hatunnoston arvoinen suoritus Schepersiltä ja EdotL:tä vian selvittämisessä. Tähän mennessä kaikki näkemäni tapaukset joissa ohjainlaite on vaihdettu on se vaihdettu turhaan ja sitte kiroiltu vikaa jossain ihan muualla. Tosin oireet osittain saman kuuloiset kuin ex-tessussani joka tuli kuntoon ties kuinka monella ecu-resetillä ja piuhojen räpeltämisellä sekä maapisteiden putsauksella. Tosin oma luottamus siihen yksilöön meni täysin ja ehkä parempi niin jos siinäkin ecu vetelee viimeisiään. Jos joku sattumoisin omistaa LJF-460 156 tessun niin schepersillä sitten lääkkeet senkin pelastamiseen :drinking:
Through difficulties to defeat

Avatar
EdotL
Viestit: 908
Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
Car(s): Giulietta QV
156 V6 -03
ex:156 2.0ts -98
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Busso ja ecu-vika. Paaliin, lihoiksi vai kuntoon?

Viesti Kirjoittaja EdotL »

Aikaahan tuohon selvittelyyn uhrautui (eurojen lisäksi), mutta lopputulos oli toivottu. Nyt on jo yli 500 km ajettu ja hymy on taas takaisin kuskin huulilla. :-D

Se, mikä tässä jäi epäselväksi on se, että kumpi puoli tuosta ecusta levisi? VDC/ASR -puoli, moottorinohjaus, vai molemmat? Kunhan Schepers tulee lomilta, niin pitää kysäistä saisiko tuon vanhan ecun takaisin, jos sen toimittaisi vaikka Polforealle tutkittavaksi. Lisäksi tarkoitus on olla yhteydessä yhteen alumiinin kanssa touhuavaan thyning-kaveriini ja suunnitella jonkinlainen lämpösuoja ecun ja imusarjan, sekä pakosarjan välille.

Laitan tähän vielä linkin Youtube videoon, josta näkee, miten kaasuläppä käyttäytyy näissä tapauksissa: https://www.youtube.com/watch?v=nPPAjdWOw7o

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: Busso ja ecu-vika. Paaliin, lihoiksi vai kuntoon?

Viesti Kirjoittaja willez »

Mä laitoin ecun ja imusarjan väliin piitahnat.. Koko talven taas toiminut, saa nähdä miten kesällä käy kun ratapäivät ja helteet (toivottavasti :-D ) alkaa..

Avatar
palkus
Viestit: 5468
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Busso ja ecu-vika. Paaliin, lihoiksi vai kuntoon?

Viesti Kirjoittaja palkus »

^skooppi sihe yläpuolelle :-D
"puhun niin totta kuin osaan"

Vastaa Viestiin