Alfa Romeo Giulia 952

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin

Aiotko hankkia Giulian?

Ennakkotilaan asap
4
1%
Heti kun se tulee myyntiin, ei tarvitse edes koeajaa
6
1%
Käyn testaamassa ja ostan, mikäli on hyvä ja hinta on ok
46
10%
Odottelen myytäviä esittelyautoja
5
1%
Ostan vuoden/kaksi ajetun sitten joskus
75
17%
Ostan sitten joskus
256
57%
Tuskin
45
10%
En ikinä
13
3%
 
Ääniä yhteensä: 450

JanV
Viestit: 946
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja JanV »

Hardware tuli, mutta interfacen nopeus (bluetooth) ei riittänykkään joten piti vielä tilaa perinteinen kaapeli, mut tässä pieni teaser
Giulia 2019_small.jpg
Giulia 2019_small.jpg (277.44 KiB) Katsottu 40752 kertaa

FinPat
Viestit: 7305
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja FinPat »

"Race" -moodi on aina tervetullut lisä! Äijällä on oikea meininki!

Raportoi mitä sen pitäisi tehdä ja kuinka se toimii oikeasti kun olet saanut integroinnin ja kenttätestit päätökseen.

Unique
Viestit: 326
Liittynyt: 15 Kesä 2016, 17:13
Car(s): Polestar 2
Alfa Romeo Spider V6 3.0 -97

ex Alfa Romeo Giulia 2.0T Super AT8
ex Alfa Romeo 159 SW 2.4 JTDM Qtronic

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Unique »

JanV kirjoitti:Hardware tuli, mutta interfacen nopeus (bluetooth) ei riittänykkään joten piti vielä tilaa perinteinen kaapeli, mut tässä pieni teaser
Siis mitä olet rakentamassa? Vain QV:n ECUssa on tuki Race-moodille ja 2.0l mallissa on täysin erilainen ECU.

Edit: Ahaa, tarkoittanet tätä modifikaatiota:
https://www.giuliaforums.com/threads/ra ... 57/page-12

Mielenkiintoista. Kerro miten toimii.

JanV
Viestit: 946
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja JanV »

juu, just tota. Ecu ei ymmärrä tosta mitään mutta ei sen tarviikkaan koska noille ajomoodeille ei ole alfassa muutenkaan omia moottorinohjauksen karttoja. Ainoa defect on se että ecu luulee olevansa race moodissa normal tilassa (ei siis dynamics) mutta sen vaikutus on lähinnä vain throttle mappiin.

Unique
Viestit: 326
Liittynyt: 15 Kesä 2016, 17:13
Car(s): Polestar 2
Alfa Romeo Spider V6 3.0 -97

ex Alfa Romeo Giulia 2.0T Super AT8
ex Alfa Romeo 159 SW 2.4 JTDM Qtronic

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Unique »

JanV kirjoitti:juu, just tota. Ecu ei ymmärrä tosta mitään mutta ei sen tarviikkaan koska noille ajomoodeille ei ole alfassa muutenkaan omia moottorinohjauksen karttoja. Ainoa defect on se että ecu luulee olevansa race moodissa normal tilassa (ei siis dynamics) mutta sen vaikutus on lähinnä vain throttle mappiin.
Mistä tilasit RDNA-kytkimen? Tuotenumero?
Joko sait proxy-modifikaation tehtyä?

olsberg
Viestit: 12
Liittynyt: 21 Maalis 2019, 16:32

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja olsberg »

Unique kirjoitti: Mistä tilasit RDNA-kytkimen? Tuotenumero?
Pitäisi löytyä marmorilta: 156 129 321

JanV
Viestit: 946
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja JanV »

Marmorilta juu, helpoiten ja nopeiten.

Osanumero juurikin toi.

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja V6 »

MY2020 US

Kuva
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

JanV
Viestit: 946
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja JanV »

ton 8.8 lähmänäytön vois ehkä retrofittaakki. Level II autonomyssa on kuitenkin vaan bugeja et se ohjaa suoraan ojaan.

Unique
Viestit: 326
Liittynyt: 15 Kesä 2016, 17:13
Car(s): Polestar 2
Alfa Romeo Spider V6 3.0 -97

ex Alfa Romeo Giulia 2.0T Super AT8
ex Alfa Romeo 159 SW 2.4 JTDM Qtronic

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Unique »

JanV kirjoitti:ton 8.8 lähmänäytön vois ehkä retrofittaakki. Level II autonomyssa on kuitenkin vaan bugeja et se ohjaa suoraan ojaan.
Tuskin voi. Nykyinen Infotainment-boksi tuskin tietää kosketusnäytöstä yhtään mitään. Todennäköisesti myös Infotainment-boksi on mennyt täysin uusiksi ja samalla softaversiot monesta muusta värkistä.

Oheisesta linkistä lisätietoa FCA:n level II autonomystä:
https://www.autonews.com/assets/PDF/FCA ... Update.pdf

Avatar
artojsalo
Viestit: 40
Liittynyt: 30 Joulu 2005, 12:07
Car(s): Alfa Giulia 952, Fiat Punto TwinAir
Ex: Alfa Spider, Alfa 75, Alfa 159
Paikkakunta: Perniö

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja artojsalo »

Ajan Giulialla pääasiassa n. 50...60 km lenkkejä, joten oletukseni on, että akku pysyy tällaisessa ajossa aina täyteen varautuneena, varsinkin tähän aikaan vuodesta.
Olen laittamassa Giulian seisomaan pariksi kuukaudeksi ja siksi laitoin ulkopuolisen laturin akkuun kiinni varmistaakseni, että akku on varmasti täynnä.
Olikin yllätys, että akku otti reipasta, aluksi 5...6 A latausvirtaa, mutta pysyi 4 A tuntumassa tunteja. Akku ei siis ollutkaan täysin varautunut.
Irrotin ylläpitolaturin illalla volttimittarin näyttäessä akun jännitteeksi laturi kytkettynä n. 15 V ja virtamittarin n. 1 A, eli akku oli nyt aivan täynnä.

Aamulla tein uuden jännitemittauksen, ja lukema vastasi täyden akun lepojännitettä 12,7...12,8 V. Kytkin taas laturin, ja akku otti virtaa vain hetken ja jännite nousi taas 15 V:iin.
Akku siis on kunnossa, kun varausta ei kadonnut yön aikana mihinkään.

Sitten Giulia käymään, ja totesin, että (täyteen akkuun) latausjännite ei noussut kuin 13,5 V:iin, oli kone sitten tyhjäkäynnillä tai kierroksia 2000.
Kyllähän kunnossa olevan laturin pitäisi tuottaa yli 14 V jopa 14,5 V.

Tätä menoa, siis 13,5 V latausjännitteellä tulee talvella vaikeuksia.

Onko kokemuksia vastaavasta.

Avatar
Polforea
Viestit: 11188
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Olisiko älylataus ja jarruenergian talteenotto, jota varten akussa tarttee pitää vähän vapaata.

Latasitko muuten suoraan akun napoihin vai jostain "kauempaa"?
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4323
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

artojsalo kirjoitti:Ajan Giulialla pääasiassa n. 50...60 km lenkkejä, joten oletukseni on, että akku pysyy tällaisessa ajossa aina täyteen varautuneena, varsinkin tähän aikaan vuodesta.
Olen laittamassa Giulian seisomaan pariksi kuukaudeksi ja siksi laitoin ulkopuolisen laturin akkuun kiinni varmistaakseni, että akku on varmasti täynnä.
Olikin yllätys, että akku otti reipasta, aluksi 5...6 A latausvirtaa, mutta pysyi 4 A tuntumassa tunteja. Akku ei siis ollutkaan täysin varautunut.
Irrotin ylläpitolaturin illalla volttimittarin näyttäessä akun jännitteeksi laturi kytkettynä n. 15 V ja virtamittarin n. 1 A, eli akku oli nyt aivan täynnä.

Aamulla tein uuden jännitemittauksen, ja lukema vastasi täyden akun lepojännitettä 12,7...12,8 V. Kytkin taas laturin, ja akku otti virtaa vain hetken ja jännite nousi taas 15 V:iin.
Akku siis on kunnossa, kun varausta ei kadonnut yön aikana mihinkään.

Sitten Giulia käymään, ja totesin, että (täyteen akkuun) latausjännite ei noussut kuin 13,5 V:iin, oli kone sitten tyhjäkäynnillä tai kierroksia 2000.
Kyllähän kunnossa olevan laturin pitäisi tuottaa yli 14 V jopa 14,5 V.

Tätä menoa, siis 13,5 V latausjännitteellä tulee talvella vaikeuksia.

Onko kokemuksia vastaavasta.
Uusi laturi ....? Omaan vaihdettu noin 120 tkm mittarissa....
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Garmund
Viestit: 2137
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Kuten Polforea kirjoitti. Näköjään muuttuvan jännitteen ja lataustehon lisäksi can-väylä(tai lin) laturilla/muulla älykkäällä latauksella varustetut autot eivät tosiaan pidä akkua täydessä latauksessa.

Ymmärtääkseni pelkkä latausjännitteen mittaus ei suoraan kerro älylaturista onko se rikki, ellei nyt ihan olematonta tai ihan liian isoa jännitettä näytä.
Diagnosointiin tarvitsee oskilloskoopin väylätiedonsiiroon seuraamiseen ja amppeerimittarin latausvirran mittaamiseen. Perusteellinen tarkastus sisältää väylätiedon vertailua mitatun ja oikean(miltä pitäisi näyttää) välillä + ampeerilukema.
Suoraan vaan suoraa

Avatar
artojsalo
Viestit: 40
Liittynyt: 30 Joulu 2005, 12:07
Car(s): Alfa Giulia 952, Fiat Punto TwinAir
Ex: Alfa Spider, Alfa 75, Alfa 159
Paikkakunta: Perniö

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja artojsalo »

Olisiko älylataus ja jarruenergian talteenotto...
Kutsuisin tyhmäksi, en älykkääksi, sellaista lataussysteemiä joka jättää akun vajaaseen varaukseen.
..jarruenergian talteenotto


Niin, tämä ei ole sähköauto, vaan Diesel.
Uusi laturi ....? Omaan vaihdettu noin 120 tkm mittarissa....
Tätä minäkin pidän todennäköisenä.
Näköjään muuttuvan jännitteen ja lataustehon lisäksi can-väylä(tai lin) laturilla/muulla älykkäällä latauksella varustetut autot eivät tosiaan pidä akkua täydessä latauksessa.
Näköjään ?? Onko tietota vai oletusta ?

Eihän sellaisessa lataussysteemissä ole järkeä, joka tarkoituksella pitää akun vajaassa varauksessa.
Lyijyakun tuhoamiseen riittää, kun sitä pitää jatkuvassa alivarauksessa. Näin ollen tällainen varaustila ei voi olla tavoiteltu tai suunniteltu tila.
Viimeksi muokannut artojsalo, 26 Syys 2019, 13:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Garmund
Viestit: 2137
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Garmund »

"Kutsuisin tyhmäksi, en älykkääksi, sellaista lataussysteemiä joka jättää akun vajaaseen varaukseen."

Vähän vajaaksi jättäminen pidentää akun elinikää. Olisikohan ollut 85% täydestä varauksesta mitä nuo pitävät.

"Niin, tämä ei ole sähköauto, vaan Diesel."

Näsäviisastelun yrittämien asiasta jotasta ei ymmärrä, ei ole kovin toimivaa... :silly:

Jarruenergian talteenotto tarkoittaa moottorijarrutuksessa laturin käyttöä täydellä kuormalla.
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Garmund
Viestit: 2137
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Garmund »

artojsalo kirjoitti:
Näköjään muuttuvan jännitteen ja lataustehon lisäksi can-väylä(tai lin) laturilla/muulla älykkäällä latauksella varustetut autot eivät tosiaan pidä akkua täydessä latauksessa.
Näköjään ?? Onko tietota vai oletusta ?

Eihän sellaisessa lataussysteemissä ole järkeä, joka tarkoituksella pitää akun vajaassa varauksessa.
Lyijyakun tuhoamiseen riittää, kun sitä pitää jatkuvassa alivarauksessa. Näin ollen tällainen varaustila ei voi olla tavoiteltu tai suunniteltu tila.

Tietoa, se mitä ei ulkomuistista, katsoin mm. Bosch Automotive Handbook:sta (10th edition, julk. 9/2018) ja googlaamalla. Kuten tuo että eivät näköjään pidä täyttä varausta ja oletin latureiden käyttävän can väylää, mutta ainakin fordilla lin väylää. Tosin ei tuo autosähkö ole oma suuntautuminen, niin en siitä ja diagnoosimentelmistä täysin perillä ole.

Älykkäällä latauksella haetaan sekä polttoainesäästöä että mukavuutta.

Edit: En enää ole varma onko sillä ettei pidetä täydessä latauksessa tarkoitusta akun kunnon kannalta, tarkemmin lukaisemalla tuossa Boschin kirjassa puhuttiin vain tuosta ecotehokkaasta lataamisesta moottorijarrutuksessa syynä akun vajaana pitämiseen. Tuolla saavutetaa 1-4% polttoainesäästö. Näissä järjestelmissä mitkä tuota harrastaa on akun varauksen valvonta ja ne lataavat polttoainesäästeliäästi kunhan akun varaus on riittävä. (Eli siis edelleenkin uudestaan käynnistettävyys on ensimmäinen prioriteetti)

AGM akuthan noissa yleisesti, mutta eipä nekään tykkää liian alhaisesta varauksesta (alle 10,5 V Optima, tuo boshin kirja yleisesti auton akuille minimijännitteeksi)
Viimeksi muokannut Garmund, 26 Syys 2019, 14:24. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Suoraan vaan suoraa

Avatar
artojsalo
Viestit: 40
Liittynyt: 30 Joulu 2005, 12:07
Car(s): Alfa Giulia 952, Fiat Punto TwinAir
Ex: Alfa Spider, Alfa 75, Alfa 159
Paikkakunta: Perniö

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja artojsalo »

Vähän vajaaksi jättäminen pidentää akun elinikää. Olikohan ollut 85% täydestä varauksesta mitä nuo pitävät.
Mistä lähteestä tällainen tieto on peräisin ? En ole ennen kuullut tällaisesta.
Se mitä olen lukenut lyijyakkujen käytöstä ja varaamisesta korostaa sitä, että tyhjä tai vajaaksi varattu akku ei kestä mm. kylmiä lämpötiloja ja tuhoutuu muutenkin ennen aikojaan.
Lyijyakun lataushan tapahtuu ns. vakiojännitelatauksena, jossa latausjännite pidetään vakiona ja akun varaustila määrittää latausvirran.
Kylmä ja/ tai vajaasti varattu akku ottaa aluksi vastaan kymmeniä ampeereitä, mikäli laturin teho riittää.

Olen ensimmäisen kerran tutustunut käsitteeseen älylaturi jo n. 25 v. sitten. Kyseessä oli Volvo-Pentan meridieseissä käytetty Bosch-lataussysteemi.
Siinä lähinnä pyrittiin lataamaan akkuja aluksi normijännitettä 14...14,5 V suuremmalla jännitteellä, jopa yli 15 V (ja sitä kautta suuremmalla virralla), koska lyijyakkua
voi näin ladata. Tietyn ajan/energiamäärän jälkeen latausjännite laski nominaalitasolle 14...14,5 V. Näin lyhyessäkin käyntijaksossa saatiin akkuja ladattua selvästi enemmin,
kuin normaalilla vakiojännitelatauksella.
Missään vaiheessä ei latausjännitettä tässä systeemissä laskettu alle 14 V:n.

Sellainen ajatus, että tietoisesti akkua pidetään vajaassa varauksessa, jotta moottorijarrutuksella auton omasta laturista saataisiin edes havaittava jarrutusteho, on absurdi.
Sähköautossa tilanne on aivan toinen.
Viimeksi muokannut artojsalo, 26 Syys 2019, 13:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
artojsalo
Viestit: 40
Liittynyt: 30 Joulu 2005, 12:07
Car(s): Alfa Giulia 952, Fiat Punto TwinAir
Ex: Alfa Spider, Alfa 75, Alfa 159
Paikkakunta: Perniö

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja artojsalo »

Ei noissa ole lyijyakkuja.
Oho !! Vaan mikä sitten ?

Minulla ainakin on Vartan lyijyakku.

Avatar
Garmund
Viestit: 2137
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Garmund »

^Aivopieru ekaksi, piti kirjoittaa että noissa yleensä agm akut :)

(piti vain esikatselu painaa, ennen kuin sain ajatusvirran järkeväksi tekstiksi luonnosteltua)
Suoraan vaan suoraa

Avatar
artojsalo
Viestit: 40
Liittynyt: 30 Joulu 2005, 12:07
Car(s): Alfa Giulia 952, Fiat Punto TwinAir
Ex: Alfa Spider, Alfa 75, Alfa 159
Paikkakunta: Perniö

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja artojsalo »

AGM-akku = lyijyakku

Avatar
Garmund
Viestit: 2137
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Siksi kirjoitinkin että aivopieru
Suoraan vaan suoraa

juri
Viestit: 629
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry ja MiTo TCT
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja juri »

V6 kirjoitti:MY2020 US

(jätin kuvan pois tilan säästämiseksi)
Niinpä vaan sitten häntä koipien välissä se kosketusnäyttö näihin kuitenkin laitetaan. Kaiken maailman höpinät turvallisuudesta sun muusta ei vakuuttaneet kuluttajia.
932 937 955 955

Avatar
Polforea
Viestit: 11188
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Polforea »

artojsalo kirjoitti:
Kutsuisin tyhmäksi, en älykkääksi, sellaista lataussysteemiä joka jättää akun vajaaseen varaukseen.
Järkevyydesta ja viisaudesta voi olla montaa mieltä, mutta "älyä" tuon toiminnon ylläpitämiseen tarvitaan ja erilaisia, idioottimaisiakin, monimutkaisempia logiikkaratkaisuita tupataan kutsumaan älyratkaisuiksi. On älypuhelinta, älytelkkaria, älysitä ja älytätä, joista vähintään osa on vähintään osan aikaa lähinnä idoottimaisia ja ärsyttäviä.

Äly on päivän sana.
artojsalo kirjoitti: Niin, tämä ei ole sähköauto, vaan Diesel.
Niin, silti toimintoa kutsutaan jarruenergian (tai jarrutusenergian) talteenotoksi. Olen minäkin sitä jo vuosia hihitellyt, mutta sillä nimellä se brosyyreissä ja spekseissä tunnetaan. Kyllähän sillä vähän saadaan ainakin laskennallisesti takaisin, mutta mitattavuus onkin sitten ihan eri asia. Näyttää hyvältä spekseissä ja päästötestin tiedoissa, joten sillä mennään.
artojsalo kirjoitti:
Uusi laturi ....? Omaan vaihdettu noin 120 tkm mittarissa....
Tätä minäkin pidän todennäköisenä.
Ennen laturinvaihtoa kannattaa mitata latausjännite
A) suoraan laturin navalta (eliminoi jännitehäviöt)
B) ajaessa, etenkin moottorijarrulla (se älylataus)

Meinaan vaan ettei tule vaihdetuksi sitä laturia turhaan. Ikävä maksaa rahaa ja todeta ettei tilanne muuttunut.
Garmund kirjoitti:Näköjään muuttuvan jännitteen ja lataustehon lisäksi can-väylä(tai lin) laturilla/muulla älykkäällä latauksella varustetut autot eivät tosiaan pidä akkua täydessä latauksessa.
Korjaan, tällä tekniikalla toteutetulla jarruenergian talteenotolla (joojoo, hassu termi) varustetut autot eivät pidä akkua täydessä latauksessa. Väylä sinänsä mahdollistaa helpomman ohjauksen touhulle, mutta ei välttämättä ole suoraan 1:1 valmistuksessa.

artojsalo kirjoitti: Eihän sellaisessa lataussysteemissä ole järkeä, joka tarkoituksella pitää akun vajaassa varauksessa.
Lyijyakun tuhoamiseen riittää, kun sitä pitää jatkuvassa alivarauksessa. Näin ollen tällainen varaustila ei voi olla tavoiteltu tai suunniteltu tila.
On siinä tarpeeksi "järkeä", että autotehtaat ovat ottaneet sen kehitys- ja valmistuslistoille, mikä ei ole ilmaista. Mitä todennäköisemmin helpommissa olosuhteissa ja nopeammalla paalaustahdilla varustetuissa maissa (kuten Keski-Euroopassa keskimäärin) tuppaa silti yhden auton akunvaihdot jäämään tarpeeksi vähiin, että touhu kannattaa. Pakkasen piinaamassa Suomessa, missä orggisakun heikkoutta kirotaan jos se menee vaihtoon ennen kymmenettä ikävuotta, tilanne on eri, mutta pienenä markkina-alueena Suomi ei ole kovin määräävä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Garmund
Viestit: 2137
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Ei miusta tuo "Reduced oder complexity" kuulosta positiiviselta asialta.


Vielä tuohon laturin toimintaan liittyen. Löyty aika selkeä esimerkki vakiojännitelaturien ja uusien "älylaturien" erosta
https://www.redarc.com.au/alternator-vs ... alternator
Suoraan vaan suoraa

Avatar
artojsalo
Viestit: 40
Liittynyt: 30 Joulu 2005, 12:07
Car(s): Alfa Giulia 952, Fiat Punto TwinAir
Ex: Alfa Spider, Alfa 75, Alfa 159
Paikkakunta: Perniö

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja artojsalo »

Korjaan, tällä tekniikalla toteutetulla jarruenergian talteenotolla (joojoo, hassu termi) varustetut autot eivät pidä akkua täydessä latauksessa.
Löytyykö tästä asiasta tietoa jostakin lähteestä ?

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Löytyyhän tuosta juttua ainakin eri valmistajien koulutusmateriaaleista, mutta ei niitä oikein tänne parane postailla. Olisi kuitenkin aika huono tuottaa lataamalla moottorijarrutuskuormaa, jos akku olisi >90% varauksessa, eikä kykenisi ottamaan nopeasti virtaa vastaan.

Avatar
Garmund
Viestit: 2137
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Tuola aikaisemmassa viestissä linkkaamassani redarc.com sivun linkissä lukee tuosta että vaihtuvan jännitteen "älykäs"laturi ei käynnistyksen jälkeen lataa akku täyteen, vain riittävästi taatakseen auton käynnistyvyyden.

"D. Current will flow into the start battery to recover it from the engine starting consumption and run loads that are on at the time. This current will decrease as the battery comes up in charge, generally this will occur within the first few minutes of run time. The voltage will be decreased when current flow into the start battery falls below a predetermined level, generally below 30A, meaning that the start battery is only partially charged, well enough for repeated starting.

E. The current will be regulated from the alternator to maintain the target voltage, and can increase and decrease as loads are switched on and off. The target voltage will change on factors such as temperature, electrical consumers, start battery state of charge, and engine load.

F. During acceleration and cruise the target voltage will be low, around the open circuit voltage of the start battery.

G. During deceleration the target voltage may be lifted to replenish any discharge of the start battery that may have occurred during acceleration and cruise."

Tuo yritys tekee sähkölaitteita ajoneuvohin: "Based in Lonsdale, REDARC has 40 years experience in the research, design, development and manufacture of a range of electronic voltage converters and associated products including inverters, power supplies, DC to DC battery chargers and Battery Management Systems, CANBus modules, electric brake controllers, 52mm gauges and customised electronic modules."

Katson jos löytyisi googlella jokin hyvä muukin julkinen lähde.

"During overrun fuel cutoff an increased desired voltage is input for the alternator in order to charge the battery intensively..... A fully charged battery cannot absorb charge. For this reason, recuperation is only possible with a partially charged battery"
Bosch automotive handbook painos 10, kohdasta "Electrical energy managemet" sivu 1302.



Edit käytin väärää termiä aiemmassa viestissäni, kun kirjoitin että lataa akkua tehokkaasti moottorijarrutuksen aikana. Lataa siis silloin kun polttoainesyöttö on katkaistu, eli kun moottori jarruttaa(ja kierrokset riittävät polttoainesyötön katkaisuun).
Suoraan vaan suoraa

legza
Viestit: 896
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 ja Focus
Paikkakunta: Hollola

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja legza »

Taitaa mahdollinen "turha lataus" lyhentää akun sekä laturin kestoikää paljon enemmän, verrattuna että siihen että se on esim. 85% jolloin saa hyötyä moottorijarrutuksesta, tehostamalla jarrutusta ja lataamalla akkua jolloin kaasua painettaessa laturi ei ota kuormaa niin paljoa. sama systeemi lienee olleen käytössä varmaan kaikilla merkeillä jo vuosia.

Ikävää on lähinnä start/stop toimivuus. jos laturi lataisi täysiä aina, niin se ois toiminnassa huonollakin akulla pidempään.

Teemuv
Viestit: 104
Liittynyt: 14 Tammi 2018, 17:27

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Teemuv »

^^ Pakko olla utelias että kuinka moni käyttää tuota start&stop toimintoa ? Itse koen sen lähinnä ärsyttävänä "ekohippeilynä" koska liikkeellelähtö hidastuu aina auton käynnistymistä odotellessa ja pidän sitä turhaan starttia ja akkua kuluttavana ja yleensä ensimmäinen asia, jonka auton käynnistyttyä teen on se, että kytken kyseisen toiminnon pois päältä. :-D

Ipi
Viestit: 356
Liittynyt: 13 Syys 2005, 11:33
Car(s): 2x75 ts,156 ts, Kappa sw turbo, Quattroporte biturbo, 130 3.2 v6. Vaimon Giulia, Barzetta, 500 ja 595
Paikkakunta: Nurmes

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Ipi »

^ Samoin tapahtuu meillä, aina ensimmäiseksi pois päältä.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4323
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Teemuv kirjoitti:^^ Pakko olla utelias että kuinka moni käyttää tuota start&stop toimintoa ? Itse koen sen lähinnä ärsyttävänä "ekohippeilynä" koska liikkeellelähtö hidastuu aina auton käynnistymistä odotellessa ja pidän sitä turhaan starttia ja akkua kuluttavana ja yleensä ensimmäinen asia, jonka auton käynnistyttyä teen on se, että kytken kyseisen toiminnon pois päältä. :-D
Samma här... takuun loputtua varmaan otan ohjelmalla pois ko.turhakkeen. Hybridissä tuo on normia ja järkevää mm. Toyotalla ei ole ko. malleissa erillistä starttimoottoria ollenkaan kulumassa...
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Brahe
Viestit: 342
Liittynyt: 20 Tammi 2013, 23:24
Car(s): Giulia Q2 2.0 / Peugeot 5008 (ex C4 G.Picasso, 156 V6 '04, 156 2.0 '05, 156 V6 '98, 159 2.4 JTDM, Fiat Freemont, Mitsu ASX, Fiat Bravo TJET, Pösö 406 V6, Opel Calibra 2.0, Citroen Xsara)
Paikkakunta: Pennala
Viesti:

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Brahe »

Itse en ole kokenut kovin ärsyttäväksi, kyllä se kuitenkin aidosti hippasen bensaa säästää. Jos on semmoinen fiilis että valoista vähän äkkisemmin haluaa liikkeelle ja just tasan kun valo vaihtuu, niin kyl sitä osaan hippasen tönäistä jarrua tai kaasua, tai vääntää rattia, ennakkoon niin hörähtää kyl käyntiin ajoissa... Tai jos aevan todella ”tarvii” lähteä niin sillonhan puristetaan jarru ja kaasu lattiaan muutenkin just ennen ku vihree rapsahtaa ja sit vaan kaasu irti, hyvin on jo käynnis siinä vaiheessa ja jovain kipasee ;)
Youtube -kanavani Video Alfa Finlandesi: https://youtube.com/channel/UCQ1xVs4L5DgXsz6JV5_0j2g

jmi
Viestit: 1484
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja jmi »

Onko joku onnistunut päivittämään navigaattorin kartan.? Tiedosto on noin 10,5 GB, mutta auto ei tunnista 128GB:n usb-tikkua ja 32GB kohdalla ilmoittaa että tiedosto ei mahdu sinne?!!!! Ja tämän piti olla ihan helppoa....

Avatar
Giri
Viestit: 525
Liittynyt: 12 Maalis 2003, 13:57
Car(s): Giulietta JTDm 170
Stelvio JTDm
164 QV 24V
33 16V QV
155 2.0 TS 8V
ex:
Giulia JTDm 180
159 2.4 JTDm Q-tronic
156 JTS Selespeed
164 3.0 V6
33 1.5 SL
Alfetta 1.8
Paikkakunta: Comune di Pungalaitio

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Giri »

Hyvin onnistui. Päivitys kesti noin 70 min, vaikka systeemi ilmoitti 200 min. Käytin 16GB tikkua. Tikku pitää olla alustettu NTFS muotoon.

jmi
Viestit: 1484
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja jmi »

Giri kirjoitti:Hyvin onnistui. Päivitys kesti noin 70 min, vaikka systeemi ilmoitti 200 min. Käytin 16GB tikkua. Tikku pitää olla alustettu NTFS muotoon.
Kiitos paljon, alustus puuttui :-D

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja karila »

Jarsan kirjoitti:Löytyyhän tuosta juttua ainakin eri valmistajien koulutusmateriaaleista, mutta ei niitä oikein tänne parane postailla. Olisi kuitenkin aika huono tuottaa lataamalla moottorijarrutuskuormaa, jos akku olisi >90% varauksessa, eikä kykenisi ottamaan nopeasti virtaa vastaan.
Joo, toi on suht yleistä, esim bemulla ei laturilla saa kuin 80 % ladattua, koska loppu jätetään jarrutusenergiaa varten. Jotkut ohjelmoittaa sen jarruenergian pois , että saavat akun ladattua täydemmäksi.
- Kari

Avatar
Tommi
Viestit: 639
Liittynyt: 17 Loka 2003, 16:44
Car(s): Giulia 2.0, MiTo QV, (barchetta)
Paikkakunta: Espoo

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Tommi »

jmi kirjoitti:
Giri kirjoitti:Hyvin onnistui. Päivitys kesti noin 70 min, vaikka systeemi ilmoitti 200 min. Käytin 16GB tikkua. Tikku pitää olla alustettu NTFS muotoon.
Kiitos paljon, alustus puuttui :-D
Samat kokemukset. Hieman yli tunnin otti, vaikka uhkasi 200min.
Ja alustin ensin epähuomiossa Macillä extFatiksi, niin ei tunnistanut. NTFS:llä toimi.
Giulia 2.0, MiTo QV (+barchetta); Ex: 156 SW Super, GTV TB, 159 SW 3.2

jmi
Viestit: 1484
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja jmi »

Näkyykö jollain kartassa talot yms. 3d:nä? Olen sellaisia joissain Giulian/Stelvion kuvissa nähnyt, mutta oma navi ei edes näytä taloja.

FinPat
Viestit: 7305
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja FinPat »

jmi kirjoitti:Näkyykö jollain kartassa talot yms. 3d:nä? Olen sellaisia joissain Giulian/Stelvion kuvissa nähnyt, mutta oma navi ei edes näytä taloja.
Riippuu paikasta. Turun keskusta on kokonaan 3D:tä mutta kun lähtee ajamaan kohti itää niin maisemasta tulee 2D.

jmi
Viestit: 1484
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja jmi »

Ok eli olen ajanut vaan landella.

JanV
Viestit: 946
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja JanV »

Ja se pienempi 6.5 tuuman näyttö on aina 2D. 8.8 tuumanen on 3D

Avatar
JT Newman
Viestit: 370
Liittynyt: 23 Joulu 2005, 13:53
Car(s): Kiitos 2018-2021 Giulia 1&2
Karvalakkitesla
Belvedere -58 290hp
Paikkakunta: It's a long way to Leppärary

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja JT Newman »

Kiisseli ja nokipoltto:

Ilmeisesti prosessi on käynnissä silloin, kun auto alkaa kuulostamaan V1-lentopommilta ja ajon jälkeen haisee palaneelta muovilta?
Eagles may soar, but weasels don't get sucked into jet engines

JanV
Viestit: 946
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja JanV »

Kuullostaa tutulta noin niin kuin yleisesti dieseleissä.

Avatar
JT Newman
Viestit: 370
Liittynyt: 23 Joulu 2005, 13:53
Car(s): Kiitos 2018-2021 Giulia 1&2
Karvalakkitesla
Belvedere -58 290hp
Paikkakunta: It's a long way to Leppärary

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja JT Newman »

Ensimmäinen "moderni" kiisseli (lue: dpf) taloudessa. Edellinen oli 2003 Stilo JTD joskus 10v sitten, muuten ajeltiin bensalla.
Eagles may soar, but weasels don't get sucked into jet engines

Avatar
mutt
Viestit: 5445
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja mutt »

JT Newman kirjoitti:auto alkaa kuulostamaan V1-lentopommilta
Huolestu siinä vaiheessa, kun se äkkiä hiljenee. :drinking:
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
jonilaht
Viestit: 78
Liittynyt: 06 Syys 2015, 23:07
Car(s): Giulia 2.2 180hp Super -17 AE
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja jonilaht »

Jaahas, saakohan softapäivityksellä valinnaiseksi tuon peilien kääntymisen kun ovet lukitsee?

Tänään pakkasta aamulla ja toinen peili ei kääntynytkään. Nyt ei ole talliakaan saatavilla niin on kyllä upea ominaisuus...

jmi
Viestit: 1484
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja jmi »

Laita oven sisäpuolelta ovet lukkoon niin silloin peilit eivät käänny, ainakin Stelviossa on tämä ominaisuus.

Avatar
JT Newman
Viestit: 370
Liittynyt: 23 Joulu 2005, 13:53
Car(s): Kiitos 2018-2021 Giulia 1&2
Karvalakkitesla
Belvedere -58 290hp
Paikkakunta: It's a long way to Leppärary

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja JT Newman »

3-vuotishuolto teetetty jakopään kanssa. Kivat 1135€.
Kuskin peili kilisee ovea sulkiessa. Runko "löysä", joten menee takuuvaihtoon.
Piti vielä varustella tarralla :mrgreen:

Kuva
Eagles may soar, but weasels don't get sucked into jet engines

Avatar
jonilaht
Viestit: 78
Liittynyt: 06 Syys 2015, 23:07
Car(s): Giulia 2.2 180hp Super -17 AE
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja jonilaht »

JT Newman kirjoitti:3-vuotishuolto teetetty jakopään kanssa. Kivat 1135€.
Kuskin peili kilisee ovea sulkiessa. Runko "löysä", joten menee takuuvaihtoon.
Piti vielä varustella tarralla :mrgreen:

Kuva
Mitä kaikkea huoltoon kuului?

Vastaa Viestiin