alustaa 33:seen

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Boxer33
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 18:03
Paikkakunta: Espoo

alustaa 33:seen

Viesti Kirjoittaja Boxer33 »

No niin, nyt se meikäläisen lotja liikkuu taas :). Eli kun kytkin rempasta selvittiin, lämppäri, keskulukitus ja tööttikin saatiin kuntoo. Nyt menee tietty kaasuvaijeri uusiks tai voihan sitä nyt käyttää köyhän miehen cruise controllina.. No anyway, toinen etuiskari vuotaa ja ois muutenkin tarkotus vaihtaa noita puslia sun muita, niin mitäs olette mieltä mistä saa parasta hintalaatusuhdetta olevaa varaosaa. Olen kauhistellut noita iskareiden hintoja ja muistankin joskus löytäneeni Hollantilaisen saitin jossa niitä myytiin hiukka edukkaammin, mutta missäköhän se oli? Vinkkejä? Ideoita?

Olis myös katsastus tiedossa tossa parin viikon päästä. Oisko kertoo mitään hyvää paikkaa, missä vois säädättää ja mittauttaa päästöt kohdalleen?

Eipä kummempia, hyvää kevättä vaan kaikille!

-Boxer33

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7785
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Powerflexit Muukkoselta oliko 260e, konin keltaiset + eibachin jouset 889e en vaan perhana muista mistä. Luulisi pysyvän tiellä sen jälkeen 8)

Mun päästöjä ruuvaili yks tuttu ja aina meni läpi. Kait se riittää että löydät päästömittauslaitteen ja jonkun joka ymmärtää jostain jotain, luulisi joka toisella huoltiksella onnistuvan?

Erik
Viestit: 2
Liittynyt: 09 Touko 2003, 23:00

Viesti Kirjoittaja Erik »

Suosittelisin jotain Alfaa tuntevaa putiikkia.
Itse säädätin 33:n Auto-Milanossa, sain hyvää ja erittäin asiantuntevaa palvelua. Heidän päästömittauspaperi kelpaa suoraan katsastukseen.

PS Rolle: kukakohan se säätäjä oli...? Nimim. päästöt 100*yli sallitun ;-\

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11213
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Rolle kirjoitti:Mun päästöjä ruuvaili yks tuttu ja aina meni läpi. Kait se riittää että löydät päästömittauslaitteen ja jonkun joka ymmärtää jostain jotain, luulisi joka toisella huoltiksella onnistuvan?
Voi kun olisikin noin helppoa... Mun 33:ssani oli autosähköputiikin mielestä jotain fataalia mekaanista vikaa kun eivät saaneet päästöjä kohdalleen. Vaan "takapihaspesialisti" löysi vian hyvinkin nopeasti: Niinkin normaali juttu kuin viallinen bensanpaineensäädin. Tutkiminen taisi maksaa vitosen.

On se kumma että mikään ulkopuolisella teetetty homma ei tunnu onnistuvan, ainakaan ensimmäisellä kerralla :( Ei sillä että kaikki menisi itseltäkään heti putkeen, mutta silloin ei ainakaan voi syyttää muita kuin itseä.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7785
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Erik kirjoitti:PS Rolle: kukakohan se säätäjä oli...? Nimim. päästöt 100*yli sallitun ;-\
Jos sulla on se mun vanha musta 16V niin joka vuosi oli jotain päästöjen kanssa. Ekana vuonna lambda vaihtoon ja viime kesänä siitä ruuvattiin jotain ilmamäärään liittyvää, en muista enkä tiedä tarkemmin :roll:

Se kannattaa muistaa että päästöt menee helpoiten kohilleen reippaasti yli 2500 kierroksen. Muistaakseni mentiin jopa yli 4000rpm :shock: ennenkuin alkoi näyttämään siedettävää.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4836
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Yleisesti katalysaattori malleista.Palotapahtumahan on sinänsä ihan samanlainen,mutta lambda-anturilla pyritään pitämään seos sellaisena että katalysaattorin lämpötila ja poltettava seos olisi oikea.Osalla korjaamoilla on sellainen väärä käsitys että jos pakokaasuanalysaattori näyttää että lambda ei ole 0.97-1.03 niin lambda on rikki.Mutta läheskään aina niin ei ole.Esim katalysaattorin rikkoutuminen muuttaa arvoa,samoin "tuprautteleva" kone,väärä lämpötilaanturin toiminta.Lambda toimiessaan antaa säännöllistä aaltomaista käyrää.Sen vai todeta joko oskiloskoopilla tai autoon kytkettävällä testerillä.Yleismittarit ovat liian hitaita.
Jos tuo "100*" tarkoittaa että päästöt on 100kertaa yli sallitun niin ensiksi tutkimuksiin moottorin peruskunto,sytytys ja sen ajoitus,kokonais ennakko jakopäässä,lämpöanturit.Sitten kurkkaisin katalysaattoriin että "hunajakenno" on kokonaan ehjä.Nuo kaikki voi tarkistaa itse.Jos vikaa ei löydy niin viedä jollekkin speciaali miehelle.Esim autosähköasentajalle, varmasti tuntihinta hirvittää mutta pätevä kaveri löytää vian sähköpuolelta tunnissa enempää siihen ei saa mennä.Käytännössä sille jää lambdan,ilmamäärä mittarin ja sytytyksen katsominen oskiloskoopilla.Oikeastaan ohjauslaite on ainut jonka joskus joutuu "kokeeksi" vaihtamaan.Mutta ainakin meillä on onnistunut että saa ajoon viikoksi ja jos vika jatkuu niin laitetaan vanha takaisin ja tutkiminen jatkuu.Ihan uusimmat ovat tuossa suhteessa huonompia ku niihin syötetään käynnistyksen estot,kilometrit,osa tunnistaa auton muut komponentit ja sen jälkeen ku ohjelmoitu yhteen autoon niin sitä ei saa toiseen autoon toimimaan.
Minulla on mahdollisuus lainata suomenkielistä boxi kirjaa jossa on mittasuureet ohjauslaitteen päästä ja siinä on myös "kaikki" Alfat 75 lähtien.Eli jos on tarvetta niin vois yrittää tänne jotenkin kopsata...
Viimeksi muokannut Alfistipohjoosesta, 11 Touko 2003, 00:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11213
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:Minulla on mahdollisuus lainata suomenkielistä boxi kirjaa jossa on mittasuureet ohjauslaitteen päästä ja siinä on myös "kaikki" Alfat 75 lähtien.Eli jos on tarvetta niin vois yrittää tänne jotenkin kopsata...
Löytyisikö 75 Turbon LE-jetin sytkäboksin signaaleita? Ei nimittäin saatu kipinää ulos broidin Alfasta, boksi ei näytä lähettävän mitään. Vianetsintään pitäisi tietää mitä kaikkea siihen purkkiin pitäisi mennä sisään. Tötsä oli kyllä pahaenteisen näköisesti avattu, liekö sitten tosiaan rikki...
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4836
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Pitää katsoa.Kirja työmaalla eli maanantaihin menee ainakin,lisäksi nyt kuumeessa mutta eiköhän se maanantaihin mennessä, ja vielä en tiedä miten sais speksit tänne.Ei oo skanneria.No pikkubroidilla ois digikamera sillä vois yrittää.Ku en oo oikeen näitä "nörttejä"

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7785
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Elän siinä toivossa että Länsi-Auto ei kusettanu sen lambdan suhteen, sen verran kallis oli ja kyllä kesti toimituskin.. Mutta toimi sen jälkeen joten mikäsh shiinä :silly:

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4836
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

sairasloma jatkui..yritän keskiviikko iltana saada aikaiseksi. :crazyeyes:

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4836
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Ei ollu turbon liitinkaaviota.Miten on tiedätkö oisko samaa kampaa jossakin muussa?Esim Lancia/Fiat.TS löytyy ja kaikkiaan varmaan 20 eri Alfaa tosin osaan samakaavio.Sinänsä jännä että antaa saman kaavion 33 1,716v,75 ja 164 TS,164V6,Spider i,GTV 2.0Turbo

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11213
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Noissa 33 16v, GTV jne. värkeissähän on yhteistä se, että kaikkien ruokailusta huolehtii Motronic. Versiot ovat kyllä erilaisia, mutta voisiko liittimien nastajärjestys olla kuitenkin sama?

75 1.8 i.e.:ssä lienee suunnilleen sama LE2-Jetronic kuin Turbossakin, mutta ei kai sen kaavio voi suoraan käydä? Turbossahan on kuitenkin mm. ahtopaineensäätöventtiili ja nakutuksentunnistin, joita vaparissa ei ole. Luulisi kuitenkin, että 1.8 i.e.:n kaavioilla saisi selville kaikki sytkän toiminnan kannalta elintärkeät tulosignaalit.
- Epäkelpokeräilijä -

pee
Viestit: 448
Liittynyt: 01 Huhti 2003, 00:56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pee »

Lieneekö tästä apua: http://phantom.urbis.net.il/alfa75/docs ... talian.pdf Ainakin sivulta 29 löytyy jotain kytkentäkaavioita. Tuohan on italiankielinen, mutta siihen auttaa: http://babelfish.altavista.com/babelfish/tr

Löytyyhän tuolta nuo muutkin turbon huolto-oppaat(joissa oli myöskin joitain sähkökaavioita) vaikkaan ei englanninkielisinä. Siis täältä: http://phantom.urbis.net.il/alfa75/technical2.html


Petri

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11213
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Kytkentäkaaviot on omastakin takaa mutta niiden lisäksi tuosta manuaalista näyttäisi löytyvän kaikenlaisia ruiskun tarvitsemia signaaleja. Vähän vaan pelkään, että tekniikan italian kääntäminen voi olla tekemätön paikka, oma sanavarasto kun käsittää lähinnä lausahdukset 'Ciao! Ricambi originali!'. Kiitos kuitenkin.

Kaikkein eniten asiaa auttaisi varmaan, jos jostain kivenkolosta löytyisi LE2-jetin yleiset toimintavaatimukset ja vianhakuohjeet. Kytkiksien perusteella tiedän kyllä, minkä johdon pitäisi mennä mihinkin rekkulaan, mutta esmes sytkä- ja ruiskupurkkien välisten johtojen signaaleista ei ole harmainta hajua. Tarvitsisin siis tietoa siitä, mitä pulssia mihinkin nastaan pitäisi tulla että sytytysmoduuli suostuu generoimaan kipinää.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
155TS
Viestit: 792
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 23:46
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja 155TS »

Oisko noista mitään apua Scuderia:
http://perso.wanadoo.fr/nyf/ecu.htm

http://www.carsoft.ru/avtorepair/ecm/6.html

http://www.autodealer.ru/apedia/ebu.php

Tossa viimeisessä linkissä on lista missä on mikäkin ruisku. Sen mukaan turbo uunossa olisi LE2-jetronic
Alfa 166 V6 -00, Alfa 75 turbo -87, ex-AR 159 Q4 -06, ex-Giulietta -84 ja -82, ex-155 TS -92

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11213
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Erikoinen juttu, mielestäni noilla kaikilla sivuilla on esitelty vain yksi ECU, ja 75 Turbossa on omat purkit sytkälle ja ruiskulle. Näyttää ihan siltä kuin sekä pösö- että venäläisellä sivulla olisi käsitelty pelkästään ruiskun ECUa. Täytyy vielä tarkistaa että se ruikkari tosiaan oli LE2.

Kiitosta vaan, noiden pösöpalstan skemojen perusteella voi vaikka rakentaa oman ruisku-ECUn :wink:
- Epäkelpokeräilijä -

Vastaa Viestiin