159 2.4JTDm letkulämmitin kiehuu (Calix, alavesiletkussa)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
KevinCo
Viestit: 45
Liittynyt: 02 Marras 2015, 14:14
Car(s): Ex: 159 2.4JTDm SW
Paikkakunta: Seinäjoki

159 2.4JTDm letkulämmitin kiehuu (Calix, alavesiletkussa)

Viesti Kirjoittaja KevinCo »

Nyt kun autoa on tullut lämmiteltyä ahkerasti, huomasin eilen, että letkulämmitin kiehuttaa vettä letkussa alle tunnin lämmittelyllä. Letkusta kuuluu selkeä porina ja samalla paisuntasäiliön pinta oli kohonnut ainakin 5 cm. Lämmitin on asennettu Calixin ohjeen mukaan syylärin alapäästä lähtevään letkuun. Moottorin edessä oleva alumiininen vesiputkisto kyllä lämpenee, mutta vesi ei tunnu kuitenkaan tarpeeksi kiertävän moottorissa.

Mielestäni tätä ongelmaa ei aluksi ollut, mutta kun vaihdoin rikkinäisen moottorin termostaatin tilalle uuden, lakkasi vesi varmaankin kiertämästä.

Mietin, että voisiko auton lämmityslaitteen kennolle meneviin letkuihin laittaa 12v vesipumpun. Autossa on Calixin akkulaturi, mistä saisi näppärästi otettua virran pumpulle. Ko. paikassa pumppu kierrättäisi vettä termostaattikotelosta lähtien ja paluu siihen kyseiselle vesijakotukille moottorin eteen ja siitä kannen läpi termostaatille. Luulisi, että tuo auttaisi, vaikka kiertoa ei varsinaisesti letkulämmittimen ohi saakaan menemään.

Toinen moottorin lämpenemisen kannalta parempi väli olisi ehkä EGR-jäähdyttimen letkut. Silloin lämpöä ei hukkuisi lämmityslaitteen kennolle, mutta muuten kierto olisi sama.

Onko muilla vastaavia ongelmia letkulämppärin kanssa?

Paikalla
Avatar
Aquatica
Viestit: 15031
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 159 2.4JTDm letkulämmitin kiehuu (Calix, alavesiletkussa

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ettei vaan olisi ilmaa jäänyt? Oireet vähän sen suuntaiset, seassa ilmaa ja vastus ylikuumenee. Kuuleman mukaan ilmaa ei tarvitse olla kuin aivan häviävän pieni määrä - itse olen yhden fiiatin ilmannut, joka kuulemma teki tuota samaa - ilmauksen jälkeen ei tehnyt enää. Itse en diagnoosia tehnyt (toinen asentaja) joten olen siltä osin kuulopuheen varassa.

KevinCo
Viestit: 45
Liittynyt: 02 Marras 2015, 14:14
Car(s): Ex: 159 2.4JTDm SW
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 159 2.4JTDm letkulämmitin kiehuu (Calix, alavesiletkussa

Viesti Kirjoittaja KevinCo »

Aquatica kirjoitti:Ettei vaan olisi ilmaa jäänyt? Oireet vähän sen suuntaiset, seassa ilmaa ja vastus ylikuumenee.
Letkulämmitin on syylärin alapäästä lähtevässä 50mm pystysuuntaisessa letkussa melko alhaalla, joten ainakin siihen kohtaan on mahdotonta ilmaa jäädä, jos jäähdytysnestettä koneessa yleensä on.

Tuo moottori tuntuu olevan aika fiksusti suunniteltu tuolta osin, kun ilmausta varten on kannen molemmista päistä ne 8mm letkut paisuntasäiliöön. Helpoin täytettävä, mitä on itsellä vastaan tullut, käytännössä tarvitsi vain kaataa jäähdytysnesteet sisään ja pari kertaa letkuja puristella, minkä jälkeen ei taso paisuntasäiliössä enää laskenut. Ajettukin tuolla on 2 tkm termostaatin vaihdon jälkeen, joten luulisi ilmautuneen?

Paikalla
Avatar
Aquatica
Viestit: 15031
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 159 2.4JTDm letkulämmitin kiehuu (Calix, alavesiletkussa

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Juu, kyllä sen pitäisi olla ilmaantunut sitten. No, sit en osaa enempiä auttaa.
Jos jotain kiertovesipumppua laittaa, niin niissä kaiketi turvallisuuden vuoks pitäis tehdä oma haara sille kierrolle: eli johkin kohtaan ylimääränen sivuhaara missä pumppu on, jos vaikka pumppu päättääkin hirttää niin ei kierto vaarannu, kun on "varareitti" mistä sen ohi kulkee.
Jossain nähnyt myös sellaisen ratkaisun, jossa pumpun kohdalla halkaisija oli tuplat normaaliletkuun verrattuna ja putken sisällä puolet oli "pumpun aluetta" ja puolet oli sitten ohivirtausta varten. Toimivuudesta en osaa sanoa mitään.

Avatar
Maunu
Viestit: 3483
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: 159 2.4JTDm letkulämmitin kiehuu (Calix, alavesiletkussa

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Olen aina luullut ettei 2,4 JTDM:ään edes saa letkulämppäriä. Omassa autossa on sellainen paistinpannu, jolla ei tee mitään. Muita ei ollut saatavilla 2008 kun auton ostin.
Toisaalta autossa on myös Webasto, joten sillä moottori lämpeää mukavasti.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

KevinCo
Viestit: 45
Liittynyt: 02 Marras 2015, 14:14
Car(s): Ex: 159 2.4JTDm SW
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 159 2.4JTDm letkulämmitin kiehuu (Calix, alavesiletkussa

Viesti Kirjoittaja KevinCo »

Maunu kirjoitti:Olen aina luullut ettei 2,4 JTDM:ään edes saa letkulämppäriä. Omassa autossa on sellainen paistinpannu, jolla ei tee mitään. Muita ei ollut saatavilla 2008 kun auton ostin.
Toisaalta autossa on myös Webasto, joten sillä moottori lämpeää mukavasti.
Mä oon haaveillu, että jos laittais molemmat :) Jos olis öljyt ja vesi lämpöisenä, niin vois tuo käyntiin lähteäkin. Eilen ei -30 asteisen yön jälkeen lähtenyt, vaikka oli letkulämppärissä 2 tuntia porisemassa, akku latauksessa (1 kk vanha), 2 vk vanha polttoainesuodatin ja talvilaatua tankissa.
Sitten lähti, kun laitoin vielä sisätilanlämppärin moottorin taakse puhaltamaan alaspäin 20 minuutiksi. :D

Webasto olis hieno ja viimeisen 8 vuotta sellainen olikin autoissa, mutta ei se tällä 5 km työmatkalla oikein toimi.

arv
Viestit: 590
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: 159 2.4JTDm letkulämmitin kiehuu (Calix, alavesiletkussa

Viesti Kirjoittaja arv »

Onhan näitä tämmöisiä pumpulla varustettuja tullut markkinoille, eivätkä ole hinnan kiroissa:
http://www.tt-thermo.fi

Lämmitin on helppo asentaa ja toimintavarma. Lämmittimessä on sisäänrakennettu termostaatti, joka pitää lämpötilan +65..+75 asteessa. Pumppu kierrättää lämmitettävää nestettä koko ajan. Näin lämpö siirtyy tehokkaasti moottoriin. Termostaatin ansioista lämmitin voi olla päällä ilman vaaraa ylikuumenemisesta.

KevinCo
Viestit: 45
Liittynyt: 02 Marras 2015, 14:14
Car(s): Ex: 159 2.4JTDm SW
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 159 2.4JTDm letkulämmitin kiehuu (Calix, alavesiletkussa

Viesti Kirjoittaja KevinCo »

arv kirjoitti:Onhan näitä tämmöisiä pumpulla varustettuja tullut markkinoille, eivätkä ole hinnan kiroissa:
http://www.tt-thermo.fi

Laitoinkin tuonne kyselyä tänään, että löytyykö Calixiin jotain ratkaisua, edes Calix - Defa adapteria. Eivät ole vielä vastailleet. Ei viitsisi kaikkea pistää uusiksi, kun tuossa on tuo Calixin laturi ja sisäpistokekin jo.

arv
Viestit: 590
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: 159 2.4JTDm letkulämmitin kiehuu (Calix, alavesiletkussa

Viesti Kirjoittaja arv »

KevinCo kirjoitti:
arv kirjoitti:Onhan näitä tämmöisiä pumpulla varustettuja tullut markkinoille, eivätkä ole hinnan kiroissa:
http://www.tt-thermo.fi
Laitoinkin tuonne kyselyä tänään, että löytyykö Calixiin jotain ratkaisua, edes Calix - Defa adapteria. Eivät ole vielä vastailleet. Ei viitsisi kaikkea pistää uusiksi, kun tuossa on tuo Calixin laturi ja sisäpistokekin jo.
Adaptereita:
http://www.polarheater.fi/product/5/def ... a-adapteri
http://www.ikh.fi/GPH0001_DEFA-CALIX_AD ... MMITTIMEEN
http://www.ikh.fi/GPH0002_CALIX-DEFA_AD ... MMITTIMEEN

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

159 2.4JTDm letkulämmitin kiehuu (Calix, alavesiletkussa)

Viesti Kirjoittaja Smacket »

Hmm, tuollainen TT-Thermo on laitettava tilaukseen!
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: 159 2.4JTDm letkulämmitin kiehuu (Calix, alavesiletkussa

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Nyt on toista talvea tollainen tt-thermo omassa autossa kiinni. Hyvä vekotin, lohko lämpiää tasaisesti ympäriinsä ja sisällekin alkaa puhaltaa heti lämmintä--> lasit sulaa kuurasta nopeasti. Eikä tartte enää kolmea tuntia lämmittämiseen. Ei oo kauheesti ollut ikävä defan paistinpannua. Tosin on sekin vielä paikoillaan, mutta siitä meni vastusosa rikki. Asentamisessa meni hetki kun arpoi sopivaa paikkaa lämppärille.

Avatar
alamajy
Viestit: 2050
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Bertone GT1300 Junior -69, Giulia 2018 Diesel, Giulia 2017 Bensa, 916 GTV -95 V6, Giulia 2018 Bensa (324hp)
Paikkakunta: Imatra

Re: 159 2.4JTDm letkulämmitin kiehuu (Calix, alavesiletkussa

Viesti Kirjoittaja alamajy »

^Minkä tehoinen sulla on asennettuna? Hintaerot on aika pieniä, joten tulee mieleen, että ei missään nimessä kannata ostaa alle 1500W?

Avatar
TTi
Viestit: 209
Liittynyt: 20 Marras 2009, 22:05
Car(s): ex-α β κC
Paikkakunta: Helsinki

Re: 159 2.4JTDm letkulämmitin kiehuu (Calix, alavesiletkussa

Viesti Kirjoittaja TTi »

Ja nyt olisi mukava kuulla asennusvinkkejä tuohon TT-Thermoon. Oma 159 tosin pikkulohko-diesel, joten ei ehkä suoraan sovellu...
TTi

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: 159 2.4JTDm letkulämmitin kiehuu (Calix, alavesiletkussa

Viesti Kirjoittaja Vainio »

1000W, riittää kyllä, mutta eihän tehosta ikinä haittaa ole :mrgreen:
Laitan kuvia asennuksesta kunhan joku älylaite tarkenee ottaa kuvia ulkolämpötilassa.

Avatar
Hämis
Viestit: 442
Liittynyt: 05 Elo 2003, 17:20
Car(s): MB GLE 500e
- MB GLC 220d,
- BMW 328i (F30),
- Chrysler Voyager Signature Edition,
- 159 Q4 JTDm,
- 156 TS Selespeed SW
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Hämis »

Olis kyllä hyvä homma jos saat niitä kuvia tänne. Tuota olen juuri tässä silmäillyt kun Defalla ei ole mitään virkaa.

heme
Viestit: 541
Liittynyt: 27 Marras 2006, 08:02
Car(s): 147 GTA -03, 156 2.5 V6 SW -03, Maserati Quattroporte -06, DS7 Hybrid -20
Paikkakunta: Jämsä

Re: 159 2.4JTDm letkulämmitin kiehuu (Calix, alavesiletkussa

Viesti Kirjoittaja heme »

No höh, kahtena edellisenä aamuna oli meillä -30 C, 2.0 JTDm lähti tulille ilman mitään lämmittimiä. Tosin hehkut voisi vaihtaa, kun ei ensin käynyt kuin startin avustamana 1-2 pytyllä. Vähän ajan päästä heräsi muutkin eloon :)

Oletko varma että kiehuu, kyllä toimiva letkulämmitin pitää pientä ääntä normaalistikin.

Avatar
155156
Viestit: 2085
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 159 2.4JTDm letkulämmitin kiehuu (Calix, alavesiletkussa

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Kiinnostava tämä TT-Thermo. V6:ssa nykyinen letkulämmitin lämmitää lähinna vain sitä letkua.

jalittam
Viestit: 1842
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: 159 2.4JTDm letkulämmitin kiehuu (Calix, alavesiletkussa

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Oliks Vainiolla suora vai mutkamalli?
Jos hakis pipon ja menis kyyläämään kumpi tonne helpommin sujahtais.

Laittais samal vaik kiinteän laturinki. Defan Y-haara kaapeleita sit pari tarttis.

jalittam
Viestit: 1842
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: 159 2.4JTDm letkulämmitin kiehuu (Calix, alavesiletkussa

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Vajaat kymmenen minuuttia taskulampun kans touhusin pihalla pellin alla ja näpit jääty. En viel keksiny parast paikkaa/mallia lämmittimelle.
Näpit sain lämmitettyä frouvan tisseillä. Vähä aikaa seki kilju ku ohjaustehostin.

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: 159 2.4JTDm letkulämmitin kiehuu (Calix, alavesiletkussa

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Mulla on toi suora malli. Tässä pari kuvaa miten se lämppäri on tonne ängetty. Vaikea saada järkevää kuvaa ton letku ja johtohässäkän seasta, mutta ehkä autoa huoltaneet pystyy jotain näistä kuvista tunnistamaan :-D
Tungin sen lämmittimen termostaatilta sisälämppärin kennolle lähtevän letkun väliin. Itse lämmitin on kiinnitetty vaihdelootan kylkeen pultattuun vaihdevaijerien kannakerautaan. Askartelin alumiinisestä L-tangosta pienen kannakkeen jolla sai ton lämmittimen pysymään sellaisessa asennossa että ilmat poistuu lämppärin sisältä itsekseen. Muistaakseni irroitin akun telineen ja ahtoputken imusarjasta jotta sai tilaa työskennellä.

Toinen vaihtoehto mitä katselin olisi ollut puuhastella alakautta pohjapanssari irrottamalla ja asentaa lämmitin alas rintapeltiin pitemmillä letkuilla. Tämä vaihtoehto jäi nosturin puutteen vuoksi toteuttamatta :-D
Liitteet
IMG_0618.JPG
IMG_0618.JPG (61.86 KiB) Katsottu 7170 kertaa
IMG_0619.JPG
IMG_0619.JPG (77.29 KiB) Katsottu 7170 kertaa

insinörtti
Viestit: 2636
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: 159 2.4JTDm letkulämmitin kiehuu (Calix, alavesiletkussa

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

KevinCo kirjoitti:löytyykö Calixiin jotain ratkaisua, edes Calix - Defa adapteria. Eivät ole vielä vastailleet. Ei viitsisi kaikkea pistää uusiksi, kun tuossa on tuo Calixin laturi ja sisäpistokekin jo.
Calixilla on kiertopumppu, jonka saa laitettua letkulämppärin kaveriksi! Pumppu toimii 12 V jännitteellä, mutta pakettiin sisältyy sitä ruokkiva 230/12 V muuntaja, jossa Calixin johtosarjaan sopiva liitäntä/haarakappale.

Malttakaa hetki, mulla ei ole pääkopassa levyä, vaan nauha-asema -> pitää vähän kelata...
http://www.calix.se/fi/tuotteet/tuoteha ... turnLink=1
Viimeksi muokannut insinörtti, 09 Tammi 2016, 19:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

jalittam
Viestit: 1842
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: 159 2.4JTDm letkulämmitin kiehuu (Calix, alavesiletkussa

Viesti Kirjoittaja jalittam »

^^Minkäs kokoista letkua toi lämppärin letku on? Luomella mittasin ulkohalkasijaks noin tuuman, eli sisähalkaisija lienee vähä vajaa 20mm? Orkkisletkuun näemmä laitoit, vai?

Samoja huudeja kerkesin itekki vähä miettiä. Kylmä vaan yllätti suunnittelijan.

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: 159 2.4JTDm letkulämmitin kiehuu (Calix, alavesiletkussa

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Toi alfan orggis letku on sisähalkaisijaltaan tuumaista. Siinä paisarin alapuolella on noissa kennon letkuissa pikaliittimet. Heivasin sen pikaliittimen naaraskappaleen pois ja tein lyhkäsellä letkun pätkällä+klemmareilla liitokset lämmittimen ja pikaliittimen uroskappaleen väliin.
Tajusikohan tosta selityksestä mitään? No ehkä se aukenee kun käy tuijottelemassa konepellin alla...

KevinCo
Viestit: 45
Liittynyt: 02 Marras 2015, 14:14
Car(s): Ex: 159 2.4JTDm SW
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 159 2.4JTDm letkulämmitin kiehuu (Calix, alavesiletkussa

Viesti Kirjoittaja KevinCo »

Askartelin tänään tuon Calixin letkulämppärin kaveriksi kiertovesipumpun tuohon samaan paikkaan, mihin Vainio on asennellut TT-Thermon. Pumppu ottaa virtansa Calixin akkulaturista. Hyvin tuntuu toimivan. Kokeilin pitää letkulämppäriä päällä niin kauan, että se alkaa taas kiehua (vajaa tunti) ja sitten käynnistin kiertovesipumpun. Kiehuminen loppui vajaassa minuutissa, joten nyt uskaltaa pitää autoa roikassa vaikka useamman tunnin.

Nyt ongelmaksi jäi, että akkulaturia ei voi kytkeä akulle suoraan, koska sitten pumppukin pyörisi koko ajan. Ratkaisuksi ajattelin kokeilla Schottky-diodia, minkä kautta virta menisi akullepäin, mutta sitten latausjännite tippuu noin 0,4-0,5V. Nyt jännite oli 14,85V, joten jäähän siitä vielä 14,4V jäljelle. Voisi toimia.

Toinen kokeilu on tuollainen 70 asteen bimetallitermostaatti, minkä voisi kiinnitellä alavesiletkuun sopivaan kohtaan ja kiertovesipumppu hörähtäisi aina hetkeksi, kun letku alkaa kuumentua. Tämä voisi olla muutenkin hyvä, koska veden jatkuva kierrättäminen hukkaa lämpöä turhaan lämmityslaitteen kennon kautta.

Lämmityslaitteen letkujen koot:
Termostaatilta lähtee 19mm letku pikaliittimelle, tämä on lyhyt 15cm pätkä jossa vielä 60 asteen mutka. Pikaliittimeltä eteenpäin on 22mm letkua.

Omia asennuksia varten kannattaa hakea 19mm letkua ja siirtää vaikka tuota pikaliitintä kauemmaksi katkaisemalla se lämppärin 22mm letku. Tuota pikaliitintä kannattaa siis käyttää adapterina 19/22 letkujen välillä, eikä yritää liittää 22mm letkua suoraan johonkin 16mm lähtöön (TT-Thermo).

Edit:
Calixin pumppusarja oli muuten hirviän hintainen http://www.tarvikkeet.fi/tuote/5935/let ... umppusarja

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: 159 2.4JTDm letkulämmitin kiehuu (Calix, alavesiletkussa

Viesti Kirjoittaja Vainio »

KevinCo kirjoitti:Lämmityslaitteen letkujen koot:
Termostaatilta lähtee 19mm letku pikaliittimelle, tämä on lyhyt 15cm pätkä jossa vielä 60 asteen mutka. Pikaliittimeltä eteenpäin on 22mm letkua.

Omia asennuksia varten kannattaa hakea 19mm letkua ja siirtää vaikka tuota pikaliitintä kauemmaksi katkaisemalla se lämppärin 22mm letku. Tuota pikaliitintä kannattaa siis käyttää adapterina 19/22 letkujen välillä, eikä yritää liittää 22mm letkua suoraan johonkin 16mm lähtöön (TT-Thermo).
Nyt kun mainitsit niin taisi tuo letku jonka laitoin tt-thermon ja liittimen välille olla sellaista mallia joka oli toisesta päästään isompi. Mätänetin hyllystä sen muistaakseni löysin.

Tuota sisälämmittimen kennon lämpöhukkaa olen pitänyt lähinnä positiivisenä ongelmana, koska tuulilasin alareuna jaksaa vähän sulaa tolla lämpöhukalla. Tästä huolimatta 1000w lämppärissä on riittänyt potku lämmittämään kone suunnilleen kädenlämpöiseksi -20 pakkasilla.

Stiletto
Viestit: 356
Liittynyt: 08 Elo 2013, 23:49
Car(s): Ar 159 1.9 Jts
Fiat Barchetta
EX AR 147 2.0 TS (pojalla)
EX. AR 156 V6
EX AR 159 2.4 jtdm
Paikkakunta: Kouvola

Re: 159 2.4JTDm letkulämmitin kiehuu (Calix, alavesiletkussa

Viesti Kirjoittaja Stiletto »

Tuot noin,, mistä päättelet että lohkolämppäri kiehuttaa vettä? Sellasta ropinaahan se toki pitää mutta en jaksa uskoa että 550w vastus jaksaisi edes keittää glygoolinestettä. Eikös sen kiehumispiste ole abaut 120 asteen tontilla? Tsekkasin vedenkeittimen tehon kotona kun pikakaffea laitoin,,, 1850-2200w oli ottoteho valmistusplakaatissa. Hyvähän toi kiertovesipumppu varmaan kyllä on, en sitä epäile hetkeäkään, mut toi kiehuminen kuulostaa oudolta?
Jos harrastukseen ei mene kaikki rahat, on valittu väärä harrastus!

KevinCo
Viestit: 45
Liittynyt: 02 Marras 2015, 14:14
Car(s): Ex: 159 2.4JTDm SW
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 159 2.4JTDm letkulämmitin kiehuu (Calix, alavesiletkussa

Viesti Kirjoittaja KevinCo »

Stiletto kirjoitti:Tuot noin,, mistä päättelet että lohkolämppäri kiehuttaa vettä? Sellasta ropinaahan se toki pitää mutta en jaksa uskoa että 550w vastus jaksaisi edes keittää glygoolinestettä. Eikös sen kiehumispiste ole abaut 120 asteen tontilla? Tsekkasin vedenkeittimen tehon kotona kun pikakaffea laitoin,,, 1850-2200w oli ottoteho valmistusplakaatissa. Hyvähän toi kiertovesipumppu varmaan kyllä on, en sitä epäile hetkeäkään, mut toi kiehuminen kuulostaa oudolta?
Kyllä minä uskoisin erottavani kiehumisen porinan ja normaalin kihinän, mikä lohkolämmittimestä kuuluu. Lisäksi nestepinta paisuntasäiliössä nousee useamman sentin, eli jostain "ilmestyy" kaasua järjestelmään (vesihöyryksi epäilen :) ). Porina loppuu hyvin pian, kun kiertovesipumpun käynnistää. Mutta voin ottaa lämpökameralla kuvan jonain päivänä, kun jaksan askarrella taas tallissa. Sillähän se selviää. Letku on kuitenkin niin kuuma, ettei siitä kädellä pysty pitämään kiinni.

Ja vedenkeitin keittiössä keittää sen litran vettä parissa-kolmessa minuutissa. Tuossa alavesiletkussa on arviolta saman verran vettä ja aikaa menee vajaa tunti. Lisäksi kumiletku on kohtuullinen eristekin.
Vainio kirjoitti: Tuota sisälämmittimen kennon lämpöhukkaa olen pitänyt lähinnä positiivisenä ongelmana, koska tuulilasin alareuna jaksaa vähän sulaa tolla lämpöhukalla. Tästä huolimatta 1000w lämppärissä on riittänyt potku lämmittämään kone suunnilleen kädenlämpöiseksi -20 pakkasilla.
Tuolla 1000W teholla ei varmaan olekaan ongelma, kun se menee oikeaan paikkaan, mutta mulla tuo Calixin (550W ?) lämpö menee alavesiletkuun, minkä lämmittämisessä ei juuri ole järkeä. Lisäksi mulla auto on katoksessa ja siinä on vielä 1200W sisätilanlämppäri, joten tarvetta kennon lämmittelylle ei olisi.

Avatar
Keltsi
Viestit: 1837
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 159 2.4JTDm letkulämmitin kiehuu (Calix, alavesiletkussa

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Olisiko niin, että uusi termari tukkisi tuon letkulämmittimen muodostaman heikon vapaavirtauksen? Kun neste ei kierrä, se rupeaa kiehumaan vastuksen kohdalla.

Jeepissä vaan oli joku asentanut vastuksen (vastoin Defan ohjetta) vaakatasoon ja lopputuloksena haljennut alavesiletku sekä mykkä letkulämmitin :evil: Itsekin mietiskelin asentavani siihen sähköpumpun lämmityslaitteen letkuun kierrättämään nestettä, mutta ohjauksen tekeminen sille sai luopumaan ajatuksesta... Akkulaturilla tuo onnistuisi, mutta konehuoneessa ei ole liiemmälti tilaa eikä muutenkaan viitsisi altistaa c-tekkiä kurakylvyille :lol:
"No smoke => no power => no hope"

Avatar
Maunu
Viestit: 3483
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: 159 2.4JTDm letkulämmitin kiehuu (Calix, alavesiletkussa

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Eikös se C-tekin voi asentaa kabiinin puolelle ihan vain normaaliin sisätilan pistokkeeseen ja kytkeä johonkin akulta tulevaan johtoon?. Silloin akku latautuu aina kun lämppärin johto kytketään. Vanhassa 156:ssani C-tek oli pelkääjän penkin alla.

Kiertovesipumpun voisi kytkeä suoraan akkuun termostaattiohjauksella tai diodin kanssa latausjohdosta ja sisätilan puhaltimen saa toimimaan jos laittaa toisen pistorasian sisälle.

Toinen vaihtoehto on käyttää vaikkapa defan omaa lämppärin johtoon kiinnitettävää laturia ja asentaa kiertovesipumppu siihen. Samasta johdosta diodilla varustettu ulosotto akulle niin akkukin latautuu.

TT-thermon lämppäri taitaa silti olla halvin vaihtoehto.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Polforea
Viestit: 11184
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: 159 2.4JTDm letkulämmitin kiehuu (Calix, alavesiletkussa

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Mietin tuota jossain välissä. Nuo älylaturit kuitenkin ohjaavat latausta melko tarkoillakin latausjännitteen muutoksilla ja kun diodi siinä välissä pudottaa 0,7V jännitteestä pois, voi latausteho ja -taso jäädä yllättäen tavoiteltua heikommaksi. Schottyllä tietty vaan 0,3V, saattaisi toimia paremmin. Mieluummin silti hakisin ohjausta joko esim. laturin ledeiltä tai ihan jännitehaistelulla latausta päätellen. Jälkimmäinen myös sammuttaisi pumpun jos akun varaustaso laskisi liian alas.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

KevinCo
Viestit: 45
Liittynyt: 02 Marras 2015, 14:14
Car(s): Ex: 159 2.4JTDm SW
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 159 2.4JTDm letkulämmitin kiehuu (Calix, alavesiletkussa

Viesti Kirjoittaja KevinCo »

Polforea kirjoitti:^Mietin tuota jossain välissä. Nuo älylaturit kuitenkin ohjaavat latausta melko tarkoillakin latausjännitteen muutoksilla ja kun diodi siinä välissä pudottaa 0,7V jännitteestä pois, voi latausteho ja -taso jäädä yllättäen tavoiteltua heikommaksi. Schottyllä tietty vaan 0,3V, saattaisi toimia paremmin. Mieluummin silti hakisin ohjausta joko esim. laturin ledeiltä tai ihan jännitehaistelulla latausta päätellen. Jälkimmäinen myös sammuttaisi pumpun jos akun varaustaso laskisi liian alas.
Itse tätä kans mietiskelin ja totesin yksinkertaisimmaksi ja parhaaksi vaihtoehdoksi laittaa tuollaisen bimetallitermostaatin alavesiletkuun. Alavesiletku on normaalissa ajossa aina kylmä, mutta letkulämppärin kanssa se kuumenee. Lisäksi pumppu pyörii vain silloin, kun lämpöä on tarjolla, eikä aloita heti kun lohkolämppärin kytkee päälle. Termostaatin laitan kiertovesipumpun maadoituksen puolelle, niin oikosulkutapauksissakaan ei tapahdu mitään muuta, kuin että pumppu pyörii. Ylläpitolaturiin ei tarvitse koskea, joten se toimii kuten pitääkin.

Tänään tulee postissa termostaatin lisäksi 5A Schottky -diodi, kun ei maksanut kuin 0,50€, niin voin sitäkin kokeilla. Siinäkin Vf (kynnysjännite) on 0,4-0,5V luokkaa noilla virroilla, mutta testaillaan nyt kuitenkin sitäkin, kun ei paljoa maksa. Pakkasessa tuo 14,85 -> 14,4V latausjännitteessä tekee vain paljon latausvirtaan. Voin tuon mittailla, jos muistan, niin saadaan siitäkin faktaa. Voihan olla, että sitten akun vähitellen täyttyessä ja virran tippuessa kynnysjännite tippuu tuonne 0,3V.

Oli tuossa vielä 3. vaihtoehto, mutta en usko sen toimivan. Tilasin sellaisen lasiputkessa olevan reed-kytkimen, jonka ympärille ajattelin kääräistä Calixin laturilta tulevan johdon. Ajatus on, että kun laturista kulkee virtaa, kytkeytyy tuo reed-kytkin magneettikentän vaikutuksesta. Ongelmana tässä vain on, että akku tulee joskus täyteen ja virta pienenee.

Kaikki muut (keksimäni) vaihtoehdot vaatisivat jo vähän elektroniikkaa. Jännitteen perusteella kytkentä (esim. >13,2V) on sinänsä huono, että kiertovesipumppu pyörisi myös auton käydessä. Ylläpitolaturin virtaa taas voisi seurata hall-anturilla ja sen perusteella tehdä häviötön kytkentä, mutta siinä on sama ongelma kuin tuossa reed-kytkimessä: virta pienenee akun täyttyessä.

Avatar
Polforea
Viestit: 11184
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: 159 2.4JTDm letkulämmitin kiehuu (Calix, alavesiletkussa

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Sekä lämpöanturoinnin että jännitetunnistuksen kannalta on helppoa blokata pumpun pyörintä auton käydessä, kun laittaa pumpun virran (tai ohjausvirran, jos sellainen on erikseen) katkeamaan releellä tai puolijohdekytkennällä, jonka ohjaus puolestaan on virtalukon takana.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

KevinCo
Viestit: 45
Liittynyt: 02 Marras 2015, 14:14
Car(s): Ex: 159 2.4JTDm SW
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 159 2.4JTDm letkulämmitin kiehuu (Calix, alavesiletkussa

Viesti Kirjoittaja KevinCo »

heme kirjoitti:Oletko varma että kiehuu, kyllä toimiva letkulämmitin pitää pientä ääntä normaalistikin.
Stiletto kirjoitti:Tuot noin,, mistä päättelet että lohkolämppäri kiehuttaa vettä?
Liitteenä vahvat perusteet sille, että kiehuu se. Pistin lohkolämppärin tallissa kiinni samalla kun askartelin muita juttuja ja about tunnin päästä otin kuvan. Letkulämppärin läheisyydessä on varmasti 15-20 astetta lisää, koska kumiletku toimii eristeenä ja on tuossa 40 cm välimatkaakin. Sinne alas lämppärille ei näe kunnolla, niin en saanut kuvaa sieltä.

Edit: Sitten pistin pumpun pyörimään ja noin puolen tunnin päästä uusi mittaus samasta kohtaa.
Liitteet
Alfa 159 2.4JTDm + Calix letkulämppäri ilman kiertovesipumppua
Alfa 159 2.4JTDm + Calix letkulämppäri ilman kiertovesipumppua
Alfa 2.4 + Calix letku.jpg (43.38 KiB) Katsottu 6520 kertaa
Kiertovesipumpulla Alfa 159 + Calix
Kiertovesipumpulla Alfa 159 + Calix
Alfa Calix kiertovesipumppu.jpg (46.44 KiB) Katsottu 6504 kertaa

jalittam
Viestit: 1842
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: 159 2.4JTDm letkulämmitin kiehuu (Calix, alavesiletkussa

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Tähän ketjuun sopinee;
Ei kellään ole defan smartstarttia käytössä?
Jos vaik ton kaketettavan ohjauksen laittais laturin kera? Vepasto/eper kuiteski huutais laturia ja kakea, ni mikä täs olis huonoa, ku töppelin päähän saa kotona ja duunis? Liekkö n. 7-800€ kalliimpi pa-lämmitin. Siis kake ja laturi kummassakin.
Ja saanee tol defan kakella myös pa-toimisenkin aktivoitua, jos vaik eperin/vepaston joskus laittaisikin.
Olis toi defan setti helppo asentaakkin + laturi pitäs akusta huolen ja sais sisälämmönkin kontrolloitua - siis sais kotona säästettyä sähköäkin. Automoodi moottorille lie vähä pitkä tt-thermoa käytettäessä ku se lie tehokkaampi mitä defan ingenjöörit alkujaan ulkolämpökäppyröitä viritellessä omille tuotteilleen.
Tollahan sais akun ladattua ainaki kotona kohtuullisesti ja ajastettua lämmöt helpommin - kotona auto aina roikan nokassa, kuten nytkin, mut lataus aina päällänsäs ja lämmitys tarvittaessa.

Vai löytyykö muita ajastimia/kakeja mikkä on asennuskelpoisia moottoritilaan mm. sähkölämmölle ilman harakiriviriviri asennuksia?

Toi defan kake ollu edullisin mitä löytäny...

KevinCo
Viestit: 45
Liittynyt: 02 Marras 2015, 14:14
Car(s): Ex: 159 2.4JTDm SW
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 159 2.4JTDm letkulämmitin kiehuu (Calix, alavesiletkussa

Viesti Kirjoittaja KevinCo »

jalittam kirjoitti:
Vai löytyykö muita ajastimia/kakeja mikkä on asennuskelpoisia moottoritilaan mm. sähkölämmölle ilman harakiriviriviri asennuksia?

Toi defan kake ollu edullisin mitä löytäny...
Itse harkitsisin tuota Defan 1203 akkulaturia, missä on sisäänrakennettu rele lohko- ja sisätilanlämppärille. Laturi siis toimii aina ja sitten tuohon yhteen nastaan 12V ohjauksella saa lämmittimet päälle.

Ohjaukseen laittaisin Remuc gsm-ohjaimen, niin ei tarvitse kantomatkan kanssa taistella. Siinä on 2 ulostuloa, joten toisella voi ohjata vaikka auton puhallinta kesällä, kun haluaa tuulettaa. Mulla on tuollainen Remuc ollut pari vuotta Webaston kanssa ja hienosti toimii. Hintaa vehkeellä oli noin 300-350€, eikä ollut vaikea asentaa. Vaatii toki GSM-liittymän, itsellä joku 2,99€/kk liittymä, kaikissahan on nykyään jonkinlainen datamahdollisuus.

Defa Multicharger 1203
Remuc

KevinCo
Viestit: 45
Liittynyt: 02 Marras 2015, 14:14
Car(s): Ex: 159 2.4JTDm SW
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 159 2.4JTDm letkulämmitin kiehuu (Calix, alavesiletkussa

Viesti Kirjoittaja KevinCo »

Remucin käyttöliittymä kännykässä on tuollainen liitteen mukainen. Logoja ja nimiä saa muokata vapaasti. Lisäksi vehkeessä on 2 inputtia, joihin saa esim. hälyttimeltä tiedon kännykkään tms.

Meillä tuo on käytössä Windows- ja Anroid-puhelimissa, mutta kyllä se tuolla iPadilläkin on saman näköinen, mitä olen kokeillut.
Lisäksi lämmityksen saa päälle soittamalla puhelun laitteen numeroon (ennakolta määritellyt numerot) tai tekstiviestillä. Tekstiviestikomentoihin voi itse lisätä ns. aliaksia. Virallinen komento on "OUT 1 ON", mutta itse lisäsin aliaksen "WARM", mikä on nopeampi näpytellä. Tekstiviestiä voi joskus tarvita, kun auto on huonossa kentässä. Pari kertaa kävi niin, ettei lämmityskäsky mennyt sovellusta käyttämällä perille, mutta tekstiviestillä meni.

Edit: Pitäisi näköjään ladata 407:n akkua, jännite on aika alhainen :)
Liitteet
Remuc käyttöliittymä.
Remuc käyttöliittymä.
Screenshot_2016-01-17-12-59-41.png (20.19 KiB) Katsottu 6292 kertaa

Avatar
Maunu
Viestit: 3483
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: 159 2.4JTDm letkulämmitin kiehuu (Calix, alavesiletkussa

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Mulla lähtee Webasto päälle Webaston Thermo Call laitteella. Soitto laitteeseen ja pari napin painallusta niin auto on lämmin muutaman kymmenen minuutin päästä. Toimii eikä tarvi edes dataliittymää.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Vastaa Viestiin