Alfa Romeo Giulia 952

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin

Aiotko hankkia Giulian?

Ennakkotilaan asap
4
1%
Heti kun se tulee myyntiin, ei tarvitse edes koeajaa
6
1%
Käyn testaamassa ja ostan, mikäli on hyvä ja hinta on ok
46
10%
Odottelen myytäviä esittelyautoja
5
1%
Ostan vuoden/kaksi ajetun sitten joskus
75
17%
Ostan sitten joskus
256
57%
Tuskin
45
10%
En ikinä
13
3%
 
Ääniä yhteensä: 450

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2333
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Työkaluissa sattuu olemaan sellainen joka väittää olevansa sopiva aine noihin kohteisiin. Ei sen kummempaa syytä.
Sama aine on mennyt auton, moottoripyörän ja polkupyörien ruuvien kierteisiin suojana.
Kuva

Avatar
mutt
Viestit: 5445
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja mutt »

Juu, akunkenkiä on messinkisiäkin, joka siis on kupariseos, joten tuossa paikassa ei tahnasta pitäisi haittaa olla. Toinen asia on, kun jotkut laittaa sitä jarrumäntiin ja liukutappeihin, siellä se osaa olla aika tuhoisaakin.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

KL
Viestit: 213
Liittynyt: 08 Tammi 2006, 16:45

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja KL »

Mä olen kyllä liukutapeissa käyttänyt aina ilman ongelmia.

Paikalla
Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Aina on joku, kenellä ei murheita ole ollut, oli aine mitä hyvänsä.

Itselläni on useammasta kuin viidestä autosta liukutapit syöpyneet enemmän tai vähemmän kuparitahnan takia.
Myös alumiiniset satulat, kuparitahna liukupintaan ja teräsrunkoinen jarrupala on ikävä kombo.

Olen itse korvannut kuparitahnan täysin keraamisella CRCn tahnalla ja sitten liukutapeissa/pölysuojissa/mäntien tiivisteissä käytän kumille sopivaa Bremzylinder-rasvatusta, olikohan ATEn valmistamaa. Sininen tuubi, sai ennen Motonetista, nykyään Fixukset pitänee hyllyssä.

KL
Viestit: 213
Liittynyt: 08 Tammi 2006, 16:45

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja KL »

Taidan itsekin vaihtaa leiriä hyvistä kokemuksista huolimatta. Kaveri sai houkuteltua kokeilemaan tuollaista: https://www.motonet.fi/tuote/at-moniase ... t=60-00835 On kyllä kätevä käyttää, joskin vähän hintava.

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja FinPat »

KL kirjoitti:
13 Joulu 2023, 15:38
Taidan itsekin vaihtaa leiriä hyvistä kokemuksista huolimatta. Kaveri sai houkuteltua kokeilemaan tuollaista: https://www.motonet.fi/tuote/at-moniase ... t=60-00835 On kyllä kätevä käyttää, joskin vähän hintava.
"Soveltuu kaikille liikkuville osille ajoneuvojen jarrulaitteistoissa paitsi liukutappeihin"

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2333
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Takaoikea renkaanpaine laskee säännöllisesti eikä pysy täytetyssä 2.4 baarissa. Mutta laskettuaan 2 baarin se jää sinne. Muut renkaat näyttää järkeviä lukemia pumpulla ja ajotietokoneessa.
Jos on venttiilivika meneekö TPMS anturi samalla vaihtoon? Mitäs anturin toimittajasta, riittääkö että osanumero on oikea vai pitääkö olla täsmälleen sama anturi kuin muissa kulmissa?
Kuva

Avatar
Cotzy
Viestit: 826
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Pujazuba kirjoitti:
13 Joulu 2023, 17:33
Takaoikea renkaanpaine laskee säännöllisesti eikä pysy täytetyssä 2.4 baarissa. Mutta laskettuaan 2 baarin se jää sinne. Muut renkaat näyttää järkeviä lukemia pumpulla ja ajotietokoneessa.
Jos on venttiilivika meneekö TPMS anturi samalla vaihtoon? Mitäs anturin toimittajasta, riittääkö että osanumero on oikea vai pitääkö olla täsmälleen sama anturi kuin muissa kulmissa?
Itsellä oli Stelvion talvirenkaissa alumiiniset venttiilinhatut, joista kaksi oli jumahtanut kiinni kierteisiin rengaspaineita nostettaessa pakkasen kiristyessä. Toinen aukesi jakarilla kevyesti autettaessa, toisen venttilinhattua väännettäessä venttiilinvarsi murtui ja venttiili ampaisi paineella lumihankeen :roll: .
Onneksi tapahtui kotipihassa, joten tyhjä talvirengas irti ja kesärengas paikalleen. Ja tyhjä talvirengas Breran perään (sopi juuri ja juuri peräkonttiin) ja rengasliikkeeseen.

Vaihtoivat tuohon renkaassa olleeseen TPMS-anturiin sen venttiilinvarren venttiileineen ja tiivisteen varren juuresta. Joten anturi säilyi samana ja siten myös ikääntyy samaan aikaan muiden talvirenkaiden TPMS-antureiden kanssa. Kustansi 30 euroa ja aikaa meni 20 minuuttia odottaessa.
Talvirengas takaisin paikalleen. Ja talvirenkaiden venttiilinhatut vaihtui muovisiin :wink: .

Cotzy

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2333
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Ai se hoituu tuolla tavalla. Kiitos tiedosta.
Sun tapauksessa operaatioon kuului jännitystä. Pitää ajaa rengasliikkeeseen kun vielä voi ajaa sillä taloudessa ei ole ylimääräistä Breraa. :lol:

EDIT:
Käynti rengasliikkeessä ja pitkän selvittelyn jälkeen selvisi että kumin reunalla oleva tarra vanteen sisäpuolella oli taittunut ja aiheutti hienon vuodon.
Kuva

Avatar
h_lauri
Viestit: 6675
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Aquatica kirjoitti:
12 Joulu 2023, 20:03
Aina on joku, kenellä ei murheita ole ollut, oli aine mitä hyvänsä.
Mulla se oli ABit KT7 -emo ja Millennium Edition. Tai siis pojan pelikoneessa, mut MikroPC:n keskustelupalstalla (laaro siellä) kukaan ei uskonut sen missään olosuhteissa toimivan. Jäsen Polforea ehkä muistanee.

Ooteestä asiaan. Miten ootte saanu pyöräinkaaret pysymään lumettomina, siis muulloin kuin juhannuksena? Etuovien alle kertyy myös ihan huolella kamaa ja ne kolahtelee kaikenlaisiin töyssyihin.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6675
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

h_lauri kirjoitti:
16 Joulu 2023, 17:50
Aquatica kirjoitti:
12 Joulu 2023, 20:03
Aina on joku, kenellä ei murheita ole ollut, oli aine mitä hyvänsä.
Mulla se oli Abit KT7 -emo ja Millennium Edition. Tai siis pojan pelikoneessa, mut MikroPC:n keskustelupalstalla (laaro siellä) kukaan ei uskonut sen missään olosuhteissa toimivan. Jäsen Polforea ehkä muistanee.

Ooteestä asiaan. Miten ootte saanu pyöräinkaaret pysymään lumettomina, siis muulloin kuin juhannuksena? Etuovien alle kertyy myös ihan huolella kamaa ja ne kolahtelee kaikenlaisiin töyssyihin.

IlleX
Viestit: 64
Liittynyt: 21 Heinä 2022, 13:45
Car(s): Giulia super 2017
ex. 159 SW 3.2 Q4

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja IlleX »

h_lauri kirjoitti:
16 Joulu 2023, 17:50
Aquatica kirjoitti:
12 Joulu 2023, 20:03
Aina on joku, kenellä ei murheita ole ollut, oli aine mitä hyvänsä.

Ooteestä asiaan. Miten ootte saanu pyöräinkaaret pysymään lumettomina, siis muulloin kuin juhannuksena? Etuovien alle kertyy myös ihan huolella kamaa ja ne kolahtelee kaikenlaisiin töyssyihin.
Kuraläpillä. Mallia rally ja asennus T-S-I. Niin rallyn näkönen että tuli varmaan 10hv lisää tehoakin :D Pitää kyllä auton huomattavasti puhtaampana ja tosiaan nuo pyöränkaaret pysyy tyhjinä. Samoin helmat.

jmi
Viestit: 1484
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja jmi »

Aquatica kirjoitti:
12 Joulu 2023, 20:03
Aina on joku, kenellä ei murheita ole ollut, oli aine mitä hyvänsä.

Itselläni on useammasta kuin viidestä autosta liukutapit syöpyneet enemmän tai vähemmän kuparitahnan takia.
Myös alumiiniset satulat, kuparitahna liukupintaan ja teräsrunkoinen jarrupala on ikävä kombo.

Olen itse korvannut kuparitahnan täysin keraamisella CRCn tahnalla ja sitten liukutapeissa/pölysuojissa/mäntien tiivisteissä käytän kumille sopivaa Bremzylinder-rasvatusta, olikohan ATEn valmistamaa. Sininen tuubi, sai ennen Motonetista, nykyään Fixukset pitänee hyllyssä.
Onko kuparitahnoissa eroa kun itsellä oli 7v. liukutapeissa laittamani kuparitahnat ja kun irroitin ne 7.v jälkeen, liukupinnat olivat täysin kunnossa ja tahnakin vielä kuparin väristä.

Avatar
mutt
Viestit: 5445
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja mutt »

Liukutappien suojauksissa on eroja. Hyvin suojatuissa rasva pysyy paikallaan ja hillitsee metallien välisiä reaktioita. Samoin jos ajetaan vähemmän tai vähemmän vaativissa oloissa. Joka tapauksessa ei ole mitään syytä, miksi liukutappeihin pitäisi laittaa kuparia tai muutakaan metallia sisältävää rasvaa. Ne ei tavanomaisissa liukupinnoissa ole perusteltuja, koska metalli toimii enemmänkin hioma-aineena (liukutapeissa liike on sen verran pientä, ettei kupari niitä kuluta kuitenkaan.) Ainoastaan sitten, jos pinnat kävisi niin kuumina, että rasva haihtuu pois, tarvittaisiin kuparin kitkaa pienentäviä ominaisuuksia. Enemmän nämä metallitahnat on staattisiin liitoksiin tarkoitettuja, estämään kiinni palamista esim. pakosarjan ja turbon kierreliitoksissa. Itse olen alustan pultteja ja kierteitä laitellut alumiinitahnan kanssa. Alumiini kun ei epäjalompana heti tehosta teräksen korroosiota, ja välissä ollessaan hillitsee kiinni tarttumista. Ei sovi kuumimpiin paikkoihin, mutta pakosarjan ja katin lämpöpellit olen sen kanssa laitellut kiinni, ja aina lähtee mutterit kivasti auki (öljynsuodattimen vaihtoa varten pitää irrottaa.)
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

TurboJ
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Giulietta 1.4 TB MA '12

Ex: 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

mutt kirjoitti:
16 Joulu 2023, 22:34
Liukutappien suojauksissa on eroja. Hyvin suojatuissa rasva pysyy paikallaan ja hillitsee metallien välisiä reaktioita. Samoin jos ajetaan vähemmän tai vähemmän vaativissa oloissa. Joka tapauksessa ei ole mitään syytä, miksi liukutappeihin pitäisi laittaa kuparia tai muutakaan metallia sisältävää rasvaa. Ne ei tavanomaisissa liukupinnoissa ole perusteltuja, koska metalli toimii enemmänkin hioma-aineena (liukutapeissa liike on sen verran pientä, ettei kupari niitä kuluta kuitenkaan.) Ainoastaan sitten, jos pinnat kävisi niin kuumina, että rasva haihtuu pois, tarvittaisiin kuparin kitkaa pienentäviä ominaisuuksia. Enemmän nämä metallitahnat on staattisiin liitoksiin tarkoitettuja, estämään kiinni palamista esim. pakosarjan ja turbon kierreliitoksissa. Itse olen alustan pultteja ja kierteitä laitellut alumiinitahnan kanssa. Alumiini kun ei epäjalompana heti tehosta teräksen korroosiota, ja välissä ollessaan hillitsee kiinni tarttumista. Ei sovi kuumimpiin paikkoihin, mutta pakosarjan ja katin lämpöpellit olen sen kanssa laitellut kiinni, ja aina lähtee mutterit kivasti auki (öljynsuodattimen vaihtoa varten pitää irrottaa.)
En minäkään liukutappeihin ole koskaan kuparirasvaa laittanut, kun siihen on ihan erityinen omakin rasvansa olemassa joka on siihen suunniteltu. Mutta heräsi uteliaisuus kuparirasvasta yleisemmin (sori OT) että oletko käytännössä nähnyt merkkejä siitä, että kupari olisi ruokkinut korroosiota auton pulteissa/muttereissa? Olen itse laittanut kuparirasvaa moniin kuumiin ja kylmiinkin kohteisiin ja aloin nyt miettiä josko tähän liittyy ongelmia.

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja FinPat »

TurboJ kirjoitti:
18 Joulu 2023, 01:21
oletko käytännössä nähnyt merkkejä siitä, että kupari olisi ruokkinut korroosiota auton pulteissa/muttereissa?
Olen aika säästeliäästi käyttänyt kuparitahnoja lähinnä sen takia ettei tulisi vedettyä pultteja tai muttereita ylimomenttiin joten en ole kohdannut ongelmia. Auton alustan kylmiin kiinnikkeisiin olen käyttänyt tervaa.

Petteri
Viestit: 132
Liittynyt: 08 Syys 2004, 02:00
Car(s): Giulia Veloce Ti -2022
exiä: 147, Giulietta, PoloGTI
Paikkakunta: Imatra

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Petteri »

Peräkärryn käyttäjät. Miten olette peruutelleet? Hirveetä piipittelyä kun peruuttaa eikä ainakaan yhden napin painalluksella saanut pois kuin etututkan. VW Polossa nappi vaikutti kaikkiin antureihin mutta Giuliassa pitäisi vissiin muuttaa asetuksia jos ei haluaa mekkalaa. Kun tuo autoa pelkää niin peräkärryä.
"I’m too old to drive boring cars"

Avatar
h_lauri
Viestit: 6675
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

IlleX kirjoitti:
16 Joulu 2023, 18:17
h_lauri kirjoitti:
16 Joulu 2023, 17:50
Aquatica kirjoitti:
12 Joulu 2023, 20:03
Aina on joku, kenellä ei murheita ole ollut, oli aine mitä hyvänsä.

Ooteestä asiaan. Miten ootte saanu pyöräinkaaret pysymään lumettomina, siis muulloin kuin juhannuksena? Etuovien alle kertyy myös ihan huolella kamaa ja ne kolahtelee kaikenlaisiin töyssyihin.
Kuraläpillä. Mallia rally ja asennus T-S-I. Niin rallyn näkönen että tuli varmaan 10hv lisää tehoakin :D Pitää kyllä auton huomattavasti puhtaampana ja tosiaan nuo pyöränkaaret pysyy tyhjinä. Samoin helmat.
Kiitos vinkistä. Helmojen putsaantuminen käy järkeen, mutta miten läpät estävät kaarien lumeentumisen? Jokin aerodynamiikkajuttuko?

Itellähän on maavaraa A-pilarin huudeilla kaikkiaan kai 12 cm ja jos siihen läpät?

IlleX
Viestit: 64
Liittynyt: 21 Heinä 2022, 13:45
Car(s): Giulia super 2017
ex. 159 SW 3.2 Q4

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja IlleX »

Painoin nuo muoviläpyskät wroniceilla kiinni siihen sisälokaariin niin ei lumi tartu siihen huopaan. Näköjään riittää kun tuo eka parikytä senttiä on liukasta muovia niin ei lumi ja loska kulkeudu enään koko kaaren matkalle. Ketan lisätä jonkun järkevän kuvan hetken päästä

IlleX
Viestit: 64
Liittynyt: 21 Heinä 2022, 13:45
Car(s): Giulia super 2017
ex. 159 SW 3.2 Q4

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja IlleX »

IlleX kirjoitti:
19 Joulu 2023, 13:20
Painoin nuo muoviläpyskät wroniceilla kiinni siihen sisälokaariin niin ei lumi tartu siihen huopaan. Näköjään riittää kun tuo eka parikytä senttiä on liukasta muovia niin ei lumi ja loska kulkeudu enään koko kaaren matkalle. Ketan lisätä jonkun järkevän kuvan hetken päästä
Liitteet
20231105_140927.jpg
20231105_140927.jpg (162.67 KiB) Katsottu 2355 kertaa
20231105_141004.jpg
20231105_141004.jpg (163.34 KiB) Katsottu 2355 kertaa

Avatar
h_lauri
Viestit: 6675
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Semmonen ylläri keskiviikkona, että oikeanpuoleinen takaiskari kannattaa vaihtaa (suomeksi: molemmat). Luigin mukaan niitä näissä menee, ehkä koska akku siinä nurkassa.

En muista täällä lukeneeni tuosta. Onko muilla se alkanut äännellä töyssyissä ja nimismiehenkiharoilla?

JanV
Viestit: 950
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja JanV »

selitys kuullostaa vähän ontuvalta. Akku painaa joku 10 kg ja kuljettaja toisella puolella 120kg

Petteri
Viestit: 132
Liittynyt: 08 Syys 2004, 02:00
Car(s): Giulia Veloce Ti -2022
exiä: 147, Giulietta, PoloGTI
Paikkakunta: Imatra

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Petteri »

JanV kirjoitti:
23 Joulu 2023, 14:55
selitys kuullostaa vähän ontuvalta. Akku painaa joku 10 kg ja kuljettaja toisella puolella 120kg
No, 95 Ah Varta painaa 25 kg ja on väärällä puolen pyörää joten tulee momenttia. Mutta kuitenkin en uskoisi noin paljon vaikuttavan.
"I’m too old to drive boring cars"

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Petteri kirjoitti:
23 Joulu 2023, 17:47
JanV kirjoitti:
23 Joulu 2023, 14:55
selitys kuullostaa vähän ontuvalta. Akku painaa joku 10 kg ja kuljettaja toisella puolella 120kg
No, 95 Ah Varta painaa 25 kg ja on väärällä puolen pyörää joten tulee momenttia. Mutta kuitenkin en uskoisi noin paljon vaikuttavan.
Onko polttoainetankki eri puolella kuin akku?

Avatar
Tiige
Viestit: 2845
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Tiige »

FinPat kirjoitti:
23 Joulu 2023, 18:01
Petteri kirjoitti:
23 Joulu 2023, 17:47
JanV kirjoitti:
23 Joulu 2023, 14:55
selitys kuullostaa vähän ontuvalta. Akku painaa joku 10 kg ja kuljettaja toisella puolella 120kg
No, 95 Ah Varta painaa 25 kg ja on väärällä puolen pyörää joten tulee momenttia. Mutta kuitenkin en uskoisi noin paljon vaikuttavan.
Onko polttoainetankki eri puolella kuin akku?
Taitaa olla satulatankki.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Polforea
Viestit: 11200
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Polforea »

On sillä kulmalla kuitenkin kokonaisuutena joku 400kg massaa jousiteltavana (50/50 ja 1600kg arviolla). Toki se akku osansa tekee, mutta ehkä etsisin siilti itse syytä esim. oikeanpuoleisesta liikenteestä, jossa auto on suuren osan ajasta ajossa kallellaan oikealle, jolla puolen taitaa myös olla yleisesti enempi reikiä tiessä pompittavana, kun vesi, loska yms kerääntyy enempi sinne tien reunaan kuin keskelle sen saman kallistuksen ansiosta.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4325
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

h_lauri kirjoitti:
23 Joulu 2023, 13:53
Semmonen ylläri keskiviikkona, että oikeanpuoleinen takaiskari kannattaa vaihtaa (suomeksi: molemmat). Luigin mukaan niitä näissä menee, ehkä koska akku siinä nurkassa.

En muista täällä lukeneeni tuosta. Onko muilla se alkanut äännellä töyssyissä ja nimismiehenkiharoilla?
Joo, alkoi ja katsastuksessa ilmoitus orastavasta vuodosta.
N. 182 tkm oli menty tuolloin.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

harde
Viestit: 347
Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
Car(s): Giulia 2,0 ja 10 ex Alfaa
Paikkakunta: Kuopio

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja harde »

Jotain kolahtelua kuuluu takaa ehkä juuri akun suunnalta, nyt 140 tkm. Juuri katsastettu eikä ollu mitään huomautettavaa. Mitähän nuo mahtaa kustantaa?

Avatar
Raikkoo
Viestit: 282
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Car(s): Giulia Super, -18
156 2.5 V6 Berlina, -99

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Raikkoo »

Oikealta takaa alkoi mullakin iskari kolahtelemaan, muuten se toimi ok. Yhdistin "rikkoutumisen" samana vuonna ajettuun asfaltin muhkuraan joka rikkoi myös vanteen.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6675
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Joo omakin meni katastuksest läpi. Maksaa mitä maksaa, mut alkaa olla sijoitukset purettu. Pakko lyätä remonttia juhannuksen suuntaan,

Avatar
Jiitee
Viestit: 4325
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

h_lauri kirjoitti:
28 Joulu 2023, 23:01
Joo omakin meni katastuksest läpi. Maksaa mitä maksaa, mut alkaa olla sijoitukset purettu. Pakko lyätä remonttia juhannuksen suuntaan,
https://shop.alfisti.net/Tuning-Styli ... anguage=en

Ihan perusiskarin hinta noilla, ei paha.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Taunus
Viestit: 71
Liittynyt: 19 Elo 2017, 18:31

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Taunus »

Giulia dieselin 1v vanha Vartan akku alkoi oirehtimaan, mittarivalot vilkku ja ei suostunut käynnistymään, hetken kokeilin niin heräsi sitten henkiin.
Onko akun sijoitus takaluukussa hyvä juttu?, moottori ei stä lämmitä ollenkaan kun on siellä takaboxissa.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2333
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Taunus kirjoitti:
31 Joulu 2023, 15:34
Giulia dieselin 1v vanha Vartan akku alkoi oirehtimaan, mittarivalot vilkku ja ei suostunut käynnistymään, hetken kokeilin niin heräsi sitten henkiin.
Onko akun sijoitus takaluukussa hyvä juttu?, moottori ei stä lämmitä ollenkaan kun on siellä takaboxissa.
Kannattaa katsoa ohjeistus. Melko epämukava operaatio. Itse sain sen tänä aamuna nostettua pois niin että laitoin vasemman polven takaluukkuun ja olin nelinkontin akkuunpäin.
https://youtu.be/eHA44nJ48Bc?si=bmJ0xTSoUwZ0VpPT
Kuva

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2333
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Auto sammuilee kovilla pakkasilla jopa ajossa ja näytölle tulee helikopterivalo. Neljän käynnistyksen jälkeen vikavalo poistuu.
Akku on alkuperäinen ja näytti tänään 12.32 V. Otin sen pois lataukseen ja testattavaksi.
Lisäksi akun puolat on melko hapettuneita.
Voiko nuo ylläolevat kuitenkin aiheuttaa tuon sammumisen?
Kuva

Avatar
Raikkoo
Viestit: 282
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Car(s): Giulia Super, -18
156 2.5 V6 Berlina, -99

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Raikkoo »

Taunus kirjoitti:
31 Joulu 2023, 15:34
Giulia dieselin 1v vanha Vartan akku alkoi oirehtimaan, mittarivalot vilkku ja ei suostunut käynnistymään, hetken kokeilin niin heräsi sitten henkiin.
Onko akun sijoitus takaluukussa hyvä juttu?, moottori ei stä lämmitä ollenkaan kun on siellä takaboxissa.
Mulla tuli ekana talvena alkuperäisellä akulla sama ilmiö. Sen ensimmäisen kerran jälkeen nostin Vartan kontista pois ja laitoin Boschin tilalle. Kolmas talvi menossa ilman oireita.

IlleX
Viestit: 64
Liittynyt: 21 Heinä 2022, 13:45
Car(s): Giulia super 2017
ex. 159 SW 3.2 Q4

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja IlleX »

Moro,

Onko muilla ollut kovalla pakkasella ongelmia ovien lukitusten kanssa? Eilen huomasin että keskuslukitus kyllä toimii kauko-ohjaimesta mutta kaikki ovet eivät aukea. Ei ollut edes samat ovet mitkä olisi temppuilleet vaan vaihtuivat randomisti. Vielä päästiin kuitenkin sisälle kun sisäpuolelta sai sitten loput ovet auki. Mekaanista avainta en huomannut kuskin oveen koittaa. Kokemuksia?

Avatar
Xehpuk
Viestit: 791
Liittynyt: 09 Loka 2009, 19:05
Car(s): ex Pitkäkattoinen 159 2.0JTDm 2011
ex AR 156 V6 1998
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Xehpuk »

Taunus kirjoitti:
31 Joulu 2023, 15:34
Onko akun sijoitus takaluukussa hyvä juttu?, moottori ei stä lämmitä ollenkaan kun on siellä takaboxissa.
https://arcticheat.fi/collections/akkulammittimet
en tosin tiedä, miten noi toimii yhteen Giulian "älylatauksen" kanssa.

Avatar
155156
Viestit: 2086
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Taunus kirjoitti:
31 Joulu 2023, 15:34
Onko akun sijoitus takaluukussa hyvä juttu?, moottori ei stä lämmitä ollenkaan kun on siellä takaboxissa.
Ottaako se kylmässä oleva akku latausvirtaa vastaan lainkaan, kun pakkasta on 20 ja enemmän?

Akku auton takakulmassa vaikuttaa huonolta asialta kaiken muun paitsi painonjakauman suhteen.

Avatar
mutt
Viestit: 5445
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja mutt »

Hieman olen kyllä skeptinen sen suhteen, kuinka paljon se kymmenien kilojen kuutio oikeasti lämpeää moottorista säteilevällä lämmöllä, semminkin kun konetilassa käy kumminkin ajon aikana jonkunlainen puhuri. Onhan noita akkuja ollut takakontissa ja vuosikymmeniä - puhumattakaan takamoottorisista, joissa se on saattanut olla etutilassa, tai vaikka takapenkin alla kuten kuplassa, enkä muista siitä isoa numeroa koskaan olleen latautumisen suhteen.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Jiitee
Viestit: 4325
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

mutt kirjoitti:
02 Tammi 2024, 13:29
Hieman olen kyllä skeptinen sen suhteen, kuinka paljon se kymmenien kilojen kuutio oikeasti lämpeää moottorista säteilevällä lämmöllä, semminkin kun konetilassa käy kumminkin ajon aikana jonkunlainen puhuri. Onhan noita akkuja ollut takakontissa ja vuosikymmeniä - puhumattakaan takamoottorisista, joissa se on saattanut olla etutilassa, tai vaikka takapenkin alla kuten kuplassa, enkä muista siitä isoa numeroa koskaan olleen latautumisen suhteen.
Vw Kuplassa sai näppärästi parilla pikaliittimellä takapenkin alta akun irti ja siitä sisälle lämpiämään ja lataukseen.
Tuttu juttu 60- luvulla isän tekemämä, ja huipputehokas 6v - akku kiitti pakkasilla... :wink:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Jarppi^
Viestit: 30
Liittynyt: 12 Elo 2020, 17:46
Car(s): GT 3.2 -05
Paikkakunta: Pori

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Jarppi^ »

Ei hyväkuntoinen akku katso missä se sijaitsee. Kaikissa omissa bemareissa akku takaluukussa, eikä koskaan mitään ongelmaa. Ehjääkin akkua on hyvä laittaa muutaman kerran talvessa älylaturiin jotta akun saa 100% täyteen, ainakin jos tulee paljon pätkäajoa. Alfasta en tiedä, mutta BMW:n latausautomatiikka lataa akun maksimissaan n. 80% varaukseen.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6675
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

IlleX kirjoitti:
02 Tammi 2024, 09:57
Moro,

Onko muilla ollut kovalla pakkasella ongelmia ovien lukitusten kanssa? Eilen huomasin että keskuslukitus kyllä toimii kauko-ohjaimesta mutta kaikki ovet eivät aukea. Ei ollut edes samat ovet mitkä olisi temppuilleet vaan vaihtuivat randomisti. Vielä päästiin kuitenkin sisälle kun sisäpuolelta sai sitten loput ovet auki. Mekaanista avainta en huomannut kuskin oveen koittaa. Kokemuksia?
Kuskin oven ulkokahva jäätyilee tänä vuonna, viime talvena taisi olla vasen takaovi ja kontti. Kaivannee parempia rasvoja.

Petteri
Viestit: 132
Liittynyt: 08 Syys 2004, 02:00
Car(s): Giulia Veloce Ti -2022
exiä: 147, Giulietta, PoloGTI
Paikkakunta: Imatra

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Petteri »

Mistähän näkisi mitkä ajovalot -2022 Giuliassa on? Ohjekirja sanoo että on sekä 25W että 35W xenoneja.
"I’m too old to drive boring cars"

Avatar
155156
Viestit: 2086
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Petteri kirjoitti:
03 Tammi 2024, 17:09
Mistähän näkisi mitkä ajovalot -2022 Giuliassa on? Ohjekirja sanoo että on sekä 25W että 35W xenoneja.
35W on kääntyvät ja niiden mukana tulee lakisääteisesti (turhat) ajovalojen pesurit.

Petteri
Viestit: 132
Liittynyt: 08 Syys 2004, 02:00
Car(s): Giulia Veloce Ti -2022
exiä: 147, Giulietta, PoloGTI
Paikkakunta: Imatra

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Petteri »

155156 kirjoitti:
03 Tammi 2024, 17:11
Petteri kirjoitti:
03 Tammi 2024, 17:09
Mistähän näkisi mitkä ajovalot -2022 Giuliassa on? Ohjekirja sanoo että on sekä 25W että 35W xenoneja.
35W on kääntyvät ja niiden mukana tulee lakisääteisesti (turhat) ajovalojen pesurit.
Ei taida kääntyä(?). Pesureita ei taida olla, mutta kun tutkin puskuria sisäpuolelta niin huomasin että letkut on kyllä asennettu. Näinköhän Xenonit voisi vaihtaa tehokkaammiksi jos on vain 25W? Ei tietty laillisia.
"I’m too old to drive boring cars"

Petteri
Viestit: 132
Liittynyt: 08 Syys 2004, 02:00
Car(s): Giulia Veloce Ti -2022
exiä: 147, Giulietta, PoloGTI
Paikkakunta: Imatra

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Petteri »

Silläkin riskillä että vaikutan tyhmältä niin mistä näkee onko Xenonit kääntyviä vai ei?
"I’m too old to drive boring cars"

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1568
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Petteri kirjoitti:
03 Tammi 2024, 17:55
Silläkin riskillä että vaikutan tyhmältä niin mistä näkee onko Xenonit kääntyviä vai ei?
Aja keula seinää vasten. Kun starttaat, niin kääntyvät valot pyöräyttää jonkun kiepin ja tämän näkee valokuviosta liikkuuko se vai ei.

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Petteri kirjoitti:
03 Tammi 2024, 17:55
Silläkin riskillä että vaikutan tyhmältä niin mistä näkee onko Xenonit kääntyviä vai ei?
Aja nokka joku 3m - 5m päähän seinästä, käännä ratti lähes 100% oikealle ja käännä sitten valokatkaisijaa Auto-asennon ja ON asennon välillä kun pitkät ovat päällä. Auto-asennossa pitäisi valojen kääntyä ja ON asennossa sitten taas mennä keskelle.

Tai sitten vaan pujottelee pimeällä tiellä pienellä nopeudella.

Avatar
155156
Viestit: 2086
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Petteri kirjoitti:
03 Tammi 2024, 17:55
Silläkin riskillä että vaikutan tyhmältä niin mistä näkee onko Xenonit kääntyviä vai ei?
Ei voi olla huomaamatta kun pimeällä ajaa. Xenon kääntyy pienellä viiveellä ratin asennon mukaan. Kun siihen tottuu, niin tavalliset eli ei-kääntyvät tuntuvat hetken oudoilta, kun auton valot eivät ”seuraa” edessä olevaa tietä.

Toimii myös valokatkaisimen ON-asennossa, eikä pelkästään AUTO (jota en itse koskaan käytä).

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja FinPat »

155156 kirjoitti:
03 Tammi 2024, 19:14
Toimii myös valokatkaisimen ON-asennossa, eikä pelkästään AUTO (jota en itse koskaan käytä).
OK. Minulla 2017 Stelviosta mielikuva että piti olla Auto-asento jotta toimisi. Saattaappi siis olla mennyt minulla BMW ja Alfa muistikuvat sekaisin. Muistan vain joskus kun napsutin valoja Auto ja ON välillä ja seurasin kuin keskitti ON asennossa mutta tosiaan saattoi olla jompi kumpi Bemareistakin.

Vastaa Viestiin