Hei!
Huomasin 159 (vm-09), että liikkeellelähtö on alkanut olemaan aika vaivalloista. Auto ei ole vielä kertaakaan sammahtanut, mutta vasta kun pääsen vaihtamaan 2- ja 3-vaihteille meno luonnistuu normaaliin tapaan. Koska minulla on diesel-kone, niin pistin merkille, että 1- vaihteella kaasua painettaessa turbon viisari ei liiku mihinkään. Joudun antamaan kierroksia ja luistattamaan hieman kaasua, että pääsen ripeästi liikkeelle. Tämä omituisuus on tullut pari viikkoa sitten ensimmäisen kerran ja jatkunut sen jälkeen. 2-vaihteelle päästyäni ja hieman vauhtia saatuani turbon viisari ja auto liikkuvat taas normaalisti. (Maantieajossa ei siis mitään normaalista poikkeavaa.)
Kuullostaako tämä tutulta jollekin tällä palstalla ja mistähän voisi olla kyse (ja minkälainen "hintalappu" minua mahdollisesti odottaa)? Epäilen turboviisarin liikkumattomuuden vuoksi juurikin turboa, mutta haluaisin kuulla asiasta enemmän tietävien mielipiteen.
Kiitos vastauksista!
Alfa 159, liikkeellelähtö ja turbo
Valvoja: Moderators
- Pasi
- Viestit: 6786
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: Alfa 159, liikkeellelähtö ja turbo
vähän samanlainen meininki oli mulla kun egr putkessa oli vuotu.... pakokaasut karkasi ennen turboa.
siitä kuului tosin selvä ääni ja turbomittarissa oli kuitenki pientä eloa.
siitä kuului tosin selvä ääni ja turbomittarissa oli kuitenki pientä eloa.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- Isola
- Viestit: 1958
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Alfa 159, liikkeellelähtö ja turbo
EGR:n nuohous voisi auttaa alkuun. Vaikkapa näillä ohjeilla. Elllei auta, niin sitten ihmettelemään mahdollisia ilmavuotoja.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.
- hjpp
- Viestit: 1911
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Alfa 159, liikkeellelähtö ja turbo
Ja voisi alkuun vilkaista, että alipaineletkustot siinä etupellin päällä ovat kaikki ok.
-
- Viestit: 2624
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): pikaladattava hybridi
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Alfa 159, liikkeellelähtö ja turbo
Juuttuvageometrisen turbon (olettaen, että tässä on sellainen) johtosiivet jumissa?
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
Re: Alfa 159, liikkeellelähtö ja turbo
Kiitos tähän astisista vastauksista!
Senlaisen yhtäläisyyden havaitsin, että turbo tulee kehiin vasta kun kierroslukumittari ylittää n. 1500rpm vaihteesta riippumatta - eli auton liikkuessakin. Kierrokset on luistatettava kytkimen kanssa sen ylle, että eteneminen muuttuu normaaliksi (eli turbo alkaa ahtamaan). Kytkintä käy nyt jo sääliksi - ei kuitenkaan vielä käryä.
Senlaisen yhtäläisyyden havaitsin, että turbo tulee kehiin vasta kun kierroslukumittari ylittää n. 1500rpm vaihteesta riippumatta - eli auton liikkuessakin. Kierrokset on luistatettava kytkimen kanssa sen ylle, että eteneminen muuttuu normaaliksi (eli turbo alkaa ahtamaan). Kytkintä käy nyt jo sääliksi - ei kuitenkaan vielä käryä.