Nykäys 5500 rpm:n kohdalla.

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Nykäys 5500 rpm:n kohdalla.

Viesti Kirjoittaja Antieko »

!56 pikku Busso. Jos ajelen Shell 98 okt bensalla, niin seuraavaa ilmiötä ei ole. Jos tankkaan esim. nesteen 98 okt polttoainetta, niin jonkun ajan kuluttua ilmenee varsinkin ykkösvaihteella vedätettäessä 5500 rpm:n kohdalla. kuin veto loppuisi n. sekunniksi. Siitä eteen päin toimii rajoittajalle ihan ok. Talven ajelin Shellillä eikä nykäystä tuntunut. Nyt olen ajanut kolmatta tankillista Nesteen 98 okt. bensalla ja eka tankillisen lopulla alkoi nykäys taas ilmetä. Ajoin ton kolmannen tankkauksen lähes loppuun ja tankkasin nyt Shelliä. Muutama kymmenen kilometriä ajoa ja nykäystä ei tunnu! Mistähän kysymys? Itsekin pidin aluksi luulotautina, mutta se ei ole sitä! Tietysti kun tankkaa lähes joka kerta Shelliä,niin ilmiö pysyy poissa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15027
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Nykäys 5500 rpm:n kohdalla.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Mites jos saat vian esiin ei-Shelliläisellä ja kokeilet vaikka jotain injector cleaneria joukkoon? Lähemmäs tyhjää tankkia itse aina noita litkuja käytellyt.
Onhan tuossa V-powerissa jotain ainesosia, ainakin SHellin mukaan, jotka parantaa sen toimivuutta ja jotain. E5:sta se kuitenkin on.

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Nykäys 5500 rpm:n kohdalla.

Viesti Kirjoittaja Antieko »

En käytä V-poweria vaan Shell 98 E5.
Tankaan aina samalta nesteen tai shellin kylmäasemalta. Voiskohan se olla että Nesteen säiliöt on moskaiset? :) Viime syksynä kokeilin STP lisäainetta polttoaineen seassa. Kyllä sekin ainakin vähenti sitä nykäystä. Joskus vuosia sitten luin jostakin että alfan pikku kutosissa olis joillakin ollut tuota nykäys ilmiötä 5500 rpm:n kohdalla. En muista mitä silloin veikattiin syyksi. Aihe ei silloin kiinnostanut kun vaivaa ei omassa bussossa ollut. :)

Avatar
Tiige
Viestit: 2843
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Nykäys 5500 rpm:n kohdalla.

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Vaihdat ilmamassamittarin. Se siellä alkaa olla lopussa.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Nykäys 5500 rpm:n kohdalla.

Viesti Kirjoittaja Antieko »

Shellin 98 E5 ajettu tankillinen ja uusi menossa. Tunnelma kuin onki kisoissa. Ei tunnu nykimistä. Ihmeellistä, mutta totta. Seuraavaksi tankkaan TB:ltä. Saa nähdä kuinka se nykäsee. 60-70 luvulla ne puhui että se on panssarivaunu bensaa. TB-asema verkko oli kuulemani mukaan tehty neukku panssareiden huolto pisteiksi. En takaa että se oli faktatietoa. Historiaa kumminkin. :)

Marutei
Viestit: 512
Liittynyt: 10 Marras 2012, 19:42

Re: Nykäys 5500 rpm:n kohdalla.

Viesti Kirjoittaja Marutei »

TB kuulemma käy hakemassa nesteytetyt dinosauruksensa Neste Oilin jalostamolta.

Ipi
Viestit: 356
Liittynyt: 13 Syys 2005, 11:33
Car(s): 2x75 ts,156 ts, Kappa sw turbo, Quattroporte biturbo, 130 3.2 v6. Vaimon Giulia, Barzetta, 500 ja 595
Paikkakunta: Nurmes

Re: Nykäys 5500 rpm:n kohdalla.

Viesti Kirjoittaja Ipi »

Minä en osta enää mitään Nesteen litkuja. On sitten luulotautia tai ei, niin aina on niiden kanssa ollut jotain epämääräisyyksiä moottorien käytöksessä.

Marutei
Viestit: 512
Liittynyt: 10 Marras 2012, 19:42

Re: Nykäys 5500 rpm:n kohdalla.

Viesti Kirjoittaja Marutei »

Sorry menee OT: Olisi mielenkiintoista tietää mistä ST1 hankkii Shell asemille V-Powerin? Tuoko ST1 sitä maahan vai jalostaako itse 99+ oktaanista johon Shelliltä saa jonkun V-Power Nitro+ lisäainelitkun?

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Nykäys 5500 rpm:n kohdalla.

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Ipi kirjoitti:Minä en osta enää mitään Nesteen litkuja. On sitten luulotautia tai ei, niin aina on niiden kanssa ollut jotain epämääräisyyksiä moottorien käytöksessä.
Et ole yksin tämän luulon kanssa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Marutei
Viestit: 512
Liittynyt: 10 Marras 2012, 19:42

Re: Nykäys 5500 rpm:n kohdalla.

Viesti Kirjoittaja Marutei »

Minä ajan pelkästään Nesteen 98:lla. (Koska lähin kylmäasema ja yleensä edullisin.) Ne harvat kerrat kun olen tankannut V-Poweria, niin persdyno ei havainnut eroa, mutta kulutus tuntui kasvavan. Joka voi toki johtua siitä, että piti yrittää siihen persdynoon saada jotain tuntumaa. ST1 98 ei myöskään tehnyt mitään eroa...

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Nykäys 5500 rpm:n kohdalla.

Viesti Kirjoittaja Antieko »

Olen havainnut V-powerilla saman ilmiön. Kulutus hiukan kasvoi. Mutta tulihan sitä tietysti polettuakin. Tuntui että nyt lähtee! (tuntui?)
Ihmettelin tässä että nythän on polttoaineen kulutus laskenut. Seka-ajossa alle kympin. Kyllähän se syy selvisi. Olin saanut ylinopeussakot.
Se taas hillitsi kaasupoljinta ja rajummat kiihdytykset ovat jääneet väliin. Alitajuntani varmaan yrittää säästää sakkorahat talteen. Ehkä hyvä näinkin.

Vastaa Viestiin