156 1.8 ts - etulambdat - logiikka???

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Kimis
Viestit: 15
Liittynyt: 22 Syys 2011, 18:30

156 1.8 ts - etulambdat - logiikka???

Viesti Kirjoittaja Kimis »

Moi,

olisiko kenelläkään kertoa noiden TS 2 etummaisen lanbdan toiminnasta - mitne ne pitäisi toimia???

Eräänä päivänä syttyi "Motor Control System Failure" valo mittaristoon. Sitä sitten tutkimaan kaverin pajalle Boschin laitteistolla, joka näytti että vikakoodia "lambdan lämmitykselle" Bank 1. Bank 1 näytti olevan "ei aktiivinen" ja täysin jäätynyt 0,46 V. Kuitattiin vikakoodi ja tilasin uuden lambdan. Ajelin viikon, eikä "Motor Control System Failure" syttynyt uudellen. Ja tänään vaihdettin uusi lambda.

Kun uusi lambda oli vaihdettu - Bank 1 lambda oli vielä "ei aktiivinen"-tilassa. Bank 2 oli "aktiivinen. Bank 1 näytti yhä jäätynyttä 0,46V lukemaa - n. 20 minuutin moottorin paikallaan käytön jälkeen. Nyt alkoi jo ...harmittaa.

Tutkittiin sitten johdotusta ja liittimiä ECUlta lambdoille ja oikeilta pinneiltä meni virta nätisti läpi ECUlta lambdalle.

No, sitten lähdettiin ajelemaan OBD kiinni ja Boschin näyttö mukana. Bank 1 oli yhä "ei aktiivinen" mutta jännite alkoi vaihdella normivälillä mutta mlkein täysin eri vaiheessa kuin Bank 2. Jos toisen jännite nousi, niin toinen laski ja päinvastoin.

Vähän ajan ajamisen jälkeen Bank 1 oli "aktiivinen" mutta muutui taas "ei aktiiviseksi". Sama itseasiassa tapahtui ajossa myös "Bank 2"n kanssa eli riippuen kierroksista ja rasituksesta niin se oli välillä "aktiivinen" ja taas toisessa hetkessä "ei aktiivinen".

Molemmat Bankit olivat siis täysin toisistaan riippumatta välillä molemmat "aktiisia" ja sekunnin hetken kuluttua toinen "ei aktiivin" ja toinen "aktiivin" tai päinvastoin tai molemmat "ei aktiivinen". Ainoa loogisuus tuntui olevan että kovemmilla kierroksilla yli 4000 rpm molemmat menivät "ei aktiivinen" tilaan.

Pari kysymystä heräsi:

- säädetäänkö molemmille Bankeille toisistaan riippumatta palotapahtumaa lambdojen tietojen perusteella?
- onko Bank 1 ja Bank 2 lambdoilla erilaiset tehtävät - toinen toimii tietyillä kierroksilla ja toinen toisilla, toinen kylmänä ja toinen kuumana tms?

Itse ole hieman ihmeissäni em. toiminnasta - toivottavasti osasin avata sitä tolkullisesti ;)
Hienoa jos joku osaisi valaista noiden etulambdojen toimintaa TS:ssä - en ole ennen törmännyt nelikossa 2 etulambdaan.

PS. Koko ajan moottori on toiminut kaikin puolin täydellisesti ilman mitään ongelmia!
Kimis

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 156 1.8 ts - etulambdat - logiikka???

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Senhän pitää aaltoilla köyhältä rikkaalle ja takaisin. Eli jännitteen pitää vaihdella tyhjäkäynnillä ja tasakaasulla, mutta kiihdyttäessä ja etenkin nappi lattiassa lambdat ohitetaan kokonaan.
Liekkö tuo "aktiivinen" ja "ei-aktiivinen" tarkoittaa rikasta/laihaa seosta?

Eipä tuo kaks lambdaa nelipyttysessä ole mitenkään ihme, kun toisessa bankissa on pytyt 1 ja 2, toisessa 3 ja 4 (ainakin näin muistelen, pakosarjan muodollahan tuosta saadaan just semmonen ku halutaan) millä saadaan vähän tarkemmin säädettyä sytkää. Sehän säädetään toki pyttykohtaisesti tilanteen mukaan.

Logiikka on sama, kuin lambdoilla noin yleensäkin :p Tai ainakin pitäis olla, kun kaikki toimii.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: 156 1.8 ts - etulambdat - logiikka???

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Bank 1 on sylintereille 1 & 4 ja Bank 2 luonnollisesti sylintereille 2 & 3. Palotapahtumat säädetään erikseen kullekin sylinteriryhmälle ja toimintaperiaate on sama molemmille ryhmille.

Tuo aktiivisuus voinee tarkoittaa myös lämmityspiirin toimintaa? Jollain lienee varmaa tietoa tuosta, joka on enemmän Boschilaisella testaillut.

Mittasitteko lämmityspiirien jännitteet lambda paikallaan vai ihan vaan yleismittari lambdan tilalle? Yleismittari ja joku LED-testikynä on prkeleestä tuossa hommassa. No, samapa tuo, kun kerran tuntuisi toimivan jo muutenkin. :)

Vastaa Viestiin