156 2,4 JTD 103kw ajoneston ongelma

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
|jpa|
Viestit: 11
Liittynyt: 07 Elo 2012, 23:47

156 2,4 JTD 103kw ajoneston ongelma

Viesti Kirjoittaja |jpa| »

Mitkä kaikki komponentit vaikuttavat JTD:n ajonestoon? Ongelmana on että CODE valo paa, pyörittää kyllä muttei käynnisty. Ongelma ilmeni kun auto oli kolarikorjauksessa omalla pajalla. Sen jälkeen ei ole lähtenyt käymään. Olen vaihtanut ajoneston antennin virtalukolle. Kokeillut uudella akulla. Pitänyt virrat päällä pitkiä aikoja. Muttei tunnu ajonesto lähtevän pois päältä. Hehkun valo palaa myöskin kokoajan vaikka sisällä olisi 15 astetta lämmintä. Myöskään moottorilta ei pääse lukemaan vikakoodeja.

Autoon vaihdettu pelkästään keulan peltejä ja puskuria ym.. Etupäästä ollut maapisteet kaikki irti + etupään johtosarjat. Sen pidemmällä ei ole käyty. Vika tullut osien vaihdoin yhteydessä auton seisoessa lämpimässä tallissa. Akku kylläkin pääsi tyhjenemään remontin aikana täysin tyhjäksi!

Ensimmäinen Alfa meikäläisellä kyseessä joten josko olisi jollain hyviä vinkkejä antaa mistä lähteä vikaa hakemaan kun ei tunnu löytyvän omin avuin.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15020
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 156 2,4 JTD 103kw ajoneston ongelma

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Osuvampi ketju olis ehkä ollut tuo tyhmät kyssärit 156:sta, koska tää vaikuttaa "selkeeltä".

Ihan ensiarvoisen perusasia on se, että vika on mitä varmimmin just siellä, mihin on viimeksi koskettu.
Joko joku piuha on yksinkertaisesti irti tai sitten on rikottu jotain temmeltäessä. Vanhat johtosarjathan voipi olla vähän herkempiä taittumisille, etenkin jos jotain nippuja on laiteltu kiinni pienessä kierrossa jne.

Tuleeko antennille mitään sähköntapaista, onko mitattu?
Ne maapisteet. Käy huolella läpi.
ECU:n maat, etenkin? Jos testerillä ei saa yhteyttä, niin voipi olla enempikin siitä kiinni, ettei ECU ole ihan hereillä? Ajonestohan on käsittääkseni sisäänrakennettuna siihen.

Ei olisi ensimmäinen, eikä aivan taatusti viimeinen 156, jossa "pienen peltirempan" yhteydessä on onnistuttu unohtamaan joku maapiuha irti jostakin tai jotain kytketty ristiin. Päätelmät kuitenkin perustuu siihen, että:
1) Ei yhteyttä ECUun (mikä testeri? onko ennen toiminut samalla?)
2) Hehkun valo jää loimottamaan (ei vilkuta, kuten pimeästä hehkusta? Ei tunnista hehkurelettä tms. lainkaan?)
3) On koskettu etupään johtosarjaan

Ei kuitenkaan ilmeisesti mitään hitsattu? Hitsatessahan on mahdollista käräytellä sähkölaitteita, jos sopivasti räpeltää... Sulakkeetkin oletettavasti ehjät ja tarkastettu?

Alfred Romero
Viestit: 565
Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01
Paikkakunta: Akaa/ Viiala

Re: 156 2,4 JTD 103kw ajoneston ongelma

Viesti Kirjoittaja Alfred Romero »

vahva veikkaus, että tyhjentynyt akku teki tuon.
näin ainakin useassa muussa merkissä tapahtuu. onkos tuohon nyt lääke se valojen vilkahdusten laskeminen ja niin edelleen..? omistajan manuaalista ajoneston ohitus. tietty ecun koodaus, mutta manualista aloittaa. en tiedä tarviiko alfassa käyttää koodauksessa.
sceniciin laitoin pienen piirilevyn ecuun ja ohitin.
Viimeksi muokannut Alfred Romero, 13 Loka 2015, 22:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"ei edes se nytkäys, mutta se äkkipysähdys.."

Avatar
Aquatica
Viestit: 15020
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 156 2,4 JTD 103kw ajoneston ongelma

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Joo, siis nimenomaan tuolla se ohitetaan. Ohjekirjassa on PIN-koodi ja pitäisi olla ohjekin, en edes muista ulkoa kuinka se meni...
Olikohan niin, että virrat päälle -> kaasupoljin pohjaan -> odota, kunnes valo alkaa vilkkumaan ja sitten vapauta kaasu -> sitten piti pumpata sitä poljinta oikea määrä .... jotenkin noin.

Mutta minä taas epäilisin jotain muuta (sähköihin liittyvää) ongelmaa silti. Ajamaan tuolla kaiketi pääsee, sikäli kun muut sähköt ei sekasin ole.

Avatar
VMTD
Viestit: 3335
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: 156 2,4 JTD 103kw ajoneston ongelma

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Ohjeet on ohjekirjassa, mutta koodi on luottokortin kokoisessa kortissa, missä avaimen numero, sekä ajoneston ohituskoodi.

Vastaa Viestiin