Vikakoodi: P1720

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Vikakoodi: P1720

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Moi,

Kyseessä Alfa 159, vuosimalli 2007, 2,4 jtdm (automaattivaihteisto) ja seuraava vikakoodi aiheuttaa ajoittain moottorinohjausvalon syttymisen:

Pending Trouble Codes
-P1720: Upgrade to get manufacturer specific codes (Powertrain).

Mikäköhän kyseisen vian yleensä aiheuttaa? Ja miten tuosta pääsisi eroon (pending) vikakoodi?

KIIITOS taas avusta etukäteen.

Waverunner

Avatar
koltiainen
Viestit: 718
Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51
Paikkakunta: Palokka

Re: Vikakoodi: P1720

Viesti Kirjoittaja koltiainen »

Slovenian klubin sivulla tämä oli

P1720 Vehicle Speed (Meter) Circuit Malfunction

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Vikakoodi: P1720

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Ok, kiitos löydöstäsi.

Mitäköhän tuo voisi käytännössä tarkoittaa? Millaisia toimenpiteitä sitä kannattaisi yritellä?

Waverunner

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Vikakoodi: P1720

Viesti Kirjoittaja Finest »

Enkkusivuilta löytyi jotain arvailuja, kun sanoilla 159 ja P1720 hain.
Kannattanee tsekata, taisi olla juttua anturista kepin juuressa. Aiheuttaa ilmeisesti keltaisen valon vilkkumisen parkkiasennossa tms.

Desmoquattromaschio
Viestit: 568
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38

Viesti Kirjoittaja Desmoquattromaschio »

No eihä noi muut tekstit viittaa mitekää mihikää kepinjuuriantureihi :-D vaan nopeudenmittaukseen eli anturiin vaihdelaatikossa.

Desmoquattromaschio
Viestit: 568
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38

Viesti Kirjoittaja Desmoquattromaschio »

Millane automaatti tossa on? Selespeed?

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Vikakoodi: P1720

Viesti Kirjoittaja Finest »

^Pikaiseen mielenkiinnosta lukaisin.
Shift gate oli joku veikkaus, oletin kepin kulissiksi tms.
Mutta sieltä löytyy vaihtoehtoja, kun viitsi etsiä.

Desmoquattromaschio
Viestit: 568
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38

Re: Vikakoodi: P1720

Viesti Kirjoittaja Desmoquattromaschio »

Olit ihan oikeessa, finest.
Originally Posted by Esker View Post

I have put Multicuscan onto car and the code P1720 "Gear Selector Body (From NSC) any ideas?
The gear selector body could mean the gear gate or the valve body. there is a learning procedure that teaches the gearbox how to find and change gears if its become problematic, but this may be a hardware issue that would not help with.

Does it do it all the time or is it intermittent?

try clearing the error and see if it comes back.

I have taken the gear gate off a few times, and each time I get stacks of errors afterwards that cause problems, but if I clear them its back to normal.

worth a shot.

Learning procedure FYI:

Ensure gearbox & car are warmed up to normal temps and the engine is running, connect MES to the gearbox and run the "reset auto learned parameters" function. Once complete.
Move the gearstick from park to neutral, put your foot on the break and keep it there, wait 3 seconds
move it Drive, wait 3 seconds and move back to neutral and wait 3 seconds. repeat 5 times.
Then, move from neutral to reverse, wait 3 seconds, move back to neutral and wait 3 seconds, and repeat 5 times.
Once done, go back to park.
Now, put it in drive and accelerate at 25% power through 1-2-3-4-5-6, then decelerate, without breaking through 6-5-4-3-2-1. You must decelerate within 60 seconds and must have been travelling over 50mph in 6th. Repeat this 10 - 15 times or until the gear-shifts have become unnoticeable.
sekä
Hi and thanks for your reply and advice.We cleared fault codes that were stored but the fault remains the same.
Every time the gearlever is put in park and the engine is switched off the flashig P and bleeping occurs,I cannot remove the key unless I split it and use the small section to release the main key body.
The manual selection function does not work but the automatic functions perfectly.
Eli käyttäytyykö tämä potilas ylläkuvatulla tavalla?

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Vikakoodi: P1720

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Moi,

Joo, mulla siis samaa vaivaa siinä mielessä, että avain ei ole viimeiseen vuoteen lähtenyt kuin satunnaisesti irti paikaltaan. Eli olen jo tottunut tökkäämään avaimella siihen pieneen reikään niin avaimen saa irti mutta mitään vikakoodeja ei aikaisemmin ole tullut.

Nyt siis vikakoodit pukkasivat toissa viikolla ja näköjään "pending" tilassa. Usein ajelemalla lähtee taas vikavalo pois kunnes taas syttyy ilman sen kummempaa syytä...?

Outoa...?

Waverunner

Desmoquattromaschio
Viestit: 568
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38

Viesti Kirjoittaja Desmoquattromaschio »

No eipä siin muuta ku vaihteenvalitsimen kulissii irti ja rajat tarkistukseen.

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Vikakoodi: P1720

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Kyseessä siis automaatti.

Jostain syystä kun vaihteenvalitsimen tökkää oikealle (manuaali asentoon) niin kun vaihtaa eteen tai taakse niin mitään ei tapahdu.

Miten olisi helpoin lähteä selvittämään asiaa?

jalittam
Viestit: 1839
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Vikakoodi: P1720

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Atk kiinni ja se kulissi irti. Katsoo sinne kepin juureen jos vaik näkyviä vaurioita (loukku käyny kuumana ja sulattanu kaapeleita, jokin liitin huonosti, jne). Atkoolla kattelee vikakoodeja ja vaihteiston tarjoamaa infoa. Juu en tiedä automaateista mitään.

En löytäny tosta omasta manuaalista ainakaan päältäpäin sitä mokkulaa, mikä kertoo atkoolle kytketyn vaihteen. Missäs se mahtaa luurata?

jalittam
Viestit: 1839
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Vikakoodi: P1720

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Ni lähteeks automaateissa avain irti vain p-asennossa? Näyttääkö ajotieturi vaihteiston asentoja?

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Vikakoodi: P1720

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Heips,

Avain ei lähde irti kun auton sammuttaa. Täytyy aina avaimilla tökätä siihen pieneen reikään niin sitten lähtee avain näppärästi irti.

Automaatti siis kyseessä ja kun vaihteenvalitsemen tökkää oikealle (manuaaliasentoon) niin mitää ei tapahdu, vetää sitten eteen tai taakse...

Nyt vaan mietin, että mikä mahtais olla helpoin tapa avata sitä "konsolia" niin että näkee että olisko siellä jotain näkyvää rikki...

Pääsääntöisesti moottorinohjausvalo palaa siis. Välillä se lähtee pois ja sitten taas palaa takaisin "pling" mikä pistää kyllä aina vituttamaan yhtä paljon. Have engine checked!!!

Desmoquattromaschio
Viestit: 568
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38

Re: Vikakoodi: P1720

Viesti Kirjoittaja Desmoquattromaschio »

Tosta Q-tronicista miulla ei oo kokemusta mutta vastaavasta ZF:n valmistamasta tiptronic automaatista on (käytetty VAGeissa ja bemuissa ainakin).
Siinä kepin asento tunnistetaan kahdella kepin alapäähän kiinnitetyllä magneetilla jotka kytkevät kepin kulissin sisällä olevassa piirilevyssä olevia reed-releitä. Itselläni ei tunnistanut tuota manuaalivalinta-aluetta ja syyksi paljastui että toinen magneeteista oli irronnut. Magneetti löytyi sieltä kulissista, liimasin magneetin takaisin ja presto, kuntoon tuli.

Tälläsii löytyi tohon Q-troniciin liittyen:
1) Put key in ignition, depress brake pedal and then move gear selector into N.

2) Depress brake pedal, then depress gear selector button and pull down on chrome shaft below the gear knob and it will lower by about 20mm. The gear knob and chrome shaft will now lift off http://i608.photobucket.com/albums/t...ps9823b4ff.jpg

3) Using a small screwdriver, ease it underneath the metal base that the shiftgate is bolted too, and lift it upwards off of its clips. DO NOT prise it up as you will damage the soft surround that the metal sits on. Pull the screwdriver upwards and the metal base will unclip, it does take a reasonable amount of force to do this.
http://i608.photobucket.com/albums/t...ps462b7787.jpg

4) Remove the electrical plugs from the shift gate and remove from the car. Remove the 4 allen key bolts holding the shift gate to the metal base, and fit the new gate in reverse order.
http://i608.photobucket.com/albums/t...ps05edb194.jpg
http://i608.photobucket.com/albums/t...psd933bdd4.jpg
Ja sit vaihteiston uudelleenopetus:
Learning procedure FYI:

Ensure gearbox & car are warmed up to normal temps and the engine is running, connect MultiEcuScan to the gearbox and run the "reset auto learned parameters" function. Once complete.
Move the gearstick from park to neutral, put your foot on the break and keep it there, wait 3 seconds
move it Drive, wait 3 seconds and move back to neutral and wait 3 seconds. repeat 5 times.
Then, move from neutral to reverse, wait 3 seconds, move back to neutral and wait 3 seconds, and repeat 5 times.
Once done, go back to park.
Now, put it in drive and accelerate at 25% power through 1-2-3-4-5-6, then decelerate, without breaking through 6-5-4-3-2-1. You must decelerate within 60 seconds and must have been travelling over 50mph in 6th. Repeat this 10 - 15 times or until the gear-shifts have become unnoticeable.

Desmoquattromaschio
Viestit: 568
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38

Re: Vikakoodi: P1720

Viesti Kirjoittaja Desmoquattromaschio »

Ja samat soomekeelel:

Kulissin irrotus:
1) avain virtalukkoon, paina jarrua ja siirrä vaihteenvalitsin asentoon N.
2) paina jarrua, paina valitsimen nappulaa ja työnnä nupin alla olevaa krominikaletta alaspäin noin 2 senttiä. Nyt nupin ja tuon kromikäikäleen pitäisi nousta pois.
3) nosta pienellä ruuvarilla metallista kulissin asennuslevyä ylöspäin varovasti. Älä kampea sillä se vahingoittaa ympärillä olevia pehmeitä osia. Pelkästään varovaista mutta päättäväistä nostoa ylöspäin kunnes levy napsahtaa klipseistään ylös.
4) irrota sähköliittimet, kulissi on neljällä kuusiokoloruuvilla kiinni metallijalustassaan.


Vaihteiston uudelleenopetus:
-Moottorin ja vaihteiston täytyy olla normaalissa käyntilämpötilassaan. Kytkeydy multiecuscanilla vaihteistoon ja aja "reset auto learned parameters" toiminto.
-Siirrä valitsin asennosta P asentoon N, paina jarrua ja odota 3 sekuntia.
-Siirrä valitsin asentoon D, odota 3 sekuntia ja siirrä takaisin asentoon N ja odota 3 sekuntia. Toista nämä 5 kertaa.
-Siirrä valitsin asennosta N asentoon R, ja odota 3 sekuntia, siirrä takaisin asentoon N ja odota 3 sekuntia. Toista 5 kertaa.
-Siirrä valitsin asentoon P.
-Siirrä valitsin asentoon D ja kiihdytä noin neljänneskaasulla siten, että vaihteisto käy kaikki vaihteet läpi ykköseltä kutoselle, sitten jalka pois kaasulta ja anna hidastua siten, että vaihteisto käy kaikki vaihteet kutoselta ykköselle. Hidastusvaihe ei saa kestää yli 60 sekuntia ja kutosella on vauhdin pitänyt käydä yli 80km/h:ssa.
-Toista tätä 10-15 kertaa tai kunnes vaihdot tapahtuvat lähes huomaamattoman pehmeästi.

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Vikakoodi: P1720

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Ok, kiitos vinkeistä.

Täytyy nyt tulevana viikonloppuna yrittää hoitaa tuo vihdoin kuntoon.

Luuletteko, että tuolla "vaihteiston uudelleen opetuksella" voisi olla vaikutusta siihen, että joskus automaatin vaihtaessa 1-->2 ja 2-->3 esiintyy sellaista nykimistä ja välillä "venymistä".

Mulla oli tuo auto vuosi takaperin Espoossa automaatti Mikella tsekkauksessa ja hän teki "analyysin" että vaihteisto itsessään on kunnossa mutta se "joku ohjausyksikkö" saattaa autossa olla hajoamassa... pyysi vaihtamaan ÄKKIÄ johonkin toiseen merkkiin ;=D

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Vikakoodi: P1720

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Öö tota noin...

Olisko täällä pk-seudulta joku joka osaisi tuon homman tehdä?

Sovitaan tietty korvauksesta vaikka yksityisviestinä.

Waverunner

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Vikakoodi: P1720

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Kysymys:

Pitäisi saada tuota automaattivaihteiston vaihteenvalitsinta tarkasteltua (siis sitä mistä laitetaan esim "D" ajoasento päälle).

Mistä sitä pitäisi alkaa purkamaan kun pitäisi selvittää miksi auto menee vähän väliä vikamoodiin "Have Engine checked" ja ilmoittaa vikakoodia P1720?

Mistä sitä pitäisi siis alkaa purkamaan?

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Vikakoodi: P1720

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Moi,

Mikä on helpoin tapa päästä purkamaan tuota automaatin vaihteenvalitsinta ja katsomaan jos siellä jotain likaa tms. päässyt kertymään ja joku kosketushäiriö kyseessä?

Kuinka paljon sitä pitää purkaa, mistä?

Kiitos avusta!

Waverunner

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Vikakoodi: P1720

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Mä taisin kritisoida uutta Giuliaa liian rehelliseen sävyyn kun kukaan ei enää vastaile mun viesteihin ;=D

Waverunner

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Vikakoodi: P1720

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Se voi olla, tai sitten kellään ei ole oikein mitään lisättävää mitä Desmoquattromaschio aiemmin kirjoitti?

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Vikakoodi: P1720

Viesti Kirjoittaja jkk »

^^no eikai kukaan nyt niin lasikenkä ole? :lol:
Jos ei omat taidot riitä noista ohjeista huolimatta niin kurvaa fca:lle, kyl ne sut tyytyväiseks rahastaa 8)

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Vikakoodi: P1720

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

... vielä veivaan tätä asiaa jos jollain jotain ajatuksia / kommentteja. Kiitos kaikille vastanneille avusta tähän asti.

Eli homman nimi on omassa 159:ssä se, että ehkä viimeisen vuoden verran automaattilaatikko on ajoittain (pienellä kaasulla) vaihtanut joko 1.--->2. vaihde tai sitten 2.---->3. vaihde sillai "täristämällä" aika ajoin. Ei tuota Aina tapahdu mutta yleensä kyllä.

Mulla oli tuo auto AutomaattiMikella tsekattavana, ajeli puolisen tuntia ja ensin sanoi, että joku osa antaa vaihdelaatikossa periksi. Sitten halusi ajaa lisää (kehui yleisesti autoa!!!) ja sanoi, että onkin sitä mieltä, että vika on jossain "järjestelmässä" joka ohjaa vaihteiden ym. toimintaa. Jäi vähän sellainen kuva, ettei äijä kyllä itsekään tiennyt mikä vaihdelaatikkoa vaivasi...?

Nyt sitten aika ajoin palanut "Have Engine checked" valo ja vikakoodiksi on paljastunut tuo P1720 josta aikaisemmin tässä ketjussa kirjoitin.

Voisko tämän tyyppinen "tärinä" vaihteidenvaihdon välillä olla korjattavissa tuolla "uudelleen opetuksella"?

Kommenttaja, ajatuksia, arvailuja...?

Waverunner

ps. tänä aamuna laitoin auton käyntiin ja jostain syystä en aluksi saanut millään vaihteenvalitsinta siirrettyä "P" asennosta mihinkään... lopulta fyysisempää heiluttelua ja sen jälkeen Toimi taas "ihan ok"....

KIITOS avusta etukäteen!

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Vikakoodi: P1720

Viesti Kirjoittaja Finest »

Aiemmin ehdotetut huolto/korjaustoimet eivät auttaneet?
Siellähän oli jopa suomeksi laatikon opetus, voisiko sitä kokeilla?
Sillä sen tietäisi satavarmaksi auttaako tärinään, muuten voisin vastata että se voisi auttaa, vaikken näistä mitään tiedä.

Kunhan ihmettelen asia pyörittelyä ja mietiskelyä..

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Vikakoodi: P1720

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Moi,

Mitä luulettä pääsisikö tällä yhdistelmällä "uudelleenopettamaan" auton vaihteiston?

Tämä laite:
http://www.aliexpress.com/store/product ... 2271252372

Ja tämä ohjelma:
http://www.multiecuscan.net/

Avatar
Aquatica
Viestit: 15002
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Vikakoodi: P1720

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Multiecuscannilla pitäis onnistua. Tuosta ELM-palikasta en menis takuuseen, pääseekö sillä laatikkoon? Multiecuscannin sivuilla on se lista, missä kerrotaan oleellinen - eli mikä kaapeli/adapteri toimii.

Vastaa Viestiin