156 JTSsän viidesvaihde ei pysy kunnolla sisässä

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Acrow
Viestit: 10
Liittynyt: 13 Maalis 2015, 18:09
Car(s): Alfa Romeo 156 2.0 jts Sportwagon

156 JTSsän viidesvaihde ei pysy kunnolla sisässä

Viesti Kirjoittaja Acrow »

Elikkäs Alfa kuskin normi päivä menee yleensä auton alla ja korjaillessa niin tällä kertaa tietysti vaihdelaatikko alko reistaileen. Ongelma on toi vitosvaihde eli pomppaa pois sieltä paikalta, se pysyy jotenkin siellä kun sitä pitää kädellä ei muuten. Kytkin tuntuu ihan hyvältä ja muut vaihteet loksahtaa ihan nätisti. Voisko se olla joku synchro ratas? Vaihdoin vaihde-öljyt ja putsasin noi töhnät tuolta vaihdelaatikon päästä kun aukee se luukku ja ei vaikutusta, kokeilin myös säätää sitä lyhyemmälle sitä vaihteen valitsinkeppiä siitä laatikon päältä ja kattoin et se vaihdekepin alta on kans ihan ehjä..

Oisko kellään kokemusta/tietämystä tältä saralta?

Auto on tosiaan 2002 vuoden JTS 2.0 156

juri
Viestit: 629
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry ja MiTo TCT
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: 156 JTSsän viidesvaihde ei pysy kunnolla sisässä

Viesti Kirjoittaja juri »

Kuulostaa vähän samanlaiselta kuin mulla oli MiTossa kakkosvaihteen kanssa. Meikäläisellä oireilu alkoi sillä, että vaihde tuntui erilaiselta kytkiessä, jotenkin pehmeältä, ja päätyi melko nopeasti siihen että tuntui kyllä menevän joten kuten päälle, mutta pomppasi pois kun kytkimen nosti. Synkronointi oli antanut periksi, ja pistettiin uusiksi. MiTossa on tietysti eri vaihteisto...
932 937 955 955

arv
Viestit: 588
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: 156 JTSsän viidesvaihde ei pysy kunnolla sisässä

Viesti Kirjoittaja arv »

Acrow kirjoitti:Elikkäs Alfa kuskin normi päivä menee yleensä auton alla ja korjaillessa niin tällä kertaa tietysti vaihdelaatikko alko reistaileen. Ongelma on toi vitosvaihde eli pomppaa pois sieltä paikalta, se pysyy jotenkin siellä kun sitä pitää kädellä ei muuten. Kytkin tuntuu ihan hyvältä ja muut vaihteet loksahtaa ihan nätisti. Voisko se olla joku synchro ratas? Vaihdoin vaihde-öljyt ja putsasin noi töhnät tuolta vaihdelaatikon päästä kun aukee se luukku ja ei vaikutusta, kokeilin myös säätää sitä lyhyemmälle sitä vaihteen valitsinkeppiä siitä laatikon päältä ja kattoin et se vaihdekepin alta on kans ihan ehjä..

Oisko kellään kokemusta/tietämystä tältä saralta?

Auto on tosiaan 2002 vuoden JTS 2.0 156
Syynä on se, että kytkentähampaat ovat kuluneet. Kytkentähammas pitäisi olla suorasivuinen tai hieman kiilamainen. Nyt siitä on kulunut tuo kulma pyöreäksi ja vaihde pomppaa pois. Kumpi kulma onkaan kulunut, vaihde pomppaa pois joko vedossa tai moottorijarrutuksessa.

Kuvassa uloin kytkentärengas siirtyy vaihdekepin liikeestä. Ensin se työntää pronssinväristä synkrorengasta siten, että pyörimisnopeus tasaantuu ja sitten "loksahtaa" varsinaisen kytkentähampaan päälle. Jos synkrorengas on kulunut kartiosta (ei näy kuvassa), pyörimisnopeudet eivät tasaannu ja vaihde rusahtaa. Jos taas vaihde ei meinaa mennä päälle, ovat hampaissa olevat etuviisteet kuluneet tasaisiksi.
Varsinaisesti vaihteen pomppimiseen pois paikaltaan synkro ei vaikuta.
Kuva

Avatar
Acrow
Viestit: 10
Liittynyt: 13 Maalis 2015, 18:09
Car(s): Alfa Romeo 156 2.0 jts Sportwagon

Re: 156 JTSsän viidesvaihde ei pysy kunnolla sisässä

Viesti Kirjoittaja Acrow »

No tämä helpotti ainakin paljon, eli kyllä meinaan alottaa vaihtamalla ton kytkentä rattaan joku viikonloppu jos semmonen jostain löytyy, koko vaihdelootan vaihto kuulostaa aika kalliilta ja työläältä toimenpiteeltä siis ellei pidä purkaa koko vaihdelaatikkoa ihan atomeihin, elikkäs millanen toimenpide olisi edessä?

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Re: 156 JTSsän viidesvaihde ei pysy kunnolla sisässä

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Työläämpi se on syncroja vaihdella kuin koko lootaa. Itse tutkisin ensin vaihteensiirtovivustoa vielä tarkemmin.

o_k
Viestit: 53
Liittynyt: 24 Heinä 2012, 14:26
Car(s): EX 159 SW 2.4JTDm Q4 -08
Ex 147 1.6 TS -01
Ex 156 1.8 TS -00
Ex 147 V1600 -01
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 156 JTSsän viidesvaihde ei pysy kunnolla sisässä

Viesti Kirjoittaja o_k »

Arv:ia komppaan. Samanlaiset oireet omassa 1.8 tessussa kolmosvaihteen kanssa ja kytkentähampaiden kulumista epäilen syyksi. Uusi laatikko hankittuna, odottaa vain asennusta.

Rattaiden vaihto on tosiaan aika paljon työläämpi kuin pelkän laatikon vaihto (joka sekin on 156/147 kohdalla jossain määrin työläämpi joihinkin muihin autoihin verrattuna).

arv
Viestit: 588
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: 156 JTSsän viidesvaihde ei pysy kunnolla sisässä

Viesti Kirjoittaja arv »

Jalamari kirjoitti:Työläämpi se on syncroja vaihdella kuin koko lootaa. Itse tutkisin ensin vaihteensiirtovivustoa vielä tarkemmin.
Kohtuullisen vaativa hommahan tuo on purkaa, vaikkakin tuo 5:s vaihde on tuossa laatikon päädyssä: https://dl.dropboxusercontent.com/u/555 ... mantle.pdf

Avatar
Acrow
Viestit: 10
Liittynyt: 13 Maalis 2015, 18:09
Car(s): Alfa Romeo 156 2.0 jts Sportwagon

Re: 156 JTSsän viidesvaihde ei pysy kunnolla sisässä

Viesti Kirjoittaja Acrow »

Niin sillä mietin että sen rattaan vois vaihtaa suht helposti kun se on ilmeisesti just tossa laatikon päässä eli ei tarvis koko laatikkoo alkaa purkaan toivottavasti mutta mietitään nyt vielä hetki jos tommonen ratas jostain löytyy edullisesti tai sitten menee laatikon vaihtamiseksi kokonaan.. :?

Avatar
kumimuumi
Viestit: 3251
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 23:56
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Re: 156 JTSsän viidesvaihde ei pysy kunnolla sisässä

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

kokonainen laatikko löytyis sopivasti akaasta.
..ammattina autoslalom..

Avatar
Acrow
Viestit: 10
Liittynyt: 13 Maalis 2015, 18:09
Car(s): Alfa Romeo 156 2.0 jts Sportwagon

Re: 156 JTSsän viidesvaihde ei pysy kunnolla sisässä

Viesti Kirjoittaja Acrow »

kumimuumi kirjoitti:kokonainen laatikko löytyis sopivasti akaasta.
Akaaseen olis 200km ja kattotaan viä jos joltain löytys sopivasti noi 5-vaihteen rattaat..

Avatar
Acrow
Viestit: 10
Liittynyt: 13 Maalis 2015, 18:09
Car(s): Alfa Romeo 156 2.0 jts Sportwagon

Re: 156 JTSsän viidesvaihde ei pysy kunnolla sisässä

Viesti Kirjoittaja Acrow »

Joo elikkä tässä olis toi vika eli ton vaihteen siirtäjän ja sitten 5-vaihteen noi rattaat mennyt tosta synkron takaa ja ei tosiaan olis vaikee homma kun vaan löytäis jostain tommoset rattaat.. Ei meinaa löytää ebaystä eikä oikeen muualtakaan.. :roll:

Oliko jossain Fiat Stiloissa samaa vaihdelaatikkoo ja mikä ton lootan oikee tyypi oikeen on.. pääsis vaan luultavasti niin paljo helpommalla ku koko lootan vaihto.
Liitteet
alfa1.jpg
alfa1.jpg (106.6 KiB) Katsottu 3017 kertaa
alfa2.jpg
alfa2.jpg (77 KiB) Katsottu 3017 kertaa

äölkjhgf
Viestit: 317
Liittynyt: 27 Loka 2011, 16:56

Re: 156 JTSsän viidesvaihde ei pysy kunnolla sisässä

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Tuollaisia voi korjata täyttöhitsaamalla ja viilaamalla. Ainakin minun kokemuksieni mukaan 8)
Jos siis kulumat vain teräsosissa.

äölkjhgf
Viestit: 317
Liittynyt: 27 Loka 2011, 16:56

Re: 156 JTSsän viidesvaihde ei pysy kunnolla sisässä

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Varsinkin tuossa tapauksessa, kun kytkentärattaassa kuormitus jakaantuu kaikille hampaille voisi riittää että migillä hitsailee ja vähän viilailee niin tulee toimiva kampe (jos siis messinkiosat ehjiä, kuvasta huonosti näkyy).

Eri asia on sitten se jos vetävästä hammaspyörästä puuttuu hammas tai pari, silloin täytyy keskittyä enemmän aineen ominaisuuksiin yms.
Kuitenkin, edellisessä työpaikassa noita tuli edellämainituilla metodeilla paljonkin korjattua :shock:

äölkjhgf
Viestit: 317
Liittynyt: 27 Loka 2011, 16:56

Re: 156 JTSsän viidesvaihde ei pysy kunnolla sisässä

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Ja joskus vastaavissa tapauksissa on riittänyt pelkkä suoraksi viilaaminen, että kytkentäpinnasta tulee suora jos ainevahvuutta vaan on tarpeeksi.
Mutta kuten kuvasta näkyy, ei toimi tässä tapauksessa.

Vastaa Viestiin