Uudet Alfa Romeot kaikki takavetoisia (ehkä)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Bramage
Viestit: 37
Liittynyt: 10 Maalis 2012, 21:43
Car(s): Giulietta Multiair ex 159 2.2 JTS

Uudet Alfa Romeot kaikki takavetoisia (ehkä)

Viesti Kirjoittaja Bramage »

Tämä on kuin jokavuotinen nasta vs kitkat -keskustelu ja eri sukupolvien Alfisteilla pitäisi löytyä vahva mielipide mistä päästä auton vetää. Oma mielipiteeni on että uusi Alfa Romeo on oikeilla linjoilla, viihdyttävät urheiluautot eivät vetele edestä, mielipiteitä?

Suhteellisen uutena jäsenenä topicci on ollut täällä varmasti sata kertaa, en löytänyt, kiitos ja anteeksi. :-D

Avatar
Polforea
Viestit: 11174
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Uudet Alfa Romeot kaikki takavetoisia (ehkä)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

1) Etuveto on helppo. Kaasun väärinkäytöllä se lähinnä puskee eikä ole siitäkään väärinkäytöstä ihan niin tarkka. Vetävillä pyörillä on yleensä suhteellisen paljon painoa, joten ikävissä olosuhteissa ryömittely, heijaaminen yms erikoisliikehdintä on suht. helppoa. Tunnelma on käytännöllinen ja turvallinen.

2) Takaveto on hauska. On pirusti kivempaa luistaa (suljetulla alueella tietty :silly:) kylki kuin keula edellä. Takavedosta on myös suhteellisen helppo tehdä tasapainoinen ja jos pitoa riittää että takavedolla voi painaa mutkassa kaasun pohjaan, on takavedon ohjaustuntuma suorastaan juhlava. Talvikelissä ja loskassa etenemiskyky vähän ikävä. Tunnelma on urheilullinen.

3) Neliveto on helppo ja hauska, mutta raskas eikä omaa takavedon ohjaustuntumaa edellämainitussa ns. täyden pidon tilanteessa. Talvella aivan kuninkaallinen verrattuna vajaavetoihin yhdistäessään helpon ajettavuuden, hyvän etenemiskyvyn ja mahdollisuuden hauskanpitoon. Kerää kuitenkin "yllättävästi" lisää vauhtia leikkiessä. Tunnelma riippuu voimalinjan toteutuksesta ja painotuksista.

Paatuneena saabistina ja etuvetokuskina haluan Alfani takavetareilla varustettuna, kiitos. Mahdollisen käyttöalfan myös etuvetareilla varustettuna - Giulia Q4:sta ihmisten hintoihin ikääntyneenä odotellessa...
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Uudet Alfa Romeot kaikki takavetoisia (ehkä)

Viesti Kirjoittaja V6 »

kyllä samalla valmistajalla voisi olla mielestänä kaikkia vetotapoja tarjolla, toki tehokkaimmat/urheiluautot taka- tai nelivedolla. Itselläni ei ole mitään suurta kaipuuta takavetoisiin ainakaan pienemmillä tehoilla (luokkaa alle 250 hv tms). Etuvedostakin voi tehdä hyvän kuten on nähty 156/159 linjalla.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Bramage
Viestit: 37
Liittynyt: 10 Maalis 2012, 21:43
Car(s): Giulietta Multiair ex 159 2.2 JTS

Re: Uudet Alfa Romeot kaikki takavetoisia (ehkä)

Viesti Kirjoittaja Bramage »

V6 kirjoitti: Etuvedostakin voi tehdä hyvän kuten on nähty 156/159 linjalla.
Varmaan nykyään alle 250 hp tehoilla, mutta kyllä se vetely alkaa olla taistelua sen jälkeen eturenkailla puhumattakaan balanssista. Omasta entisestä 159:stä voin sanoa että se oli kaunis vetelevä/puskeva etana, mutta pidin siitä kovasti, kolmosvaihde rusahteli uudesta lähtien. Uusi Giulietta on ollut nelisen vuotta täysin vikavapaa, bravo. Kevyt ja liikkuu vähemmilläkin tehoilla puskee kyllä, mutta ei niin aikaisin.

Tässä ilmeisen vanha mutta aikakauden autoihin (audi ei ole muutuunut mihinkään) relevantti video vetotapojen erilaisuudesta, Alfa myös mukana.

https://www.youtube.com/watch?v=wdiF-BxPSH0
Viimeksi muokannut Bramage, 03 Heinä 2015, 02:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Bramage
Viestit: 37
Liittynyt: 10 Maalis 2012, 21:43
Car(s): Giulietta Multiair ex 159 2.2 JTS

Re: Uudet Alfa Romeot kaikki takavetoisia (ehkä)

Viesti Kirjoittaja Bramage »

Polforea kirjoitti:1) Etuveto on helppo. Kaasun väärinkäytöllä se lähinnä puskee eikä ole siitäkään väärinkäytöstä ihan niin tarkka. Vetävillä pyörillä on yleensä suhteellisen paljon painoa, joten ikävissä olosuhteissa ryömittely, heijaaminen yms erikoisliikehdintä on suht. helppoa. Tunnelma on käytännöllinen ja turvallinen.
Vaimolle ja tyttärelle ja ei liikaa tehoja?
Polforea kirjoitti:2) Takaveto on hauska. On pirusti kivempaa luistaa (suljetulla alueella tietty kylki kuin keula edellä. Takavedosta on myös suhteellisen helppo tehdä tasapainoinen ja jos pitoa riittää että takavedolla voi painaa mutkassa kaasun pohjaan, on takavedon ohjaustuntuma suorastaan juhlava. Talvikelissä ja loskassa etenemiskyky vähän ikävä. Tunnelma on urheilullinen.
Ei vain suhteellinen, maailmassa ei ole montaakaan kilpa-autoa ralliluokkia lukuunottamatta ilman takavetoa, etuveto-etupaino. Epäilen että rallikuskitkin olisivat ihan pähkinöinä takavedon kanssa taas.
Polforea kirjoitti:3) Neliveto on helppo ja hauska, mutta raskas eikä omaa takavedon ohjaustuntumaa edellämainitussa ns. täyden pidon tilanteessa. Talvella aivan kuninkaallinen verrattuna vajaavetoihin yhdistäessään helpon ajettavuuden, hyvän etenemiskyvyn ja mahdollisuuden hauskanpitoon. Kerää kuitenkin "yllättävästi" lisää vauhtia leikkiessä. Tunnelma riippuu voimalinjan toteutuksesta ja painotuksista.


Nelivedolla on paikkansa ilman muuta käyttöautojen puolella, mutta se ei ole nopein auto, puskee ja yleensä painaa, normi/autolle/kuskille ei mitään hyötyö.
Polforea kirjoitti:Paatuneena saabistina ja etuvetokuskina haluan Alfani takavetareilla varustettuna, kiitos. Mahdollisen käyttöalfan myös etuvetareilla varustettuna
Ymmärrän tahtotilasi saabista ilmailun harrastajana :-D . Alfa Romeon myynti ei tule riippumaan Suomesta tai etuvedosta, vihdoinkin sitä tekniikkaa mitä merkin perinne edellyttää.

JaRoDD
Viestit: 1474
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet, Giulietta MA+TCT

Nykyisellään liikutaan Zafira Tourerilla ja X Typellä.
Paikkakunta: 16900 ja syvällä.

Re: Uudet Alfa Romeot kaikki takavetoisia (ehkä)

Viesti Kirjoittaja JaRoDD »

Kyllähän se carfin ratapäivällä nähtiin, kuinka hidas neliveto on.

Eiku... :silly:

Avatar
Polforea
Viestit: 11174
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Uudet Alfa Romeot kaikki takavetoisia (ehkä)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Bramage kirjoitti:Vaimolle ja tyttärelle ja ei liikaa tehoja?
Ei nyt niinkään (ei mulla kumpaakaan ole), mutta käytös on helppoa ja ennustettavaa, eikä liikesuunta yllätä jos kaasun painaa pohjaan asti. Etuvedon puskutaipumusta pystyy talvella jopa hyödyntämään tietyissä tilanteissa, mutta tylsä se on silti. Sellainen tuttu ja turvallinen. Ei-ihan-päin-sanonko-mä-mitä -toteutetulla etuvedolla voi pahoillakin loskakeleillä suurinpiirtein nuokkua ratissa, kun se ei yllätä oikein mitenkään.

Tehokkain ajamani etuveto taitaa olla 380hp rullille painanut tonnari. Kyllähän se täyskaasulla veteli, mutta ihan kivasti sillä ohi pääsi :D.
Bramage kirjoitti:Ei vain suhteellinen, maailmassa ei ole montaakaan kilpa-autoa ralliluokkia lukuunottamatta ilman takavetoa, etuveto-etupaino. Epäilen että rallikuskitkin olisivat ihan pähkinöinä takavedon kanssa taas.
Suhteelisen, ei suhteellinen. Takavedon painojakauma on ylipäätään mahdollista tehdä tasapainoiseksi ja on jopa suhteellisen helppo, mutta ei kuitenkaan automaattinen tehdä sellaiseksi. Siksi tuo sanavalinta.
Bramage kirjoitti:Nelivedolla on paikkansa ilman muuta käyttöautojen puolella, mutta se ei ole nopein auto, puskee ja yleensä painaa, normi/autolle/kuskille ei mitään hyötyö.
Väitän juuri toisinpäin - normikuskille niistä viimeisistä sekunneista, jotka radalla painetaan aikaa alas takaveto vs. neliveto ei ole mitään hyötyä, mutta heikommilla keleillä vakaampi käytös, pidemmälle liukkaalle sutimattomuus ja liikkellelähdön helppous sekä renkaiden tasainen kuluminen saa todennäköisesti kiitosta nimenomaan ns. normikuskeilta ;). Kovempi kulutus ja etenkin hintalisä ostettaessa taas todellakaan ei, mikä selittää tehokkaasti nelivetojen suhteellisen vähäisen määrän täälläkin pohjolassa.

Oikeastihan vetotapa itsessään alkaa vaikuttaa lähinnä silloin, kun luisto tai vetely alkaa. Käytännössä auton tasapaino ja kääntyvyys, jotka on helpompi saavuttaa takavetoiseen, näkyy jo aikaisemmin. Siihen asti kyse on lähinnä tunnelmasta ja fiiliksestä, jossa omaan mielikuvaani Alfasta sopii paremmin taka- kuin etuveto.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Pavunlaskija
Viestit: 130
Liittynyt: 04 Touko 2009, 13:09
Car(s): VW Golf mk1 cabrio, Ford Fiesta ST
Ex Alfat: 156 V6, Giulietta, -88 Spider
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uudet Alfa Romeot kaikki takavetoisia (ehkä)

Viesti Kirjoittaja Pavunlaskija »

Bramage kirjoitti:
Polforea kirjoitti:1) Etuveto on helppo. Kaasun väärinkäytöllä se lähinnä puskee eikä ole siitäkään väärinkäytöstä ihan niin tarkka. Vetävillä pyörillä on yleensä suhteellisen paljon painoa, joten ikävissä olosuhteissa ryömittely, heijaaminen yms erikoisliikehdintä on suht. helppoa. Tunnelma on käytännöllinen ja turvallinen.
Vaimolle ja tyttärelle ja ei liikaa tehoja?
Polforea kirjoitti:2) Takaveto on hauska. On pirusti kivempaa luistaa (suljetulla alueella tietty kylki kuin keula edellä. Takavedosta on myös suhteellisen helppo tehdä tasapainoinen ja jos pitoa riittää että takavedolla voi painaa mutkassa kaasun pohjaan, on takavedon ohjaustuntuma suorastaan juhlava. Talvikelissä ja loskassa etenemiskyky vähän ikävä. Tunnelma on urheilullinen.
Ei vain suhteellinen, maailmassa ei ole montaakaan kilpa-autoa ralliluokkia lukuunottamatta ilman takavetoa, etuveto-etupaino. Epäilen että rallikuskitkin olisivat ihan pähkinöinä takavedon kanssa taas.
Polforea kirjoitti:3) Neliveto on helppo ja hauska, mutta raskas eikä omaa takavedon ohjaustuntumaa edellämainitussa ns. täyden pidon tilanteessa. Talvella aivan kuninkaallinen verrattuna vajaavetoihin yhdistäessään helpon ajettavuuden, hyvän etenemiskyvyn ja mahdollisuuden hauskanpitoon. Kerää kuitenkin "yllättävästi" lisää vauhtia leikkiessä. Tunnelma riippuu voimalinjan toteutuksesta ja painotuksista.


Nelivedolla on paikkansa ilman muuta käyttöautojen puolella, mutta se ei ole nopein auto, puskee ja yleensä painaa, normi/autolle/kuskille ei mitään hyötyö.
Saa siellä rallipuolella nykyisinkin ajella takavedolla, mutta etuvetosella Suomessa pääsee yleensä kovempaa. Varsinkin talvella takavetoisen ajaminen on spoorissa tarkkaan pitämistä. Kaasulle ei pääse hitaista mutkista niin nopeasti kuin etuvetoisella, koska perä yliohjaa pöperölle ja silloin ei ole pitoa. Kapeilla teillä yleensä sama juttu ellei ole todella jouheaa tietä. Takavetoista joutuu paimentamaan enemmän silloin kun etuvetoisella ollaan jo kaasulla tai on oltu koko mutkan ajan vasurilla sitoen. Kevyiltä etuvetoisilta 1,6 litraisilta R2- luokan autoilta tulee yleensä turpaan takavetoisille. Todella nopea takavetokuski hyvin säädetyllä autolla pystyy kyllä olemaan nopea, mutta enemmän se on poikkeus kuin sääntö. Nuoralan Jaska ajoi pari vuotta sitten Tampereella hemmetin lujaa ja samoin nyt kesäkuussa Hirvosen Vesku Itärallissa.

Nelivetohenhan on ralleissa tunnetusti nopea. Vaatii tosin sen, että auto on säädöissä ja kuski uskaltaa ajaa nelikon sallimilla rajoilla. Kevyellä etuvetoisella on paljon helpompi oppia ajamaan ralleissa kovaa, kuin tehokkaammalla&raskaammalla nelivetoisella jolla pääsee kovaa, mutta vaatii sitten taitoa&kanttia ajaa. Monesti R2:sten kärkikuskit näyttävät takavaloja suurimmalle osalle nelikkokuskea kovavauhtisillakin pätkillä.

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Uudet Alfa Romeot kaikki takavetoisia (ehkä)

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Polforea kirjoitti: 1)
2)
3)
Listasta unohtu ne Alfat jotka eivät vedämillään pyörillä vaan ovat korjaamolla :D "Vittumainen ja kallis" :D
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Re: Uudet Alfa Romeot kaikki takavetoisia (ehkä)

Viesti Kirjoittaja V6 »

Bramage kirjoitti:
V6 kirjoitti: Etuvedostakin voi tehdä hyvän kuten on nähty 156/159 linjalla.
Varmaan nykyään alle 250 hp tehoilla, mutta kyllä se vetely alkaa olla taistelua sen jälkeen eturenkailla puhumattakaan balanssista. Omasta entisestä 159:stä voin sanoa että se oli kaunis vetelevä/puskeva etana, mutta pidin siitä kovasti, kolmosvaihde rusahteli uudesta lähtien. Uusi Giulietta on ollut nelisen vuotta täysin vikavapaa, bravo. Kevyt ja liikkuu vähemmilläkin tehoilla puskee kyllä, mutta ei niin aikaisin.

Tässä ilmeisen vanha mutta aikakauden autoihin (audi ei ole muutuunut mihinkään) relevantti video vetotapojen erilaisuudesta, Alfa myös mukana.

https://www.youtube.com/watch?v=wdiF-BxPSH0
Jos tota videota katsoo tarkkaan huomaa siinä olevan jotain mätää..autojen vauhdit tyystin eri. Aika turha vertailu, oikeassa elämässä Alfalla pystyy pitämään suurempia kaarrenopeuksia kuin tolla BMWllä
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Uudet Alfa Romeot kaikki takavetoisia (ehkä)

Viesti Kirjoittaja V6 »

Bramage kirjoitti: Omasta entisestä 159:stä voin sanoa että se oli kaunis vetelevä/puskeva etana,
silti se oli luokan parhaimmistoa https://www.youtube.com/watch?v=zON4bWsl2Ek
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Jiitee
Viestit: 4305
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Uudet Alfa Romeot kaikki takavetoisia (ehkä)

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

V6 kirjoitti:
Bramage kirjoitti: Omasta entisestä 159:stä voin sanoa että se oli kaunis vetelevä/puskeva etana,
silti se oli luokan parhaimmistoa https://www.youtube.com/watch?v=zON4bWsl2Ek
Käytön kannalta Koto-Suomessa on ihan yksi hailee, mistä päästä auto vetää. Nelivetoa voi kai suositella ydinmaaseudulle ja Helsingin ydinkeskustaan... :wink:

Alfa on halunnut ihan brandimielessä profiloitua premium-takavetoihin
( Bmw, Lexus, MB ). Voihan takana olla ajatus perustaa joskus merkkikisaluokka
radalle, tiedä häntä. Ajo-ominaisuuksiin vaikuttavat monet muutkin asiat kuin vetotapa,
mm. painonjakauma sekä alustan toimivuus ja säädöt. Kyllä 156 esim. on todella hyvä, tunnokas, tarkka,
tasapainoisen oloinen ja nautittava tiukalla serpotiellä. Samoilla teillä on myös muuten tosi
kiva ajaa konepyörällä.... :wink:

jt
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
wekkuli
Viestit: 1348
Liittynyt: 29 Joulu 2012, 22:19
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Uudet Alfa Romeot kaikki takavetoisia (ehkä)

Viesti Kirjoittaja wekkuli »

Mulla ei ole hirveää hinkua takavetoihin. Tiedän kyllä, että se ei vetele ja on parempi jos pitää tehdä nopea kilpa-auto. Mutta kun en koe vetelyä häiritsevänä, en tarvitse kilpa-autoa ja minulle on annettu takavetorokotus nuoruuden Ladavuosina, niin en tarvi. Driftailu ja sladittelu tarkoittaa vain hitaampaa etenemistä.

Avatar
lerppu
Viestit: 5881
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Uudet Alfa Romeot kaikki takavetoisia (ehkä)

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Kaipa tuo on selvä että vetävät takapyörät tarjoavat elämyksiä kuljettajalle, jos siis potkua voimayksikössä.
Kotimaahamme paras vaihtoehto käyttöautoon on 4x4. Ihan ok on myös se yleisempi allwheel-drive. Ei ehkä autoilun ystäville, mutta loskaisille kaupungin kaduille. Etuveto on kustannustehokas, sen tarjoama kompromissi onkin ihan ok - saa ehkäpä enemmän autoa pienemmällä rahalla.
Summaten: Takaveto niitä erityisiä hetkiä varten, kun voi elähdyttää itseään autoilulla. Muutoin saa raapia joka nurkasta! (Ite en oo hyvä harrastaja, joten käännellään niitä vetäviä pyöriä tyytyväisenä...)

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4138
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Uudet Alfa Romeot kaikki takavetoisia (ehkä)

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Jos sillä takavedolla saa pienemmän kääntösäteen niin jo pelkkä se riittää syyksi :roll:

Nimimerkillä "kotipihasta lähtiessäkin koukataan vastaan tulevien kaistan kautta" :lol:

Njoo, taka-, tai neliveto olis kiva tulevaisuudessa. Giuliassahan on "thrust vectoring" joka voisi tarkoittaa (tämä on arvaus) jotain saman tapaista kuin mitsubishin evoissa oleva järjestelmä jolla hallitaan luistokulmia ja luistoja pyöränantureiden ja kiihtyvyysantureiden avulla . Ei sekään ihmeisiin pysty jos superliukasta on mutta. Ja voi olla että se on vain tuossa huippumallissa.
Ayrton Senna da Silva forever

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Uudet Alfa Romeot kaikki takavetoisia (ehkä)

Viesti Kirjoittaja V6 »

lerppu kirjoitti:Kaipa tuo on selvä että vetävät takapyörät tarjoavat elämyksiä kuljettajalle, jos siis potkua voimayksikössä.
Kotimaahamme paras vaihtoehto käyttöautoon on 4x4.
ainakin etelä suomessa on vain pari päivää vuodessa jossa tosta on iloa, en näe sitä mitenkään parhaana, kesällä lähinna rasite
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Bramage
Viestit: 37
Liittynyt: 10 Maalis 2012, 21:43
Car(s): Giulietta Multiair ex 159 2.2 JTS

Re: Uudet Alfa Romeot kaikki takavetoisia (ehkä)

Viesti Kirjoittaja Bramage »

Wile E. Coyote kirjoitti:Jos sillä takavedolla saa pienemmän kääntösäteen niin jo pelkkä se riittää syyksi :roll:

Nimimerkillä "kotipihasta lähtiessäkin koukataan vastaan tulevien kaistan kautta" :lol:

Njoo, taka-, tai neliveto olis kiva tulevaisuudessa. Giuliassahan on "thrust vectoring" joka voisi tarkoittaa (tämä on arvaus) jotain saman tapaista kuin mitsubishin evoissa oleva järjestelmä jolla hallitaan luistokulmia ja luistoja pyöränantureiden ja kiihtyvyysantureiden avulla . Ei sekään ihmeisiin pysty jos superliukasta on mutta. Ja voi olla että se on vain tuossa huippumallissa.
Jossain autolehden haastattelussa lätistiin että aerodynamiikka ja hiilikuituinen kardaani löytyy kautta Giulian malliston, QV:ssä on sitten lisäksi tuo katto ja konepeitto hiilikuidusta. Komposiittia löytynee myös paljon, tuulilasin journalisti oli käynyt paikan päällä ja säännöt olivat että hivellä sai mutta koputella ei. Giorgio platformin iskunvaimennuskomponentit ovat lisäksi alumiinia, keveyteen on panostettu tosissaan.

Käytännöllinen bonushan tässä on että senhän ei pitäisi sitten ruostua juurikaan. :)

Ipi
Viestit: 356
Liittynyt: 13 Syys 2005, 11:33
Car(s): 2x75 ts,156 ts, Kappa sw turbo, Quattroporte biturbo, 130 3.2 v6. Vaimon Giulia, Barzetta, 500 ja 595
Paikkakunta: Nurmes

Re: Uudet Alfa Romeot kaikki takavetoisia (ehkä)

Viesti Kirjoittaja Ipi »

Luulenpa, että mielipiteet etu - ja takavedon suhteen riippuvat ainakin osin siitä, kummallako on ajamaan harjoitellut ( ensimmäinen/ensimmäiset autot ). Minä ostin ensimmäisen etuvetoisen autoni 19 vuotta kortin saannin jälkeen, olin kyllä ajellut satunnaisesti niilläkin sinä aikana, ja mielestäni etuveto ei koskaan ole kokonainen auto, minun ajotapaani se ei istu kunnolla koskaan.
On olemassa huonoja takavetoisia ja huonoja etuvetoisia ja niillä ajaminen on kärsimystä joko puskemisen tai yliohjautuvuuden ( hallitsemattoman ) takia. Jos talvellakin olen lumen kanssa ollut ongelmissa, on alla ollut etuveto. Takaveto vain, kun lunta on ollut pohjaan asti.
Neliveto varmaan on hyvä, itse en näillä näkymin sellaista tarvitse. Alfa Romeo on taas kokonainen, jos palataan takaisin takavetoon.

legza
Viestit: 895
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 ja Focus
Paikkakunta: Hollola

Re: Uudet Alfa Romeot kaikki takavetoisia (ehkä)

Viesti Kirjoittaja legza »

En rajoittaisi takavetoisen paremmuutta ainoastaan tehokkaisiin autoihin ja pitävään pintaan. Itseä harmittaa juuri eniten etuvedon venkoilut kaupungissa risteyksestä lähdettäessä, missä ei ole varaa venkoilulle. Esim. Motarilla on tilaa paimentaa innokkaampaakin vetelijää eikä siellä oo yhtä pahoja uria ja monttuja, kun ahtaammilla kaduilla. Renkaiden koosta ja profiilistahan se paljon on kiinni, mutta takaveto ei silti vie rattia kädestä.

Takaveto normaalilla tasauspyörästöllä on vähän synkkä talvella liikkeelle lähtiessä, mutta ei normaaliliikenteessä haittaa, huonoilla renkaillahan ei kukaan aja. :P
Viimeksi muokannut legza, 03 Heinä 2015, 23:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
lerppu
Viestit: 5881
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Uudet Alfa Romeot kaikki takavetoisia (ehkä)

Viesti Kirjoittaja lerppu »

V6 kirjoitti:
lerppu kirjoitti:Kaipa tuo on selvä että vetävät takapyörät tarjoavat elämyksiä kuljettajalle, jos siis potkua voimayksikössä.
Kotimaahamme paras vaihtoehto käyttöautoon on 4x4.
ainakin etelä suomessa on vain pari päivää vuodessa jossa tosta on iloa, en näe sitä mitenkään parhaana, kesällä lähinna rasite
Ihan oikeestiko? Ohhoh. No mutta mukava jos sujuu ilman nelikkoakin. Itse en luopuisi kyllä. Omalle kohdalle kaupungin kunnossapito ei ole järjestänyt sen kaltaista tieverkkoa, että vain pari päivää olisivat hankalahkoja... Enemmänkin neljä kuukautta. Mutta eipä tuo multa ole pois - itse en nelikosta ja maavarasta käyttöautossa luovu (come to think of it - myöskään automaatista). Harrastelaitteet erikseen.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11225
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Uudet Alfa Romeot kaikki takavetoisia (ehkä)

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Etuvetoja on hyviä ja huonoja, takavetoja ainakin oli joskus hyviä ja huonoja. Ajaisin mieluummin hyvällä etu- kuin huonolla takavedolla mutta mieluiten silti hyvällä takavedolla eli yhtään ei haittaa jos Alfa tekee jatkossa taas takatyöntöisiä kamppeita.

Muutamia viimeisiä käyttöautoja kun muistelen taaksepäin niin etuveto on harmittanut oikeastaan vain silloin kun on liukkaalla kelillä tehnyt mieli huimistella ajamalla ovi edellä. Mielestäni ainakin nelipyttyinen 156 on liukkaalla viihdyttävä ajettava vaikkei sitä kaasulla ohjatakaan samaan tapaan kuin esmes 75:sta.

Nelikosta ei ole omistuskokemuksia. Semmoisen hankinta tulee mieleen lähinnä silloin talvella kun risteyksestä kiihdyttäminen kestääääää. En ole kuitenkaan niin usein repinyt tukkaa päästä että olisin siirtynyt tuumasta toimeen, nelivetovaatimus kun rajoittaa tyrkyllä olevien käytettyjen autojen valikoimaa aika raskaasti.
- Epäkelpokeräilijä -

jmi
Viestit: 1481
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Re: Uudet Alfa Romeot kaikki takavetoisia (ehkä)

Viesti Kirjoittaja jmi »

V6 kirjoitti:
Bramage kirjoitti:
V6 kirjoitti: Etuvedostakin voi tehdä hyvän kuten on nähty 156/159 linjalla.
Varmaan nykyään alle 250 hp tehoilla, mutta kyllä se vetely alkaa olla taistelua sen jälkeen eturenkailla puhumattakaan balanssista. Omasta entisestä 159:stä voin sanoa että se oli kaunis vetelevä/puskeva etana, mutta pidin siitä kovasti, kolmosvaihde rusahteli uudesta lähtien. Uusi Giulietta on ollut nelisen vuotta täysin vikavapaa, bravo. Kevyt ja liikkuu vähemmilläkin tehoilla puskee kyllä, mutta ei niin aikaisin.

Tässä ilmeisen vanha mutta aikakauden autoihin (audi ei ole muutuunut mihinkään) relevantti video vetotapojen erilaisuudesta, Alfa myös mukana.

https://www.youtube.com/watch?v=wdiF-BxPSH0
Jos tota videota katsoo tarkkaan huomaa siinä olevan jotain mätää..autojen vauhdit tyystin eri. Aika turha vertailu, oikeassa elämässä Alfalla pystyy pitämään suurempia kaarrenopeuksia kuin tolla BMWllä
Jos tota videota katsoo tarkkaan niin huomaa että Alfa-kuski tulee väärää linjaa ja korjaa juuri ennen ensimmäistä estettä, jolloin myöhästyy jo seuraavalle väistölle, bmw-kuskin tarvitsee väistää vain jälkimmäinen este. Eli ei kovin verrannollinen suoritus, käsittääkseni 156 on todettu oikein hyväksi tällaisissa väistötilanteissa.

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Uudet Alfa Romeot kaikki takavetoisia (ehkä)

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Ero etu- ja takavedon välillä on kaventunut joka vuosikymmenellä, tuskin Juulia on ajoltaan Ladaan verrattava. Tässä tapauksessa autolta ilmeisesti sallitaan joitain takavedon ominaisuuksia, mutta yhtä hyvin ne voisi elektroniikalla suitsia niin, ettei ratin takana pystyisi edes sanomaan kumpi pää vetää. Varsinkin jos homma on tasapainossa kuten tässä autossa. Joku takaveto-avolava on vähän eri asia.
Itseltä nyt on pääkoppa tärveltynyt ajeltuani ensimmäiset reilu 15 vuotta kortinsaannista vain takavedolla, ettei minkäänlainen vauhtiajo etuvedolla onnistu vieläkään mitenkään, tulee vaan autolta avokämmenellä poskille joka kurvassa ja metsähallitus kutsuu. Arkiajossa pienillä kaarrenopeuksilla sellainen on toki ihan ok ja jopa hyvä, kohta kymmenen vuotta käyttöautoilua etuvedolla takana. Mutta silti en osaa sellaisella ajaa yhtään vauhdikkaasti, hemmetin vaikeeta hommaa.
Käyttöautoon en todellakaan halua ylimääräisia vetoakseleita, vaikka "ydinmaaseudulla" asunkin. Täysin turhia 99,5% vuodesta.

Avatar
palkus
Viestit: 5468
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Uudet Alfa Romeot kaikki takavetoisia (ehkä)

Viesti Kirjoittaja palkus »

Tärkeintä on molemmilla vetotavoilla alustarakenteet ja painonjakauma. Kunnon etuveto ei ole hitaampi kuin takaveto. Joskus on ihan etuvedollakin piesty rata-ajossa tavaveto, siis oikein kilpa-ajossa. Etuvedot on joissain sarjoissa kielletty. Tottakai oikein moottorin tapauksessa takavedolla on helpompi viedä woima tiehen, joten tehojen kasvaessa takaveto paranee. Tuo etuylityksen vähyys ja tietty takaylityksen runsaus tulee automaattisesti takavetosella, kun haetaan optimaalista painonjakaumaa, kevytperseinen on irvikuva. Etuvetosella täytykin olla etupyörillä painoa enemmän ja silloin takatuennan merkitys korostuu. Lopuksi: "jollei pyörä vedä, niin se jarruttaa"

Avatar
Bramage
Viestit: 37
Liittynyt: 10 Maalis 2012, 21:43
Car(s): Giulietta Multiair ex 159 2.2 JTS

Re: Re: Uudet Alfa Romeot kaikki takavetoisia (ehkä)

Viesti Kirjoittaja Bramage »

jmi kirjoitti:Jos tota videota katsoo tarkkaan niin huomaa että Alfa-kuski tulee väärää linjaa ja korjaa juuri ennen ensimmäistä estettä, jolloin myöhästyy jo seuraavalle väistölle, bmw-kuskin tarvitsee väistää vain jälkimmäinen este. Eli ei kovin verrannollinen suoritus, käsittääkseni 156 on todettu oikein hyväksi tällaisissa väistötilanteissa.
Eipä se testi ole kovin tieteellinen, siinä ehkä halutaan alleviivata tv-jutun vuoksi eri vetotapojen erot. Kuski on kaikissa sama, kilpakuski/kilpa-ajokouluttaja/journalisti, Vicki Butler-Henderson (Auto Express/Top Gear/Fith Gear), varsin ammattitaitoinen daami ratissa.

https://en.wikipedia.org/wiki/Vicki_Butler-Henderson

Vastaa Viestiin