916 Spiderin takaikkunan vaihto

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
dumo
Viestit: 81
Liittynyt: 08 Touko 2011, 10:51

916 Spiderin takaikkunan vaihto

Viesti Kirjoittaja dumo »

Profiilin 916 phase 2 Spiderissa takaikkuna on yksinkertaisesti loppu - siinä on useampi vaakasuuntainen halkeama taitoskohdassa - eikä mikään teippiviritelmä siinä pysy (on kokeiltu). Kesään on vielä hetki aikaa, mutta voisi yrittää ajoissa korjata/korjauttaa ettei vuoda koko kesää.

Onko raadilla ehdotuksia:
- Varteenotettavista takaikkunatoimittajista itseasennukseen, jopa niin että olisi kokemusta ikkunan "istuvuudesta" ja asennuksen onnistumisesta
- Tai vaihtoehtoisesti pajasta, joka saisi ikkunasta vaikkapa vain sen muoviosan vaihdettua

Kaikki vinkit ovat tervetulleita!

Avatar
gtvaj
Viestit: 1323
Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
Paikkakunta: Kangasala

Re: 916 Spiderin takaikkunan vaihto

Viesti Kirjoittaja gtvaj »

Eikös takaikkuna ole tarrojen suojassa ja niiden alla vetoketju kiinnitys. Eli sen ikkunan saisi siitä irti, jolloin itse muovin vaihtaminen "kangas" kehykseen onnistuu helpommin. Ebay saksa löytyy useita akkunoita.
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi

dumo
Viestit: 81
Liittynyt: 08 Touko 2011, 10:51

Re: 916 Spiderin takaikkunan vaihto

Viesti Kirjoittaja dumo »

En ole ikkunaa irrottanut, mutta mitä olen tutkinut niin vaikuttaisi tosiaan olevan vetoketjulla kiinni (+ taitaa olla niittejä yms. myös).

Ebaysta löytyy kaikenlaista tarjontaa, mutta sen verran on joka tapauksessa vaivaa tuossa, että jos joltain löytyisi kokemusta laadukkaasta (=kestävä) ja mittatarkasta ikkunasta (mieluummin sellaisesta jossa on ne vetoketjut jne. valmiina) niin olisi kiinnostava tieto.

seppo
Viestit: 1361
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: 916 Spiderin takaikkunan vaihto

Viesti Kirjoittaja seppo »

Alkuperäinen maksaa 500-600e, mutta se on paksua muovia. Ne halvemmat akkunat, joita olen katsellut ovat venekuomutasoa ja paksuutta, eli löysän oloisia valmiiksi. Uutta on ePerin mukaan vielä saatavilla.

dumo
Viestit: 81
Liittynyt: 08 Touko 2011, 10:51

Re: 916 Spiderin takaikkunan vaihto

Viesti Kirjoittaja dumo »

OK, juuri noita kommentteja tässä kaivataan. Sinänsä toki laadukas muovinpala ei satasia maksa, niin että "halpisikkunakin" voisi olla laadukas - kenties alkuperäistä parempi.

Orkkis on kyllä suhteellisen paksu, mutta yllättävän lyhytikäinen ja äärimmäisen herkkä naarmuuntumaan. Nykyinen takamuovi vaihdettu 2006, eli kesti n. 9 vuotta - kaipa se on sitten se odotettavissa oleva elinikä. Kattoa ei ole ikinä operoitu pakkasella (eikä muutenkaan kylmällä) ja auto on talvisäilössä 6-7kk/vuosi.

seppo
Viestit: 1361
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: 916 Spiderin takaikkunan vaihto

Viesti Kirjoittaja seppo »

Muovi on arkaa, ja sen murtuman saa alulle heti ensikerroilla, jos ei huomaa kädellä pyöristää taitoskohtaa kattoa laskostettaessa. Se on vaan vaikea muistaa joka kerta kattoa alas laskettaessa.
Himmenneen pinnan kyllä saa kirkkaaksi vene-kleenerillä, se vaan on tehtävä vähintään joka kevät.

dumo
Viestit: 81
Liittynyt: 08 Touko 2011, 10:51

Re: 916 Spiderin takaikkunan vaihto

Viesti Kirjoittaja dumo »

Näin on, ja itse olen kyllä ainakin pyrkinyt laskostamaan ikkunan kädellä ennen sulkemista. Toki voihan se olla että joskus runtattu liian vauhdilla kiinni. Tuo venekliineri on hyvä vinkki, täytyy pitää jatkossa mielessä.

Avatar
juhani
Viestit: 138
Liittynyt: 13 Marras 2008, 21:56
Car(s): Stelvio 2.2 -21 ja GTV6 -83
Paikkakunta: Helsinki

Re: 916 Spiderin takaikkunan vaihto

Viesti Kirjoittaja juhani »

Alfa-Service kaupassa näyttää olevan 394 EUR:
http://www.alfa-service.com/index.php/c ... _HOOD.html
Ajattelin, että sieltä voisi tilata omaan, jos se menee jossakin vaiheessa vaihtokuntoon.

dumo
Viestit: 81
Liittynyt: 08 Touko 2011, 10:51

Re: 916 Spiderin takaikkunan vaihto

Viesti Kirjoittaja dumo »

Kiitos! Tuo alkaa olla jo sopuhinta alkuperäisestä, täytyy vakavasti harkita.

Itsellä tuo hajosi silleen, että joskus keskikesällä oli ilmestynyt pienen pieni halkeama. Vaikka kuinka varovasti yritti käsitellä ja laitoin teippiä molemmin puolin, alkoi niitä halkeamia tulla lisää. Nyt siinä on ainakin 5 vaakasuuntaista halkeamaa, joista tulee jo vesikin sisään.

heme
Viestit: 541
Liittynyt: 27 Marras 2006, 08:02
Car(s): 147 GTA -03, 156 2.5 V6 SW -03, Maserati Quattroporte -06, DS7 Hybrid -20
Paikkakunta: Jämsä

Re: 916 Spiderin takaikkunan vaihto

Viesti Kirjoittaja heme »

Aikas jännä, itsellä on vuonna 2006 Saksasta hankittu Spider, eikä ikinä olla mitenkään varottu, saati pyöristelty, laskoksia. Silti ikkunassa ei ole yhtään halkeamaa, samea naarmuista se kyllä on.

dumo
Viestit: 81
Liittynyt: 08 Touko 2011, 10:51

Re: 916 Spiderin takaikkunan vaihto

Viesti Kirjoittaja dumo »

Nyt kun pohdin, ei kyllä ole 100% varmuutta onko orkkiosa tuo 2006 vaihdettu ikkuna. Tuntuu että se muovi itsessään olisi jotenkin menettänyt joustavuutta. Kesäisin olen aina pitänyt auton ulkona, ehkä UV-säteily tehnyt tehtävänsä tjsp. (?)

Onko kukaan itse vaihtanut tuota ikkunaa? Meneekö osan verran rahaa asennuskaljoihin :roll: ?

Avatar
hjpp
Viestit: 1926
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: 916 Spiderin takaikkunan vaihto

Viesti Kirjoittaja hjpp »

400 vai? No tuskin menee, ellei yleensä ole vaikeuksia rännistä nousta. Ikkunarätti taisi olla alhaalta kattoraamissa kiinni kuusiokoloilla, jotka a) saattavat olla melko ruosteessa b) pyöristyä aukaisuyrityksissä.
Otin omani joskus irti pesua varten.

dumo
Viestit: 81
Liittynyt: 08 Touko 2011, 10:51

Re: 916 Spiderin takaikkunan vaihto

Viesti Kirjoittaja dumo »

Kuulostaa helpolta, täytyypä joskus nykäistä irti kun käy tallilla.

seppo
Viestit: 1361
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: 916 Spiderin takaikkunan vaihto

Viesti Kirjoittaja seppo »

Tässä vielä sama kuvien kera. Jos se ikkuna on "menettänyt joustavuutta", kuten kerroit on se tarvikeikkuna. Alkuperäinen pysyy suorana ja ryhdissään.
ScreenHunter_69 Feb. 02 09.45.jpg
ScreenHunter_69 Feb. 02 09.45.jpg (29.56 KiB) Katsottu 3934 kertaa

dumo
Viestit: 81
Liittynyt: 08 Touko 2011, 10:51

Re: 916 Spiderin takaikkunan vaihto

Viesti Kirjoittaja dumo »

Kiitoksia! Ehkä se täytyy sijoittaa alkuperäisosaan tässäkin tapauksessa.

Nimimerkillä: Mystistä käyntihäiriötä etsittiin pitkään ja paljon osiakin vaihdettiin, ennen kuin selvisi että syyllinen oli hiljattain edellisen omistajan aikana vaihdatettu tarvike-ilmamäärämittari, joka oli vissiin kuitenkin tuhonnut jo lambdan ja katinkin kun ne oli pian ilmamäärämittarin jälkeen vaihdettu. Alkuperäisosan vaihtamalla kaikki käyntihäiriöt katosivat ja päästöt (CO ja HC) suorastaan romahtivat.

dumo
Viestit: 81
Liittynyt: 08 Touko 2011, 10:51

Re: 916 Spiderin takaikkunan vaihto

Viesti Kirjoittaja dumo »

Tuli vähän takapakkia. Kyselin Alfaservicestä onko alkuperäisosa, ja vastaus oli: "The soft top is from an Italian supplier not genuine." Näin ollen soitin Autokeskukseen, josta ystävällisesti ilmoitettiin alkuperäisosan olevan reilu 1000eur.

Alkoi kuitenkin kiinnostaa ne parin sadan eBay-halpikset jos tämä on tilanne.

seppo
Viestit: 1361
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: 916 Spiderin takaikkunan vaihto

Viesti Kirjoittaja seppo »

Katsoin hinnan 1,5v vanhasta ePeristä Puolan hinnastosta. Joten huimalta tuntuu hinnankorotus, tai hinnoittelu. Fiatilla kun on ollut tuo yksihintajärjestelmä (noin).
Kannattaa kysyä Auto Milanosta, pystyvätkö he auttamaan. Heiltä saa myös alkuperäosia!

dumo
Viestit: 81
Liittynyt: 08 Touko 2011, 10:51

Re: 916 Spiderin takaikkunan vaihto

Viesti Kirjoittaja dumo »

On kyllä ihan älytön hinta, toki mahdollista että asiakaspalvelija katsoi väärää osaa, mutta epäilen. Katsotaan mitä Automilano vastaa.

Taidan joku viikonloppu nyppäistä takaikkunan irti, yksi vaihtoehto varmaan on laitattaa siihen vain uusi muoviosa jossain venekuomufirmassa - jos siis on muuten kunnossa.

seppo
Viestit: 1361
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: 916 Spiderin takaikkunan vaihto

Viesti Kirjoittaja seppo »

ScreenHunter_71 Feb. 03 09.56.jpg
ScreenHunter_71 Feb. 03 09.56.jpg (61.62 KiB) Katsottu 3799 kertaa
Halvallakin saisi alkuperäisen, jos vaan olisi varastossa :( Fiat Alfa Dealer Parts
Alkoi itseäkin kiinnostamaan, vaikka akkuna on vielä aika hyvässä kuosissa, tuommoinen kuin Euro Top, siellä oli 300e, 1mm muovi, 30v toiminut ym. Kotisivut ainakin on asialliset verrattuna moneen muuhun

Avatar
CentoSeiSei
Viestit: 36
Liittynyt: 26 Kesä 2006, 09:51
Car(s): 916/Spider 2.0TS - 940/Giulietta TCT 170hv
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Re: 916 Spiderin takaikkunan vaihto

Viesti Kirjoittaja CentoSeiSei »

Hei, CARFin nettisivujen "Kerholehti" -osiossa on jäsenten nähtävissä linkki 184 kuvaan 916 sarjan Spiderin katon purkamisesta ja kasaamisesta. Tänne pääset CARF-tunnuksellasi
http://www.carf.fi/www.nsf/14!OpenForm

p.s. Kuvien omistaja ei tykkää että linkki/kuvat tulee vapaasti nettiin!
p.p.s. Minun Spiderini takaikkuna lienee alkuperäinen (1999), ei niin siisti mutta ei halkeamia.
terveisin Y

dumo
Viestit: 81
Liittynyt: 08 Touko 2011, 10:51

Re: 916 Spiderin takaikkunan vaihto

Viesti Kirjoittaja dumo »

Automilanossa orkkis 850eur.

Taitaa olla tuo korjauskuva virallisesta korjausmanuaalista, saattaapi löytyä itseltäkin jostain (oli vallan unohtunut ko. opus).

dumo
Viestit: 81
Liittynyt: 08 Touko 2011, 10:51

Re: 916 Spiderin takaikkunan vaihto

Viesti Kirjoittaja dumo »

Oli kyllä helppo irroittaa tuo, vaikeusasteikolla ehkä 0,5/10.

Aika valmista kamaa tuo kokonaisuutena - ikkunamuovin halkeamat ovat murheista pienin. Kuvat puhukoot puolestaan. Ei taida olla alkuperäisikkuna, eikä uuden ostamiselle ole vaihtoehtoa.
Liitteet
image.jpeg
image.jpeg (119.29 KiB) Katsottu 3707 kertaa
image.jpeg
image.jpeg (65.59 KiB) Katsottu 3707 kertaa

dumo
Viestit: 81
Liittynyt: 08 Touko 2011, 10:51

Re: 916 Spiderin takaikkunan vaihto

Viesti Kirjoittaja dumo »

Tilasin tuolta Eurotopilta ikkunan. Vaikuttaa kaikin puolin asialliselta puljulta, ja myös kyselyihin tuli nopeasti selkeät vastaukset. Ikkuna ei sovi suoraan alkuperäiseen vetoketjuun (tai ainakaan sellaista asennusta ei suositella), vaan nekin osat irrotetaan ja laitetaan uudet tilalle. Kuulemma ainoa tapa varmistaa täydellinen istuvuus, koska katto ja vetoketju on joka tapauksessa venynyt.

Vastaa Viestiin