75 lämppärinkenno

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

75 lämppärinkenno

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Epäilen että alkaa olemaan 75:en kenno tukossa, onko puretuissa 75:ssä näkynyt tukkoisia, kennoja/kertyykö sinne sakkaa ja öljymuljua yleensä?

Ja onhan se vasta 360000km ajettu, mittari näyttää yli 80 astetta mutta ei kuumaa puhalla mistään suulakkeesta, siten että alkaisi kättä polttamaan kun pitää esim keskikonsolin suulakkeen päällä ja siihen täysi puhallus. Ei tuon kanssa nyt kuitenkaan vielä palele kuitenkaan.

Yleensä autoissa missä on lämppäri kunnossa näin tekee suunnilleen normaali käyntilämpötilassa että kättä lähes polttaa.

Voi myös olla roskia kennon tulopuolen ja tukkia ilmantuloa, 164:en kun purin niin kennon päältä oli n 2/3 tukossa.

Avatar
GiuliaSuper
Viestit: 1111
Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
Paikkakunta: Helsinki

Re: 75 lämppärinkenno

Viesti Kirjoittaja GiuliaSuper »

Eihän vaan käynyt perinteistä ja lämpösäätimen pianolangan kuori ole pettänyt toisesta päästä. Tällöin ei avaa ollenkaan hanaa kennolle. Olen parista 75:sta korjannut ko. Ongelman. Reilu 220 tkm ajetussa ei ainakaan kennon päällä ollut tukosta, mut piti vaihtaa kun flekti lopetti toiminnan.

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Re: 75 lämppärinkenno

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Vaijeri on kunnossa, korjaamaan on joutunut. Virtauksen suunnan vaijeri vähän takkuaa siten että jaloille ei saa puhallusta, täytyisi olla sellanen asento jolla saisi lasille ja jaloille yhtä aikaa...

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4878
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: 75 lämppärinkenno

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Tuossa pari vanhaa lainausta, tuli värkättyä noiden 75:ten lämppäreiden kanssa useamminkin. Aika vaan vienyt muistin. :drinking:

Alfistip: "75:ssa on läpät joiden kuuluu aueta kun sisäkierto on päällä. Ne on tehty kumilärpäkkeistä jotka, eivät ainakaan vanhemmiten, sulkeudu tiiviisti. Ne löytyvät jalkatilojen puolelta, puhallinkotelosta. Oireina on kylmänilman vuotaminen jalkatiloihin, varsinkin jos puhallin ei ole päällä (tuolloin ei ole puhaltimen tekemaa alipainetta vaan lähempänä ajoviiman aiheuttamaa "ylipainetta".) Kun taas puhallin on päällä on kotelossa alipaine jolloin puhalletussa ilmassa on paljon kierrätettyä ilmaa, lisäksi se sisätiloista otettu ilma on jalkatiloista joka on todennäköisesti sitä kosteinta ilmaa.
Kun tuota 75:sta sattui autotallissani käymään tehtiin niihin (puhallinmoottori remonttien yhteydessä) muutos jossa nuo läpät tukittiin kokonaan, sisäkierto jää siis pois. Samalla porattiin tuulilasipuhalluksen sulkevaan läppään reikiä (muistelisin että 6kpl 10-13mm reikiä) jolloin lasipuhallus ei mennyt koskaan täysin kiinni. Talvisin pystyi ajamaan sitten puhallus jalkatiloihin ja tuulilasi ei mennyt kuitenkaan jäähän. 75:ssahan on puhallussuuntaus niin että vakiona se puhaltaa joko täysin jaloille tai sitten täysin tuulilasille."

Vesamaan: "Tulihan tutkittua, ulkona tuulessa ja tuiskussa :evil:
Joku aiempi seppä oli käyttänyt kojelaudan irti ja kiinni laittaessaan oli jättänyt pelkääjän puolelle menevän ilmakanavan laittamatta kohdalleen. Putki oli siis liian alhaalla, n. puolet lämppäriltä tulevalta aukosta oli kohdakkain putken kanssa. Tämä sitten esti lämpätilasäätimen toimintaa siten, että hanaa ei saanut max. asentoon. Säädin liikkui vain n. 4/5 osaa liikeradastaan. Sisäkierto oli päällä, ja säätövaijerin kuori irti sen klipsin alta. Klipsin kun laittoi paikalleen ja koitti kääntää sisäkierron pois niin kuori irtosi taas. Pihdeillä suoraan vaijerista työntämällä sai sisäkierron pois, aluksi ajattelin jättää vaijerin kokonaan irti säätimestä mutta muutaman kerran pihdeillä eestaas työnneltyäni läppä herkistyi sen verran, että klipsi jaksoi pitää kuoren paikallaan. Väänsin myös siinä klipsissä olevaa piikkiä vähän aukipäin, pitääpähän paremmin. Lyhyen koeajon perusteella lämpöä tulee enemmän, ja lasit tuntui aukeavan paremmin. Pitää ajella huomenna pitempi pätkä niin tietää varmemmin."

Ketju: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1&t=9829
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Vastaa Viestiin