Kuinka siinä aina käy näin, kun ostaa yhden auton niin toinen samanmerkkinen pöllähtää pihaan hetken päästä?
Eli vastaan tuli -99 2.0 twinsparkki, jolla on rullattu noin 93 500 km Auto oli jäänyt seisomaan miltei 1.5 vuodeksi, kun oli menohalut loppuneet kesken vaikka kone kävi. Jakopää ja vesipumppu oltiin rempattu muutama sata kilometriä sitten, ja huoltokirjassakin oli leimaa sopivasti. En antanut seisomisen ja parkkipaikkanaapureiden raiskaaman maalipinnan häiritä, vaan lähdin hieromaan kauppaa tästä vehkeestä ja hinnasta päästiinkin sopuun.
Kävin tuossa viikonloppuna ko. kampetta ihmettelemässä ja vika löytyi kytkimestä, jonka tilalle joku on asentanut ilmeisesti kissan, tai jonkun muun pienen karvaisen elukan..
Noh, asiaan: Olisiko neuvoja ko. koneella varustetun alfan kytkimen vaihtamiseen?
Lähinnä mietin kuinka tuonne pääsisi fiksuiten käsiksi, ja kuinka tuon ilmeisesti vetävän kytkimen saa irroiteltua helpoiten?
Yläpuolelta saa purkaa akkutelineen ja varmaan moottorinkiinnikkeen irroittaa, että konetta pääsee kallistelemaan. Alapuolelta en ole vielä päässyt ihmettelemään, mutta vetareiden lisäksi apurunko pitää myös varmaan irroitella?
Haulla en löytänyt threadia tästä ja alfaownerin linkit oli kuolleita. Joten jos jollain olisi tiedossa ohjeita tai hyviä vinkkejä, niitä otetaan mielellään vastaan!
Alfa 156 2.0 Twinspark kytkimen vaihto?
Valvoja: Moderators
Paikalla
- Aquatica
- Viestit: 15032
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Alfa 156 2.0 Twinspark kytkimen vaihto?
"Joku on sanonut täällä joskus...", että sen kytkimen *voi* vaihtaa ilman apurungon irroitustakin. Mutta siinä menee ilmeisesti terveys (etenkin mielen-) ja kaikki muukin.
Ja se apurunko on todennäköisesti uskomattoman kiinnijämähtänyt, jos on auto pitkään oleillut ulkosalla.
Ja se pohja muuten voi olla kans aika rapsakka. Nää on vähän sellasia, että joskus ei ruostu nopeasti ja joskus ruostuu niin nopeesti, ettei sitä kuuluisaa kissaa kerkee tutkimaan kytkinkopassa.
Ihmettelen vaan, että mitenkä noilla kilsoilla on jo kytkin mukamas loppu. Pääsylinteri tai työsylinteri vaan kuollut ja itse kytkin ehjä?
Ja se apurunko on todennäköisesti uskomattoman kiinnijämähtänyt, jos on auto pitkään oleillut ulkosalla.
Ja se pohja muuten voi olla kans aika rapsakka. Nää on vähän sellasia, että joskus ei ruostu nopeasti ja joskus ruostuu niin nopeesti, ettei sitä kuuluisaa kissaa kerkee tutkimaan kytkinkopassa.
Ihmettelen vaan, että mitenkä noilla kilsoilla on jo kytkin mukamas loppu. Pääsylinteri tai työsylinteri vaan kuollut ja itse kytkin ehjä?
-
- Viestit: 179
- Liittynyt: 14 Huhti 2015, 01:23
- Car(s): 159 2.4 Jtd Q-Tronic -06
Peugeot 505 turbo inj. -87
Ex: Alfa Romeo: 159 2.4 jtd, 156 2.0TS, 166 2.0TS - Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: Alfa 156 2.0 Twinspark kytkimen vaihto?
Kytkimen päällä akkutelineen alla oli sellainen kuminen korkki jonka avasin ja sieltä puski jonkunsortin asbestikarvaa läpi -eli kai se kytkin on loppu.
Levy, asetelma ja laakerihan siinä nyt menee vaihtoon. Voi sieltä muitakin yllätyksiä tulla vastaan, mutta tämä selviää ajallaan. Ruostesuojaus autoon oli tehty uutena, joten *toivottavasti* pohja ei ole vielä ihan läpimätä.
Niin, autohan oli vanhahkolla herralla, jonka ajot oli pk-seudun kaupunki / kehäsuhausta. Kytkimen käyttö on ollut ilmeisesti aika luistava..
Levy, asetelma ja laakerihan siinä nyt menee vaihtoon. Voi sieltä muitakin yllätyksiä tulla vastaan, mutta tämä selviää ajallaan. Ruostesuojaus autoon oli tehty uutena, joten *toivottavasti* pohja ei ole vielä ihan läpimätä.
Niin, autohan oli vanhahkolla herralla, jonka ajot oli pk-seudun kaupunki / kehäsuhausta. Kytkimen käyttö on ollut ilmeisesti aika luistava..
- palkus
- Viestit: 5470
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Alfa 156 2.0 Twinspark kytkimen vaihto?
Juu, parhaimmat polttaa kytkimen 2 kertaa vuoteen. Ei jaksa jalkaa nostaa polkimelta eikä vaihteita vaihdella. Noissa kytkimien vaihdoissa kannattaa harkita myös vauhtipyörän koneistusta.
"puhun niin totta kuin osaan"