Mitä tapahtui 156 v6 öljyn vaihdossa?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Mitä tapahtui 156 v6 öljyn vaihdossa?

Viesti Kirjoittaja Antieko »

Moottorin öljy vaihdettiin (Valvoline Maxlife 5W40) suodatin vaihdettiin. Lähes tunti meni pohjalevyn ja öljyn kanssa touhutessa.
Auto ajettiin ulos hallista. Teki jopa pienen ajolenkin. Maksoin ja menin parkissa odottavalle autolleni. Mieli oli korkealla. Öljyjen perään ei tarvitsi taas ainakaan 9 kuukauteen huolta kantaa. Käynnistin. Kaasu tuntui oudolta. Kierrokset nousivat huonosti ja vastasivat viiveellä kaasupolkimen painallukseen. Ja ... ruiskuvalo paloi! Sammutin ja käynnistin uudelleen. Käynnistyi normaalisti ja ruiskuvalo syttyi parin sekunnin kuluttua.
Sammutin ja menin korjaamolle kertomaan tilanteen. Autooni on asennettu tarvike katti ja lambda-anturi kuulemma pitää irroittaa jotta öljynsuodattimen saa vaihdetuksi? Näin siis kerrottiin. Bosch testeri kytkettiin kiinni ja rekisterinumero naputettiin koneeseen. Testeri näytti vikaa kaasupolkimen asentoanturissa. (itse en päässyt näkemään) Vian nollaus ja ruiskuvalo sammui. Kone käyntiin ja kaikki toimi normaalisti. Asentajaa ei asia sen ihmeemmin askarruttanut, vaan kiirehti toisen auton luo. Lähdin ajelemaan ja kaikki toimii kuin enen öljynvaihtoakin. Onko turvallista irroitella lambda-anturia? Asentaja kertoi vain ottaneensa anturin irti, eikä irroittaneensa johtoa.Osaako kukaan sanoa mitä tuo lambda-anturin irroittaminen katista sai aikaseksi?

Desmoquattromaschio
Viestit: 568
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38

Re: Mitä tapahtui 156 v6 öljyn vaihdossa?

Viesti Kirjoittaja Desmoquattromaschio »

On turvallista irrotella ja kyllä hänen on pitänyt varmaan johtokin liittimestä irrottaa, muuten piuha menee melkoiselle rusetille kun anturia kiertää pois. Autossasi on varmaan pakosarjoissa lambdat sekä varsinaisen katin ympärillä? Että ei pelkästään 1 lambda niinkuin vanhemmissa 24V V kutosissa.
Jos auto toimii normaalisti nyt vikakoodien kuittaamisen jälkeen niin en olisi huolissani.

Avatar
Macela
Viestit: 2631
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
'06 Brera 2.2
'01 166 2.5 V6
'99 156 2.5 V6
(ex: GT 3.2, GTV TS, 164 V6)
Paikkakunta: Pori

Re: Mitä tapahtui 156 v6 öljyn vaihdossa?

Viesti Kirjoittaja Macela »

Antieko kirjoitti:Kierrokset nousivat huonosti ja vastasivat viiveellä kaasupolkimen painallukseen. Ja ... ruiskuvalo paloi! Testeri näytti vikaa kaasupolkimen asentoanturissa.
Entiedä kuinka moni tekijä voi aiheuttaa kyseiset oireet, mutta..

Itsellä oli pari kertaa identtiset oireet ja korjaantu hanskalokeron takaa irrottamalla kuvan boxin liittimet ja elektrosprayt niihin ja takaisin.

Eli tosiaan itsellä kans ruiskuvalo syttyi, kaasuun tuli viive ja testeri näytti kaasupolkimen asentoanturia. Ei ollu öljynvaihdon yhteydessä, mutta jos sattumalta on tullu samaan aikaan.

Kuva

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mitä tapahtui 156 v6 öljyn vaihdossa?

Viesti Kirjoittaja Antieko »

Kyseessä vm.1998, joten yhdellä lambdalla toteutettu.

Desmoquattromaschio
Viestit: 568
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38

Re: Mitä tapahtui 156 v6 öljyn vaihdossa?

Viesti Kirjoittaja Desmoquattromaschio »

No sitä ei kyllä tartte öljynvaihtoon irrottaa jollei putkisto ole todella erilaiseksi modattu kuin alkuperäinen.

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mitä tapahtui 156 v6 öljyn vaihdossa?

Viesti Kirjoittaja Antieko »

Putkisto on alkuperäisvaraosa kattiin saakka. Tarvikekatti on lyhyempi, eikä siinä ole vaimenninta niinkuin alkuperäisessä. Joku oikotie onneen liene kysessä tuossa lambda-anturin irroituksessa. :roll:

Desmoquattromaschio
Viestit: 568
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38

Re: Mitä tapahtui 156 v6 öljyn vaihdossa?

Viesti Kirjoittaja Desmoquattromaschio »

Mut miks ihmeessä se pitäis irrottaa kun ei oo suodattimenkaan edessä? Jollei sit taaempaa pakosarjaa irrota jota en kyl usko.

Avatar
koltiainen
Viestit: 718
Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51
Paikkakunta: Palokka

Re: Mitä tapahtui 156 v6 öljyn vaihdossa?

Viesti Kirjoittaja koltiainen »

Itse vaihdoin samanmoiseen autoon lambada anturin keväällä, johdon liitin on siinä rintapellissä noin suodattimen yläpuolella. Se liitinhässäkkä voi olla tiellä jos koettaa vaihtaa suodattimen yläkautta.
Muuta selitystä en keksi :silent:

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: Mitä tapahtui 156 v6 öljyn vaihdossa?

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Jos on tarvike katti niin sillon on lambdan paikkakin eri kohdassa. on se saattanut olla tiellä kun siitä katin etupuoleltahan se suodatin vaihdetaan.

Kaasupolkimen vikakoodiin se ei tosin pitäisi vaikuttaa mitenkään, liekö sitten sattumaa.

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: Mitä tapahtui 156 v6 öljyn vaihdossa?

Viesti Kirjoittaja willez »

Hanskalokeron takana/alla on valkoinen liitin joka on kaasupolkimen potentiometrin liitin. Joskus syttyi punainen suuttimen kuva mittaristoon ja auto meni vikatilaan -> vikakoodi kaasupolkimen asentotunnistimesta. Liitin auki ja hiukan jotain kikkailin ja takaisin kiinni -> koodit pois -> toiminut pari vuotta ilman murheita. Auto oli -98 2.5 v6 156. Joskus autot ei kestä korjaamokäyntiä :mrgreen:

Avatar
jeQQ
Viestit: 4330
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Re: Mitä tapahtui 156 v6 öljyn vaihdossa?

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Jooh, mulla tuli jokusen aikaa sitten sama vika, kun oli ollut yön parkissa. Putsaus liittimelle, vian nollaus ja hyvin ollaan menty. :)

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mitä tapahtui 156 v6 öljyn vaihdossa?

Viesti Kirjoittaja Antieko »

Jääkö siis ruiskuvikavalo palamaan vaikka häiriö poistuisi? Poistuu vasta vikalukijalla resetoimalla? Auto kumminkin toimii normaalisti vaikka valo palaisikin? Minullahan auto oireili eikä totellut oikein kaasupedallia halliin takaisin ajaessakaan. Vikakoodin luku ja resetointi vasta sammutti valon ja hävitti vian. Mietin vain että kannattaako nyt kun kaikki toimii, mennä iroittamaan ja puhdistelemaan sitä hanskalokeron takana olevaa valkoista liitintä. Vai aiheutanko sillä vian? Itse en pysty vikakoodia nollaamaan ja mökiltä on korjaamolle 50 km matka. Joskus vuosia sitten syttyi ruiskun vikavalo, joka ei menoa huonontanut mitenkään. Se sammui sitten n. kymmenen käynnistyskerran jälkeen. Ei tullut silloin vikakoodia käytyä luetuttamassa koska syys löytyi halkeamista imuputkessa. Uusi haitariputki ja ruiskun vikavalo lakkasi syttymästä.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Mitä tapahtui 156 v6 öljyn vaihdossa?

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Auton virrat ollessa pois, voi liittimiä irrotella ja putsailla, kunhan ovat takaisin kiinni virrat päälle kääntäessä. Bägiliittimissä suotavaa irrottaa akku ja odottaa virtojen purkaantumista.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
koltiainen
Viestit: 718
Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51
Paikkakunta: Palokka

Re: Mitä tapahtui 156 v6 öljyn vaihdossa?

Viesti Kirjoittaja koltiainen »

Antieko kirjoitti:Jääkö siis ruiskuvikavalo palamaan vaikka häiriö poistuisi? Poistuu vasta vikalukijalla resetoimalla? Auto kumminkin toimii normaalisti vaikka valo palaisikin? Minullahan auto oireili eikä totellut oikein kaasupedallia halliin takaisin ajaessakaan. Vikakoodin luku ja resetointi vasta sammutti valon ja hävitti vian. Mietin vain että kannattaako nyt kun kaikki toimii, mennä iroittamaan ja puhdistelemaan sitä hanskalokeron takana olevaa valkoista liitintä. Vai aiheutanko sillä vian? Itse en pysty vikakoodia nollaamaan ja mökiltä on korjaamolle 50 km matka. Joskus vuosia sitten syttyi ruiskun vikavalo, joka ei menoa huonontanut mitenkään. Se sammui sitten n. kymmenen käynnistyskerran jälkeen. Ei tullut silloin vikakoodia käytyä luetuttamassa koska syys löytyi halkeamista imuputkessa. Uusi haitariputki ja ruiskun vikavalo lakkasi syttymästä.
Saitko hommattua sen vikakoodien nollauskoneen?

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: Mitä tapahtui 156 v6 öljyn vaihdossa?

Viesti Kirjoittaja willez »

Kun vika on aktiivinen, vikavalo palaa. Jos saakin kontaktin uudestaan,vikavalo sammuu ja auto toimii. Vikakoodi tosin jää ECUn tietokantaan ja tila on "ei aktiivinen" kun kytket testerin.

Avatar
jeQQ
Viestit: 4330
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Re: Mitä tapahtui 156 v6 öljyn vaihdossa?

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Muistaakseni kun tämän kanssa pähkäilin, niin vika ei poistuisi ilman nollausta.

Vastaa Viestiin