Selespeed käytös?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
luizi
Viestit: 7
Liittynyt: 16 Joulu 2013, 22:50

Selespeed käytös?

Viesti Kirjoittaja luizi »

Varmasti löytyis foorumia kahlaamalla tähänkin vastaus, mutta ajattelin "kokemuksen omaavia" saada kommentoimaan. Ja sikäli hieman "asian vierestä" mennään, että kysessä ei ole Alfa vaan Fiat Stilo Abarth, SeleSpeed -laatikolla. Pyydän anteeksi tunkeutumistani!
Mutta se kysymys: peli ilmoittaa Engine Ciontroller-faulttia, ja SeleSpeed ei anna kytkeä muita vaihteita kuin kakkosen?? Liittyykö nämä edes mitenkään toisiinsa? Laite ei ole minulla, joten MES -illä en ole siitä päässyt vikakoodeja lukemaan.

Etukäteen tiedoista kiittäen,
Antti / Piikkiö

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Selespeed käytös?

Viesti Kirjoittaja jkk »

^selespeed -järjestelmä toimii vikatilassa r, 1, 2 vaihteilla kokemusta 99 ja 02 vuoden selestä alfoissa. en tiiä onko uudemmissa ja fiudeisa laitettu sele huomioimaan moottorihäiriö?

luizi
Viestit: 7
Liittynyt: 16 Joulu 2013, 22:50

Re: Selespeed käytös?

Viesti Kirjoittaja luizi »

Thänks ja sorry hidas palaute. Kyse oli nääs myyntipelistä ja se kerkes männä.
Mutta samalla voinen vielä kysellä ihan yleisesti, että jos vaikka Selespeed -156:sen sattusi jostain löytämään, niin miten on yleinen suhtautuminen tuohon lootaan? Kannattaako sellaiseen sekaantua, vai pysyä mahdollisimman kaukana?? Miten on?

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Selespeed käytös?

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Asioita vain sivusta kuulleena vailla omaa kokemusta, mutta 156:n kohdalla JTS-Sele-yhdistelmä ei nauti suurta kannatusta pelokkaiden keskuudessa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

luizi
Viestit: 7
Liittynyt: 16 Joulu 2013, 22:50

Re: Selespeed käytös?

Viesti Kirjoittaja luizi »

Tarkoitatko, että rohkelikot kuitenkin pärjäis semmosellakin : ) Vai, = (pysy erossa)
Olikos muuten 156:sis kunnon automaattilootaa tarjolla mihinkään konemalliin?
Ja vielä vihonviimeisenä. Onko V6 2.5 bensa 156 ollut kestävä kone?

Avatar
Garmund
Viestit: 2137
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Selespeed käytös?

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Jts koneisessa on jonkunverran öljynkulutus- ja nokkien kulumisongelmaa (väärän öljylaadun käyttäminen vielä pahentaa näitä.) Selespeed on mielestäni hauska laatikko ajaa. Siinä taitaa olla ongelmana huono huollettavuus (tiivisteitä yms ei pysty kai vaihtamaan) ja sen huollosta on tietoutta harvemmassa. Esim: Moni pitää ja pidin itsekin nykimistä vaihtaessa normaalina, mutta se johtuukin kytkimen säädön tarpeesta. (Ainakin osittain)

Sama ongelma koskee näitäkin, mitä muitakin huonosti arvonsa säilyttäviä autoja. Eli huollosta helpoisti säästetään. Tässä tapauksessa selespeedin öljynvaihdot ja järjestelmän kuntotarkastukset ovat saattaneet jäädä vähemmälle. (Eli esim paineakun kunto, risa rasittaa järjestelmän pumppua) Myös selespeedin outous saattaa vähentää tätä huoltoa, eli merkistä/selespeedistä vähemmän tietävät korjaamot saattavat jättää järjestelmän kokonaan huomiotta. Eipä muutenkaan taida monia liikkeitä pahemmin kiinnostaa edes ehdotella mitään ylimääräistä, mitä auton huolto-ohje ei käske pakosti tekemään. Eli, esim jos vaihteistoöljyn vaihdon kohdalla lukee tarkistus ja vaihto tarvittaessa, ei taida tarvetta vaihtoon ilmetä koskaan. Sitten kun ilmenee taitaa se olla liian myöhäistä.
Suoraan vaan suoraa

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Selespeed käytös?

Viesti Kirjoittaja jkk »

luizi kirjoitti:Tarkoitatko, että rohkelikot kuitenkin pärjäis semmosellakin : ) Vai, = (pysy erossa)
Olikos muuten 156:sis kunnon automaattilootaa tarjolla mihinkään konemalliin?
Ja vielä vihonviimeisenä. Onko V6 2.5 bensa 156 ollut kestävä kone?
sele on hieno kun se toimii. tyypiltään kuitenkin vähän oikukas saattaapi olla, itse tykkäsin 156 2.0 ts + sele ja nyt on silloin tällöin käytössä 147 2.0 ts + sele. tos 147 toimii hienosti ja pehmeesti. kyllä siihen rahaakin saa menemään tarvittaessa. 147 2 litrasella pannulla kulkee ihan mukavasti kun on kevyt.

Tuota 2,5 v6 on kehuttu ja taitaa olla noista paras? sitäkin saa tomaatilla q-system. huomioi että sele on puoli-automaatti sama systeemi kuin bmw smg.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15031
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Selespeed käytös?

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Puoliautomaagi, eiks oikeampi kuvaus ois kuitenkin robottiautomaatti?
Eli manuaalivaihteisto, joka sinällään on ihan OK, johon pultattu robotti hoitamaan vaihdot ja kytkin.

Q-Systemistä ei käryä. Sen sijaan kuullut melkolailla pelkkää hyvää V6.sta, oikeastaan taitaa se jakopää olla siinä se suurin ikävyys, eikä sekään vaadi ihan sitä mitä moni paja kovasti väittää (moottorin irrotus).

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Selespeed käytös?

Viesti Kirjoittaja jkk »

^Selespeed is the name of an electrohydraulic manual transmission used in Alfa Romeo cars, developed by Italian company Magneti Marelli. The Selespeed is a robotized manual gearbox with electronic clutch. In its current incarnation it can be operated via paddle shifters from the steering wheel or via a "joystick" like a sequential manual gearbox. The right-hand paddle shifter shifts upwards and the left side downwards. The gearbox also has a city-mode which self-shifts in a manner similar to a traditional automatic gearbox.

Mikskä sitä ikinä haluaakaan kutsua

Avatar
Aquatica
Viestit: 15031
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Selespeed käytös?

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Eli automaatti, jota voi halutessaan käskyttää ;)
Tai siis robottimaatti.

Mutta ei nyt takerrella näihin, omasta mielestäni puoliautomaatti on sellainen, missä on aina vaatimus itse vaihtaa ylös ja alas, eikä sisällä minkäänlaista täysautomaagia tuohon.

Avatar
koltiainen
Viestit: 718
Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51
Paikkakunta: Palokka

Re: Selespeed käytös?

Viesti Kirjoittaja koltiainen »

Mun mielestä puoliautomaatti ja manuaali on manuaaliaski kytkimellä + robo jos on puolitomaatti
Automaatti taas on automaatti laatikko missä on momentinmuunnin

luizi
Viestit: 7
Liittynyt: 16 Joulu 2013, 22:50

Re: Selespeed käytös?

Viesti Kirjoittaja luizi »

Toksii kattavasta tietopaketista. Taitaa Stilo vaihtua alhvaan. Hillomäärästä johtuen joko 156 tai mieluummin 159, mutta...
katotaan ny sitte...

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Selespeed käytös?

Viesti Kirjoittaja jkk »

^jos päädyt 159, niin huomioi että 159 ja 156 jts moottoreilla ei oo keskenään mitään tekemistä, eli ihan eri koneet kullaki mallilla vaikka nimi hämää.

luizi
Viestit: 7
Liittynyt: 16 Joulu 2013, 22:50

Re: Selespeed käytös?

Viesti Kirjoittaja luizi »

OK, Joo, taitaa olla aatamin tekeleitä 159:n padat. Onko kokemusperäistä tietoa, kumpi oli kestävämpi, oppeelin kone vai alffan oma. Tarkoitan nyt bensakoneita ja lähinnä kahden litran luokkaa. Toi Q-tronic loota taitaa olla jaappanilainen teos?

Vastaa Viestiin