Vikakoodi P0480 ja p2240

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Timo
Viestit: 17
Liittynyt: 19 Syys 2015, 16:11
Car(s): Alfa Romeo 156 SW 2.0 JTS 2003
Paikkakunta: Espoo

Vikakoodi P0480 ja p2240

Viesti Kirjoittaja Timo »

Moro, pari kuukautta sitten moottorin vikavalo tuli esiin ja vaikka ne nollaa niin aika ajoin tulee takaisin. Ymmärtääkseni nämä ovat lambda juttuja.

Onkohan kenelläkään kokemusta vastaavasta? Auttaisi liittimen puhdistus vai uudet lambdat? Auto toimii kyllä täysin normaalisti paloi vika valo tai ei.

Kiitoksia Jeesusta etukäteen!
Alfa Romeo drivers are Alfa males

Avatar
Garmund
Viestit: 2137
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Vikakoodi P0480 ja p2240

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Kerro vikakoodit kanssa.
Muitakin syitä on:
Huono kipinä; puola, tulppa
Suuttimessa vikaa
Antoikohan sähköisen kaasunkin anturien virhearvot moottorivikavalon
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Vikakoodi P0480 ja p2240

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

^Tuossahan nuo koodit on kerrottuna otsikossa.

P0480 viittaa jäähdytyspuhallinmoottorin ykkösnopeuteen. Oletettavasti säädin/etuvastus viallinen. Sijaitsee flektin rungossa, motonetistä löytyy ja on helppo uusia. P2240-koodi on etummaiselta happianturilta. Jos uusii vaan aika-ajoin niin luultavasti kontaktivika liittimessä. Ei olis JTS-koneessa eka kerta.


Edit: Ykkösnopeuden puuttuminen ei sytytä vikavaloa.

Avatar
Garmund
Viestit: 2137
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Vikakoodi P0480 ja p2240

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Jarsan kirjoitti:^Tuossahan nuo koodit on kerrottuna otsikossa.
Ai pitäisikö otsikkokin huomata oikeasti lukea :oops:

Kuva
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Vikakoodi P0480 ja p2240

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

^Ei se mikään välttämättömyys ole! Itse tunnetusti luen viesteistä vain täytesanat ja arvaan loput, joten ihme että huomasin otsikon. :mrgreen:


Varsinaiseen ongelmaan voisi auttaa ihan vain anturin liittimen varmistaminen vaikka nipparilla ja johtosarjan kiinnitys, ettei pääse tärisemään ajonaikana.

Avatar
Timo
Viestit: 17
Liittynyt: 19 Syys 2015, 16:11
Car(s): Alfa Romeo 156 SW 2.0 JTS 2003
Paikkakunta: Espoo

Re: Vikakoodi P0480 ja p2240

Viesti Kirjoittaja Timo »

Moi, vaihdoin etuvastuksen kesällä, flekti pyörii normaalisti. Täytynee siis kokeilla puhdistaa nuo liittimet. Jos vika toistuu niin vaihdan tuon etummaisen anturin. Jaa normaali JTS -vika?
Alfa Romeo drivers are Alfa males

Desmoquattromaschio
Viestit: 568
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38

Re: Vikakoodi P0480 ja p2240

Viesti Kirjoittaja Desmoquattromaschio »

Ykkösnopeuden toimimattomuuden aiheuttaa myös viallinen rele. Kosketushäiriö relesokkelissa tai releen sisällä vialliseksi hitsautunut kosketin kuten omassa 156:ssa oli. Ton releen toimivuus on näppärä testata MES:lla. Ja se vika ei sytytä moottorin vikavaloa kuten todettiin.

Avatar
Timo
Viestit: 17
Liittynyt: 19 Syys 2015, 16:11
Car(s): Alfa Romeo 156 SW 2.0 JTS 2003
Paikkakunta: Espoo

Re: Vikakoodi P0480 ja p2240

Viesti Kirjoittaja Timo »

Enen katalysaattoria olevan lambdan liittimen kiinnittäminen nippusiteellä on toistaiseksi pitänyt P2240 vikavalon poissa ja hyvä niin. Teippasin liittimen vielä, ettei kosteutta tai likaa menisi sinne.

P0480 vikakoodi vaan löytyy sitkeästi koodinlukijasta. Vaihdoin esivastuksen kesällä ja se ei poistanut vikakoodia (tuskin uusi osa oli viallinen). Jos irroitan esivastuksen menevät kaksi johdoa, en saa uutta erilaista vikakoodia eli ilmeisesti vika on jollainen tavalla siihen liittyvä ja ongelma on johdossa esivastukselle tai sen liittimissä? Onkohan muita ideoita?
En kuitenkaan huomaa mitään vikaa autossa missään, haamukoodi?

Puhaltimen kaikki nopeudet toimivat normaalisti ja kaikki sulakkeet ja releet ovat kunnossa. Toimiiko ilmastointi näillä lämpötiloilla ulkona, tänään oli +8c?
Kiitos kaikille etukäteen!
Alfa Romeo drivers are Alfa males

seppo
Viestit: 1361
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vikakoodi P0480 ja p2240

Viesti Kirjoittaja seppo »

Kyllä ilmastointi kytkeytyy aina noin +4 asteeseen saakka. Moottorin jäähdytyspuhaltimesta sen verran, että puhaltimen 1-nopeus käynnistyy kun moottorin lämpötila on n. 93 ast tasolla tai ilmastoinnin kylmäaineen paine on puhaltimen 1-nopeuden kytkeytymispaineessa (n. 15 bar). Samoin JTS:ssä on ns. jälkipuhallustoiminta, jota hoidetaan ohjainlaitteella, ts. puhallusreleiden vetokäämien maadoitusta ohjataan eculla, ja ne katkaistaan vasta kun lämpötila tai a/c paine on oikealla tasolla. Eli se vika voi olla myös tässä jälkipuhallustoiminnassa. Vianhaulla ja testerillä voi tarkastaa kummasta toiminnasta vika P0480 tulee esille, käynnin aikana vai tästä jälkipuhallustoiminnasta, jolloin vika on moottorin ohjainlaitteen sisällä ja hiukan hankalammin korjattavissa muuten kuin ecun vaihtamalla.
Lisäksi tälle vialle on korvaustoiminta, se kytkee 2-nopeuden päälle.

Avatar
GrandRomeo
Viestit: 29
Liittynyt: 14 Loka 2010, 23:15
Car(s): 1750 GTV , Spider 2000, Giulia 1.6 Nuova Super, 159 2.4 JTDm, Isuzu D-Max 2.5, Suzuki Intruder VS1400 , Lännen C-10
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Vikakoodi P0480 ja p2240

Viesti Kirjoittaja GrandRomeo »

Vikakoodista P2240 on tullut minulle todellinen myllynkivi. Koodin kuvaus on yksinkertaisen selkeä. Bank 2 sensor 1 virtapiirikatkos. Eli vasen katalysaattori, anturi ennen kattia. Anturi vaihdettu uuteen Bosch original. Ei vaikutusta. Johtosarjasta tulevat johdot juotettu suoraan liittimiin, joten katkosta ei voi olla. Ei vaikutusta.
Kytkentäkaavion mukaan liitin on ainoa anturin ja ECU;n välillä. ECU:n liitintä myös ravisteltu, ei vaikutusta. Vika on riivannut jo useamman vuoden. Ensin meni useampi päivä ennen kuin ilmeni uudelleen, mutta nykyään tulee jo useasti ensimmäisellä reissulla nollauksen jälkeen. Ulkomaalaisia foorumeita lueskellessani selvisi että ongelma on globaali. Mitään varmaa ei kukaan ole kuitenkaan osannut sanoa. Myös sytkäpuolella olevia vikoja on arvioitu ko. vikakoodin aiheuttajaksi. Olen vaihtanut tulpat, ja puolat keskenään niin että vian olettaisi siirtyvän toisen katin puolelle, vaan ei.

Avatar
Garmund
Viestit: 2137
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Vikakoodi P0480 ja p2240

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Sitten suutin/suuttimet, tosin en tiedä aiheuttaisivatko tuota virtapiirikatkosta. Itselläni takimmainen lamda herjasi pakokaasun arvoista, ennen kuin suutin lopullisesti levisi. (En ole vielä laittanut ehjää suutinta paikalleen ja käynnistänyt konetta, joten ei 100% vikadiagnoosi)

Mites jos irrottaisi sen lamdan liittimen ecusta ja suihkisi siihen elektroniikan puhdistussprayta.
Suoraan vaan suoraa

seppo
Viestit: 1361
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vikakoodi P0480 ja p2240

Viesti Kirjoittaja seppo »

^^ Tuossa p2240 tapauksessa on se ongelma, että tuon johtimen (anturin punainen) kautta kulkee hyvin pieni ns IP-virta, joka vaihtelee -1,5mA...2,7mA välillä. Yleensä se vika johtuu anturin liittimestä ja se saadaan lähes aina hallintaan purkamalla johtosarjan puoleinen liitin, puhdistamalla pinnit ja kiristämällä ne. Kiristäminen ei onnistu ilman liittimen purkamista. Nyt jos johtimet on juotettu liittimen yli (vai miten ne on tehty?) menevillä johtimilla ja uusittu anturi, niin ongelma voi vielä olla ecun liittimessä, kuten "Garmund" mainitsi, tai jopa ohjainlaitteen sisällä. Korvaustoiminta tuolle vialle on homogeeninen seos myös sillä laihaseosalueella (alle 1500rpm), eli se ei aiheuta mitään käytännön ongelmaa, kuin katsastuksessa :?
Tuostahan voisi mitata vastuksen happianturin 6-navan johtimen (punainen) ja ohjainlaitteen ecun navan 74 tai 58 (kumpi anturi olikaan kyseessä) väliltä, mielummin niin että liitin olisi kiinni myös ecussa. Jos se yhteys olisi ok, niin seuraavaksi voisi koittaa toisella eculla, jonka tietää olevan 100% kunnossa, ja käynnistäisi auton sen ecun koodilla. Suurin ongelma oli alun perin se johtosarjan puoleinen liitin, ilmoitti... Bosch :-D

Avatar
Garmund
Viestit: 2137
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Vikakoodi P0480 ja p2240

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Garmund kirjoitti:
Mites jos irrottaisi sen lamdan liittimen ecusta ja suihkisi siihen elektroniikan puhdistussprayta.

Mites se olikaan, saikos lambdan liittimiin suihkutella mitään?
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Vikakoodi P0480 ja p2240

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

seppo kirjoitti:Yleensä se vika johtuu anturin liittimestä ja se saadaan lähes aina hallintaan purkamalla johtosarjan puoleinen liitin, puhdistamalla pinnit ja kiristämällä ne. Kiristäminen ei onnistu ilman liittimen purkamista. Nyt jos johtimet on juotettu liittimen yli (vai miten ne on tehty?) menevillä johtimilla ja uusittu anturi, niin ongelma voi vielä olla ecun liittimessä, kuten "Garmund" mainitsi, tai jopa ohjainlaitteen sisällä
Juuri näin. Tähän koodiinhan on myös tehtaalta tiedote, jonka ohjeistamana muutetaan muunmuassa johtojen kiinnitys tärinän välttämiseksi. ECU-vika on aina mahdollinen ja sen sen liitokset. Lisäksi johdin voi olla hapantunut jostain väliltä.

Avatar
GrandRomeo
Viestit: 29
Liittynyt: 14 Loka 2010, 23:15
Car(s): 1750 GTV , Spider 2000, Giulia 1.6 Nuova Super, 159 2.4 JTDm, Isuzu D-Max 2.5, Suzuki Intruder VS1400 , Lännen C-10
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Vikakoodi P0480 ja p2240

Viesti Kirjoittaja GrandRomeo »

seppo kirjoitti:^^ Tuossa p2240 tapauksessa on se ongelma, että tuon johtimen (anturin punainen) kautta kulkee hyvin pieni ns IP-virta, joka vaihtelee -1,5mA...2,7mA välillä. Yleensä se vika johtuu anturin liittimestä ja se saadaan lähes aina hallintaan purkamalla johtosarjan puoleinen liitin, puhdistamalla pinnit ja kiristämällä ne. Kiristäminen ei onnistu ilman liittimen purkamista. Nyt jos johtimet on juotettu liittimen yli (vai miten ne on tehty?) menevillä johtimilla ja uusittu anturi, niin ongelma voi vielä olla ecun liittimessä, kuten "Garmund" mainitsi, tai jopa ohjainlaitteen sisällä. Korvaustoiminta tuolle vialle on homogeeninen seos myös sillä laihaseosalueella (alle 1500rpm), eli se ei aiheuta mitään käytännön ongelmaa, kuin katsastuksessa :?
Tuostahan voisi mitata vastuksen happianturin 6-navan johtimen (punainen) ja ohjainlaitteen ecun navan 74 tai 58 (kumpi anturi olikaan kyseessä) väliltä, mielummin niin että liitin olisi kiinni myös ecussa. Jos se yhteys olisi ok, niin seuraavaksi voisi koittaa toisella eculla, jonka tietää olevan 100% kunnossa, ja käynnistäisi auton sen ecun koodilla. Suurin ongelma oli alun perin se johtosarjan puoleinen liitin, ilmoitti... Bosch :-D
Olen Sepon kanssa pitkälti samaa mieltä, vaikka en ihan mA tasolla olekkaan asiaan vihkiytynyt. Tein liittimen "ohitusleikkauksen" poistamalla johtosarjan puolen liittimen kokonaan, ja juottamalla johdot vastaaviin urospuolen pinneihin anturin puolen liittimessä. Siitäkin joutui veistämään kuoren pois jotta pääsi kolvilla pinneihin kiinni.
Anturin ja ECU:n välisen johtosarjan katkosta pidän hyvin epätodennäköisenä. Sen sijaan itse ECU:ssa tai sen liittimessä (enemmän) mahdollinen. Olen myös seurannut grafiikasta molempia lambdojen jännitettä sekä vikavalon palessa, että sammuksissa, ja mitään eroa ei näy. Auto tosiaan toimii moitteetta, ja harmi onkin lähinnä kosmeettinen. Toisella ECU:lla olisi kyllä kiva kokeilla, mutta siihen ei nyt tarvittavaa työkalua ole. Jos ECU otetaan toisesta autosta, se joudutaan koodaamaan ajonestolaitteeseen uudelleen.

seppo
Viestit: 1361
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vikakoodi P0480 ja p2240

Viesti Kirjoittaja seppo »

^Tällä mA jutulla oli tarkoitus selventää vain millaisten virtojen kanssa ollaan tekemisissä, jolloin pienetkin ylimenovastukset sekoittavat koko toiminnan tehokkaasti, ja vika kirjautuu muistiin.
Kun juotit johtimet anturin puolen liittimeen, niin toivottavasti huomioit, että napa2, josta ei näytä lähtevän johtoa anturin suuntaan, pitää sisällään säätövastuksen tähän pumppuvirtapiiriin liittyen, ettei se vain ole nyt tuhoutunut? Sen resistanssi napojen 2 ja 6 välillä tulisi olla 30-300 ohm. Liika lämpö ei varmaan tee sille hyvää...
Jos toisen auton eculla koitat, ei mitään koodauksia tarvita, käynnistys vain koodikortin koodilla moottorin ohjainlaitteen aktiividiaknoosi osastolla olevalla toiminnolla, "käynnistys koodikortilla". JTS-mallissa ei tainnut olla enää koodin syöttöä kaasupolkimella, en muista?
Ei taida olla vanhassa autossa mikään helppo rasti, tosin johtosarjan puoleiseen liittimeen saa varaosana "korjaussarjan", jos päätät palauttaa alkuperäisen kytkennän!

Vastaa Viestiin