156:n nokka-akselin tunnistimen vaihto

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Jagge
Viestit: 330
Liittynyt: 08 Helmi 2009, 21:52
Paikkakunta: Forssa

156:n nokka-akselin tunnistimen vaihto

Viesti Kirjoittaja Jagge »

Vikakoodit p0336 ja kampiakselin tunnistin vaihdettu ja antaa edelleen samaa vika koodia.
Teen jakopään ja vesipumpun vaihdon ja samalla nokkatunnistimen vaihdon.
Miten se nokkatunnistin sijaitsee ja lähteekö irti ja mitä pitää huomioida vaihdossa?Varaosa kirjat näyttää kahdenlaista tunnistinta eli puretaan ensin ja sitten mallin mukaan.
Nykyinen käyntihäiriö =ei kierrä yli 3000 ja tulpan merkkivalo vilkkuu.
Jagge

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: 156:n nokka-akselin tunnistimen vaihto

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Mikä moottori? Ei tuo koodi oikein nokka-akselin asentoanturiin käy. Oireet sopis myös ilmamassamittariin. Koita käytää ilmin piuha irti ottaako sitten paremmin runtua?

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: 156:n nokka-akselin tunnistimen vaihto

Viesti Kirjoittaja willez »

Tulpan merkkivalo vilkkuu ? Tuo koodi on juurikin kampiakselin asentotunnistimen koodi. Kuka sen on vaihtanut,onko vaihtajalla riittävä ammattitaito osan vaihtamiseen oikein ? TIetty jos jako heittää niin vois antaa koodia tuosta..

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: 156:n nokka-akselin tunnistimen vaihto

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

willez kirjoitti:Tulpan merkkivalo vilkkuu ?
Olettaisin, että tarkoittaa ruiskun merkkivaloa. :)

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: 156:n nokka-akselin tunnistimen vaihto

Viesti Kirjoittaja willez »

Hehheh, niinpä niin.. :lol:

Jagge
Viestit: 330
Liittynyt: 08 Helmi 2009, 21:52
Paikkakunta: Forssa

Re: 156:n nokka-akselin tunnistimen vaihto

Viesti Kirjoittaja Jagge »

Moottori on 1.6 ts.
Itse vaihdettu kampuran anturi(voiko sen asentaa väärinkin?)olisiko uusi siis viallinen mahdollisesti.
Niin se paneelin valo on kai se ruiskusuuttimen näköinen.
On kokeiltu ilmin piuha irti,jolloin ei käy matalillakaan kierroksilla.on koitettu eri ilmeillä ja tulos sama.Voiko nekin olla kaikki viallisia kun oire on edelleen sama.
Kysymykseni koski sitä nokan anturin vaihtoa.kun toi jakopää tehdään on kai hyvä laittaa se nokan anturi,niin se on ainaki pois suljettu vikalistalta.
Kiitos vinkeistä ja ain lisätiedot ovat tarpeen.
Jagge
PS niin,onko sille noka anturille oma koodi kun Ad huollon testeri kerro muuta.
Pitäisikö vielä kokeilla toista kampuran sensoria.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: 156:n nokka-akselin tunnistimen vaihto

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Nokkapyörän alla on nokan asentoanturi. Eipä tuota kampuran anturia oikein väärin saa asennettua, jos se vaan osuu reikäänsä ja menee pohjaan saakka. Mutta vikahan voi olla johdoissa tai vaikka moottorin ohjainlaitteessa. Oskilloskoopilla tuon äkkiä katsoisi tuleeko sieltä oikean näköistä signaalia ulos.

Tuskimpa se sitten ilmissä on vika, jos useammallakin on koitettu.

Kampuran tunnistimen johdot tulee moottorinohjainlaitteen pinneihin 48 ja 49. Kannattaa nuo välit ainakin tarkastaa, ennen kuin suotta uutta anturia alkaa asentaa.

vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

Re: 156:n nokka-akselin tunnistimen vaihto

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Mun ex 2.0tssään oli edellinen seppä tehnyt jakopäärempan. Oli vaan pitänyt pakonokkapyörää paikoillaan siitä peltikehästä mitä anturi lukee. Oli vähän vääntynyt kolon reuna, ja oli rikkonut anturin. Mä tein ajallaan jakopään uusiksi, samalla vaihdoin tuon anturin ja onneksi huomasin tuon vääntyneen reunan, muuten olis uusikin anturi ollut kerrasta morjens...

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: 156:n nokka-akselin tunnistimen vaihto

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Hyvin pelittää sama jakopää edelleen.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Jagge
Viestit: 330
Liittynyt: 08 Helmi 2009, 21:52
Paikkakunta: Forssa

Re: 156:n nokka-akselin tunnistimen vaihto

Viesti Kirjoittaja Jagge »

Kiitos kaikista vinkeistä!
Vika korjaantui,kun autosähkökorjaamon kokemuksella kampiakselin tunnistin irroitettiin ja mitattiin ns.välys tunnistin kehälleäå.se oli liian pieni ja pulssi katosi kovilla kierroksilla.varsinaista säätöähän antureista ei ole,mutta ns viilaamalla ja ohuemmalla o-renkaalla saatiin oikeat arvot ja kone toimii nyt.
Ko korjaamon kokemuksia on ollut,että antureista voi olla näinkin pieniä eroja,joka sitten vaivaa.

Nyt vaan jalkopäähän remonttia tekemään.(hyvä ettei ilmiä ja nokan anturia ruvettu vaihtelemaan.
Se p0336 oli siis oikea koodi!
Jagge

Avatar
Aquatica
Viestit: 15027
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 156:n nokka-akselin tunnistimen vaihto

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Hieman kikalta kuulostaa, mutta hyvä jos kuntoon tuli! Kehuja kun annetaan niin kiva olisi myös firma tietää, saavatpahan potentiaalisia asiakkaita ja kanssakulkijat voi päästä helpommalla

Jagge
Viestit: 330
Liittynyt: 08 Helmi 2009, 21:52
Paikkakunta: Forssa

Re: 156:n nokka-akselin tunnistimen vaihto

Viesti Kirjoittaja Jagge »

Se firma on Forssassa ja on perinteinen autosähkö korjaamo ja varaosaliike:Sähködiesel Oy Forssa.
puskaradion mukaan Delta-Auto lähettää pojille vaikeammat keisit!
Kikalta ei vaikuttanut kun ensin mitattiin anturin vastus n.800 ohmia ja anturilta tuleva jännite,joka oli reilusti alle ohje arvon 0.9 V.kun riplattiin anturia sisään päin.niin pulssi vahvistui.
Harmi etten löytänyt enää vanhaa anturia,niin olisi voitu samalla mitata senkin vastus(siinähän on kestomagneetti,joka käsitykseni mukaan heikkenee ajanmyötä ja sitten ei anna riittävää pulssia.)
Kyllä kokemuksella ja eri vikojen havatsemisella vuosien saatossa on merkitystä.Ne kaverit siellä olivat muuten nuorimmasta päästä.
Jagge

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: 156:n nokka-akselin tunnistimen vaihto

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Kirjotetaan nyt vaikka ei enään tapaukseen liitykään niin nokka-akselin asentoanturin vaihto varten tarvii nokka-akselin hihnapyörät ja niiden takana oleva suojamuovi irroittaa. Hommassa on nokka-akselin lukituspalat välttämättömät sillä hihnapyörillä ei ole kiilaa. Ketjun alottajalla oli vielä 1.6 TS, jossa on vähintään kahta erilaista lukituspalaa, tehoversiosta riippuen.

Jagge
Viestit: 330
Liittynyt: 08 Helmi 2009, 21:52
Paikkakunta: Forssa

Re: 156:n nokka-akselin tunnistimen vaihto

Viesti Kirjoittaja Jagge »

Kiitos Epezille ko tiedosta,jota alunperin kyselin.
Vaihdan jakopään nyt ilman paloja,kun ei tartte pyöriä irroitella tällä kertaa.
Kuinkahan usein noita nokka-akselin tunnistimia yleensä vaihdellaan.
jagge

Avatar
Aquatica
Viestit: 15027
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 156:n nokka-akselin tunnistimen vaihto

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Saa menemään sitten jaon pieleen todella helposti ilman lukkopaloja.
Tämäkin palsta on "täynnä" näitä tapauksia, tosin vakavimmat taitanee olla V6-yritelmiä... :roll:

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: 156:n nokka-akselin tunnistimen vaihto

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Tarkkana täytyy tietysti olla, mutta kyllä ne kaksi nokkaa pitäisi paikalleen saada ihan merkeilläkin.

Anturit ei ole mitään kulutustavaraa, ei niille mitään kilometrirajaa voi antaa. Veikkaisin että suurimassa osassa 16V TS:iä niitä ei ole koskaan vaihdettu.

Avatar
katiska
Viestit: 472
Liittynyt: 19 Loka 2009, 10:19
Car(s): AR8, 164, GTV, 155, 156:ia, Sprintit, Ducatoja, Camaro, Trans Sport, RSV Mille
Paikkakunta: Villähde

Re: 156:n nokka-akselin tunnistimen vaihto

Viesti Kirjoittaja katiska »

1.6:ssa ei tainnut olla imunokan ajoituksen säätöä, joten hihnan vaihto ilman lukituspaloja saattaisi onnistuakin.

Kampuran anturin olen joutunut uusimaan varmaan jokaiseen _ajossa olevaan_ omistamaani 156:een, Nokka-akselin anturia en kertaakaan.

EDIT: lisätty _korjaus_
En tyytynyt tavanomaiseen.

Avatar
Shakal
Viestit: 1644
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 07:16
Car(s): Impreza ja mopo
Paikkakunta: Lieto

Re: 156:n nokka-akselin tunnistimen vaihto

Viesti Kirjoittaja Shakal »

Mulla jakopäärempan jälkeen tuli 3 kertaa vikakoodi nokka-akselin asentotunnistimesta. Nyt pari kuukautta takana ilman vikakoodia, joten varmaan puhdistunut itsekseen ja löytänyt paikkansa. Varovasti voinee koittaa jos saa paineilmaa sinne, puhdistaen sen.
Man Behind The Name

-Without heart we would be mere machines

Vastaa Viestiin