JTD:n kampiakselin asentoanturin vaihto

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

JTD:n kampiakselin asentoanturin vaihto

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Dodiih, kirjoitellaanpas nämä ohjeistukset joista olikin puhetta jo aikasemmin tyhmiä kysymyksiä-ketjussa.
Toivottavasti tästä on jollekulle apua. Ja ehkä tämän voisi tarjota FAQ-osiolle myös?

Tämä pätee ainakin 147, 156 ja tietääkseni myös 166:n JTD-moottoreihin. Multijetistä en osaa sanoa.
Työ tehty siis 2.4JTD 10v-koneeseen, josta kuvatkin. Kuvat suurenee kliksuttelemalla :)

Tarvikkeet, joita tarvitaan:
- T40-avain
- Taskulamppu, jonka saa valaisemaan moottoritilaa (myös joku muu vastaava valo toiminee)
- Näppärät ja vahvat sormet, paljon hermoja + pienet kädet
- Nosturi (helpoin), öljymonttu (ihan OK) tai vähintäänkin keula ylös niin, että mahtuu kardaanitunnelin päästä sörkkimään konetilaan päin olkapäitä myöten

Lisäksi hommaa auttaa ainakin keskipitkä talttapäinen ruuvimeisseli ja sitäkin enemmän teleskooppivarrellinen, pieni peili (5-10cm halkaisija)

Suosittelen myös akun irroitusta operaation ajaksi, siinä kun pyöritään koko ajan laturin ja startin napojen/johtojen tienoolla, ettei käy hassusti. Eipä tarvitse ihan niin paljoa varoa... Itse irroitin johdon kiinnityksen parannuksen yhteydessä akun molemmat navat, eipähän ole riskiä vetästä vahingossa +-johtoa maihin metallisilla työkaluilla - tai muuta hauskaa (ei, en edes katsonut missä ne johdot oikein menee, muuta kuin yhden tieltä siirretyn verta).

Pohjapanssaria tai muita palikoita EI tarvitse irrottaa - tai siitä ei ainakaan mitään hyötyä ole. Parhaiten lisätilaa saa jos pakoputken irrottaa pakosarjasta eteenpäin keskiputkelle asti, mutta en usko tuon olevan vaivan arvoista.

Sanallinen ohje (tämän mukaan alla näkyvässä kuvassa olevaa klipsin telinettä *EI* tarvitse irrottaa):
- Hoida itsesi, T40-avain ja talttapäinen ruuvimeisseli paikkaan, josta pääset käsiksi kuvissa näkyviin osiin
- Taistele johdon liitin irti. Tähän auttaa talttapää, jolla nastat väännetään irti toisistaan ja liitinpaketti irtoaa klipsistä, jonka jälkeen sen saa kammettua irti päin ja lukkosalvan saa auki. Salpa on ihan YLHÄÄLTÄ tulevan johdon liittimen juuressa, TIETENKIN lohkon puolella joten liittimen irroitus klipsistään on käytännössä vaatimus
- Vedä vanha anturin johto startin alta pois, kuvassa näkyvästä klipsistä (pultin ja mustan ison klipsin välillä) sekä muut johtokiinnikkeet matkalla
- Putsaa (!) vanhan anturin yhä kiinni ollessaan anturin ympäristö. Emmehän halua kurakakkaa suoraan moottoriin?
- Avaa T40-pultti avaimella ja nitkuttele vanha anturi irti - TARKISTA, ETTÄ VANHA O-RENGAS TULEE MUKANA!
- Jos siltä tuntuu, rasvaa jollakin soveltuvalla tavaralla uuden antun O-rengas asennuksen helpottamiseksi
- Laita uusi anturi paikalleen, varmasti on tiukka sovite ja joutuu nitkuttamalla vääntämään paikallensa - älä kiristä pulttia ennen kuin anturi on kunnolla paikallaan, muutoin kiristysvaiheessa anturi saattaa haljeta
- Pujottele anturin johto takaisin oikeaan suuntaan (ja oikein päin...) ylhäältä tulevan johdon ALI (uskoisin tämän estävän johdon joutumisen ns. väärään paikkaan)
- Kytke anturin johto vielä irrallaan olevaan vastakappeleeseensa
- Väännä, käännä, muljuta ja saa liitinpaketti kiinni isoon mustaan klipsiinsä. HUOM: nimenomaa *ANTURILTA* tuleva liitin lukitaan klipsiin, niin loogista kuin se onkin

Itse toki siirsin laturin johtoa (oikealla näkyvä paksu johto) pois tieltä antamaan lisätilaa, jota tuli merkittävästi. Kahta kättä tuonne ei meinaa millään saada, ainakaan niin että sinne myös näkee samalla, joten aika paljon sormikopelolla joutui tekemään.
Pistä kaikki irrottamasi osat paikalleen ja auto käyntiin :)

Hommaan mennee ~tunti, jos mikään ei pahemmin vastusta. Jos kaikki irtoaa ilman murheita ja kaikki menee kiinni ilman ongelmia, puhutaan ehkä 15-20minuutin työstä.


Kuva anturin sijainnista, kuva otettu kardaanitunnelin suunnalta kohti lohkoa ja vasempaan
Kuva

Tämä on työasento, joka tuli tutuksi. Pakoputken vaihteiston päässä olevasta raosta näki sen vähän, mitä näki...
Kuva

KUVA, punaisella merkattu on anturin johto anturilta liittimelle, sininen väri tarkoittaa johdon kulkusuuntaa näkyvien johtojen ALLA. Ympyröity kohta oli itselleni ongelma; valkoinen klipsi tuossa putkessa on selvästi johtoklipsi, mutten valitettavasti muista kuuluiko johdon tuolta mennä vai ei. Sikäli sen sitä kautta laittaa, paranee varautua terävän kulman hankaukseen...
Kuva

Kuva vielä purkuvaiheesta;
Kuva

Kuva tuosta klipsin rakenteesta telineineen. Telineenkin voi irrottaa, mutta tilaa on uskomattoman vähän millekään käsityökalulle ja ainakin itselläni tuo pultti oli aivan mahdottoman tiukassa. Sen lisäksi se on omituisessa kulmassa ja kaiken kukkuraksi vieläpä aivan sen vieressä on tuo muoviklipsi, johon johto tulee, ettei sinne normaali hylsy edes mahtunut.
Nuoli näyttää suunnan, joka on liki suoraan asentajaa kohti ja mihin väliin tuo talttapää painetaan ja käännetään. Anturin liitin on toki kuvassa poikittain ;)
Kuva

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: JTD:n kampiakselin asentoanturin vaihto

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Hyvä ohje!!
Abarth 500 Esseesse

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: JTD:n kampiakselin asentoanturin vaihto

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Kiitos 8)

Tätäkään ohjetta ei oikeasti tunnu mistään löytyvän, ei edes ulkomaisilta foorumeilta (no, jostain puolalaisilta...).
Jos jollakulla on tuohon jotain lisättävää tai korjattavaa niin ilmotelkaa ihmeessä! Samoin tuo kampuran anturin johdon täysi reitti olisi kiva tietää, että onko kaikilla sama vai onko tämä vähän kuin 159:n laturin pultti... :roll:

Vastaa Viestiin