Jarrulevyjen sorvauttaminen

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
JontteB
Viestit: 296
Liittynyt: 01 Helmi 2015, 14:09
Car(s): 166 3.0 -99
75 2.0 -86
33 1.5 TC -86

Ex: Nuovo Giulia Veloce, Maserati QP Automatica -07, Nuovo Giulia, 156 2.0 JTS SW
Muut: Lantikka, Jaguar XJ ja KTM Adve (myynnissä)
Paikkakunta: Kirkkonummi

Jarrulevyjen sorvauttaminen

Viesti Kirjoittaja JontteB »

En löytänyt haulla niin kysyn uudella topicilla. Missäpäin pääkaupunkiseutua voi sorvauttaa jarrulevyt? 166:n täristää jarruttaessa ja levyt ovat muuten hyväkuntoiset, joten vois ensin kokeilla jos sorvaaminen auttais.

jontte

Avatar
Quattroruote
Viestit: 29
Liittynyt: 28 Marras 2013, 22:39
Car(s): Giulietta 2.0 1982
Thesis 3.2 Emblema 2004
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jarrulevyjen sorvauttaminen

Viesti Kirjoittaja Quattroruote »

Jarrupoljin Oy, Henry Fordinkatu 5 D 00150 Helsinki, puh 09 626412.

Harvassa on nykyään firmat, jotka sorvaa jarrulevyjä. Jarrupoljin teki sitä ainakin muutama vuosi sitten. En tiedä, tekevätkö enää, mutta kannattaa soittaa.
La vita è troppo corta per non guidare italiano.

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Jarrulevyjen sorvauttaminen

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Jännä olis tietää mitä mahtaa moinen maksaa...
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
jyrkip
Viestit: 818
Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Paikkakunta: Nummela

Re: Jarrulevyjen sorvauttaminen

Viesti Kirjoittaja jyrkip »

Lohjan koneista olla oli ainakin joskus vuonna miekka ja kirves jarrulevysorvi. Sorvautin 944 possun levyt, hyvät tuli.
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Ex. 156 2,4 JTDm 20V Sportwagon -05
Ex. Giulia 1300 -72

Avatar
gtvaj
Viestit: 1323
Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
Paikkakunta: Kangasala

Re: Jarrulevyjen sorvauttaminen

Viesti Kirjoittaja gtvaj »

Pasi kirjoitti:Jännä olis tietää mitä mahtaa moinen maksaa...

joo, levyt taitaa saada muutamalla kympillä, oli versio mikä tahansa...
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Jarrulevyjen sorvauttaminen

Viesti Kirjoittaja Finest »

Tuossa paikallisen hinnasto
http://files.kotisivukone.com/hameendie ... 2015_5.pdf
47€, kannattanee mietti kaksi kertaa, jos levyt eivät ole kovin spesiaalit.

Avatar
jyrkip
Viestit: 818
Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Paikkakunta: Nummela

Re: Jarrulevyjen sorvauttaminen

Viesti Kirjoittaja jyrkip »

Possun takalevyt oli silloin kallit, ja yleensä asioista perillä ollut taho tiesi sorvatun olevan jopa parempi kuin halpa uusi, se käytetty kun on jo lämpökäsitelty aidoissa olosuhteissa. Peruslevyjä tuskin kannattaa sorvauttaa kuin tutuilla kahvipalkalla, ja onnistuminen tavallisella sorvilla vaatii osaamista.
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Ex. 156 2,4 JTDm 20V Sportwagon -05
Ex. Giulia 1300 -72

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5373
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Jarrulevyjen sorvauttaminen

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

jyrkip kirjoitti:onnistuminen tavallisella sorvilla vaatii osaamista.
mikä tuossa on erikoista että tuon aiheuttaa?

Avatar
jyrkip
Viestit: 818
Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Paikkakunta: Nummela

Re: Jarrulevyjen sorvauttaminen

Viesti Kirjoittaja jyrkip »

Ei mun mielestä mikään, mutta mä en olekaan sorvari vaikka tänään sorvasinkin jokusen vuoden tauon jälkeen. Epäonnistumisia nähty lukuisia, onnistumisia myös. Oisko vaan kiinnitykset ja kellotukset vähän haastavia, navan suuntaisesti kun pitää saada suoraan. Mene ja tiedä, jarrulevysorvi on ilmeisesti kuitenkin ihan oma työkalunsa.
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Ex. 156 2,4 JTDm 20V Sportwagon -05
Ex. Giulia 1300 -72

Avatar
Keltsi
Viestit: 1834
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Jarrulevyjen sorvauttaminen

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Just perjantaina kävin hakemassa GTA:n kieroksi menneet Ø305mm levyt sorvarilta. Tässä tapauksessa kannatti, kun uudet maksaa +200€ ja menevät kuitenkin kieroiksi :wink:

Haastavaa tai ei, mutta suurimpia ongelmia on kiinnitys + kellostus sekä pintojen mahdolliset lasittumat. Levyn molemmat puolet tulisi ajaa samalla kiinnityksellä, joten se asetta sorvillekin tietyt haasteet. Lasittumat taasen ovat kovempaa "karkaistunutta" materiaalia ja terä lähtee äkkiä hyppimään/värisemään. Usein tuollaiset joudutaan oikaisemaan hiomalla.

Mulla oli yksi irrallinen 156:n vetolaippa jonka kellotettiin sorvin pakkaan, kiinnityspinta oikaistiin, suoruus tarkastettiin kellottamalla uudestaan uuden jarrulevyn kanssa ja sitten vasta sorvattiin molemmat vanhat levyt.

Ainakin toistaiseksi levyt ovat pysyneet suorina, mutta lopullinen varmuus saadaan GFF:n ratapäivien jälkeen. Jos kestävät kahdet ratapäivät, niin eiköhän ne kestä siviiliajotkin :wink:
"No smoke => no power => no hope"

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5373
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Jarrulevyjen sorvauttaminen

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Ok, Siksi kiinnostaa kun juuri tuollaset uritetut/rei'itetyt 305mm yli 200e ebc:t on kierossa jonkun sadan ajokilometrin jälkeen...

Sorviin siis!

Avatar
Pele
Viestit: 2206
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Jarrulevyjen sorvauttaminen

Viesti Kirjoittaja Pele »

Tuttu sorvari on koneistellut mulle jarrulevyjä vuosien saatossa jo useitakin. Ihan tavallisella sorvilla ajaa. Painaa vaan kartiolla levyn keskireijästä pakkaa päin. Yhteen pultinpeikään pultti ja mutteri stoppariksi joka pitää huolen että levy myös pyörii pakan mukana.
Sitä en tiedä ajaako samalla kiinnityksellä molemmat puolet. Jokatapauksessa hyviä on tullut. Kaveri on kyllä muutenkin osaava ja huolellinen. Tehnyt mulle vuosien saatossa paljon osia mm. kilpuriin.
Joten tekijästä tämäkin homma on kiinni. Osaamaton ei saa huippu vehkeilläkään hyvää.Ammattimies taas tekee vähän vaatimattomillakin laitteilla huippujälkeä.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11225
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Jarrulevyjen sorvauttaminen

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ainakin täällä päin ovat innostuneet katsastuksessa mittailemaan tönärillä levyjen paksuuksia, ja muistaakseni käyttöpösön sallittu kuluma on jotain todella olematonta. Jos noista vielä sorvailee siivut veke niin jääkö enää yhtään kulutusvaraa?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Jarrulevyjen sorvauttaminen

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Sama tuli itselläkin mieleen, kun muutamassa viimeisessä katsastuksessa levyn paksuuteen on tunnuttu kiinnitettävän erikoisen paljon huomiota. Viimeisimmässä tuli takalevyistä suullinen maininta "voisi olla seuraavalle leimalle hyvä vaihtaa paksumpiin."
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
jyrkip
Viestit: 818
Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Paikkakunta: Nummela

Re: Jarrulevyjen sorvauttaminen

Viesti Kirjoittaja jyrkip »

Rasvis kirjoitti:Ainakin täällä päin ovat innostuneet katsastuksessa mittailemaan tönärillä levyjen paksuuksia, ja muistaakseni käyttöpösön sallittu kuluma on jotain todella olematonta. Jos noista vielä sorvailee siivut veke niin jääkö enää yhtään kulutusvaraa?
PSA on muistaakseni määritellyt noden vähän isompien max kulumaksi 1mm. Niitä ei tarvi sorvailla :) . Yleensä kulumisvaraa on paljon enemmän. Mullakin C5:sen levyjä mittailtiin joka vuosi(3krt), aina ne todettiin nippanappa riittäviksi ja lupasin vaihtaa ennen seuraavaa leimaa :roll: Oikeasti ne oli n. millin alamitassa...
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Ex. 156 2,4 JTDm 20V Sportwagon -05
Ex. Giulia 1300 -72

Avatar
Aquatica
Viestit: 15027
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Jarrulevyjen sorvauttaminen

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Katsastuskonttoreilla on 1mm toleranssi.
Eli jos mittaamalla on alarajan alle enintään 0,9mm, läpi on päästettävä.

Toisaalta, eipä noita paljoa mittailla jos ei pykälää ole tai muuta sellaista, joka aiheuttaa epäilystä? Vai mittaillaanko, oikeasti? Ruosteinen olka tai näkyvä pykälä on varmasti punanen vaate inssille.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jarrulevyjen sorvauttaminen

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Mistä tommonen millin toleranssi tulee?

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5373
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Jarrulevyjen sorvauttaminen

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Tuomas K kirjoitti:Mistä tommonen millin toleranssi tulee?
Ei kai tuollaista tule mistään virallisesta tahosta, lieko jonkun pienyrittäjän oma "sääntö". Valmistajien taulukoita (no ok, autodataa mutta valmistajilta tieto lie tulee) noudatetaan katsastuksessa, jos on alle taulukon ilmoittaman minimin ==> hylkyyn.

Totta on se kyllä että jos ei suurta porrasta näy ja levyt ei ole ruosteessa tai urilla, ei noita monikaan mittaile ellei trafi ole antanut selvityspyyntöä liian matalasta hylkäysprosentista jarrujen osalta :mrgreen:

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jarrulevyjen sorvauttaminen

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Ei ne taida niitä aina jaksaa katsella, kaksi kertaa katsastin 156:n todella kuluneilla takalevyillä joissa oli hirvee pykälä ulkoreunassa, ei näyttänyt kiinnostavan :)

Gasket
Viestit: 1428
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Jarrulevyjen sorvauttaminen

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Joskus katsoin laikat velipojan silloisesta AE92 corollasta. Se ei paljoa huolloista perusta. Olivat joku 3mm alta minimin ja jäähdytetyt laikat. Nuo oli varmaan jo liki etteivät olisi oikeasti purkautuneet. Autohan oli just leimattu.

Itse ostin joskus osatarpeiksi Unon. Tuossakin oli leima voimassa, mutta pudotin pois liikenteestä ja kiertelin jäärataa. Huonojen jarrujen takia tein remppaa ja etulevyjä vaihtaesssa napautin vasaralla levyyn. Irtosi kiekko ulkokehältä ja keskiö jäi napaan. Murtumajäljestä pystyi päättelemään ettei paljoa metallia ollut jäljellä. Ja ihan vain rystypuolelta kevyesti napautin, ei ollut mistää hakkaamisesta kyse. En kyllä mitannut oliko levyt vielä mitassaan vai ei. Tuohon nuo maksaa jotain 8,90 tjsp.

Ammattitaitoinen koneistaja on kyllä kullan arvoinen. Onneksi itselläkin on moinen ja itse voi tehdä yksinkertaisemmat. Muutama kokemus perus moottorikoneistamoista ovat melkoisen huonoja.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11225
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Jarrulevyjen sorvauttaminen

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Pösöstä kyllä katsoivat leimalla paksuudet, oli kulunut juuri karvan yli sen millin. Ja hylsy tuli. Tuosta kamppeesta taitaa loppua levyt ennen kuin palat.

164 V6:n etulaikat sorvautin joskus juurikin ravistuksen vuoksi ja kyllä niistä suorat tuli. Noissa taisi olla isommat sallitut kulumavarat, tai sitten niitä ei vaan vuosituhannen vaihteen nurkilla kukaan mittaillut.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jarrulevyjen sorvauttaminen

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

75:n etulaikat pitäisi myös sorvauttaa jossain välissä, ei taida olla ihan suorat.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15027
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Jarrulevyjen sorvauttaminen

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tuomas K kirjoitti:Mistä tommonen millin toleranssi tulee?
A-Katsastuksen vanhempi inssi.
Sanoi, ettei noihin mittatuloksiin yksinkertaisesti voida luottaa niin hyvin. Plus kun tietää merkin, tietää että siellä sitä ylimääräistä on myös ja reilusti.

Alfan tapauksessa 0,9mm alimittainen levy muuten on sitten pinnaton jo, ainakin 156:n etulevy. =P Tai ainakin osittain.

Avatar
JontteB
Viestit: 296
Liittynyt: 01 Helmi 2015, 14:09
Car(s): 166 3.0 -99
75 2.0 -86
33 1.5 TC -86

Ex: Nuovo Giulia Veloce, Maserati QP Automatica -07, Nuovo Giulia, 156 2.0 JTS SW
Muut: Lantikka, Jaguar XJ ja KTM Adve (myynnissä)
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Jarrulevyjen sorvauttaminen

Viesti Kirjoittaja JontteB »

Kiitos hyvistä kommenteista! Päädyin nyt tilaamaan uudet. Katon sitten jos vanhat eivät ole kovin paljon ohuemmat jos ne sorvauttai varoiks.

Jontte

jalittam
Viestit: 1840
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Jarrulevyjen sorvauttaminen

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Jarruthan pitää olla ok vain katsastusta varten. Ei niillä muutoin väliä oo.

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4138
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Jarrulevyjen sorvauttaminen

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

^Heh, aivan.

Mutta joo, oma 156 on kerran sanottu muistaakseni jotain tyyliin "Menee vielä läpi mutta kannattaisi tehdä jotain, ei varmaan kauan noilla ajella". Ostin kiltisti uudet. Oli niissä aika moiset reunat jo edessä. Nyt on jo kolmannet laikat edessä ja kilsoja 236tkm. Editt: Niin toisen kerran vaihdoin koska täristi niin ärsyttävästi, eivät olleet minimissä.
Ayrton Senna da Silva forever

äölkjhgf
Viestit: 317
Liittynyt: 27 Loka 2011, 16:56

Re: Jarrulevyjen sorvauttaminen

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Useinhan noiden uusien levyjen kanssa käy niin että toimii hyvin aluksi, mutta yksi pitkä jarrutus kuumentaa levyt ja sen jälkeen alkaakin vipattamaan.
Itse olen tuollaiset korjannut paikallaan hiomalla vaihde päällä kulmahiomakoneella hipsien,kunnes hipsiminen muuttuu tasaiseksi, auto käynnissä.
Vaatii vaan varovaisuutta ja metallipölyä on sitten jokapaikassa. :?

äölkjhgf
Viestit: 317
Liittynyt: 27 Loka 2011, 16:56

Re: Jarrulevyjen sorvauttaminen

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

vaatii vakaata kättä, tai hyvää tukea kulmahiomakoneelle mutta kuitenkin tuollaisella laikalla, samalla lähtee kulumapykälät:

Kuva

Vastaa Viestiin