kokemuksia 2.0 jtdm myllystä

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
gtvaj
Viestit: 1323
Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
Paikkakunta: Kangasala

kokemuksia 2.0 jtdm myllystä

Viesti Kirjoittaja gtvaj »

Mikäs moisia paineita kukkarolla tuo mylly aiheuttaa metrien lissäntyessä. Kokemuksia ja moitteita vähän kartottelen. On se sitten Giulietassa tai 159 niin meneekö vag mallisesti turboja, egr, kaksoismassaa ym ym.

Mikä paikka näissä renaa

manuaali vai automaatti perään, onko alavääntöinen vai kierros kone ?

Todelliset kulutukset, meneekö hajulla vai pitääkö ajella tankkiauton takana
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi

Avatar
Jiitee
Viestit: 4305
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: kokemuksia 2.0 jtdm myllystä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1&t=21679

Tuolta löytyy Mjet16-myllyn turinaa... ihan oikeassa Rasvis ja kumppanit tuolloin olivat, kun itse harkitsin JTD:n hankintaa 8)

On toiminut oikein hyvin ( 140 hp -versio ) ... 260 tkm nyt jo puhkaistu. N. 160 tkm:n kohdalla kytkimen apusylinteri uusittu. Samoin edelliset omistajat uusineet jäähdyttimen ( JTD ja V6 - vakiokohde) ja ohjaustehostimen pumpun. Hehkut alkuperäiset, tosin olen joka vuosi vaihtanut pa-suodattimen. Kolmas akku menossa. 159 voipi kuluttaa vielä enemmän sähköjä kuin 156:nen. N. 1800 r/min kohdalla alkaa olla vääntöä jo oikein hyvin. Tehopiikkejähän näissä ei ole vaan jatkuvaa vääntövoimaa sinne 3 500 r/min asti, jota enemmän ei kannata kierrättää normiajossa.

EGR kannattaa puhdistaa joka toinen vuosi ... 156:ssa se on helppo eliminoidakin ilman uutta softanajoa. Pari kertaa on 156:sen vakiohuohotin jäätynyt kevyesti , mutta kun eristää huohotinputken niin nyt ei ole ollut ongelmia. Kulutus normin mukainen 156:ssa eli 5,6-5,8 sadalle.... 159 enemmän ja Giuliettassa samalla myllyllä ilmeisestikö vähemmän ?

Me likes a lot .... tavoitteena JTD:n kanssa saada 500 tkm puhki... noin kymmenen vuoden päästä, joten olen jo aloittanut keräämään joitakin varaosia etukäteen. Kytkin voisi kestää yli 300 tkm:kin, riippuu paljon käytöstä. Tämän FL-156:sen ja 159:n 2-massapyörä pitäisi olla parempi kuin pre-FL- versioiden. 159:n saat vielä perinteisellä kunnon automaatilla tämän moottorin yhteydessä.... harmi kun 156:ta ei saanut automaatilla.

JT
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Ipi76
Viestit: 815
Liittynyt: 11 Heinä 2004, 00:37
Car(s): GT 3.2 V6 2005, 156 SW 2.4 JTD 2005 ex.Alfa Giulietta 1.4 MA 2014 Alfa Giulietta TCT JTDm 2016, Alfa Giulietta 1.4 MA 2013, 156 SW 2.5 V6 2005, Alfa Mito QV 2010/2012, 156TS 2000, 164TS 94.
Paikkakunta: Kyröskoski

Re: kokemuksia 2.0 jtdm myllystä

Viesti Kirjoittaja Ipi76 »

^Pieni välikyssäri tähän, miten eristit huohotinputken? onko etumaskissa talvella viimasuoja?

Avatar
Jiitee
Viestit: 4305
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: kokemuksia 2.0 jtdm myllystä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Ipi76 kirjoitti:^Pieni välikyssäri tähän, miten eristit huohotinputken? onko etumaskissa talvella viimasuoja?
Etumaskissa on alaosassa nyt autonmattomateriaalista leikatut palat kiinni nippusiteillä suoraan ritiläkköön - tosin vaihdoin sen harvan orggishunajakennon tiheämpään mustaan alumiiniseen ( nyt pysyy "oravaakin" pienemmät kivet yms. pois jäähdyttimestä ) .
Kun pakkaset alkavat kiristyä alle 10-miinusasteeseen niin mustalla ilmastointiteipillä tukin koko keulan kartturin puoleista koristelistan reikäsysteemiä lukuun ottamatta , scudetto mukaan lukien tukkoon. Sitten foamiputkella/ nippusiteillä /eristeteipillä olen eristänyt koko huohotinputkiston. Lisäksi pohjapanssarina Ricambi Alfistin originaalia tiukemmin istuva alumiininen.

JT
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
hjpp
Viestit: 1919
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: kokemuksia 2.0 jtdm myllystä

Viesti Kirjoittaja hjpp »

2.0 taitaa olla aikalailla eri kone kuin vanha 1,9...

Avatar
Jiitee
Viestit: 4305
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: kokemuksia 2.0 jtdm myllystä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

hjpp kirjoitti:2.0 taitaa olla aikalailla eri kone kuin vanha 1,9...
Peruskone lienee aika sama (+ 0,1 l) , mutta 2,0 Euro 5 vaatimukset täyttävä eli eri ahdin, egr ja Dpf ainakin.
Softallahan ja hiukkasloukku eliminoimalla britit ovat saaneet sinne alta 200 hp:n tehoja. 1,9:stä hän
Saab otti jo 180 hp.

JT
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: kokemuksia 2.0 jtdm myllystä

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Eikös se ole kuitenkin kaksoisahdettu moottori, eli sama kuin Deltassa?
Abarth 500 Esseesse

Avatar
Vito
Viestit: 754
Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05x2,156 SW 2.0 JTS-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
Paikkakunta: Loch Troll

Re: kokemuksia 2.0 jtdm myllystä

Viesti Kirjoittaja Vito »

Peruskone on sama kuin 1,9 (1910cc) porausta on vaan kasvatettu millillä ja saatu "2 litranen" 1956cc :lol:
Vaimokkeen Bravossa on tuo pannu 165 hepan versiona eikä tuossa nyt vielä just 100000 rikki menneillä kilometreillä oo ollu yhtään mitään ongelmia.
Luonteeltaan tuo neloskone on mun mielestä aika kuminauhamainen eikä yllä vitoskoneen tasolle mitenkään.Kyllä siellä tollaseen Bravon kokoseen "pikkuautoon" ihan hyvin voimaa on,mut ei se oikein ilmene mitenkään eikä siitä urheiluautoa tee. :mrgreen:

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 956
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDI 130
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: kokemuksia 2.0 jtdm myllystä

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

Eikös Deltassa ollut koko setti noita Multijet-dieseleitä tuosta sukupolvesta? Ykskuutonen ja kakslitrainen ovat samaa sarjaa ja 1.9-tuplaturbo taas suoraa jatkumoa tästä aiemmasta sarjasta? Ykskuutosen jakohihna kestänee ok, mutta matkalla olevat "kulumattomat" ohjainpyörät on saatu kuluviksi osiksi tuossa - sikäli kun Autokeskuksen jamppoihin on luottaminen.

Omassani oli myös onkkelmaa EGR:n kanssa, se jumitti n. 90 tkm kohdalla. Myös turbon säätyvät siivekkeet alkoivat olla juuttuvaa mallia 130tkm kohdalla. Perusdieselongelmia siis. Myös dpf-polttoväli alkoi olla 200-250km, mikä mun päättelyllä ennakoi senkin olevan matkansa päässä tuossa 150tkm huitteilla. Peugeot/Citroen-merkeissä fap pitääkin vaihtaa noilla nurkilla. Fiatin merkeissä ei varmaan tuota ole määritelty, vaikka kokemus toista kertoisikin. Laskeehan se myyntiä, jos tonnin kikkare on pakko vaihtaa tuhkatiheään (heh..).

Avatar
Vito
Viestit: 754
Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05x2,156 SW 2.0 JTS-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
Paikkakunta: Loch Troll

Re: kokemuksia 2.0 jtdm myllystä

Viesti Kirjoittaja Vito »

Tein just mamman Bravoon viikonlopun pikahuollon,eli jakohihna,vesipumppu,kiristimet,ohjainrullat,apulaitehihna,öljyt ja kaikki suodattimet.
Inssi on taas kehittänyt moottoria niin,että jakohihnan vaihto on vittumaisuudessaan x2 verrattuna 156:n 2.4 koneeseen,vaikka tilaa on tuplasti enemmän ja jakopää on muuten jokseenkin sama :lol:
btw. olikos jollain tietoa mitä tuollanen huolto liikkeessä maksaa,että tietäs paljollako saa laskuttaa pil eiku rakkautta vaimokkeelta? :silly:

Avatar
juhani
Viestit: 138
Liittynyt: 13 Marras 2008, 21:56
Car(s): Stelvio 2.2 -21 ja GTV6 -83
Paikkakunta: Helsinki

Re: kokemuksia 2.0 jtdm myllystä

Viesti Kirjoittaja juhani »

Ex. Giulietan 78 tkm ja 2 v 10 kk kokemuksella muuta ei tarvinnut tehdä kuin normaalit huollot (35 tkm välein ja öljynvaihto 17,5 tkm välein). Kulutus oli ajotietokoneen mukaan 5,5-6 l/100km ja se oli varmaan aika lähellä totuutta - ainakin mitä muutaman kerran laskin itse, niin likimain samaan pääsin.

phnts
Viestit: 202
Liittynyt: 15 Tammi 2011, 13:30

Re: kokemuksia 2.0 jtdm myllystä

Viesti Kirjoittaja phnts »

^ Lähes vastaava kokemus kuin yllä, mutta 120tkm 2,5v aikana.

Vastaa Viestiin