Letku- ja sisätilanlämmitin 166:een

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Letku- ja sisätilanlämmitin 166:een

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Näyttäis siltä, että 166 tulee olemaan kohtalaisen säännöllisessä talvikäytössäkin ensi talvena. Tämän takia ajattelin asentaa letkulämmittimen ja ehkäpä sisätilanlämmittimenkin. Siihen liittyen pari kysymystä:

-kätevin reitti tuoda johto vänkärin jalkatilaan konehuoneen puolelta?
-letkulämppäri asennettaneen alavesijohtoon ja suuri osa jäähdytysnesteestä valuu tietenkin pois tässä vaiheessa. Pitääkö näitä bussoja erityisesti ilmata, vai riittääkö perinteiset nesteen lisäilyt paisuntasäiliöön ja letkujen puristelut?
-millaista lämppäriä suosittelette?
-muuta huomioitavaa?
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Letku- ja sisätilanlämmitin 166:een

Viesti Kirjoittaja Finest »

Jos tuossa on saman kokoinen alavesiletku kuin 2.5 V6 156:ssa niin on yksi Defa lämppäri ylimääräisenä.
Mallia Safe Start 422
http://www.defa.com/file/280f69571374/F ... 20-423.pdf
Alavesiletku lienee ainut, mihin saa tarpeeksi jyrkkään kulmaan asennettua.

Avatar
Ricambi
Viestit: 1435
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Re: Letku- ja sisätilanlämmitin 166:een

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Itse vedin sen kuvan osoittamasta kohdasta.

Laitoin Defan letkulämppärin alavesiletkuun ja hyvin toimi ja lämpesi, suosittelen.

Kone käyntiin ja puristelua sillä lähti ilmat järjestelmästä.
Liitteet
PICT0005_1.jpg
PICT0005_1.jpg (124.95 KiB) Katsottu 2956 kertaa
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Letku- ja sisätilanlämmitin 166:een

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Finest kirjoitti:Jos tuossa on saman kokoinen alavesiletku kuin 2.5 V6 156:ssa niin on yksi Defa lämppäri ylimääräisenä.
Mallia Safe Start 422
http://www.defa.com/file/280f69571374/F ... 20-423.pdf
Alavesiletku lienee ainut, mihin saa tarpeeksi jyrkkään kulmaan asennettua.
Pitää mitata letku, luulis olevan samaa luokkaa....
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Letku- ja sisätilanlämmitin 166:een

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Laitoin joskus 3.0 ja 3.2 - moottoreihin Defan öljypohjan säteilylämmittimen. Moni niitä dissaa, mutta kyllä ne ainakin minulla toimivat ihan hyvin. Eihän niillä moottoria lämmitetä vaan öljyt, jotka lähtevät heti nöyrästi kiertämään kun käynnistää.

Asennus ainakin onnistuu vaikka parkkipaikalla. Mutta kyllähän jäähynesteetkin hyvä olisi määräajoin vaihtaa varsinkin alumiinilohkoisissa. Ilmausruuvi on syylärin päädyssä ja joissain vanhemmissa on imusarjan alla olevassa metalliputkessa. Paisarin korkki pois ja lämmöt sisälle täysille, sitten käyttää moottorin kuumaksi. Yleensä tämä on riittänyt kaikissa autoissa. Joitain oon joutunut ajamaan rinteeseen perä ja nokka edellä (VW) kun en hoksannut toista ilmausruuvia lämppärin linjasta.
Abarth 500 Esseesse

jmi
Viestit: 1484
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Letku- ja sisätilanlämmitin 166:een

Viesti Kirjoittaja jmi »

Onko enää mitään syytä laittaa sisälle täysiä lämpöjä, kun eihän kennolle menevässä letkussa ole enää mitään hanaa kuten vanhemmissa?

Syylärin ilmausruuvista olen bussosta ilmat saanut pois.

Avatar
Keltsi
Viestit: 1837
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Letku- ja sisätilanlämmitin 166:een

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

GTA:han ei defan luettelon mukaan saa letkulämppäriä, mutta 2.5 156:een saa. Hommasin sitten tuollaisen 2.5:een tarkoitetun letkulämmittimen ja kyllähän sen myös GTA:han saa :wink:

Tosin lämmittimen runko olisi saanut olla suuremmalle letkulle tarkoitettu, joten uudestaan tutkimaan defan luetteloita. Sieltä löytyikin isommalle letkulle tarkoitettu malli ja paikallinen varaosaliike ystävällisesti tilasi sellaisen tuon pienemmän tilalle. Itse siis suosittelisin tuota hieman isompaa versiota sinne alavesiletkuun, niin ei ole aivan niin pientä kuristinta ahdistamassa virtausta :wink:
"No smoke => no power => no hope"

Avatar
Ricambi
Viestit: 1435
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Re: Letku- ja sisätilanlämmitin 166:een

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Hyvä tietää vastaisuudelle, muistatko mikä oli tuon tyyppinumero? Taisi olla myös tehokkaampi?
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Letku- ja sisätilanlämmitin 166:een

Viesti Kirjoittaja Finest »

Keltsi kirjoitti:GTA:han ei defan luettelon mukaan saa letkulämppäriä, mutta 2.5 156:een saa. Hommasin sitten tuollaisen 2.5:een tarkoitetun letkulämmittimen ja kyllähän sen myös GTA:han saa :wink:

Tosin lämmittimen runko olisi saanut olla suuremmalle letkulle tarkoitettu, joten uudestaan tutkimaan defan luetteloita. Sieltä löytyikin isommalle letkulle tarkoitettu malli ja paikallinen varaosaliike ystävällisesti tilasi sellaisen tuon pienemmän tilalle. Itse siis suosittelisin tuota hieman isompaa versiota sinne alavesiletkuun, niin ei ole aivan niin pientä kuristinta ahdistamassa virtausta :wink:
Jäsen Jarodd:ilta ostin 421 version hänen Gta:staan, eli isommilla (36mm) liitosputkilla.
Sopii napakasti Gtv tb:hen, letku jotain 35,5mm.

^laittamastani linkistä 421 -loppuinen. Sähkötehossa ei eroa, parempi virtaus?

köysti
Viestit: 29
Liittynyt: 02 Touko 2009, 16:31
Car(s): Giulia 2.2 AT8 Super ex Renault Talisman, AR 166 2.5V6 03
Paikkakunta: Espoo

Re: Letku- ja sisätilanlämmitin 166:een

Viesti Kirjoittaja köysti »

Täällä sisätilan lämmittimen johto kulkee pohjapanssarin päällä. Turhana ei ole ollut koskaan käytössä. Senjälkeen kun irtosi takapååstä alkoi raapia tietä. Letkulämmitin on ok. Tuostakin johtoliitin on irronnut pari kertaa.

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Letku- ja sisätilanlämmitin 166:een

Viesti Kirjoittaja Jakke »

jmi kirjoitti:Onko enää mitään syytä laittaa sisälle täysiä lämpöjä, kun eihän kennolle menevässä letkussa ole enää mitään hanaa kuten vanhemmissa?
On. Emännällä omien sanojensa mukaan perse jäätyy 166:n nahkapenkissä talvella muuten. Ja jos rouvan perse on jäässä, ei minullakaan ole kivaa :roll: . Penkinlämmittimetkään ei ymmärtääkseni toimi, vaikka kuulemani mukaan noissa Momon sisustalla olevissa ei välttämättä huomaa vaikka ne toimiskin.
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Avatar
Ricambi
Viestit: 1435
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Re: Letku- ja sisätilanlämmitin 166:een

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Tää oli hyvä... :mrgreen: . Tarkoitti varmaan tuota ilmaustoimenpidettä silmälläpitäen.
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69

jmi
Viestit: 1484
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Letku- ja sisätilanlämmitin 166:een

Viesti Kirjoittaja jmi »

Joo tuohon ilmaukseen kommentoisin. :-D
Sinnehän kiertää aina vesi eli ihan sama missä asennossa lämmönsäätö on ilmausta ajatellen.

Avatar
Savo
Viestit: 2115
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Letku- ja sisätilanlämmitin 166:een

Viesti Kirjoittaja Savo »

Jakke kirjoitti:
jmi kirjoitti:Onko enää mitään syytä laittaa sisälle täysiä lämpöjä, kun eihän kennolle menevässä letkussa ole enää mitään hanaa kuten vanhemmissa?
On. Emännällä omien sanojensa mukaan perse jäätyy 166:n nahkapenkissä talvella muuten. Ja jos rouvan perse on jäässä, ei minullakaan ole kivaa :roll: . Penkinlämmittimetkään ei ymmärtääkseni toimi, vaikka kuulemani mukaan noissa Momon sisustalla olevissa ei välttämättä huomaa vaikka ne toimiskin.
Kyllä mulla lämmittä Momon nahkojen läpi kohtuullisesti.

Vastaa Viestiin