GTV/Spider valinta, lähinnä 916

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Ottimo
Viestit: 901
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:56
Car(s): Giulia Veloce Q4, -17, 156 2,0 JTS, -05, GTV V6, -02, ex Alfasud, Giulietta, 75, 155, 156, 166, 159, Spider
Paikkakunta: Uppsala

GTV/Spider valinta, lähinnä 916

Viesti Kirjoittaja Ottimo »

Nyt on iskenyt paha lähinnä Spiderimu 916 sarjasta. Toivoisin kannanottoja ensiksi valintaan Spider/GTV, hyviä huonoja puolia, seuraavaksi moottorivalintoihin. Olen jo aika lailla suuntautunut Bussoihin mutta sielläkin vois keskustella esim 3.0 vs 2.0 TB. Juuri nyt on muuten kiikarissa 3.2 mottinen Hollannista.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: GTV/Spider valinta, lähinnä 916

Viesti Kirjoittaja Finest »

kolmelitraista Spideria on 12v ja 24v versioina.
Vaihdelaatikkoja on 5 ja 6 vaihteisia, riippuen moottorista.
Varmaankaan moni ei ole päässyt vertailemaan useampaa moottoriversiota.
(166 väellä saattaisi olla enemmän kokemuksia molemmista.)

Tb on vanhan mallin pienen potku tietyllä kierrosluvulla omaava moottori.
Pystyy "järkevällä" hintatasolla virittämään ja vaikka kasvattamaan iskutilavuutta.
Tiheämmin öljynvaihtoja ja paininkuppien välyksiäkin pitäisi 12v koneissa välillä mitata ja tarvittaessa säätää.
Jakopää helpompi, apulaitehihnat vaikeammat (3kpl)
Mielestäni hauskempi kuin vapari (vetailuna ~samantehoinen ja kevyempi 2.5 156).
Jarrut huonommat, olikohan alustassakin jotain eroja (Gtv).

Tb monesti halvempi.

JuhaP
Viestit: 219
Liittynyt: 24 Maalis 2014, 11:59
Car(s): Kia Sorento AWD Business A/T 5P -16
Audi A4 (B6) 3.0 V6 cabrio autom. -03
Ex-Alfa:
Spider 3.0 V6 12v -96
Paikkakunta: Espoo

Re: GTV/Spider valinta, lähinnä 916

Viesti Kirjoittaja JuhaP »

Itsellä alla v6 12v, jos valitsemaan pääsisin niin 24v:n ottaisin. Itsellä Ragazzon putki ja se antaa loistoäänet.
24v:ssä on isommat jarrut vakiona jne. Tosin 24v ei tainnut enää saada manuaalikatolla, avoautoja useamman omistaneena tullut siihen tulokseen, että mulla harrasteautossa on aina manuaalirätti. Paljon vähemmän korjattavaa JA paljon yksinkertaisempaa korjattavaa.

Avatar
hjpp
Viestit: 1926
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: GTV/Spider valinta, lähinnä 916

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Bussosuuntaus kannattaa pitää. :wink:
Itse olen tyytyväinen 12 venttiilisen tehoihin, kun ajelen lähinnä hiljalleen katto auki. Ratakäyttäjät lienevät toista mieltä.
Mutu-veikkauksena pitäisin turboa hiukan vikaherkempänä avoautojen pitkien seisonta-aikojen vuoksi.

Mulla oli kriteerinä sähkökatto ja se on toiminut ihan hyvin, mutta yksi vika on toki osunut kohdalle. Lukituksen yksi hammaspyörä on muovinen ja se kuluu käyttöalueeltaan. Itse käänsin sen vain toiseen asentoon ja uskoisin sen toimivan omalla vähällä käytöllä pari vuosikymmentä.

Avatar
Shakal
Viestit: 1644
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 07:16
Car(s): Impreza ja mopo
Paikkakunta: Lieto

Re: GTV/Spider valinta, lähinnä 916

Viesti Kirjoittaja Shakal »

Joillain myös vuosimallien väleissä tapahtuvat erot (kojelautamuutos ym) vaikuttaa ja tekee myös moottorivalinnasta haasteellisempaa.
Man Behind The Name

-Without heart we would be mere machines

Käkisalmen Carrera
Viestit: 189
Liittynyt: 20 Elo 2011, 08:37
Car(s): 916 Spider 3.0 V6
Lada 1200L 1.6
ex GTV6, 33 1.7QV 8V
Paikkakunta: Kotka

Re: GTV/Spider valinta, lähinnä 916

Viesti Kirjoittaja Käkisalmen Carrera »

Valitset avon tai umpimallin, Busso sen olla pitää. Itse vaihdoin vielä Spider 3.0 V6 12V :n Ragazzonin. Kriteereinä itsellä oli avo, kolme litraa ja punaiset nahat. (Sattui löytymään sopivasti myös punainen kojelauta).
Mikään ei ole niin turhaa kuin hyvät neuvot - niitä ei viisat kaipaa eikä tyhmät kuuntele.

Vastaa Viestiin