JTS moottorille lisää elinaikaa.

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
ollikuhta
Viestit: 598
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 00:38
Paikkakunta: loppi

JTS moottorille lisää elinaikaa.

Viesti Kirjoittaja ollikuhta »

Eli kysymys kuuluu, mitä kannattaisi tehdä ehjälle moottorille, jossa ainakin huoltomerkintöjen mukaan on käytetty "väärää" öljyä.
Valvoline 10-60 ja suodatin jo hommattuna.
Onko mitään hyötyä Forte tms. käsittelystä ennen öljynvaihtoa?
Alfa-uros...tojota-naaras

Avatar
VMTD
Viestit: 3333
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: JTS moottorille lisää elinaikaa.

Viesti Kirjoittaja VMTD »

No RVS:t öljyn sekaan niin hetken päästä ei tarvii edes öljyä!

Avatar
a-m
Viestit: 240
Liittynyt: 08 Maalis 2013, 20:54
Car(s): EX- Alfa Romeo 156 SW 2.0 JTS -05

Re: JTS moottorille lisää elinaikaa.

Viesti Kirjoittaja a-m »

No jos haluaa ennakoida ja jos jakoavain pysyy kädessä, niin öljypohja vaan auki ja sitä kautta uusii alakerran laakerit. On itseasiassa aika pirun simppeli homma tehdä vielä kunnossa olevaan koneeseen. Itselläni meni koko hommaan vajaa kahdeksan tuntia Bahcolta löytyy sellainen hyvä Torx-sarja missä on riittävän pitkät avaimet niihin öljypohjan kenkkumaisiin pultteihin eikä maksa kuin vajaa 40€. Sillä pääsee muutenkin tosi pitkälle kaikkien alfassa olevien Ribe-kantaisten pulttien kanssa. Itse vaihdoin liuskat 150tkm kohdalla kun alkoi kikiertokangen alapää kolisemaan ja nyt on menty reilu 30tkm ilman ongelmia sen jälkeen.

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: JTS moottorille lisää elinaikaa.

Viesti Kirjoittaja willez »

Pakko sanoa, kuulostaa kyllä huvittavalta :mrgreen: Miten olis bussolainen ? :lol:

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: JTS moottorille lisää elinaikaa.

Viesti Kirjoittaja Finest »

Kyllä bussotkin kolisee, pienemmällä todennäköisyydellä tosin.

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: JTS moottorille lisää elinaikaa.

Viesti Kirjoittaja willez »

Tietty vois koittaa RVS-käsittelyä ja antaa valua kunnolla mossot pihalle. Sisään tiukat 10w-60 ja kunnon suodatin.

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: JTS moottorille lisää elinaikaa.

Viesti Kirjoittaja palkus »

mitäs muutoin jtässän mittarissa ja onko vallan käytetty 5w40? mimmosilla vaihtoväleillä?

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2324
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: JTS moottorille lisää elinaikaa.

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Nokka-akselithan noissa kuluu kuin suklaa väärillä öljyillä. Se on hyvä paikka aloittaa. Ei tarvi muuta kuin puolat irti ja kansi auki. Samalla voisi tarkistaa tiivisteen kunnon ja vaihtaa tarvittaessa kun ne kovettuu aika pahasti.
Kuva

marred
Viestit: 41
Liittynyt: 10 Kesä 2013, 00:32
Car(s): Alfa 156 JTS

Re: JTS moottorille lisää elinaikaa.

Viesti Kirjoittaja marred »

ollikuhta kirjoitti:Eli kysymys kuuluu, mitä kannattaisi tehdä ehjälle moottorille, jossa ainakin huoltomerkintöjen mukaan on käytetty "väärää" öljyä.
Valvoline 10-60 ja suodatin jo hommattuna.
Onko mitään hyötyä Forte tms. käsittelystä ennen öljynvaihtoa?
Ei öljyn viskositeetti eli juoksevuus sinänsä laakereita hajota tuo 10(W) on juoksevuus kylmissä olosuhteissa, ja 60 öljyn ollessa 100 astetta kuuma, siis mitä alhaisempi on tuo takimmainen luku sitä ohuempaa 100asteessa ja päinvastoin, yleensä suomen olosuhteissa öljy on koneen käydessä 70-100 astetta...Laittaisin ne öljyt kuin kuuluu ja jos joskus alkaa kolisemaan, niin laakerit sitten ajoissa vaihtoon.
Ei forte käsittely mitenkään laakerin kulumiseen auta??, mutta muuten se kyllä huuhtoo mahdollisia epäpuhtauksia koneen sisuksista.

pjernstr
Viestit: 142
Liittynyt: 28 Syys 2014, 23:26

Re: JTS moottorille lisää elinaikaa.

Viesti Kirjoittaja pjernstr »

Ei se niinkään se viskositeetti vaan pikemminkin öljyn paineenkesto. Tosin näillä on tietty riippuvuus. Mutta myös niin, että mitä leveämpi väli siitä enemmän siinä on "muuntimia" joiden kesto vaihtelee mm kovan paineen (esim nokka) vaikutuksesta. Eli 20w60 omaa kolminkertaisen intervallin ja 10w60 on tuplasti tämä. "Kapeampi" öljy on tietyllä tavalla kestävämpi.

Kun öljyn kalvo hajoaa on metalli vasten metallia ja sehän ei ole hyvä asia. Koska nokka on ns flat tappet se on yksi paikka joka on herkkä huonolle öljylle. Tänä ei ole pelkästään JTS koneen ongelma vaan monet jenkki V8:t ja varsinkin viritetyt ilmajäähy VW ja vanhat Porschet kärsivät samoista ongelmista. Syy on öljyn muuttunut koostumus. Ennen oli enemmän lisäaineita öljykalvon puhkeamisen varalta (mm ZDDP), mutta nämä aineet myrkyttävät katin ja sen takia koostumusta on muutettu. Öljy X ei siis ole sama mitä se oli esim 80/90-luvulla. Uusissa moottoreissa ei ole ongelmia koska esim on rullanostimet, jne.

Rvs on siitä hyvä koska se luo kalvon joka kestää öljyfilmin rikkoontumisen. Fortesta en tiedä onko sama ominaisuutta vai pelkkä puhdistus.

"paras öljy" keskustelut ovat vaarallisia koska se on liki uskontoa joillekin. Raving öljyt ovat paremmin painetta kestäviä. Silti kannata välttää puhtaita kisaöljyjä koska eivät kaikki sisällä pysyviä lisäaineita kun eivät ole tarkoitettuja longlife käyttöön. Ja yli 10tkm en ajaisi samoilla öljyillä.

Edit: Autocorrect typot.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: JTS moottorille lisää elinaikaa.

Viesti Kirjoittaja Finest »

Red Line ei mainostensa mukaan ole vähentänyt ZDDP:tä.
Hintakin on vähän eri kuin "normaaleilla" öljyillä.

marred
Viestit: 41
Liittynyt: 10 Kesä 2013, 00:32
Car(s): Alfa 156 JTS

Re: JTS moottorille lisää elinaikaa.

Viesti Kirjoittaja marred »

Kyllä oikeassa olet öljyt on niin tunteita herättävä ja myyttejä täynnä, että niin montaa mieltä kuin miestäkin. Yleisesti öljyt on kyllä kehittyneet huimasti, 80-luvun aikana lähti öljyt paranemaan, ja sen huomasi perusmoottorien kestävyyden paranemisena, tosin moottorien sisäiset mitta toleranssit myös tarkentuivat. Ongelmana öljyjen suhteen on että, se on ns. luottamuskauppaa eli automiehen on vaan uskottava siihen mitä purkin etikettiin on painettu. Öljy merkkien edustajat ovat varsin nihkeitä suosittelemaan kaikkien jälkeenpäin lisättävien, aineiden suhteen (paitsi jos itse niitä myyvät) tämän kyllä ymmärtää sillä perusteella ettei mahdollisen lisäaineen RVS yms. lisäämisen jälkeen ole enään täyttä varmuutta siitä miten tämä ns. uusi tuote (öljy+lisäaine) toimii yhdessä tms., eikä siitä ole testattua faktaa. Mutta itse olen sillä kannalla että jos jokin tuollainen blandis toimii vähentäen kulutusta (öljyn ja polttoaineen), kone käy kauniisti ja autoilija on tyytyväinen, niin mikä ettei...
pjernstr kirjoitti:Ei se niinkään se viskositeetti vaan pikemminkin öljyn paineenkesto. Tosin näillä on tietty riippuvuus. Mutta myös niin, että mitä leveämpi väli siitä enemmän siinä on "muuntimia" joiden kesto vaihtelee mm kovan paineen (esim nokka) vaikutuksesta. Eli 20w60 omaa kolminkertaisen intervallin ja 10w60 on tuplasti tämä. "Kapeampi" öljy on tietyllä tavalla kestävämpi.

Kun öljyn kalvo hajoaa on metalli vasten metallia ja sehän ei ole hyvä asia. Koska nokka on ns flat tappet se on yksi paikka joka on herkkä huonolle öljylle. Tänä ei ole pelkästään JTS koneen ongelma vaan monet jenkki V8:t ja varsinkin viritetyt ilmajäähy VW ja vanhat Porschet kärsivät samoista ongelmista. Syy on öljyn muuttunut koostumus. Ennen oli enemmän lisäaineita öljykalvon puhkeamisen varalta (mm ZDDP), mutta nämä aineet myrkyttävät katin ja sen takia koostumusta on muutettu. Öljy X ei siis ole sama mitä se oli esim 80/90-luvulla. Uusissa moottoreissa ei ole ongelmia koska esim on rullanostimet, jne.

Rvs on siitä hyvä koska se luo kalvon joka kestää öljyfilmin rikkoontumisen. Fortesta en tiedä onko sama ominaisuutta vai pelkkä puhdistus.

"paras öljy" keskustelut ovat vaarallisia koska se on liki uskontoa joillekin. Raving öljyt ovat paremmin painetta kestäviä. Silti kannata välttää puhtaita kisaöljyjä koska eivät kaikki sisällä pysyviä lisäaineita kun eivät ole tarkoitettuja longlife käyttöön. Ja yli 10tkm en ajaisi samoilla öljyillä.

Edit: Autocorrect typot.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: JTS moottorille lisää elinaikaa.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^ ja ^^
Ei pidä unohtaa öljytopikkia =D

Tosiaan paineenkestosta tehtyjä testejä, harmi, ettei Redline siellä muistaakseni ollut...
"Isot" merkit (Mobil ym.) ei pärjännyt. Ei sitten alkuunkaan.
Mutta "pienet" merkit (eli siis Suomessa tuntemattomammat) kuten Valvoline ja Royal Purple jyräsivät testissä.
Eli teknisesti saman luokituksen omaava öljy, valmistajasta kiinni paineenkesto. Sama pätenee voiteluominaisuuksiin, eli mikään ei oikeasti ole niin simppeliä.
Valmistaja kertoo viskositeetin, leimahduspisteen, jähmepisteen ja lisäaineet. Loput ovat aivan yhtä tyhjän kanssa, jos sitä ei testata jotenkin.

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: JTS moottorille lisää elinaikaa.

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Voihan sen ajatella niinkin, että hyvää ei tarvitse mainostaa jokaisen amatöörilehden paraatipaikalla. Ja kilpasponssaus on luotettavampi mainos kuin mainittu amatöörilehdistö. Ja jos tuotetta ei mainosteta missään ja tehdas pyörii siltikin, sen täytyy olla oikeasti hyvää.

pjernstr
Viestit: 142
Liittynyt: 28 Syys 2014, 23:26

Re: JTS moottorille lisää elinaikaa.

Viesti Kirjoittaja pjernstr »

Mobilin öljy suositus sovellus ei antanut mun JTS Alfalle mitään muuta kuin kehotuksen katsoa sopiva öljy manuaalista. Tulkitsin sen niin ettei sitä merkkiä sitten ainakaan kannata laittaa... Ja joku testi ilmeisesti vahvistaa epäilykseni. Silti ajoin -89 Civicillä reippaasti yli 200tkm Mobil1 öljyillä. Siinä taisi olla rulla seuraajat nokalla.

Niin, sen verran alkoi oman nokan tilanne kiinnostumaan että tilasin jo tiivistesarjan. Saa sitten uudet tiivisteet kun mittaa nokat.

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: JTS moottorille lisää elinaikaa.

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Japsit tuntuu menevän millä vaan kuravedellä, kunhan sitä on pikkasen. Emännän -97 mazda kulkee vuodesta toiseen Teboil Goldilla ja jenkki Teboil Classicilla. Alfaan en kumminkaan laittaisi.

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: JTS moottorille lisää elinaikaa.

Viesti Kirjoittaja palkus »

^^olen ajanut yhden vaihdon mopililla :oops:. Tuolloin vuonna -08 mopilin vihossa oli vielä suositus 5w-50 jtässään ja menin tuohon miinaan, koska aikaisemmat kokemukset ykkösestä oli oikein hyvät. Sitte kun vaihdon aika oli ja tiputin mopilit pois, niin oli nopia vaihto ku rallivormula tuli pois, kuin kraanasta vettä päästäen. :-D

No, se oli semmonen pehmeä opetusvaihe/ valmistaminen racinkia varten, kun huoltoliikkeiden jäliltä oli 5w40 käytetty. Eihän sitä peljästyttää parane. :lol:

Avatar
maybetomorrow
Viestit: 1568
Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Re: JTS moottorille lisää elinaikaa.

Viesti Kirjoittaja maybetomorrow »

^Tuotahan ne Twinsparkiinkin laittoivat ja eritoten vielä suosittelivat (Fiatin merkkihuolto). Kysyin, että onko varmaan hyvä. Vuosi oli 2009, kun en tiennyt tätäkään vähää kun nyt. Mopilaattia ei kyllä kulunut lainkaan, että ei varmaan paljoa voidellutkaan? Öljynkulutus alkoi vasta sitten myöhemmin ja on tasaantunut koko ajan 10W60:n käytön myötä.
Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen

Vastaa Viestiin