Alfa 147 turbotus

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
MTelinkangas
Viestit: 89
Liittynyt: 09 Helmi 2014, 17:45
Paikkakunta: Lieksa

Alfa 147 turbotus

Viesti Kirjoittaja MTelinkangas »

Onko kenelläkään tietoa miten saisi jälkiturbotetun 1.6 ts muutoskatsastettua? Ei mielellään mututietoa vaan oikeata faktaa. Kiinnostaisi kaikki vaatimukset ja missä luokassa kustannukset esim. päästötestaukselle ym. pyörii. Ja ennenkuin joku sanoo ettei tuollaisessa ole järkeä niin ei välttämättä olekaan mutta mitä siitä :-D Rahalla kun ei ole väliä suunnitteluvaiheessa... Tietenkin rakentamisen kustannuksissa voisi ajatella niinkin että ostaako 35k€ auton kaupasta vai ostaako 1k€ aihion ja pistää 34k€ siihen että rakentaa aihion mieluisekseen. Kuitenkin, löytyykö kenelläkään tietoa (mielellään mallia rautalangasta väännetty) aiheesta :lol:

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Alfa 147 turbotus

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Garmund
Viestit: 2137
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Alfa 147 turbotus

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Suoraan vaan suoraa

MTelinkangas
Viestit: 89
Liittynyt: 09 Helmi 2014, 17:45
Paikkakunta: Lieksa

Re: Alfa 147 turbotus

Viesti Kirjoittaja MTelinkangas »

Kiitos näistä. Paljonko lie maksanee päästötestaus... Ei mahda kannattaa ainakaan täällä Lieksan konttorilla koittaa tuollaista muutoskatsastaa.

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1820
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Alfa 147 turbotus

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

Onko kukaan oikeasti kokeillut tuohon 2.0 TS 16V koneeseen 1.9JTD pakosarjaa, jostain luin että sopisi, mutta onko se paikkansa pitävä tieto.
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong

Avatar
SP
Viestit: 958
Liittynyt: 02 Kesä 2003, 05:21
Car(s): Ducati 748 -01
Ducati Monster 750 -99
BMW D
Paikkakunta: Tampere

Re: Alfa 147 turbotus

Viesti Kirjoittaja SP »

MTelinkangas kirjoitti:Kiitos näistä. Paljonko lie maksanee päästötestaus... Ei mahda kannattaa ainakaan täällä Lieksan konttorilla koittaa tuollaista muutoskatsastaa.
Muutama vuosi sitten päästötestien hintaluokka oli reilu 2000e, en tiedä mikä on nykyään mutta tuskin ainakaan on laskenut :roll:
Ex-autonasentaja entisessä elämässä...

Avatar
Aquatica
Viestit: 15032
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Alfa 147 turbotus

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Nyt en lukenut linkkejä, mut eikös Euro2-koneeseen vois huoletta laittaa turbon? Euro3 ei sit enää onnistukaan.
Eli kaiketi '99 mallinen 156 CF2-koneella, 2 litrasena, vois ottaa turbon itseensä kätevästi ja sitten jos tehot nousis tarpeeksi ,verrokkina olis GTA alustan/jarrujen ym. osalta?

Ainakin näin muistan täällä voorumillakin joidenkin pähkäilleen noita uusia säädöksiä. Tai siis tulkintoja. Eli siis arvauksia...
Tuossa Hestecin listassa ei ainakaan puhuta mitään näistä uusista määräyksistä, joiden kohdalla Euro2-koneen tapauksessa pussitusta ei tarvitsisi tehdä lainkaan, kunhan käy ottamassa päästöt putken päästä ja jos ne on hyvät = kelpaa... ?

Avatar
kivirok
Viestit: 472
Liittynyt: 28 Touko 2012, 09:33
Car(s): 156 V6 SW, 159 2.2
Paikkakunta: Lahti

Re: Alfa 147 turbotus

Viesti Kirjoittaja kivirok »

Eikös 147:t ole euro 3? Eli ei onnistuisi pelkällä konttorin päästömittauksella. Euro 2-koneiset 156:t sen sijaan kyllä. 156 1.8 turbo olisi kyllä kiinnostava. :)

Avatar
JMC
Viestit: 1109
Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
Car(s): Opel Insignia 2.0CDTI Aut. -09
ex. 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98
Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu

Re: Alfa 147 turbotus

Viesti Kirjoittaja JMC »

Vuosimallista sen kai pääasiassa tunnistaa, eikös euro 3 tullut 2001?

MTelinkangas
Viestit: 89
Liittynyt: 09 Helmi 2014, 17:45
Paikkakunta: Lieksa

Re: Alfa 147 turbotus

Viesti Kirjoittaja MTelinkangas »

Jotenkin muistelisin että Euro 3 olis tullu jo 90-luvun puolella mutta eikös näissä häiritse vielä se, että käytössä on siirtymäajat jonka aikana on vanhaa tekniikkaa saanut myydä. Saatan olla väärässäkin.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Alfa 147 turbotus

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Euro 3 tullut voimaan 2000 ja jotenkin sellainen mielikuva, että eikös 156:det muuttuneet CF3:een loppuvuodesta -99, jossa yhteydessä TS-koneisiinkin tuli sähköinen kaasupoljin.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
VMTD
Viestit: 3336
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Alfa 147 turbotus

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Euro 3 oli oltava 2001 alussa ja tuskin oli Italialaiset yhtään ennakoineet asiaa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15032
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Alfa 147 turbotus

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

'99 156 2.0TS oli Euro2.
'01 156 1.8TS oli Euro3. Huomas hyvin eron; Euro2:ssa oli vain yks katalysaattori ja sekin vaihdekepin alla about, kun Euro3:ssa oli pakosarjassa 2kpl ja sitten yks vielä vaihdekepin alla.

pjernstr
Viestit: 142
Liittynyt: 28 Syys 2014, 23:26

Re: Alfa 147 turbotus

Viesti Kirjoittaja pjernstr »

Kyllä, pojat netissä sanoo että sopii se pakosarja siihen. Bolt-on ratkaisu.
http://www.alfaowner.com/Forum/engines- ... rsion.html

Tarkistin vielä pakosarjan tiivisteen sopivuus. Sama tiiviste sopii TS, JTS ja JTD.
ALFA ROMEO 156 (1997-2006)
ALFA 156 1.6 TS 16V
ALFA 156 1.8 TS 16V
ALFA 156 2.0 TS 16V
ALFA 156 2.0 JTS 16V
ALFA 156 1.9 JTD 8V
ALFA 156 1.9 JTD 16VV

Eli aika helpolla näyttäisi päästä kokeilemaan, oletettuna että löytää pakosarjan halvalla jostain.

Avatar
Polforea
Viestit: 11188
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfa 147 turbotus

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Hyvällä säkällä myös dieselin pakoputkea ja ehkä myös imupuolen putkistoa sekä IC:tä voisi onnistua hyödyntämään.

Eurokolmonen tuli tietääkseni niin, että 1998 alkaen markkinoille tulevat uudet mallit oli eurokolmosia, siis myös 147.

Eurokolmosen päästötestistä sen verran, että huhut, jotka kertovat 1-2ke hinnoista, kertovat myös hinnan olevan ns. kertaveto, meni rajoihin tai ei. Todennäköisesti moottorinohjausta saa viilata moiseen proggikseen siinä määrin, että yrityksiä saattaa tulla muutama ja ilmaan heitetty 35ke esimerkkibudjetti voi jäädä pieneksi.

Tästä tuli mieleen myös 147+turbobusso -kombo, mutta turbobussot taitaa kaikki olla eurokakkosia, joten ei menne sekään tässä maassa järkevästi.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

JaRoDD
Viestit: 1474
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet, Giulietta MA+TCT

Nykyisellään liikutaan Zafira Tourerilla ja X Typellä.
Paikkakunta: 16900 ja syvällä.

Re: Alfa 147 turbotus

Viesti Kirjoittaja JaRoDD »

Mitähän nuo 209 hevosvoimaiset novitec-turbot ovat, mitä välillä mobilessa näkee..?

Avatar
Garmund
Viestit: 2137
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Alfa 147 turbotus

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Suoraan vaan suoraa

MTelinkangas
Viestit: 89
Liittynyt: 09 Helmi 2014, 17:45
Paikkakunta: Lieksa

Re: Alfa 147 turbotus

Viesti Kirjoittaja MTelinkangas »

Kaippa se pitää rakentaa kaksi konetta, vakio katsastukseen ja turbotettu katsastuksien välille... :twisted: Tai sitten pukata konehuoneeseen GTA:n kone

Avatar
Garmund
Viestit: 2137
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Alfa 147 turbotus

Viesti Kirjoittaja Garmund »

^Helpommaksi taitaa mennä valmiin gta osto (mutta ei tietenkään läheskään niin hauskaa, kun itse säätäminen). Tuolla projektipuollahan on yksi 156->156gta muunnos menossa, tarvii vaihtaa aika paljon alustan osaa. Siihen gta koneeseenkin löytyy sitten kaikkea kivaa, nokkaa, imusarjaa ja kaasuläppää ainakin. Myös 3,8 konversio. Vaikka ei taida sinänsä olla kovin helposti ja halvasti viritettävä kone.

Jäisi vielä talviautoksi tuo 1.6ts

Mitehän onnistuisi 2,5 v6 istuttaminen tuohon 147, harmi, ettei sitä ole sillä koneella tehty. 156 on kai sama alusta jts ja 2,5v6 kanssa. Ts-koneisissa (ainakin vanhemmissa) on pienemmät takajarrut. Ei taida onnistua sekään vain kone kiinni pulttaamalla, kun ei taida pystyä vertaamaan 156:seen.

Myös 2.0v6 turbon -koneen istutus 147 nokalle voisi olla hauska. Siitä saa kai rakentamalla aika paljon iloa pihalle :)


Edit: Ehkä mielenkiintoisin kone voisi olla 4c:n alumiininen 1750tbi. Mahtaisikohan sitä saada vain mitenkään luvallisesti laitettua...
Suoraan vaan suoraa

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Alfa 147 turbotus

Viesti Kirjoittaja palkus »

olikos se niin, että jos kukkaro pullottaa riittävästi, niin pussitestin ohessa voi harrastaa myös matkailua. Siis lähin hyväksytty testipaikka ruåtsissa?
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alfa 147 turbotus

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Aquatica kirjoitti:Nyt en lukenut linkkejä, mut eikös Euro2-koneeseen vois huoletta laittaa turbon?
Ei voi laittaa.

Jos auto on vähäpäästöinen niin vaatii norminmukaisen päästötyypityksen -> €€€

Asiaan on kyllä tiettävästi tulossa muutos kun asiaa määräävä asetus uusitaan.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15032
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Alfa 147 turbotus

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Hmm, minäkin luulin että sen nimenomaa piti helpottua.

http://www.trafi.fi/filebank/a/14434324 ... aarays.pdf

Tuossa kaiketi se määräys, ehkä, jos osasin hakua käyttää. Selkeästi erotellaan Euro 3:a vanhemmat ja Euro 3 ja uudemmat.
Euro 3 ja uudemmat on selvästi tiukemmat, mut en mä noista määräystiedoista saanut irti kuin sen, että Turbon asentaminen on sama ku moottorin vaihto. :D

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alfa 147 turbotus

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

No on se aika pienellä metelillä tullut voimaan kun ei ole missään asiasta mainittu :)

No, jos tuo tosiaan nyt sitten on voimassa, niin sittenhän noita vanhempia vähäpäästöisiä ei enää koske tuo päästövaatimus eli homma on pirusti helpompaa.

Avatar
Garmund
Viestit: 2137
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Alfa 147 turbotus

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Offtopic Uusi-Seelanti taitaa olla virittäjän paratiisi, siellä taitaa saada jos jonkimmoista häristintä katsastettua
Suoraan vaan suoraa

Avatar
mutt
Viestit: 5445
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Alfa 147 turbotus

Viesti Kirjoittaja mutt »

Tuomas K kirjoitti:No on se aika pienellä metelillä tullut voimaan kun ei ole missään asiasta mainittu :)
Juu, paitsi suunnilleen kaikilla autofoorumeilla. :)

Ensimmäiset leimaukset uudella systeemillä tehtiin muistaakseni muutaman päivän sisällä.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alfa 147 turbotus

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

mutt kirjoitti:
Tuomas K kirjoitti:No on se aika pienellä metelillä tullut voimaan kun ei ole missään asiasta mainittu :)
Juu, paitsi suunnilleen kaikilla autofoorumeilla. :)
Tämä on ainoa autofoorumi mitä nykyään enää luen eikä ole isompaa meuhkausta asiasta osunut silmiin. Ehkä luen valikoivasti :mrgreen:

No, enivei, hieno juttu että uudistus on toteutunut :)

Avatar
Polforea
Viestit: 11188
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfa 147 turbotus

Viesti Kirjoittaja Polforea »

mutt kirjoitti:Ensimmäiset leimaukset uudella systeemillä tehtiin muistaakseni muutaman päivän sisällä.
Taisi olla voimaantuloa seuraava päivä, kun netissä kiersi kuva remmiahdetun E39 M5:n rekisteröintitodistuksesta. Nopeimmat ei siis tosiaan kauaa viivytelleet.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Alfa 147 turbotus

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Tuomas: kaksi ketjua aiheesta linkitetty jo tämän ketjun alussa. Luetaan tarkemmin :wink:
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Gommi
Viestit: 179
Liittynyt: 14 Huhti 2015, 01:23
Car(s): 159 2.4 Jtd Q-Tronic -06
Peugeot 505 turbo inj. -87
Ex: Alfa Romeo: 159 2.4 jtd, 156 2.0TS, 166 2.0TS
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Alfa 147 turbotus

Viesti Kirjoittaja Gommi »

Garmund kirjoitti:Offtopic Uusi-Seelanti taitaa olla virittäjän paratiisi, siellä taitaa saada jos jonkimmoista häristintä katsastettua
Eikös ruotsissa voi kanssa viritellä aika vapaasti, kun katsastaa "omavalmisteiseksi" tms. Blocketissa tulee välillä vastaan volvoja / saabeja mielettömillä teholukemilla, jotka on täysin laillisia :D

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alfa 147 turbotus

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Alfissimo kirjoitti:Tuomas: kaksi ketjua aiheesta linkitetty jo tämän ketjun alussa. Luetaan tarkemmin :wink:
Miljoona linkkiä jossain ilman mitään selostusta mistä on kyse, joo, en lue :wink:

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alfa 147 turbotus

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Ei ole ainakaan ennen otettu mitenkään automaattisesti tehokkainta vertailumalliksi, tuskin otetaan uudenkaan säännön mukaan.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15032
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Alfa 147 turbotus

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tulkintani:

Turbotuksessa verrataan siihen moottoriin, joka on lähimpänä (mutta tehokkaampi). Eli jos esim. 1.6TS:n turbottaa niin sitä verrattaisiin 2.0:aan tai 2.5:een oletusarvoisena teholisäyksen vuoksi.
Tokihan sen voi vetästä niin, että sitten verrataan GTA:han ja saa olla 3.2v6:sta +20% max.

Onkohan tämäkään edes melkein tontilla? Vaikka tuo ehkä järkeen kävisi, se ei tarkoita että se niin menee Trafin kanssa...

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alfa 147 turbotus

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Ainakin aikaisempi käytäntö oli, että vertailumalliksi kelpaa samantehoinen tai seuraava tehokkaampi malli. Mallisarjan sisällä ei voi laskea tuota 20 prosenttia, eli jos tehot menee jostain mallista yli niin vertailumalliksi vaihtuu seuraava tehokkaampi versio. Uuden säännön ennakkoversioissa ainakin oli tuo ennallaan, eiköhän se ole voimaantulleessakin.

Vastaa Viestiin