Mikä ihmeen mötikkä tämä on?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
AutonAlfa
Viestit: 1020
Liittynyt: 01 Loka 2003, 03:27
Car(s): Alfoja
Paikkakunta: Laitila

Mikä ihmeen mötikkä tämä on?

Viesti Kirjoittaja AutonAlfa »

Tollanen oli mun autossa, kun sen saksasta ostin. Mikä ihmeen mötikkä toi on? Laatikko on Porchen ja päällä lukee abschaltventil. Voiko tuo mötikkä mitenkään sopia Q4:seen? Bosch muuten lukee mötikässä :roll:

Elikkä lisää kysymyksiä...

Jos tuo todellakin sopii Q4:seen, niin minne?

Ehkäpä mulla tulevaisuudessa onkin porsche, pienistä puroista isoksi mereksi :mrgreen:

tässä kuva:
Kuva

KOPONEN
Viestit: 44
Liittynyt: 21 Kesä 2003, 06:53
Car(s): Mito TCT-13
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja KOPONEN »

Kyllä siellä ilmaputkien alapuolella on joku ton näköinen mötikkä.

Avatar
AutonAlfa
Viestit: 1020
Liittynyt: 01 Loka 2003, 03:27
Car(s): Alfoja
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja AutonAlfa »

KOPONEN kirjoitti:Kyllä siellä ilmaputkien alapuolella on joku ton näköinen mötikkä.
Se on sitten sieltä, tai siis ei toi ole, mut pitänee vaihtaa. piti kyllä olla vaihdettu, kun auton ostin, mut onneksi sentään tuli osa mukana. Se nimittäin maksaa 200 euroa saksassa. Mitäköhän täällä maksais?

Mitä tapahtuu, jos ajelen rikkinäisellä pop-up- ventiilillä(haa! chatissa sain nimen tolle mötikälle 8) ) ? Ei kai kone pamahda? Tehoja puuttuu?

KOPONEN
Viestit: 44
Liittynyt: 21 Kesä 2003, 06:53
Car(s): Mito TCT-13
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja KOPONEN »

Miten se ilmenee että se olisi rikki. Etkös sinä ole jo ajellut kuitenkin sillä jo jonkun aikaa?

Avatar
AutonAlfa
Viestit: 1020
Liittynyt: 01 Loka 2003, 03:27
Car(s): Alfoja
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja AutonAlfa »

KOPONEN kirjoitti:Miten se ilmenee että se olisi rikki. Etkös sinä ole jo ajellut kuitenkin sillä jo jonkun aikaa?
Kyllähän tolla on ajeltu. tollaset 3000 km. Mut olen koko ajan ollu vähän pettynyt koneen alakierrosten vääntöön, sekä turbo "viiveeseen" Voisihan toi vaikuttaa niihin? Autoa ostaessani se tutkittiin ja entinen omistaja kertoi, että autoon vaihdetaan toi pop-up, koska tehoja puuttuu. Elikkä nyt se sitten on jääny vaihtamatta, koska auto meni myytiin. Onneksi sentään varaosan hankki, tiesin kyllä, että toi ventiili oli hankittu, mut luulin, että oli myös vaihdettu, niin kuin lupasi. mut minkäs teet.....

KOPONEN
Viestit: 44
Liittynyt: 21 Kesä 2003, 06:53
Car(s): Mito TCT-13
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja KOPONEN »

Jos tarkoitat ettei lähde paikaltaan mitenkää säväyttävästi, niin minulla on samanlainen. Turbo tönäsee vasta tuolla 3500 kierroksen kohilla.

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

AutonaAlfa kirjoitti:Elikkä nyt se sitten on jääny vaihtamatta, koska auto meni myytiin.
:shock: Meinaat siis myydä sen namupalan? Etpä kauaa sitä pitänyt...

Avatar
AutonAlfa
Viestit: 1020
Liittynyt: 01 Loka 2003, 03:27
Car(s): Alfoja
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja AutonAlfa »

Epezi kirjoitti: :shock: Meinaat siis myydä sen namupalan? Etpä kauaa sitä pitänyt...
No enhän toki, tarkoitin tolla, että saksassa eivät sitä vaihtaneet, koska auto oli myynnissä, mut vielä kerran onneksi osa sentään tuli auton mukana :o Enhän ole autosta kerennyt edes kunnon kuvia ottamaan... :P

Ehkä pitäis jättää kirjoittelu "selvemmille" päiville... tänään tuo olut maistuu :wink:

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Toi on siis 155 q4:stä? Näyttää ihan by-pass venttiililtä.
Imusarjan yli/alipaine ohjaa pienellä letkulla venttiilin avautumista.
Toinen pää liitetään painepuolelle turbon jälkeen kaasuläppää ennen ja toinen pää liitetään imupuolelle turboa ennen.

Jos venttiili on rikki niin ettei se aukea, niin ei pitäisi vaikuttaa tehoihin. Jos taas rikki niin, että päästää koko ajan läpi, niin sitten saattaa hieman vaikuttaa, mutta moottoria se tuskin hajoittaa.
Venttiilin funktio on säästää turbo ja kaasuläppä "paineiskuilta" kun kaasuläppä suljetaan (nostetaan kaasu) nopeasti esim. täyskaasukiihdytyksessä vaihdetta vaihdettaessa.

Tuo by-pass eroaa "dump valvesta" siten, että se kierrättää paineen takaisin turbon imupuolelle, joten turbo jää "pyörimään" vaikka kaasuläppä suljetaan. Dumppi taas päästää paineet ulkoilmaan sihahduksen kera. Dumppi saattaa sekoittaa myös joissain tapauksissa seokset hetkellisesti päästämällä paineet taivaan tuuliin ja tästä voi seurata vaikka katalysaattorin rikkoutuminen, mutta se on taas sitten jo eri tarina.. :roll:

Avatar
AutonAlfa
Viestit: 1020
Liittynyt: 01 Loka 2003, 03:27
Car(s): Alfoja
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja AutonAlfa »

Abarth kirjoitti:Toi on siis 155 q4:stä? Näyttää ihan by-pass venttiililtä.
Imusarjan yli/alipaine ohjaa pienellä letkulla venttiilin avautumista.
Toinen pää liitetään painepuolelle turbon jälkeen kaasuläppää ennen ja toinen pää liitetään imupuolelle turboa ennen.

Jos venttiili on rikki niin ettei se aukea, niin ei pitäisi vaikuttaa tehoihin. Jos taas rikki niin, että päästää koko ajan läpi, niin sitten saattaa hieman vaikuttaa, mutta moottoria se tuskin hajoittaa.
Venttiilin funktio on säästää turbo ja kaasuläppä "paineiskuilta" kun kaasuläppä suljetaan (nostetaan kaasu) nopeasti esim. täyskaasukiihdytyksessä vaihdetta vaihdettaessa.

Tuo by-pass eroaa "dump valvesta" siten, että se kierrättää paineen takaisin turbon imupuolelle, joten turbo jää "pyörimään" vaikka kaasuläppä suljetaan.
Ilmeisesti toi on 155 Q4:sta? Itse olen koittanu tutkiskella auton konehuonetta, mutta en ole löytänyt paikkaa, jossa tollanen mötikkä olis.Uskon, että sellanen löytyy, kunhan pääsis auton alle... :?

Kiitokset Abarthille toiminnan selventämisestä. "turbojen maailma" on mulle ihan uusi ja ihmeellinen, etten ihan kaikkea tiedä, kun on sitten vielä by-pass, dump valvet, sun muut, sekoittamassa alottelevan turbo auton omistajaa. :crazyeyes:

Muuten, voiko samassa autossa olla sekä by-pass, että dumppi?

Tosta rikkonaisesta osasta sen verran vielä, että edellinen omistaja kertoi, että toi "by-pass" venttiili olis mun autosta rikki. Ja, että syynä olis ton jousen kuoleentuminen, eli ilmeisesti ventiili olisi hieman auki koko ajan. Kyllä kaikki hevoset (pienintäkin oria myöten :-D ) olis kiva saada ruotuun :mrgreen:

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

AutonaAlfa kirjoitti:
Muuten, voiko samassa autossa olla sekä by-pass, että dumppi?

Tosta rikkonaisesta osasta sen verran vielä, että edellinen omistaja kertoi, että toi "by-pass" venttiili olis mun autosta rikki. Ja, että syynä olis ton jousen kuoleentuminen, eli ilmeisesti ventiili olisi hieman auki koko ajan. Kyllä kaikki hevoset (pienintäkin oria myöten :-D ) olis kiva saada ruotuun :mrgreen:
Turboautoissa on tai niihin voidaan asentaa joko tollanen paineita kierrättävä by-pass tai sitten se dumppi. Yhdessä käytettynä niistä ei ole mitään hyötyä. Tuning- miehet asentavat usein mieluummin dumpin, koska se on halvempi ja pitää kivan sihauksen päästäessään paineet ulkoilmaan.
Venttiileitä on pääsääntöisesti kahta mallia; kalvotyyppinen (kuten kuvassa) ja mäntätyyppinen. Jälkimmäinen on kalliimpi, mutta kestävämpi ja huollettavissa. Mäntätyyppisen venttiilin jousen esijännitystä voidaan usein säätää ruuvilla.

Lisätehoja ei by-pass tai dump-valven asentamisella periaatteessa saada, mutta rikkinäinen venttiili niitä kyllä saattaa viedä. :wink:

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Tämän kun luet ei tarvitse uskoa kaikkea mitä pojat kertoo chatissä.
Abarth kirjoitti:Tuning- miehet asentavat usein mieluummin dumpin, koska se on halvempi ja pitää kivan sihauksen päästäessään paineet ulkoilmaan.
Kyllä niitä tulee bypassillakin, tarvii vain hieman enemmän ahtoja tai kartiofiltterin niin johan suhisee.

Ja turbon ja putkiston vaihdolla tulee koneesta niin paljon parempi etten voisi kuvitella hankkivani Q4:sen uudestaan ellei budjetissa olisi varaa noiden vaihtoon. Vakionahan toi ei liiku erikoisemmin, kyllähän sillä ohittelee kevyesti mutta joka toinen turbovolvo menee ohi.

Avatar
AutonAlfa
Viestit: 1020
Liittynyt: 01 Loka 2003, 03:27
Car(s): Alfoja
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja AutonAlfa »

Rolle kirjoitti:Tämän kun luet ei tarvitse uskoa kaikkea mitä pojat kertoo chatissä.
No niinhän siinä aina käy, eli ensimmäinen kerta on ilmainen ja sitten kaveri onkin jo koukussa. Mitäköhän uutta tietoa turbo osastolla mahtaa tänään olla? :wink:

Kiitokset Rollelle, ehkäpä minäkin joskus tosta turbo tekniikasta jotain ymmärrän? Ainakin tuli eilen vaihdettua toi by-bass omasta autosta (huom! ei dump-valve :mrgreen: ) Piti muuten, vaan PUOLI autoa purkaa :roll:

EDIT: pitipä vielä sanoa, että kulku muuttui selvästi ton by-bass:in vaihdon jälkeen. Alakierroksilla enemmän vääntöä, ei enää tipu tekarit suusta :-D .

Vastaa Viestiin