159, DPF ja tulipalo

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Mesikämmen
Viestit: 14
Liittynyt: 20 Heinä 2009, 21:07
Paikkakunta: Lappeenranta

159, DPF ja tulipalo

Viesti Kirjoittaja Mesikämmen »

Heitänpä tarinani tänne varoitukseksi/opetukseksi/yleiseen tietoon.

Viikko takaperin kotiin päin ajaessa syttyi moottorin vikavalo ensimmäistä kertaa tämän auton omistusaikanani. No eipä ihmeitä, pitää selvittää. Viisi minuuttia myöhemmin pihaan peruttaessa takana oli valtaisa harmaanvalkea savu ja sisälläkin palaneen hajua. Auto seis ja ulos katsomaan, niin pohjasta lyö pienet liekit valoa pimeään talviaamuun. Liekit lähtivät jostain pakoputken vierestä eikä minulla mitään keinoa niiden sammuttamiseen. Tässä vaiheessa savu auton sisälläkin oli melkoinen. Muutaman minuutin kuluttua palo sammui itsekseen ja savukin hälveni.

Auto hinauspalvelun lavalla korjaamolle tuhojen tutkimista varten ja tulos oli pieni yllätys: Hiukkassuodattimeen oli ilmestynyt reikä, josta karannut kuumuus polttanut matkallaan massat pohjasta, maalit pelleistä ja sähköt keskikonsolin alta ilmeisen täydellisesti.

Vakuutus tuli onneksi pelastamaan ja tarkastajan yksi silmäys tuhoihin johti lunastukseen. Jonnekin ilmestyy siis lähiaikoina erinomaisen hyväpeltinen ja tekniikaltaan oivallinen 159, jonka sähköissä voi olla "hieman" laittamista. Ilmeisesti melko harvinaisia tapauksia tällaiset, mutta ainakin Saksasta löytyi vastaava vielä suuremmilla tuhoilla. Puoltaa tällainenkin koko hökötyksen ohittamista yms.

Alla vielä kuva tuhoista
palo.jpg
palo.jpg (160.65 KiB) Katsottu 7515 kertaa

Avatar
a-m
Viestit: 240
Liittynyt: 08 Maalis 2013, 20:54
Car(s): EX- Alfa Romeo 156 SW 2.0 JTS -05

Re: 159, DPF ja tulipalo

Viesti Kirjoittaja a-m »

Ohhoh! Näyttää aikalailla samalta kuin ex-pösössäni sen jälkeen, kun kivi oli päässyt kiilautumaan katin ja pohjan väliin. Sen seurauksena kattiin hinkkautunut pieni reikä ja siitä kuumat kaasut kohti pohjaa. Siinä nyt ei kärähtänyt muuta kuin massat pohjasta ja keskikonsolin alta hiukan vaahtomuovia.

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: 159, DPF ja tulipalo

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Omassa 159:ni oli noita DPF ongelmia myös kuten saatatte muistaa. Pari viikkoa ennen kuin se oli niin tukossa että sammui itsekseen (automaattivaihteisto) liikennevaloihin niin joskus kun ajoin auton kotipihaan, niin haistoin itsekin noen tms. hajua ja valehtelematta auton sammutuksen jälkeen kymmenisen minuuttia auton alta nousi harmaata savua. Naapuri tokaisi, että "taisi tulla töiden jälkeen kiire hakea lapset tarhasta" ;=D

Dpf putsattiin, imusarja puhdistettiin ja sen jälkeen kaikki on taas toiminut kuin elokuvissa!

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: 159, DPF ja tulipalo

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Tuossa oliskin järkevä AVK-projekti. Tuon todennäköisesti korjaa melko kohtuullisilla kuluilla.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4305
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: 159, DPF ja tulipalo

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Epezi kirjoitti:Tuossa oliskin järkevä AVK-projekti. Tuon todennäköisesti korjaa melko kohtuullisilla kuluilla.
Can-väyläsähköt jää kyllä ainakin minulta vaihtamatta, kasari -116-sähköissäkin on riittävästi miettimistä. Kupla-VW:n 12V-sähköt ja museo-Vespan sähköt olen kyllä jo korjannut, molempiin heitin valmiit varaosakäätyleet peliin.
Jt
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Re: 159, DPF ja tulipalo

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

kaapeleitahan niissa can väyläisissäkin menee. samanvärinen samanväriseen ja loput yhteen.

Avatar
Polforea
Viestit: 11176
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: 159, DPF ja tulipalo

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Juuri näin. Tuolla kohtaa ei muistaakseni eikä kuvasta päätellen ole edes mitään ohjainpurkkeja, joita pitäisi varoa. Huolella vaan kunnolliset liitokset, ei se väylä mikään maailmanlopun ihme ole.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
koltiainen
Viestit: 718
Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51
Paikkakunta: Palokka

Re: 159, DPF ja tulipalo

Viesti Kirjoittaja koltiainen »

Josku kaverin auton moottoritilanpaloa korjanneena muistelen että katsastusinssi vaati vaihtamaan runkoaisan pään kun siihen oli kohdistunut voimakas lämpö ja akun poksahtamisen jälkeen hapot oli sen huuhdelleet sekä kaikki jarruputket. jotka oli sillä puolen.

Mesikämmen
Viestit: 14
Liittynyt: 20 Heinä 2009, 21:07
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 159, DPF ja tulipalo

Viesti Kirjoittaja Mesikämmen »

Eipä tuo tosiaan taitavalla tekijälle olisi mitenkään tekemätön paikka. Polttaa tällä hetkellä kuulemma kuutta eri sulaketta, avain ei lähde virtalukosta, puhallin ja radio ei toimi ym. Jos tuo olisi päädytty korjaamaan, olisi itsellä varmaan jatkuva epäily siitä, onko kaikki varmasti kunnossa. Sääli sinällään, tämä oli todellakin hyväkuntoinen yksilö ja kilometrejäkin vasta n. 135 000 takana. Eipä auta kuin ryhtyä etsimään uutta...

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: 159, DPF ja tulipalo

Viesti Kirjoittaja DaViega »

kyllähän sieltä sulakkeet menee kun johtoja on kasapäin sulannut yhteen ja maihin, koko ajan pääsee virta menemään miten haluaa. uusi johtosarja tilaukseen joka tapauksessa, tuo on jo korjaus kelvoton. sitten sormet ristiin, että ei ole mallia keulasta lämpömittarilta takapyörien absiantureille... oli kahen päivän urakka, OA 15,5h.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: 159, DPF ja tulipalo

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Korjauskelvoton? :shock: Eihän tuossa ole kuin muutama hassu piuha hiukan kärähtänyt. :lol: Ei se CAN-väylä niin ihmeellinen ole, etteikö se Bilteman piuhalla toimisi. :wink: :-D

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: 159, DPF ja tulipalo

Viesti Kirjoittaja DaViega »

siitä kun korjaa, niin saa sellasen klassisen "mikä v**tu tätä nyt vaivaa"-auton :mrgreen:
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Jiitee
Viestit: 4305
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: 159, DPF ja tulipalo

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

^ Amen :wink:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

lemmy
Viestit: 139
Liittynyt: 09 Maalis 2011, 18:23
Paikkakunta: Espoo

Re: 159, DPF ja tulipalo

Viesti Kirjoittaja lemmy »

Uskomatonta mutta totta. Nyt ei ainakaan käy enää mielessä sen DPF:n tyhjäys ja "luukun" uudelleen kiinnihitsaaminen. Tai sitten siihen pitäisi joku tulipelti vielä tehdä varmistukseksi

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Re: 159, DPF ja tulipalo

Viesti Kirjoittaja Carlos »

Eihän siellä DPF-tölkissä ole semmosia kuumuuksia kuin regeneroinissa.
~+650C°

Avatar
Hämis
Viestit: 442
Liittynyt: 05 Elo 2003, 17:20
Car(s): MB GLE 500e
- MB GLC 220d,
- BMW 328i (F30),
- Chrysler Voyager Signature Edition,
- 159 Q4 JTDm,
- 156 TS Selespeed SW
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Hämis »

Tai sitten koputtelee sen päistä tyhjäksi ilman avausta. Sai sen niinkin tehtyä, vähän vain työläämpi.

lemmy
Viestit: 139
Liittynyt: 09 Maalis 2011, 18:23
Paikkakunta: Espoo

Re: 159, DPF ja tulipalo

Viesti Kirjoittaja lemmy »

Carlos kirjoitti:Eihän siellä DPF-tölkissä ole semmosia kuumuuksia kuin regeneroinissa.
~+650C°
Niin joo. Eipä varmaan olekaan

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Hämis kirjoitti:Tai sitten koputtelee sen päistä tyhjäksi ilman avausta. Sai sen niinkin tehtyä, vähän vain työläämpi.
Paitsi jos katti on samassa.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: 159, DPF ja tulipalo

Viesti Kirjoittaja Pasi »

lemmy kirjoitti:
Carlos kirjoitti:Eihän siellä DPF-tölkissä ole semmosia kuumuuksia kuin regeneroinissa.
~+650C°
Niin joo. Eipä varmaan olekaan
Ja regenerointi otetaan softsta pois päältä sillon kun pönttö tyhjennetään.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
jyrkip
Viestit: 818
Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Paikkakunta: Nummela

Re: 159, DPF ja tulipalo

Viesti Kirjoittaja jyrkip »

Näemmä myynnissä. http://www.vaurioajoneuvo.fi/ Harmi kun ei ole likviditeettiä :(
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Ex. 156 2,4 JTDm 20V Sportwagon -05
Ex. Giulia 1300 -72

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: 159, DPF ja tulipalo

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Yleinen kysymys tuosta DPF:stä ja poltosta...

Itselläni tuo DPF vaihteeksi toiminut sen putsauksen jälkeen ja poltto alkanut enemmän ja vähemmän säännöllisesti ehkäpä 300-400 km välein?

Välillä ajon aikana huomaa, että poltto käynnissä kun auto kuluttaa 50 km/h vauhdissa 18,8 litraa / 100 km. Sitten kun saapuu perille niin poltto jää joskus kesken - onko tuosta isoa haittaa vai pitäisikö aina yrittää ajaa niin kauan että poltto valmis?

Eilen huomaisin, että polton jäätyä kesken saavuttuani kotiin auton pakoputkesta nousi muutaman minuutin ajan harmaata paksua savua... normaalia?

Waverunner

Avatar
Aquatica
Viestit: 15027
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 159, DPF ja tulipalo

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Jos poltto on käynnissä, autoa ei saisi sammuttaa niin pitkään aikaan kun poltto on käynnissä. Tarpeeksi usein kun sen tekee, pitää tehdä pakkopoltto testerillä...
Joka tapauksessa varmaan helpointa on vaan ajaa hieman pidempi lenkki, jos mahdollista. Siellähän on putkessa aika kivat kuumuudet siinä vaiheessa kun poltto on päällä, joten sammutuksen jälkeen höyryn tai savun tulemista en pitäisi mitenkään ihmeellisenä

Mesikämmen
Viestit: 14
Liittynyt: 20 Heinä 2009, 21:07
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 159, DPF ja tulipalo

Viesti Kirjoittaja Mesikämmen »

Sepäs tuli nopeasti myyntiin, ei ole itsellä vielä edes uutta kiesiä alla. Ostaiskohan pois kun on noin halpa :-D Näinpä nyt ensimmäistä kertaa pohjankin tuhot kuvien kautta, ihan informatiivisia.

Avatar
savijo-r
Viestit: 1665
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 11:59
Car(s): Thesis
Ducato
Paikkakunta: Toijala

Re: 159, DPF ja tulipalo

Viesti Kirjoittaja savijo-r »

Minullakin on tallissa kaverin autosta otettu hiukkassuodatin josta päätylaippa on muuttanut muotoaan lämmön takia.

Autolla ajettiin paljon kaupunkiajoa ja hiukkaspolttojen kanssa oli ongelmia ja lopulta loukku vaihdettiin sen tukkeutumisen takia.

nisse
Viestit: 55
Liittynyt: 11 Syys 2014, 15:52
Car(s): Alfa romeo 159

Re: 159, DPF ja tulipalo

Viesti Kirjoittaja nisse »

Onko tälläinen kuinka yleistä? kävi meinaan äsken juuri kuvailemallasi tavalla, auto käyntiin ja kauppareissulle, muutaman kilometrin jälkeen alkoi perässä tulla hirveä savu, äkkiä auto sivuun niin harmaan savun peittelemä auto juurikin tuolta dpf / vaihdelaatikon kohdalta tulessa, sammui siitä lumihangessa itsekseen, mutta kyllä pohja pahalta näytti sen mitä sinne alle näki ja kabiini täynnä mustaa savua, hinurilla lähti jonnekkin, varmaankin kuulee tuomion maanantaina..

Avatar
MrDelirium
Viestit: 218
Liittynyt: 02 Loka 2015, 20:47
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 (2008)
Paikkakunta: Tampesteri

Re: 159, DPF ja tulipalo

Viesti Kirjoittaja MrDelirium »

Osanottoni ja onnittelut siitä, että kerrankin autosta saa rahaa. :-D

nisse
Viestit: 55
Liittynyt: 11 Syys 2014, 15:52
Car(s): Alfa romeo 159

Re: 159, DPF ja tulipalo

Viesti Kirjoittaja nisse »

MrDelirium kirjoitti:Osanottoni ja onnittelut siitä, että kerrankin autosta saa rahaa. :-D


No, sitä en tiedä...auto ollut vajaa 1.5v talossa, ja pätkää reilusti vielä jäljellä....

harmittaa vaan kun juuri tehty jakopää.laturi, pyöränkulmat jarrut yms...

pers nettoa taitaa tästä tulla niin että tuntuu....no eiköhän vahinkojen laajuus selvinne maanantaina tai tiistaina..

nisse
Viestit: 55
Liittynyt: 11 Syys 2014, 15:52
Car(s): Alfa romeo 159

Re: 159, DPF ja tulipalo

Viesti Kirjoittaja nisse »

Jatketaan nyt tämä tarina loppuun sitten, eli DPF sisuskalut olivat jostain tuntemattomasta syystä sulaneet putken sisään, näin ollen rikkonut luonnollisesti DPF:N , äänenvaimentimet,lämpöpellit massat ja putken kiinnikkeet pohjasta...korjausarvio osat 4500e plus työt. vakuutus pesi kätensä tästä vedoten siihen että vakuutusehdoissa lukee että tulen pitää olla irrallaan, tälläinen kuumenemisesta johtunut palo ei siis kuulu korvauksen piiriin. hain nyt auton korjaamolta pois ja pitää katsoa mitä autolle nyt tekee. kyseenalaistin tuon vakuutuspäätöksen vielä kysymällä että olisiko autolla pitänyt ajaa sitten niin pitkään että olisi ollut muutakin kun alusta liekeissä, niin sitten olisi vakuutuspäätös ollut toinen, koska vakuutusehdot olisivat näin ollen täyttynyt. tässä tapauksessa olisi korvattu palanut auto, mutta ei DPF:ää josta tämä kyseinen palo sai alkunsa.

vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

Re: 159, DPF ja tulipalo

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

nisse kirjoitti: tässä tapauksessa olisi korvattu palanut auto, mutta ei DPF:ää josta tämä kyseinen palo sai alkunsa.
Häh? Eikös DPF oo osa autoa?

nisse
Viestit: 55
Liittynyt: 11 Syys 2014, 15:52
Car(s): Alfa romeo 159

Re: 159, DPF ja tulipalo

Viesti Kirjoittaja nisse »

vesamaan kirjoitti:
nisse kirjoitti: tässä tapauksessa olisi korvattu palanut auto, mutta ei DPF:ää josta tämä kyseinen palo sai alkunsa.
Häh? Eikös DPF oo osa autoa?

On, mutta tällaisessa tapauksessa korvattaisiin muu palanut materiaali paitsi palon aiheuttaja.

vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

Re: 159, DPF ja tulipalo

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

nisse kirjoitti:
vesamaan kirjoitti:
nisse kirjoitti: tässä tapauksessa olisi korvattu palanut auto, mutta ei DPF:ää josta tämä kyseinen palo sai alkunsa.
Häh? Eikös DPF oo osa autoa?

On, mutta tällaisessa tapauksessa korvattaisiin muu palanut materiaali paitsi palon aiheuttaja.
Samalla logiikalla jos esim. joku sähkölaite menee oikariin niin kaikki muu korvataan paitsi oikosulkuun mennyt, esim. huohottimen sähkölämmitin? Kyllä on hämärää touhua tuo vakuuttaminen... :shock: :roll:

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1519
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: 159, DPF ja tulipalo

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Tästä syystä palavaa ajoneuvoa ei kannata yrittää sammuttaa, vaan antaa palaa loppuun. Vakuutusehdoissa sanotaan myös, että autoa ei korvata jos palo on alkanut sähkölaitteesta tai johtosarjasta. Palovakuutuksesta korvataan vain syttyneen auton aiheuttamat tuhot ulkopuolisille (muut autot, rakennukset yms.)

Avatar
Aquatica
Viestit: 15027
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 159, DPF ja tulipalo

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Huhhu, miten surkeaa tuuria... Mikä vakuutusyhtiö btw? Varmaan kaikilla ehdot about samat, mutta kuitenkin.
Ei muuta vauriota kuitenkaan käynyt? Lämpöpellit ei pitäisi ihan kauheasti maksaa, saatika massat. Pakoputken kiinnikkeistä en osaa mitään sanoa. DPF:n jättää pois (ja softaus), sitten onkin enää pakoputken löytö.

nisse
Viestit: 55
Liittynyt: 11 Syys 2014, 15:52
Car(s): Alfa romeo 159

Re: 159, DPF ja tulipalo

Viesti Kirjoittaja nisse »

Aquatica kirjoitti:Huhhu, miten surkeaa tuuria... Mikä vakuutusyhtiö btw? Varmaan kaikilla ehdot about samat, mutta kuitenkin.
Ei muuta vauriota kuitenkaan käynyt? Lämpöpellit ei pitäisi ihan kauheasti maksaa, saatika massat. Pakoputken kiinnikkeistä en osaa mitään sanoa. DPF:n jättää pois (ja softaus), sitten onkin enää pakoputken löytö.

Lähitapiola oli vakuutusyhtiö, veikkaan tosiaan että sama se on joka paikassa...

Juu dpf tyhjäys, ja softa lämpöpellit massat ei nyt ihan mahdottomia ole... Täytyy nuo vaimentimet tutkia kuinka pahasti ovat ottaneet kipeää että pystyykö niitä vielä hyödyntämään. Mutta meneehän siihen se tonni nyt minimissään..

Onko suosituksia Uudenmaan alueella tuosta softauksesta...

Dpf nyt ymmärtääkseni on aikalailla tyhjä. Sen naputtelee itse puhtaaksi niin softaa ja vaimentimia vaille valmis..

jalittam
Viestit: 1840
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: 159, DPF ja tulipalo

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Eihä kotivakuutuksissakaan vahingon aiheuttajaa korvata, vaan sen aiheuttamat tuhot. Mulki kylppärissä ei korvattu patterilinjan putkia, mikkä vuos kylppäris. Reilu 20k€ edestä muuta korvattiin, muttei 20€ putkenpätkiä...
Ja jos on autossa osakaskossa palo muttei ilkivaltavakuutusta, ni ilkivaltaisesti aiheutunut palo jää korvaamatta. Ei ne hyväntekeisyyslaitoksia edelleenkään ole.

Jos ei ole muuta ku massat pohjasta/dpf kyrtsänny, ni ei toi juur maksa. Mullois tuloillaan valmiiks tyhjä pönttö katilla, kuha saan sparetosta tilattua lämpöanturin. Takapönttöpari ei edes uutena älyttömiä maksa - mullo semmonenki käytetty pari hyllys - jos vaik tyhjäis äänärit ja varuks vaimentimiselliset jättäis varastoon. Y-haaraki o varastos. Toi dpf:n lämpöanturi on se suhteettoman kallein osa tuolla pohjassa. Mulla siis paikallaan katillinen dpf tyhjennetty pönttö, mis turpaansaanut/kiinnijuminu lämpöanturi. Hyllys tyhjä katiton pönttö ilman anturia - mikä pitäs vaihtaa auton alle.

Jos sun loukussa reikä, ni sen hitsannee umpeen. Katilla vai ilman se sun loukku (vai liekkö sillä väliä)? Ns rautakanki läpi äänäreistä/loukusta, egr umpeen ja softaus. JaniW:llä lienee "suoraputki" viritys... Eli ei äänäreitä.

Avatar
koltiainen
Viestit: 718
Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51
Paikkakunta: Palokka

Re: 159, DPF ja tulipalo

Viesti Kirjoittaja koltiainen »

^Näin kävi meilläkin, vesivahinkoa maksettiin 8k€ edestä mutta ei 3,95 € vesiputken supistenippaa josta halkes mutteri.

Avatar
JaniW
Viestit: 878
Liittynyt: 06 Maalis 2008, 21:29
Car(s): 156 V6 1998 Azzurro Nuvola
+ Penari
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 159, DPF ja tulipalo

Viesti Kirjoittaja JaniW »

Juttelin joku aika sitten Deltan entisen asentajan kanssa ja pidin noita 159:ien palamisia vähän legendan heittona, mutta ei kai se sitten sitä ollut. Kertoi että näitä tehtiin vähän enemmänkin silloin kun malli oli uusi. No joka tapauksessa ainakaan tuosta syystä meikäläisen auto ei tule palamaan...

^^Mulla on nykyään siellä originaalivaimentimet paikallaan. Katsastuksenkin takia ne tarvitaan (riippuu nyt tietysti varmaan vähän katsastusmiehestä), mutta itse ajattelin etten viitsi kuunnella sitä kuminaa. Nopeastihan ne sinne vaihtaa jos vaikka ratapäiville haluaa vähän kisahenkisempää setuppia. Desibelit eivät juuri kasva, mutta ei kyllä tehotkaan :)
CARF0869

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2856
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: 159, DPF ja tulipalo

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

koltiainen kirjoitti:^Näin kävi meilläkin, vesivahinkoa maksettiin 8k€ edestä mutta ei 3,95 € vesiputken supistenippaa josta halkes mutteri.
Vesivahinko, vakuutuksen korvaamat kulut 30k€, johtui vesihanan liitoksen 3€ arvoisesta osasta.

Mutta aiheeseen. Palon sattuessa: älä sammuta. V*ttuilevat vaan että väärin sammutettu, ja tietysti leimaamattomalla sammuttimella.

Mun MiTossakin se 'kärpäsloukku' pitää polttaa aika usein, kun tulee kaupunkiajoa paljon. Ei tahdo oikein onnistua näissä pakkasissa. Annoin käydä tyhjäkäynnillä ajon jälkeen, kunnes se valo sammui. Alustamassa haisi aika voimakkaasti :shock: Mutta niin se haisee aika usein muutenkin, taitaa vaan ihan normaalistikin tectyylit lämmetä siellä pohjassa pakoputken lähellä.
Alfa164Super3.0A M-B Sprinter 313 Kawasaki ZRX1200 Aprilia50

La vita è

Vastaa Viestiin