Kysymys MiTon takapyörän laakerin vaihdosta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
MTelinkangas
Viestit: 89
Liittynyt: 09 Helmi 2014, 17:45
Paikkakunta: Lieksa

Kysymys MiTon takapyörän laakerin vaihdosta

Viesti Kirjoittaja MTelinkangas »

Miten tuo pitäisi suorittaa? Pitääkö laakeri vetää tiettyyn momenttiin vai voiko tykittää huoletta pulttipyssyllä kiinni? Isäukon mitosta oli menny takalaakeri (kilometrejä takana hurjat 66tkm). Oli eilen käynyt vaihdattamassa Vianorilla ja siellä oli lyöty laakeri kiinni pulttipyssyllä. Tänään porukat oli lähteneet kauppaan niin nopeuden noustessa kuuteen kymppiin oli jurnutus alkanut uudestaan. Ei tuu muuta mieleen kuin se että jarruissa on jotain paskaa välissä tai uus laakeri on joko ollut valmiiksi susi tai paskottu asentaessa. Osaiskos joku neuvoa etänä. Itelläkin välimatkaa porukoille n. 550km ettei pääse tarkemmin kahtomaan.

Avatar
Grandy
Viestit: 183
Liittynyt: 27 Tammi 2014, 11:04
Car(s): Mito QV -10
Paikkakunta: Ristiina

Re: Kysymys MiTon takapyörän laakerin vaihdosta

Viesti Kirjoittaja Grandy »

Lähtökohtaisesti mitään laakereita ei kiristetä pulttikoneella! Laakereita ja laakeripaketteja on erilaisia ja Mitossa tulee koko paketti jossa on laippa mukana..niin olen ymmärtänyt? Paketin mukana tulee paksu prikka ja kiristysmutteri. Laakeripaketti on yhtenäinen mutta tietääkseni se koostuu kahdesta kartiorullalaakerista jotka ovat vastakkain. Jos tämä paketti ammutaan pulttikoneella kiinni on peli selvä melko pian. Laakeri pureutuvat "kooleihin ja painavat niihin jäljet..siitä se kuluminen alkaa ja varmasti pitää myös ääntä! Ainakin vanhemmissa malleissa tulee myös väliholkki mukaan joka puristuu kiristettäessä jotta saa kiristettyä oikean vierintävastuksen/välyksen ja kyllä siinä on ilmoitettu tietty momentti joka käännetään käsin tai momenttiavaimella! Mielestäni auto kannattaa viedä takaisin tai toiseen liikkeeseen jossa voidaan todeta että työ on tehty väärin!

MTelinkangas
Viestit: 89
Liittynyt: 09 Helmi 2014, 17:45
Paikkakunta: Lieksa

Re: Kysymys MiTon takapyörän laakerin vaihdosta

Viesti Kirjoittaja MTelinkangas »

Kiitos. Siinä uskossa minäkin olin. Ihmettelin vain että onko laakerit tosiaan muuttuneet niin paljon siitä kun itse automekaanikoksi opiskelin 90-luvun alkupuolella.

Avatar
Grandy
Viestit: 183
Liittynyt: 27 Tammi 2014, 11:04
Car(s): Mito QV -10
Paikkakunta: Ristiina

Re: Kysymys MiTon takapyörän laakerin vaihdosta

Viesti Kirjoittaja Grandy »

Eiköhän sama mekaniikka päde edelleenkin ja vanhoilla opituilla tiedoilla tässä itsekkin etenen :mrgreen:

Avatar
Aquatica
Viestit: 15027
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Kysymys MiTon takapyörän laakerin vaihdosta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

On helppoja ne laakeripaketit, jotka prässillä laitetaan kiinni. Ei tarvinne momenteista välitellä niin hirmuusesti - tietty napamutterin kanssa joku järki oltava. 156:ssa kätevää ainakin edessä, kun joudut prässäämään navan laakerin laippaan kiinni - et voi liian tiukalle sitä laittaa, kun prässillä se menee pohjaan saakka ja pysyy tasan siinä. Nuo kartiolaakerit on mielestäni maailman ikävin keksintö siinä mielessä, että liian tiukkaan vedettynä tuhoa tulee... Vaikkakin monet niistä on helppo vaihtaa.

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1519
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Kysymys MiTon takapyörän laakerin vaihdosta

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Tunkkaa ilmaan ja tarkista ettei rengas ole kulunut pykälälle. Se aiheuttaa kans tuollaista ääntä.

MTelinkangas
Viestit: 89
Liittynyt: 09 Helmi 2014, 17:45
Paikkakunta: Lieksa

Re: Kysymys MiTon takapyörän laakerin vaihdosta

Viesti Kirjoittaja MTelinkangas »

Rengas on kuulemma päällisin puolin kunnossa. Käskin silti vielä vaihtaa renkaan varalta vastakkaiseen kulmaan että saa varmistettua ettei vika tosiaan ole renkaassa. Itellä oli joskus renkaan runko vammautunut eikä sitä päällepäin huomannut ennenkuin kylki repesi. Piti kanssa ihme volinaa se rengas. Pahoin pelkään kyllä sitä laakeria.

Avatar
GiuliaSuper
Viestit: 1111
Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kysymys MiTon takapyörän laakerin vaihdosta

Viesti Kirjoittaja GiuliaSuper »

Kannattaa myös varmistaa, ettei vaan ole toisenpuolen laakeri sanonut sopparia irti? Mulla meni 2tkm välein takalaakerit.

Avatar
Grandy
Viestit: 183
Liittynyt: 27 Tammi 2014, 11:04
Car(s): Mito QV -10
Paikkakunta: Ristiina

Re: Kysymys MiTon takapyörän laakerin vaihdosta

Viesti Kirjoittaja Grandy »

Jos täällä vielä käväiset niin kerroppa mitä autosta löytyi..hieman jäin uteliaaksi :wink:
Viimeksi muokannut Grandy, 01 Syys 2015, 07:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

MTelinkangas
Viestit: 89
Liittynyt: 09 Helmi 2014, 17:45
Paikkakunta: Lieksa

Re: Kysymys MiTon takapyörän laakerin vaihdosta

Viesti Kirjoittaja MTelinkangas »

Uteliaana ootan itekin kun se on isäukon auto ja ovat tällä hetkellä toisella puolen suomea. Renkaista johtuvaa se ei ainakaan ole kun on tänään vaihdellut renkaiden paikkoja ja ääni pysyy samassa paikassa. Jarrutkin oli käyttänyt auki eikä mitään muutosta. Huomenna ilmeisesti pajalle, jos sitten ollaan viisaampia...

Avatar
Grandy
Viestit: 183
Liittynyt: 27 Tammi 2014, 11:04
Car(s): Mito QV -10
Paikkakunta: Ristiina

Re: Kysymys MiTon takapyörän laakerin vaihdosta

Viesti Kirjoittaja Grandy »

MTelinkangas kirjoitti:Uteliaana ootan itekin kun se on isäukon auto ja ovat tällä hetkellä toisella puolen suomea. Renkaista johtuvaa se ei ainakaan ole kun on tänään vaihdellut renkaiden paikkoja ja ääni pysyy samassa paikassa. Jarrutkin oli käyttänyt auki eikä mitään muutosta. Huomenna ilmeisesti pajalle, jos sitten ollaan viisaampia...
Tuolla Alfaowner sivustollakin olivat sitä mieltä ettei pulttikoneella kannata lähtee vetelemään..on vähän rajua touhua!

MTelinkangas
Viestit: 89
Liittynyt: 09 Helmi 2014, 17:45
Paikkakunta: Lieksa

Re: Kysymys MiTon takapyörän laakerin vaihdosta

Viesti Kirjoittaja MTelinkangas »

Jep. Alfaownerista sain vastauksen kiristysmomentille. 266-294NM. Oli siellä toisenkin puolen laakeri pitänyt ääntä joten tilaukseen meni sekin ja se vaihdetaan itse.

Mikä siinä lienee syynä että nykyään on vaikea löytää oikeasti hyvää korjaamoa? Edelliseen volvooni teetin jakoremmin vaihdon Oulussa. Vaihtoivat remmin kyllä ilman mitään ongelmia mutta kun hain autoa niin ilmoittivat että säätyvässä nokkapyörässä on väljää ja se pitää vaihdattaa. Soitin merkkihuoltoon ja kysyin asiaa niin meinasivat että aja tänne ja vaihdetaan taas kaikki jakopään hilut ja nokkapyörä :crazyeyes: Jätin vaihtamatta kun ei ollu varaa tehdä jakopäänremonttia kymmenen kilometrin välein. Korjaamon kanssa kun hetken aikaa tappelin niin palauttivat kyllä rahat mutta on se jakopää kestänyt vieläkin väljälläkin nokkapyörällä :)

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: Kysymys MiTon takapyörän laakerin vaihdosta

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Kun nyt on kerran renkaita vaihdeltu ja jarruja availtu niin kait sen nyt olisi voinut samalla laakerinkin tunnustella!?

Pyörittää rengasta ja kuuntelee, myös voi tunnustella vaikka jousesta tuntuuko värinää.

Vastaa Viestiin