Kysymys: ISO HUOLTO 120tkm /8-vuotta, Kaikki hihnat uusiksi

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
mitsa
Viestit: 40
Liittynyt: 22 Maalis 2010, 18:13
Car(s): 156 JTS vm. 2004

Kysymys: ISO HUOLTO 120tkm /8-vuotta, Kaikki hihnat uusiksi

Viesti Kirjoittaja mitsa »

Hei,
Kyselin 156 JTS 2.0 jakopäänhihnan ja vesipumpun vaihtoa Tallinnasta ja sain tarjouksen, jossa ehdotettiin myös kahden muun hihnan vaihtoa:
1) Balancing shaft belt + tightener = Tasapainoakselin hihna ja kiristin
2) The auxiliaries belt + tighteners = Apulaitteiden hihna ja kiristimet
Lisäksi ehdotettiin tulppien ja ventiilinkopan tiivisteen vaihtoa.
On kuulemma suositus, että kaikki Em. osat pitäisi vaihtaa 120.000 km tai 8 vuotta.
Alfani on nyt 77.000 km ja 11 vuotta.

Onkohan noita tasapainoakselin ja apulaitteiden hihnoja (+ kiristimiä) tarvetta vaihtaa?
Tai miten jos vaihtaisi vain hihnat?

Jakopäänhihnan, kiristimet ja vesipumpun ajattelin vaihdattaa joka tapauksessa.

Terveisin,
Lamabudjetilla liikkeellä :roll:

jmi
Viestit: 1488
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Kysymys: ISO HUOLTO 120tkm /8-vuotta, Kaikki hihnat uusi

Viesti Kirjoittaja jmi »

Mä olen käsittänyt että tasapainoakselin hihna ja kiristin vaihdetaan aina kun jakohihnakin. Itse ainakin vaihtaisin joka kerta 3v./60tkm.

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Kysymys: ISO HUOLTO 120tkm /8-vuotta, Kaikki hihnat uusi

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Periaatteessa tasapainohihna pitäisi vaihtaa 2x niin usein kuin jakohihna.. Ei varmaan parane ehdottaa myös alakerran laakerien vaihtoa tähän remppaan, mutta kannattaa varmistaa öljytyyppi jos öljyt vaihtuu samalla, ettei siihen joudukaan.
Apulaitehihna nyt on ainoa missä voisi ajatella säästävänsä. Tosin ei sitä sitten tien päällä vaihdella jos katkeaa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Kysymys: ISO HUOLTO 120tkm /8-vuotta, Kaikki hihnat uusi

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Paljonkos hinta olisi Tallinnassa?
Tuo hihnajumppahan on Suomessa jossain 500euron nurkilla, sisältäisi siis apulaitehihnan, jakohihnan + kiristimen/ohjuriin/vesipumpun/nesteet ja tasapainoakselin hihnan.
Öljyksihän tuohon JTS:ään 10W-60:iä pitäisi laitella.

Ainiin, se hihnanvaihtovälihän on 3v/60tkm...

EDIT:
Ja tosiaan tuo TP-akselin hihnan osuudelta en osaa sanoa, mahtaako siihen sisältyä mitään muuta kuin itse hihna.
Ja tuo työhän pitää (oikeasti, *pystyy* ilmankin... Ehkä.) tehdä nokkien lukkopaloilla, eli venakoppa huitsin kuuseen. En tiedä onko JTS:ssä hirveästi eroa TS:ään, mutta minulle sanottiin TS:n jakopäärempan yhteydessä, ettei välttämättä kannata venakopan tiivistettä vaihtaa - uudenmalliset kuulemma ohuemmat ja hankala saada tiiviiksi edes liimalla, jos vanha tiivari on ehjä ja paksu.

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Kysymys: ISO HUOLTO 120tkm /8-vuotta, Kaikki hihnat uusi

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Jos haluat säästää niin jätä koko tasapainoakselien hihna ja kiristin pois. Ei se sitä välttämättä tarvi ja samalla saat vähän luotettavamman koneen kun ei ole pelkoa että menee tasapainoakselien hihna poikki ja jakohihnan väliin. Foorumilta löytyy juttua enemmänkin. JTS ja TS on sitten eri lukkopalat. Mä kyllä vaihtaisin myös uudet tulpat ja venttiilikopan tiivisteen. Eiköhän ne 11 vuodessa ole jo vaihtokunnossa. Tiiviste on ainakin takuulla kovettunut.
Abarth 500 Esseesse

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Kysymys: ISO HUOLTO 120tkm /8-vuotta, Kaikki hihnat uusi

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Semmosta tiivistevikaa ei olekaan jota ei saisi silikonilla kuntoon. Kyl mä asiakkaittenkin autoissa oon hiukan varovainen vaihtelemaan tiivisteitä, jos autossa on hyvin sopiva originaali ja vaihdokkina olis epämääräinen motonetin malli. Luultavasti parin vuoden päästä se originaali on siltikin paremmassa kunnossa.

Ehkä oon myös liikaa jenkkimies, kun sipaisen silikonia vähän joka paikkaan. Vesipumppuihinkin sun muihin, jos vanha tivari jää ehjänä lohkoon niin jätän sen sinne ja ohuelti silikonia ja uus pumppu päälle, sen sijaan että alkaisin kaapimaan vanhaa tivaria lohkosta ja hinkuttamaan tiivistepintaa puhtaaksi.

Pitäisköhän munkin alkaa mainostaa tällaisia remontteja, pitäsi vaan omat lukituspalat hommata. Vai joko torpedoin mahdolliset asiakassuhteet? :lol:

Avatar
-HH-
Viestit: 660
Liittynyt: 01 Elo 2006, 17:47
Paikkakunta: Nuovo capitale

Re: Kysymys: ISO HUOLTO 120tkm /8-vuotta, Kaikki hihnat uusi

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Ne 10v vanhat venttiilikopan kumitiipparit on aika kovettuneet joten mä en nää mitään järkeä niitä kasata vanhoilla. Eri juttu tietty jos ne on vaihdettu jossaan vaiheessa "lähiaikoina". En mäkään venakopantiippareita jakoremmirempassa Kapasta vaihtanut kun viime kesänä koppa vaihtui restauroituun, ja samalla tiivisteet. Vanhat oli kyllä silloin mallia bakeliitti eikä olis tullut mieleenkään laittaa niitä vanhoja paikalle...

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Kysymys: ISO HUOLTO 120tkm /8-vuotta, Kaikki hihnat uusi

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Juu ja moni lievempi nyyhkytys ja vähän karskimpikin itkunpyrskähdys on päässy, kun niitä tarviketivareita on koitettu venyttää/puristaa pysymään paikoillaan edes sen aikaa että saisi osan paikoilleen. Edes 2 sekuntia.
Siihen tulee vaan aplodit, jos alkuperäistiivisteitä saa käsiinsä ja niitä laittaa. Ja nyt puhutaan siis muotoonvaletuista tiivisteistä. En ymmärrä miten ne saa niistä kiinassa 2cm liian lyhyitä. Viimestään sen katketessa asennuksen aikana voi olla tyytyväinen, jos se alkuperäinen tuli irrotettua ehjänä.

No olis tuolla edelleen emännän -92 Mazdaan tehtaan tivari, kun ei koskaan tullut tarpeeksi hyvää tekosyytä vaihtaa kun ei se vuotanu pisaraakaan. Nyt on autokin jo paalattu.

Avatar
mitsa
Viestit: 40
Liittynyt: 22 Maalis 2010, 18:13
Car(s): 156 JTS vm. 2004

Re: Kysymys: ISO HUOLTO 120tkm /8-vuotta, Kaikki hihnat uusi

Viesti Kirjoittaja mitsa »

[quote="Aquatica"]Paljonkos hinta olisi Tallinnassa?
Tuo hihnajumppahan on Suomessa jossain 500euron nurkilla, sisältäisi siis apulaitehihnan, jakohihnan + kiristimen/ohjuriin/vesipumpun/nesteet ja tasapainoakselin hihnan.
Öljyksihän tuohon JTS:ään 10W-60:iä pitäisi laitella.

Ainiin, se hihnanvaihtovälihän on 3v/60tkm...

EDIT:
Ja tosiaan tuo TP-akselin hihnan osuudelta en osaa sanoa, mahtaako siihen sisältyä mitään muuta kuin itse hihna.
Ja tuo työhän pitää (oikeasti, *pystyy* ilmankin... Ehkä.) tehdä nokkien lukkopaloilla, eli venakoppa huitsin kuuseen. En tiedä onko JTS:ssä hirveästi eroa TS:ään, mutta minulle sanottiin TS:n jakopäärempan yhteydessä, ettei välttämättä kannata venakopan tiivistettä vaihtaa - uudenmalliset kuulemma ohuemmat ja hankala saada tiiviiksi edes liimalla, jos vanha tiivari on ehjä ja paksu.[/quote]

Tallinnan tarjous:
Nokkahihna+kiristimet+vesipumppu = n. 550 €
Nokkahihna+kiristimet+vesipumppu+tasapainoakselinhihna+kiristin = n. 700 €
Nokkahihna+kiristimet+vesipumppu+tasapainoakselinhihna+kiristin+apulaitehiha+kiristimet = 943 €
Venttiilikopan tiiviste = 43 €.

Em. siis virallisen maahantuojan hintoja.
Selvittelen vielä pienempien pajojen hintoja...

Viimeksi Suomessa Nokkahihna+kiristimet+vesipumppu+tasapainoakselinhihna+kiristin 613 €

Avatar
mitsa
Viestit: 40
Liittynyt: 22 Maalis 2010, 18:13
Car(s): 156 JTS vm. 2004

Re: Kysymys: ISO HUOLTO 120tkm /8-vuotta, Kaikki hihnat uusi

Viesti Kirjoittaja mitsa »

[quote="sämpy"]
>>Semmosta tiivistevikaa ei olekaan jota ei saisi silikonilla kuntoon. Kyl mä asiakkaittenkin autoissa oon hiukan varovainen vaihtelemaan tiivisteitä, jos autossa on hyvin sopiva originaali ja
>> vaihdokkina olis epämääräinen motonetin malli. Luultavasti parin vuoden päästä se originaali on siltikin paremmassa kunnossa.

>> Ehkä oon myös liikaa jenkkimies, kun sipaisen silikonia vähän joka paikkaan. Vesipumppuihinkin sun muihin, jos vanha tivari jää ehjänä lohkoon niin jätän sen sinne ja ohuelti silikonia ja uus
>> pumppu päälle, sen sijaan että alkaisin kaapimaan vanhaa tivaria lohkosta ja hinkuttamaan tiivistepintaa puhtaaksi.

>> Pitäisköhän munkin alkaa mainostaa tällaisia remontteja, pitäsi vaan omat lukituspalat hommata. Vai joko torpedoin mahdolliset asiakassuhteet? :lol:[/quote]

Ei muuta kuin lukituspalat hankintaan ja busines pystyyn...
Tarjokkaita varmasti löytyy :lol:

Avatar
mitsa
Viestit: 40
Liittynyt: 22 Maalis 2010, 18:13
Car(s): 156 JTS vm. 2004

Re: Kysymys: ISO HUOLTO 120tkm /8-vuotta, Kaikki hihnat uusi

Viesti Kirjoittaja mitsa »

[quote="Aquatica"]
>> Tuo hihnajumppahan on Suomessa jossain 500 euron nurkilla, sisältäisi siis apulaitehihnan, jakohihnan + kiristimen/ohjuriin/vesipumpun/nesteet ja tasapainoakselin hihnan.

Missä em. työt + osat saisi 500 Eurolla?

Verttiv
Viestit: 96
Liittynyt: 17 Elo 2013, 19:47
Car(s): ex:
156 2,5l boselift -02
156 jts -04
Paikkakunta: Turku

Re: Kysymys: ISO HUOLTO 120tkm /8-vuotta, Kaikki hihnat uusi

Viesti Kirjoittaja Verttiv »

Työt ja osat 500€ pintaan kuulostaa turhan halvalta JTS :oops:

Itselläni pelkkä hihnanvaihdon työ maksoi 670€, osista ei tietoa.
Myyjäliikkeen piikkiin kun sain niin Deltalle vein tietenkin 8)

Avatar
hjpp
Viestit: 1928
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Kysymys: ISO HUOLTO 120tkm /8-vuotta, Kaikki hihnat uusi

Viesti Kirjoittaja hjpp »

On vissiin kalliit osat Tallinnassa, kun Pilotmotorsin tuntihinta on nykyisin 49,- ja tuollaisen tarjouksen esittävät. Ei siellä Suomipajaa kauemmin pitäisi turata.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Kysymys: ISO HUOLTO 120tkm /8-vuotta, Kaikki hihnat uusi

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

mitsa kirjoitti:
Aquatica kirjoitti: >> Tuo hihnajumppahan on Suomessa jossain 500 euron nurkilla, sisältäisi siis apulaitehihnan, jakohihnan + kiristimen/ohjuriin/vesipumpun/nesteet ja tasapainoakselin hihnan.

Missä em. työt + osat saisi 500 Eurolla?
Tuo 500 taitaa olla karvan alakanttiin, mutta Team F40:n muistelen tarjonneen alta 600eurolla. Lisäksi Nokian Autotalo...
Nokian Autotalon sivuilta...:
-Alfa-Romeo 156 Jakopään 2.0Ts 550e(tasapainoakselin hihnan+kiristimen)
-156 1.8ts Jakopää 380e.
JTS tuskin paljoa kalliimpi on kuin tuo 2.0TS - koska osat on käytännössä samat jne.
Ja hinta sisältää aina sekä vesipumpun että moniurahihnan. www.nokianautotalo.fi - sivut on karmeat, mutta paljon hyvää kuullut k.o lafkasta täälläkin. Itselläni ei henk. koht kokemuksia.

Ja on täällä etelässäkin noita, jotka tuon tekee ihan järjelliseen hintaan (eli joku muu, kuin Delta).
Carpojat Järvenpäässä, taisi osineen viimeksi jutellessa olla jossain 630euron nurkilla.
PHT-Speed Järvenpäässä, 600 ja 700eur välillä muistelen olleen (en muista, sisältyikö tähän myös venakopan tiivisteen vaihto?)
Ja sitten on tietysti Malminkartanon Autohuolto, Auto Milano, LJunqvist... Löytyyhän noita.

Ja sitten läntisessä soomessa on ainakin Auto Filaro, jossa olettaisin hinnan olevan kohtuutasolla myös.
Ja sitten kaikki ne lafkat, jotka unohdin mainita.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Kysymys: ISO HUOLTO 120tkm /8-vuotta, Kaikki hihnat uusi

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Tasapainoakselin hihnan vaihto tuo lisähintaa vain osien verran, koska se hihna pitää joka tapauksessa purkaa pois ennen kuin itse jakopään hihnan pääsee vaihtamaan. sama koskee venttiilikonpan tiivistettä.

Ohjeaika rempalle on noin 3,1 (vesipumpun vaihdon aika).
Apulaitehihnan voi karsia pois jos näyttää ehjältä eikä ole halkeamia, mutta mitään muuta en jättäisi tekemättä. Se että haluaako jättää pois myös tasapanoakselin hihnan, niin jätän tämän pohtimisen käyttäjälle itselleen.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
dilledong
Viestit: 428
Liittynyt: 04 Syys 2008, 21:49
Car(s): ex. 156 GTA Q2 -02
Paikkakunta: Tampere

Re: Kysymys: ISO HUOLTO 120tkm /8-vuotta, Kaikki hihnat uusi

Viesti Kirjoittaja dilledong »

Nokian autotalolla teetin GTA:n jakopään aikanaan, homma oli halvempi ja nopeampi mitä luvattiin autoa viedessä.

Vastaa Viestiin