159 2.4 JTD ei starttaa lämpimänä

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Gommi
Viestit: 179
Liittynyt: 14 Huhti 2015, 01:23
Car(s): 159 2.4 Jtd Q-Tronic -06
Peugeot 505 turbo inj. -87
Ex: Alfa Romeo: 159 2.4 jtd, 156 2.0TS, 166 2.0TS
Paikkakunta: Kirkkonummi

159 2.4 JTD ei starttaa lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Gommi »

Alkoi 159 temppuilemaan perjantaina, aamulla olin lyönyt webaston päälle ja ajellut töihin n. 20km. Iltapäivällä en ole lämmitintä käyttänyt vaan ihan kylmästartilla mennään. Kotimatkalla tuli vielä n. tunnin välipysähdys. Kotona oli tarkoitus vain käydä syömässä ja nappaamassa emäntä kyytiin ennen, kuin matka jatkui.

Noh. Eihän se jatkunut. Ajattelin, että varmaan akku ei ollut ehtinyt latautua kunnolla (laturi vaihdettiin juuri, ehtinyt purkaa akun melkein tyhjäksi.)

Tänään lähdin aamulla autolle, jossa mittasin akun voltit, 12.8v ja kylmänä tärähti käyntiin iloisesti. Laturi lataa n. 13.8 - 14.1v tyhjäkäynnillä valot päällä.

Nakkasin toisen ladatun akun takakonttiin ja lähdin kauppareissulle. Matkaa sen verran, että kone ehti lämmetä. Kauppareissun jälkeen parkkipaikalla käynnistellessä ei inahdustakaan. Kojelaudan valot himmenivät nappia painaessa ja kojelaudan suunnalta kuului naksahdus. Starttia ei edes yrittänyt pyörittää. Akun vaihto ja uusi yritys -sama homma. Lopulta päästiin liikkeelle apuvirralla kun kaveri tuli antamaan virtaa.. Testasin vielä kotipihalla käynnistää lämpimän auton äsken, eikä tuo tunnu onnistuvan.

Eli kylmänä lähtee käyntiin kuin palmun alta, mutta kun kone on lämmin ja moottorin sammuttaa startti ei edes inahda.
Kuuluu vain naksahdus..

Olisiko forumilaisilla vastaavia kokemuksia ja mistähän vikaa kannattaisi lähteä paikantamaan?

Avatar
Maunu
Viestit: 3484
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: 159 2.4 JTD ei starttaa lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Oliko toinen akku uusi?
159:si tappaa akun noin kahdessa vuodessa ja alkaa tekemään juuri tuota vikaa. Exide ei ainakaan kestä enempää, yleensä vuoden.
Toisaalta en kyllä keksi mitään syytä miten se kylmänä lähtee käymään. Ehkä kylmä akku ei ole oikosulussa.

Oma 159 ei lähde käyntiin jos käyttää webastoa vain 10min ennen starttia, koska hehkut ei toimi kun kone luulee olevansa lämmin.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Gommi
Viestit: 179
Liittynyt: 14 Huhti 2015, 01:23
Car(s): 159 2.4 Jtd Q-Tronic -06
Peugeot 505 turbo inj. -87
Ex: Alfa Romeo: 159 2.4 jtd, 156 2.0TS, 166 2.0TS
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: 159 2.4 JTD ei starttaa lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Gommi »

Akku joka sippasi ensin on n 1 - 2kk vanha. Tuo toinen akku, jonka nakkasin takakonttiin on pari vuotias, mutta täyteen ladattu tästä samaisesta autosta.

Starteissa kylmänä sekä webaston kanssa ei ole ollut minkäänlaista ongelmaa, vaan nimenomaan kun on kone ajettu lämpimäksi, niin ei edes yritä pyörittää starttia, vaan kuuluu tuo mystinen naksahdus. Tsekkasin vielä voltit akusta starttiyrityksen jälkeen, 12.5v.

Niin ja siis kylmästartti toimii kummallakin akulla, lämpimänä ei käynnisty lainkaan enää (paitsi apuvirralla) :D

seppo
Viestit: 1361
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: 159 2.4 JTD ei starttaa lämpimänä

Viesti Kirjoittaja seppo »

Eli laitat apuvirran todennäköisesti moottorin runkoon, silloin kun käynnistyy? Jos näin, niin saattaa maapiste vaihteiston päässä vaatia puhdistusta. Jos tämä ei tuota onnistumisen riemua, on mitattava solenoidin jännite 50-navalta, jos sieltä ei löydy samaa jännitettä kuin akusta startin aikana, on vika todennäköisesti ohjauslukossa (ohjain NBS), jonka liitin saattaa olla vain löysästi paikallaan tai se on hapettunut. Se sijaitsee ohjausakselin alapäässä. Tietysti sen liittimen voi tarkastaa myös ensimmäisenä :)

seppo
Viestit: 1361
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja seppo »

Tai ohjauslukko on sökö!

Gommi
Viestit: 179
Liittynyt: 14 Huhti 2015, 01:23
Car(s): 159 2.4 Jtd Q-Tronic -06
Peugeot 505 turbo inj. -87
Ex: Alfa Romeo: 159 2.4 jtd, 156 2.0TS, 166 2.0TS
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: 159 2.4 JTD ei starttaa lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Gommi »

Kävin tuossa koiraa lenkittäessä koittamassa, ei se startannut nyt melkein kylmänäkään.. :S

Ohjauslukko toimii normaalisti. Pitää se liitin käydä huomenna tarkastamassa ja putsaamassa jokatapauksessa. Ei kyllä ihan ensimmäisenä tulisi mieleen että starttiongelmat johtuisi siitä :D

Avatar
Maunu
Viestit: 3484
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: 159 2.4 JTD ei starttaa lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Taisi olla nimimerkki Enial:in auto, joka teki tuota samaa ja kyseessä oli automaattilaatikon maadoitusjohdon heikkous.

Kannattaa kokeilla asentaa starttikaapeli akun miinusnavan ja koneen välillä startin ajaksi.
Sama vika voi tietty tehdä sen ettei akku lataannu kunnolla.

Edit:seppo näköjään olikin jo vastaavaa ehdottanut.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Gommi
Viestit: 179
Liittynyt: 14 Huhti 2015, 01:23
Car(s): 159 2.4 Jtd Q-Tronic -06
Peugeot 505 turbo inj. -87
Ex: Alfa Romeo: 159 2.4 jtd, 156 2.0TS, 166 2.0TS
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: 159 2.4 JTD ei starttaa lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Gommi »

Tosiaan, ei enää starttaa kylmänäkään. Käytin tuon uuden akun akkutesterissä varmuuden vuoksi ja sieltä kerrottiin virtaa olevan 12.73v ja kuntotesti kertoi kunnon olevan hyvä. Starttitestikin meni läpi ilman ongelmia.

Tuon ohjauslukon liittimen irroitin, putsasin ja laitoin takaisin paikalleen, ei tehnyt mitään. Kaapelia en saanut koneen kylkeen (mallia onneton biltemakaapeli muovikuorilla.) Siinä puleeratessa huomasin, että startin jälkeen konehuoneesta kuuluu joku ininä. Onkohan ihan normaalia?

Ja tosiaan, kyllä se startti taitaa naksahtaa, mutta ei lähde pyörittämään?

https://youtu.be/AUrtgawKyBA

Video vinkunasta, kuvattu sieltä mistä se kuulosti tulevan.

Avatar
koltiainen
Viestit: 718
Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51
Paikkakunta: Palokka

Re: 159 2.4 JTD ei starttaa lämpimänä

Viesti Kirjoittaja koltiainen »

Mulla oli mielenkiintoinen vinkuna huonossa (hapettunut) akkukengän liitoksessa.
Se oli myös aika lämmin parin tarttikerran jälkeen.
Veikkaan +/- johdoissa olevaa ongelmaa.

seppo
Viestit: 1361
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: 159 2.4 JTD ei starttaa lämpimänä

Viesti Kirjoittaja seppo »

Testerissä käyttö olisi tietysti kova sana, mutta jos se ei ole mahdollista, niihin startin kaapeleihin (ja siihen maakaapeliin) on päästävä käsiksi. Startin ja laturin yhteisessä kaapelissa on "ylivirtasuojarele" akulla, jossa on palautusnappi. Eli meneekö virtasen sen läpi ja onko kaapelit kiinni kunnolla startin 30-navassa ja laturin päävirtanavassa. Ja tuleeko niille oikea jännite, ilman suurempia jännitehäviöitä, myös startissa.
Solenoidivirta meneekin hiukan eri tavalla, akulta ohjauslukon ohjaimen (NBS) kautta starttinappulalle, sieltä takaisin NBS:lle, jossa tarkastetaan että; 1. avain on lukijassa, 2. jarrua/kytkintä painetaan, ja että 3. vaihde on P tai N asennossa (autom.), jonka jälkeen virta jatkaa vasta solenoidille. Osa tarkastuksista kulkee can-väylässä, joten niitäkään vikoja ei saa olla päällä. Myös tämä jännite on mitattava kuormitettuna. Onko sama ongelma jos painaa startissa kytkintä tai jarrua? Joten työniloa :wink:

Gommi
Viestit: 179
Liittynyt: 14 Huhti 2015, 01:23
Car(s): 159 2.4 Jtd Q-Tronic -06
Peugeot 505 turbo inj. -87
Ex: Alfa Romeo: 159 2.4 jtd, 156 2.0TS, 166 2.0TS
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: 159 2.4 JTD ei starttaa lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Gommi »

Doodiin! Kävin nyt autolla parin päivän sateen pitämisen ja järkyttävän ketutuksen laantumisen jälkeen, kone pelti ylös, avain virtalukkoon ja tällaista seurasi:

https://www.youtube.com/watch?v=6uXN4AT1qvA

Nakutus / hakkaus -ääni kuului tuosta mystisestä mustasta laatikosta jota koskettelin, tämä on ilmeisesti hehkun rele?

Ja sitten, vinkuna kuulosti tulevan tästä möhkäleestä, joka on koneen kyljessä, sijainniltaan suurinpiirtein hehkun releen(?) ja jäähdytinneste -purkin välissä.
http://imgur.com/PLHZCAl

Mikä tuo on? :D

Mittasin yleismittarilla akun virran, joka kuten videosta voi jo päätellä oli alle 10v. Eli aivan tyhjä. 2 päivässä siis oli akku tyhjentynyt melkein täysin, eikä autoon ole koskettukkaan sinä aikana, jokin siis syö virtaa aika huolella.

"Startin ja laturin yhteisessä kaapelissa on "ylivirtasuojarele" akulla, jossa on palautusnappi. Eli meneekö virtasen sen läpi ja onko kaapelit kiinni kunnolla startin 30-navassa ja laturin päävirtanavassa."

- Oli aika heikko mittailla, mutta sama jännite tuli tuosta virtareleen jälkeen, kun akun navalta. Olisiko jotain sähkökaaviota, mistä näkisi mistä puhutaan? Itsellenihän suurin osa sähköasioista on lähinnä voodoota.

Avatar
hjpp
Viestit: 1926
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: 159 2.4 JTD ei starttaa lämpimänä

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Gommi kirjoitti: Mikä tuo on? :D
Kovasti näyttää EGR:ltä.

seppo
Viestit: 1361
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: 159 2.4 JTD ei starttaa lämpimänä

Viesti Kirjoittaja seppo »

Juu, Egr on kyseessä, ne pitää ääntä alhaisen jännitteen johdosta. Lueskeltuani alusta uudelleen, kerroit että laturi oli juuri vaihdettu? Kannattaa ehkä viedä auto takaisin laturin vaihtaneelle korjaamolle, sieltä ne ongelmat tuntuu olevan lähtöisin. Vuotovirran pitää olla jonkinmoinen, jotta akku noin nopeasti tyhjenee! Oliko tuo akun lepojännite 10V, vai käynnistyshetken (-yritys) jännite? Miten sen maan kanssa, oletko saanut rinnakkaista maakaapelia moottorin runkoon, tosin sillä nyt ei ole merkitystä, jos lepojännite on nyt tuo 10V, ja akku oli täysi edellisenä päivänä. Vuotovirtamittauksella syyllinen löytyy, irrottamalla osia (kuluttajia) pois virtapiiristä yksi toisensa jälkeen kunnes vuotovirta pienenee sinne 50 mA tietämiin.

Avatar
Maunu
Viestit: 3484
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: 159 2.4 JTD ei starttaa lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Yksi tyhmä kysymys tähän vielä eli oletko tarkastanut akun kenkien kunnollisen kiinnityksen.
Omassa 159:ssä oli joskus käyntiin lähtöongelma, koska plus navan kenkä oli huonosti kiinni. Näytti ja tuntui että olisi ollut kiinni, mutta todellisuudessa vain kengän alaosa oli kiinni akun navassa. Tuo plus kenkä on vähän kuin kaksi sormusta joiden välissä on noin 2-3 mm rako. Jos toinen rinkula ei ota kiinni napaan niin auto ei jaksa startata.

Tässä silti on varmasti jostain muusta kysymys, koska akku jännite on noin alhainen.
Amperimittari akun ja kengän väliin niin näkee mikä on kulutus auton ollessa lepotilassa.

Oletko kokeillut jättää akun lataukseen vaikka yön yli ja sen jälkeen heti startannut? Silloin huonokin akku on sen verran voimissaan että pitäisi lähteä kone käyntiin. Jos ei vieläkään niin veikkaus menee taas maajohdon puolelle.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
alamajy
Viestit: 2050
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Bertone GT1300 Junior -69, Giulia 2018 Diesel, Giulia 2017 Bensa, 916 GTV -95 V6, Giulia 2018 Bensa (324hp)
Paikkakunta: Imatra

Re: 159 2.4 JTD ei starttaa lämpimänä

Viesti Kirjoittaja alamajy »

Voisi vielä tarkastaa, että akun kaikissa kennoissa on vettä/happoa. Minulla oli yhdestä akusta yksi kenno oikosessa ja parissa tunnissa täyteen lataamisesta jännite laski just 10v pintaan, taisi olla himppasen alle.
Tarkoitan siis, että voi olla yksi kenno pimeänä joko oikosulun tai nestevajauksen takia.
Kokeile kytkeä kaapeleilla toinen akku rinnalle käynnistyksen ajaksi.

Gommi
Viestit: 179
Liittynyt: 14 Huhti 2015, 01:23
Car(s): 159 2.4 Jtd Q-Tronic -06
Peugeot 505 turbo inj. -87
Ex: Alfa Romeo: 159 2.4 jtd, 156 2.0TS, 166 2.0TS
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: 159 2.4 JTD ei starttaa lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Gommi »

Akku parhaillaan laturissa, ja tosiaan se ei ole kuin n. 1 - 2kk vanha. Eli pitäisi olla ihan hengissä. Huomenna pitäisi olla täysi ja vien paikalleen ja laitan lisämaata konene runkoon.. Sitten näkee starttaako. Mutta tosiaan vuotaa virtaa aika huolella, en tiedä pitäisikö malttaa ja antaa akun olla pari päivää irti autosta. Jos on purkautunut, niin sillon se on paska. Ei kai tuokaan mahdottomuus ole?

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: 159 2.4 JTD ei starttaa lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Gommi kirjoitti:Ja sitten, vinkuna kuulosti tulevan tästä möhkäleestä
Vinkuna kuulostaa minusta ihan kaasuläpän servolta. Se sijaitsee ihan ton EGR mutikan vieressä. Sama ääni kuuluu tuosta minunkin kulkineesta. On aina kuulunutkin joten oletan sen olevan ihan normaalia.

Gommi
Viestit: 179
Liittynyt: 14 Huhti 2015, 01:23
Car(s): 159 2.4 Jtd Q-Tronic -06
Peugeot 505 turbo inj. -87
Ex: Alfa Romeo: 159 2.4 jtd, 156 2.0TS, 166 2.0TS
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: 159 2.4 JTD ei starttaa lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Gommi »

seppo kirjoitti:Lueskeltuani alusta uudelleen, kerroit että laturi oli juuri vaihdettu? Kannattaa ehkä viedä auto takaisin laturin vaihtaneelle korjaamolle, sieltä ne ongelmat tuntuu olevan lähtöisin. Vuotovirran pitää olla jonkinmoinen, jotta akku noin nopeasti tyhjenee! Oliko tuo akun lepojännite 10V, vai käynnistyshetken (-yritys) jännite? Miten sen maan kanssa, oletko saanut rinnakkaista maakaapelia moottorin runkoon, tosin sillä nyt ei ole merkitystä, jos lepojännite on nyt tuo 10V, ja akku oli täysi edellisenä päivänä. Vuotovirtamittauksella syyllinen löytyy, irrottamalla osia (kuluttajia) pois virtapiiristä yksi toisensa jälkeen kunnes vuotovirta pienenee sinne 50 mA tietämiin.
Laturin vaihdoin itse, tuplatarkastin kyllä, että kaikki piuhat meni paikalleen. Tosin on tietysti voinut olla silmät jo sen verran ristissä projektin loppuvaiheilla, että olisi pitänyt tarkastaa vielä kolmannenkin kerran. On niin paskamaisessa paikassa, ettei tee mieli joutua käpälöimään sitä uudelleen ainakaan ihan hirveästi!
Palkka ja asumiskulut ei meinaa osua ihan yks-yhteen, niin ~700 eur hinta-arvio laturista ja sen vaihdosta ampui vähän yli.

Jännite oli levossa, en ollut koittanut startata vaan laitoin avaimen virtalukkoon ja huomasin nuo videolla nähdyt ihme temput. Otin myös avaimen pois pesästä ennen jännitteiden mittauksia. En tosiaan ole mikään guru sähköjen kanssa ja tässä autossa sähkölaitteita taitaa olla enemmän, kun aikaisemmin omistamissani autoissa yhteensä..

Akku oli aamulla ollut laturissa yli 13 tuntia eikä ollut vielä täysí. Varmaan tänään illalla duunin jälkeen pääsee taasen sateesen ihmettelemään. Nyt on Bluetooth OBD2 lukija ja torque ohjelma androidille kaivettu naftaliinista, näillä on ainakin baijerilaisista ja patongeista saatu vikakoodit ulos ja jopa nollattua. Katsotaan miten tämän kanssa käy. Jos nyt ei ihan kaatamalla tule vettä niskaan, niin pitää ruveta etsimään tuota vuotoakin tänään.
vainio kirjoitti:inkuna kuulostaa minusta ihan kaasuläpän servolta. Se sijaitsee ihan ton EGR mutikan vieressä. Sama ääni kuuluu tuosta minunkin kulkineesta. On aina kuulunutkin joten oletan sen olevan ihan normaalia.
Okay, eli vika ei vissiin ole noissa. Hehkun relekkin varmaan sekoilee vähäisen virran takia.

Avatar
Maunu
Viestit: 3484
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: 159 2.4 JTD ei starttaa lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Onko akkulaturissa tarpeeksi tehoa? Oma LIDLin ctek kopio ei jaksa ladata 159:sin akkua kunnolla täyteen, mutta kun laittaa normaalin 20A laturin akun jatkeeksi muutamaksi tunniksi niin tilanne on aivan toinen. Molemmilla ladattu akku kyllä jaksaa startata auton käyntiin.

Uusi akku voi hyvinkin olla rikki. 2 kpl viidestä Exidestä olen palauttanut kun auto ei ole jaksanut pikkupakkasilla lähteä käymään. Toinen oli 159:sin akku ja toinen bensa Subarun, joka ei edes vaadi paljoa virtaa startatakseen. Toivottavasti oppisin jo pikkuhiljaa vaihtamaan merkkiä :) Tosin takuuseen olen aina saanut akut vaihdettua ja palvelu on ollut aina ensiluokkaista vikatilanteissa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Gommi
Viestit: 179
Liittynyt: 14 Huhti 2015, 01:23
Car(s): 159 2.4 Jtd Q-Tronic -06
Peugeot 505 turbo inj. -87
Ex: Alfa Romeo: 159 2.4 jtd, 156 2.0TS, 166 2.0TS
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: 159 2.4 JTD ei starttaa lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Gommi »

Laturihan on mallia 8a biltema älylaturi, kyllä tuo ainakin muihin autohin on pelannut. Onko 159:ssä jokin systeemi, ettei lähde edes pyörittämään jos akun jännite on matalmpi, kuin X määrä?

seppo
Viestit: 1361
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: 159 2.4 JTD ei starttaa lämpimänä

Viesti Kirjoittaja seppo »

Ei siinä mitään erikoista ole, ainoastaan se käynistysnappulan virtapiiri on hiukan konstikas, ongelmia oli alkupään autoissa jännitehäviöiden kanssa, tehdas jopa ohjeisti vaihtamaan paksumpia johtimia. Diesel vaatii kyllä reilumman käynnistysvirran kuin pikkukoneet, eli akun on oltava iso. Mikä oli syy siihen laturin vaihtoon, oliko ongelmat samanlaisia kuin nyt?

Gommi
Viestit: 179
Liittynyt: 14 Huhti 2015, 01:23
Car(s): 159 2.4 Jtd Q-Tronic -06
Peugeot 505 turbo inj. -87
Ex: Alfa Romeo: 159 2.4 jtd, 156 2.0TS, 166 2.0TS
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: 159 2.4 JTD ei starttaa lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Gommi »

Akkuvalo syttyi palamaan kotimatkalla.. Matkan aikana alkoi ruutuun lävähdellä herjoja ABS:stä, mäkilähtöavustimesta yms yms. Eipä tuo varoitellut millään tavalla ennen tätä. Laturin vaihdon jälkeen meno jatkui 2- 3 vko ilman mitään ongelmia kunnes viime perjantaina teki tenät ja päätti lopettaa käynnistymisen.

Gommi
Viestit: 179
Liittynyt: 14 Huhti 2015, 01:23
Car(s): 159 2.4 Jtd Q-Tronic -06
Peugeot 505 turbo inj. -87
Ex: Alfa Romeo: 159 2.4 jtd, 156 2.0TS, 166 2.0TS
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: 159 2.4 JTD ei starttaa lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Gommi »

Noniin, nyt hää ei halunnu käynnistyä lainkaan, ei edes lisävirran kanssa. Ei moottirin maapisteeltä tai suoraan navasta napaan (Jep, ei saisi. Laitoin kuitenkin.)

Sellainen huomio, että moottorin maapisteessä kiinni ollessa tuli volttimittari sanosi 13.2v, joka on himpun verran enemmän, mitä akussa oli varausta. Ja navasta napaan 14.1, joka on aikalailla sama, mitä tuon käynnissä olevan auton laturi työnsi ulos @ 2000rpm.

Tuolla on kuitenkin rullattu se 27x xxx km, niin voisiko starttikin olla sökönä? Ja voiko rikkinäinen startti syödä akkua?

Uskaltaako tätä vekotinta työntää, tai siis tässä tapauksessa vetää käyntiin?

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: 159 2.4 JTD ei starttaa lämpimänä

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Vois se starttikin olla rikki. Mulla teki joskus Laguna vähän samaa. Starttas ihan hyvin välillä, väiillä ei ollenkaan. Mut akkua se ei purkanut..

Voi sen ns.mäkistartilla käynniståä jos EI ole automaatti.
Abarth 500 Esseesse

Gommi
Viestit: 179
Liittynyt: 14 Huhti 2015, 01:23
Car(s): 159 2.4 Jtd Q-Tronic -06
Peugeot 505 turbo inj. -87
Ex: Alfa Romeo: 159 2.4 jtd, 156 2.0TS, 166 2.0TS
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: 159 2.4 JTD ei starttaa lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Gommi »

Manuaalihan tuo. Sulakkeidenkin läpikäynti voisi olla ihan fiksu veto..

Luin vikakoodit tuolal torquella eikä ollut odottavia tai logattuja koodeja.

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: 159 2.4 JTD ei starttaa lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Joko olet koittanut sitä lisämaakaapelia miinusnavan ja moottorin väliin?

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Re: 159 2.4 JTD ei starttaa lämpimänä

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Jos kaapelit on ok niin starttivika. Pölyinen sisältä ja solenoidin kärjet palaneet ja solenoidi jumittaa, vie hyvänkin akun polvilleen. Myös startille tuleva herätevirta pitää olla riittävä, 75:saa heikko heräte korjautui apureleellä kun ei tahtonut kuumana ja +35 helteellä jaksaa pyörittää vaikka akku ok ja startti purettu+putsattu.

Gommi
Viestit: 179
Liittynyt: 14 Huhti 2015, 01:23
Car(s): 159 2.4 Jtd Q-Tronic -06
Peugeot 505 turbo inj. -87
Ex: Alfa Romeo: 159 2.4 jtd, 156 2.0TS, 166 2.0TS
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: 159 2.4 JTD ei starttaa lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Gommi »

Lisämaita koitettu eikä apua. Laitoin uuden startin tulemaan samassa tilauksessa 156:n kytkinpaketin kanssa. Eli se menee vaihtoon jokatapauksessa, mutta pitää vielä koittaa intoutua etsimään mikä syö virtaa..

Oma veikkaus on startissa, ainakin käynnistys yritysten jälkeen akku on lämmennyt.

Gommi
Viestit: 179
Liittynyt: 14 Huhti 2015, 01:23
Car(s): 159 2.4 Jtd Q-Tronic -06
Peugeot 505 turbo inj. -87
Ex: Alfa Romeo: 159 2.4 jtd, 156 2.0TS, 166 2.0TS
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: 159 2.4 JTD ei starttaa lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Gommi »

Starttihan se temppuili, taas pelaa.

Vaihdossa meni ~2.5 tuntia. Ylin "taaimmainen" pultti oli aika kettumaisessa paikassa, sitä auki nitkuttaessa taisi mennä se 1.5 tuntia.. :D

Vastaa Viestiin