2.0 TS käyntiin pakkasella?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
anssi_ok
Viestit: 143
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 11:51
Car(s): 147 2.0 TS -07
Paikkakunta: Helsinki

2.0 TS käyntiin pakkasella?

Viesti Kirjoittaja anssi_ok »

Moi!

Miten hyvin teidän 2.0 TS:t lähtee pakkasilla käyntiin? Oma facelift-147 oli joulun pyhät ulkona lumikinoksen alla ja tänä aamuna yli kaksi tuntia johdon päässä. Silti käynnistäminen -15 asteen pakkasessa oli yhtä tuskaa. Juuri ja juuri jaksoi startti pyörittää sen verran, että hörähti käyntiin. Veikkaan, että -20 jättäisi auton jo kylmäksi. Onkohan akku tullut tiensä päähän tai (orkkis)lohkolämppäri liian heikkotehoinen tai rikki? Öljy on Selenia Racing 10W60.

t: Anssi

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5373
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: 2.0 TS käyntiin pakkasella?

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

anssi_ok kirjoitti:Moi!

Miten hyvin teidän 2.0 TS:t lähtee pakkasilla käyntiin? Oma facelift-147 oli joulun pyhät ulkona lumikinoksen alla ja tänä aamuna yli kaksi tuntia johdon päässä. Silti käynnistäminen -15 asteen pakkasessa oli yhtä tuskaa. Juuri ja juuri jaksoi startti pyörittää sen verran, että hörähti käyntiin. Veikkaan, että -20 jättäisi auton jo kylmäksi. Onkohan akku tullut tiensä päähän tai (orkkis)lohkolämppäri liian heikkotehoinen tai rikki? Öljy on Selenia Racing 10W60.

t: Anssi
lyhyesti: hyvin 8)

yli 30 pakkasasteen kelistä lähtee ilman lämmitystä kunhan on akku kunnossa ja oikeanlaiset rasvat koneessa... sama useamman yksilön kohdalla koettu kun ei aina pääse lämmittämään.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: 2.0 TS käyntiin pakkasella?

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

anssi_ok kirjoitti:Öljy on Selenia Racing 10W60.
Eikös tuolle tessulle kelpaa notkeampikin vaseliini, ei varmaan Suomen talvessa tarvita noin jämäkkää rasvaa.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: 2.0 TS käyntiin pakkasella?

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Niinno, onko sitten koneessa muuten riittävä ja sisällä pysyvä Valvolinen Max-Life 10-40 sitten kylmänä sen notkeampaa. En tiedä, mutta viime talvena vähän heikollakin akulla koko talvi ilman tolpan käyttöä, eikä ongelmia.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
stikkaaj
Viestit: 107
Liittynyt: 12 Marras 2012, 18:26
Car(s): Ducati S2R1000 ex: 147 2.0 Facelift
Paikkakunta: JKL

Re: 2.0 TS käyntiin pakkasella?

Viesti Kirjoittaja stikkaaj »

Samat öljyt, sama kone ja hyvin käynnistyy. Laittaisin akun vaihtoon jos noin tuskaiselta kuulostaa.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: 2.0 TS käyntiin pakkasella?

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Alfissimo kirjoitti:Niinno, onko sitten koneessa muuten riittävä ja sisällä pysyvä Valvolinen Max-Life 10-40 sitten kylmänä sen notkeampaa. En tiedä, mutta viime talvena vähän heikollakin akulla koko talvi ilman tolpan käyttöä, eikä ongelmia.
Tuskin tuo on merkittävästi notkeampaa, mutta laadukas 5W-40 voisi jo olla.

Tietysti jos auto on ennen käynnistynyt herkemmin niin akkua kannattaa ainakin epäillä. Tuo nykyinen öljy vaan on ihan tarpeettoman paksua niin sitä vaihtamalla voisi asiaa myös edesauttaa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15027
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 2.0 TS käyntiin pakkasella?

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

2.0TS 156 '99 lähti ilosesti vielä liki kolmenkympin pakkasessa ilman esilämmitystä - mutta akku tosiaan oli sentään ihan OK.
Ei mitään eroa 10W-60:n ja 5W-40:n kanssa ollut käynnistyvyydessä pakkasella - 10W60 sentään kesti koneen sisällä, eikä väkisin lähtenyt ulkoilemaan...
1.8TS 156 '03 lähti iloisesti, oli sitten 0W-30iä tai 10W-40:iä. Pakkasta jotain -26, ei mitään ongelmia kummallakaan (paitsi että se 0W ei kestänyt koneessa edes vaihtoväliä...)

Muistaakseni tuo Selenia Racingin jähmepiste oli jossain -35asteen nurkilla? Eli ei pitäisi olla mitään hätää, eikä merkitystä ohkasemmalla litkulla.
Paitsi se todennäköinen skenaario, että se ohkasempi leikkiöljy ei siellä koneessa vaan kestä. Valvolinen 10W-40 ei kylmäpäältään juoksevampi ole, mutta hyväksi todettu sekin on.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: 2.0 TS käyntiin pakkasella?

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Aquatica kirjoitti:leikkiöljy
:roll:

Taas tulee semmoista faktaa että oksat pois :mrgreen:

Meinaatko että öljy on jähmepisteeseen asti lämpötilasta riippumatta yhtä juoksevaa?

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: 2.0 TS käyntiin pakkasella?

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Täyssynteettinen 5W-40 koneeseen jos paljon tulee kylmästartteja ja hyvä akku niin kyllä lähtee!

Avatar
Polforea
Viestit: 11178
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: 2.0 TS käyntiin pakkasella?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Hyvänkin akun tarttee sitten olla latingissa ja pätkäajo taltuttaa akun helpostikin etenkin pakkasilla, jos auto seisoo pihalla. Millaista ajoa autolle tulee?
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

jmi
Viestit: 1481
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: 2.0 TS käyntiin pakkasella?

Viesti Kirjoittaja jmi »

Lähes 10 vuoden Alfa 156/147 kokemuksella voin sanoa että täyssynteettinen 5W40 on todella varma ja hyvä öljy niin tessulle kuin bussolle. Ja 2.0 TS on hyvä lähtemään myös pakkasella käyntiin kunnossa ollessaan eli todennäköisesti akku on tiensä päässä.

A Bart
Viestit: 1851
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: 2.0 TS käyntiin pakkasella?

Viesti Kirjoittaja A Bart »

10w-60 selenialla tuo meidän ts on lähtenyt käymään omin voimin n. -35 asti, kun Porissa ei tuon alkana ole kylmempiä pakkasia ollut.
Pohjoisessa kappa samalla litkulla lähti -39 pakkasessa aamulla käymään ilman apuja ja mulla oli öljypurkki takalaatikossa josta kokeilin että valuuko öljy vai ei => liikkui joten laite kylmiltään käymään.
Käynnistykseen saattaa auttaa lohkarin poisotto 5 minuuttia ennen starttia.
Selenia on ihan hyvä öljy sinne (ja jts:ään)

Avatar
Aquatica
Viestit: 15027
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 2.0 TS käyntiin pakkasella?

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tuomas K kirjoitti:
Aquatica kirjoitti:leikkiöljy
:roll:

Taas tulee semmoista faktaa että oksat pois :mrgreen:

Meinaatko että öljy on jähmepisteeseen asti lämpötilasta riippumatta yhtä juoksevaa?
Leikkiöljy koskien siis näitä SuperHyper-FuelEconomy-Megaviherpiipertäjä-Maailmanpelastus(yms) öljyjä. Eli mm. nuo superhypermegapienen kitkan öljyt. Eli mm. tuo 0W30 cassu, jota en voi suositella ensimmäiseenkään TS:ään koko planeetalla. Enkä kyllä oikeestaan mihinkään muuhunkaan. Siinä leikkiöljy.

Mutta itse kysymykseen; tottakai on eroja - valmistajien välillä paljonkin. Mutta eikö tästä olla aika tarpeeksi jauhettu öljytopicissa, jossa niitä tutkimus/testituloksiakin jaeltu?

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: 2.0 TS käyntiin pakkasella?

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Aquatica kirjoitti:Leikkiöljy koskien siis näitä SuperHyper-FuelEconomy-Megaviherpiipertäjä-Maailmanpelastus(yms) öljyjä. Eli mm. nuo superhypermegapienen kitkan öljyt. Eli mm. tuo 0W30 cassu, jota en voi suositella ensimmäiseenkään TS:ään koko planeetalla. Enkä kyllä oikeestaan mihinkään muuhunkaan. Siinä leikkiöljy.
Vaan miten tämä liittyy viestiketjun aiheeseen? No ei tietysti mitenkään :roll:

Niitä on muuten semmoisiakin moottoreita jotka on suunniteltu käyttämään ohuita öljyjä ja jonkun 10W-60 vaseliinin kaataminen semmoiseen tekee varmaa tuhoa. 10W-60 on siis leikkiöljy?

Ideologiset preferenssit joidenkin viskositeettien puolesta on kauniisti sanottuna koomisia :mrgreen:

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: 2.0 TS käyntiin pakkasella?

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Valvolinen MaxLife 10w40:stä kokemuksia tessussa ja hyvin on lähtenyt käyntiin jos vaan akussa on virtaa. Jähmeäähän se varmasti rupee olemaan ilman lämmitystä yli 20 asteen pakkasessa. Öljyistä mitään ymmärtämättömänä olen vältellyt 0W ja jopa 5W -öljyjä sillä kuvitelmalla, että vanhat tessut tuppaa syömään tai tyrkkimään pihalle niitä.

Bussossa LiquiMolyn 10w60:t sisällä, mutta sitä en ole näillä viime päivien jopa 20 asteen pakkasilla raaskinut käynnistää, kun ei ole ollut pakko. Siinä kun ei ole lämppäriä. Mutta 15 asteen pakkasella lähti tosi nätisti käyntiin uudella akulla ja erityisesti kiinnitin huomiota siihen, että ääni ei kuulostanut ollenkaan pahalta, kuten esim. tessussa joskus kylmänä kuulostaa. Vois jopa sanoa, että pyöri varsin kauniin pehmeällä äänellä heti startista lähtien.
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Avatar
Aquatica
Viestit: 15027
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 2.0 TS käyntiin pakkasella?

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tuomas K kirjoitti:
Aquatica kirjoitti:Leikkiöljy koskien siis näitä SuperHyper-FuelEconomy-Megaviherpiipertäjä-Maailmanpelastus(yms) öljyjä. Eli mm. nuo superhypermegapienen kitkan öljyt. Eli mm. tuo 0W30 cassu, jota en voi suositella ensimmäiseenkään TS:ään koko planeetalla. Enkä kyllä oikeestaan mihinkään muuhunkaan. Siinä leikkiöljy.
Vaan miten tämä liittyy viestiketjun aiheeseen? No ei tietysti mitenkään :roll:

Niitä on muuten semmoisiakin moottoreita jotka on suunniteltu käyttämään ohuita öljyjä ja jonkun 10W-60 vaseliinin kaataminen semmoiseen tekee varmaa tuhoa. 10W-60 on siis leikkiöljy?

Ideologiset preferenssit joidenkin viskositeettien puolesta on kauniisti sanottuna koomisia :mrgreen:
Sitten on jo leikkimoottorikin kyseessä ;)

Sillähän se liittyi, että oli vaan vastaus. Tottakai pitäisi mennä suositusten mukaan, mutta väitökseni koski lähinnä sitä, ettei se kylmäjuoksevuus oikeasti kovin ihmeellisesti eroa. Halpa 10W-60 tarjoaa -31, kun halpa 0W tarjoaa -35. Ei ole kovin suuri ero? Tietysti kallis 10W ja kallis 0W on ihan eri lukemissa halpoihin nähden. Tai voi olla, ei ole välttämättä.

Mutta pointti oli alunperin se, että kyllä ehjä tessu ehjällä akulla lähtee aivan nätisti käyntiin niin 10W kuin 5W-öljyilläkin, mutta noita "talviöljyiksi" joskus kutsuttuja 0W-xx kannattaa välttää, kun eivät ole enää edes melkein suositeltuja öljyjä. Ei niitä viskositeettisuosituksia huvikseen tehtaalla tehdä. Hyvä 5W-40 saattaa kestää koneessa, mutta itse en sellaista vielä löytänyt kahden tessun kokemuksella; toisessa pysyi kaikki 10W:t sisällä ja toisessa oli sisälläpysyminen hankalaa myös sillä, mutta selvästi parempaa kuin 0W tai 5W-litkulla. Ja tuossa jälkimmäisessäkin varmaan alkoi oireilu 0W:n jälkeen, syy vai seuraus - en tiedä.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: 2.0 TS käyntiin pakkasella?

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Älkää jaksako...

Ohuemmalla öljyllä se startti pyörittää herkemmin, mutta hyvällä akulla jaksaa pyöriä sillä jäykemmälläkin, silti täysin riittävällä öljyllä. Ainakaan omien kokemusten valossa en koe tarpeelliseksi vaihtaa talveksi notkeampaan öljyyn sillä uhalla, että sitä vahingossakaan olisi pakko jatkuvasti kytätä ja lisättävä.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
mattijus
Viestit: 5256
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: 2.0 TS käyntiin pakkasella?

Viesti Kirjoittaja mattijus »

VMP

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Re: 2.0 TS käyntiin pakkasella?

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

kunnossa oleva akku,suht ok:t öljyt,jäähdytinnesteet ei kiintoveden olomuodossa.
Lisää pashan jauhantaa :)
Mikä kunnossa oleva moottori ei lähde käyntiin pakkasella?Veikkaampa ettei montaa löydy :roll:
Eriasia on mitkä hyytyy ajossa,niitä alkaakin sitten löytyä.katkerana pösö miehenä valitettavan yleistä tietyissä moottoreissa.Eikä tilannetta auta,että ongelmaan haettu maahantuojan/käyttäjien toimesta montakin erilaista ratkaisua ongelman kitkemiseksi.toiset ehkä toimii,toiset ei.Hankalaa vain käytetyn ostajan kannalta.mm:erilaisia öljykorkkeja vaihdettu näihin ainakin 3 eri variaatiota maahantuojan toimesta.
Tulipa avautuminen,joka ei liity aiheeseen :)

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Re: 2.0 TS käyntiin pakkasella?

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Avaimesta lähtee käyntiin jos vain akku on kunnossa ja hyvässä latingissa. Kokeiltu yli 30 asteen pakkasiin asti.

anssi_ok
Viestit: 143
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 11:51
Car(s): 147 2.0 TS -07
Paikkakunta: Helsinki

Re: 2.0 TS käyntiin pakkasella?

Viesti Kirjoittaja anssi_ok »

Jahas tästähän onkin kehkeytynyt mielenkiintoinen keskustelu! Ajo on tosiaan enimmäkseen pätkäajoa 35 km/siivu. Pitääpä laittaa akun uusiminen listalle.

Olis ehkä pitänyt jättää se öljy kokonaan mainitsematta. :-)

Hyvät uudet vuodet koko jengille!

Avatar
Polforea
Viestit: 11178
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: 2.0 TS käyntiin pakkasella?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Öljy on arka aihe :D. Luulisi kyllä että 35km siivu riittää pitämään akkua normaalisti latingissa, eli eiköhän se tosiaan ole vaihdon tarpeessa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Jonzan
Viestit: 624
Liittynyt: 14 Syys 2012, 13:03
Car(s): .
-84 GTV6 3.0 24v
-89 164 2.0TS
-99 166 3.0 24v
-02 147 1.6TS
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: 2.0 TS käyntiin pakkasella?

Viesti Kirjoittaja Jonzan »

Onks jollain oikeesti joku ehjä ruiskubensavehje ollu lähtemättä käymään kovallaki pakkasella? Vähän epäilen...

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: 2.0 TS käyntiin pakkasella?

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

O. Lancia Prisma 1.6 I.E. jätti käynnistymättä -25c + tuulinen ilma, eikä lämmitystä. Ei lähtenyt, vaikka kuinka apuvirralla sahattiin. Ei saanut bensaa, joten jossain oli jäätä ja seuraavana päivänä, samoissa oloissa tunti lohkolämppärissä ja sisäilmapuhallin pellin alla sai aparaatin virkoamaan.

Mikä lie oli, kun tuolla samalla Lancialla sekä Alfa 164 TS:lla kuitenkin kylmemmästäkin autettiin Parolannummella kakkakoppagolfit & munakadetit käyntiin viikon parkissa olon jäljiltä.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Jonzan
Viestit: 624
Liittynyt: 14 Syys 2012, 13:03
Car(s): .
-84 GTV6 3.0 24v
-89 164 2.0TS
-99 166 3.0 24v
-02 147 1.6TS
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: 2.0 TS käyntiin pakkasella?

Viesti Kirjoittaja Jonzan »

Alfissimo kirjoitti:O. Lancia Prisma 1.6 I.E. jätti käynnistymättä -25c + tuulinen ilma, eikä lämmitystä. Ei lähtenyt, vaikka kuinka apuvirralla sahattiin. Ei saanut bensaa, joten jossain oli jäätä ja seuraavana päivänä, samoissa oloissa tunti lohkolämppärissä ja sisäilmapuhallin pellin alla sai aparaatin virkoamaan.

Mikä lie oli, kun tuolla samalla Lancialla sekä Alfa 164 TS:lla kuitenkin kylmemmästäkin autettiin Parolannummella kakkakoppagolfit & munakadetit käyntiin viikon parkissa olon jäljiltä.
No ei se periaattees sillon kunnossa oo ollu jos vaikka suuttimet on ollu jäässä, koska ei se vesi siellä sisällä kuulu olla... ;) No joo, pilkun nussintaa... Mut päivittäisessä ajossa jos on huollettu kunnossa oleva(suodattimet vaihdettu) ruiskubensavehe, ni kyllä ne aina käyntiin lähtee jos akku on iskussa. Diisselit taitaa olla vähän herkempiä. Mulla viimetalvena 3.0 busso 10w60 öljyt ja ilman piuhaa aina käyntiin ku puun alta, vaikka oli kuinka paljo pakkasta. Nytki seisonukuukauden käyttämättä, ja varmasti lähtee käyntiin laakista vaik olis 25 pakkasta. Voin ottaa videolle seuraavan kerran kui italiaanot käynnistyy arktisissa oloissa seuraavan kerran ku on kireet pakkaset.

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: 2.0 TS käyntiin pakkasella?

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Itellä lähteny kaasarivekottimet vielä paremmin pakkasessa kuin ruiskulaitteet. Niille riittää kunnossa yks puristustahdin yli pyöräytys, ruisku vaatii muutaman että anturit herää. Tietty just oikeenlainen kaasunpolkasu kanssa. Mut kärjetön sytkä on kyl ihan fiksu keksintö, ruiskusta en oo aina niin vakuuttunut. Paitsi jos se on mekaaninen.

Mirafiori oli ainoita lämmittämättömiä, joka Vantalla lähti 90-luvulla kerrostalon parkista käyntiin kun mittarissa -35.
Ramchargerissa oli paska akku jolla irtos max 3 pyöräytystä talvella, mutta aina sekin lähti viimeistään sillä kolmannella käyntiin. Kumma ei silloin miettinyt yhtään et pitäis akku vaihtaa saati jotenkin varautua. Ei ollu edes kännyköitä siihen aikaan. Ne oli vaan realiteetteja ettei voi olla 100-varma että auto lähtee käyntiin, talviautoilu on sellaista. Ei sitä voinut kotiinkaan jäädä itkemään. Mut siihen aikaan sai ehkä paremmin apua ventovierailtakin, kuka tahansa antoi apuvirtaa kun meni kysymään.

Kun päästiin lopullisesti karkuun intistä -93 syksyllä, Dodge oli taas ainoita joka lähti suosiolla käyntiin siinä arktisessa säässä pari viikkoa seistyään. En jäänyt jakelemaan virtaa vaan pakenin äkkiä paikalta, sen verta "lämmöllä" ajattelin palvelusajasta ja -tovereista että jäätyköön korolloihinsa.

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: 2.0 TS käyntiin pakkasella?

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Polforea kirjoitti:Öljy on arka aihe :D.
Tällä palstalla on öljykriisejä nähty useinkin :lol:
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Avatar
mutt
Viestit: 5437
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: 2.0 TS käyntiin pakkasella?

Viesti Kirjoittaja mutt »

Alfissimo kirjoitti:O. Lancia Prisma 1.6 I.E. jätti käynnistymättä -25c + tuulinen ilma, eikä lämmitystä. Ei lähtenyt, vaikka kuinka apuvirralla sahattiin.
Muistaakseni -38C oli alin lämpötila josta tuollainen päräytettiin käyntiin ilman lämmitystä. Ei ollut ihan kivuttoman kuuloista. Nykyisten laitteiden aikana ei ole ollut oikein kunnon pakkasia, mutta ainakin tuo -95 Punto 60 lähti ihan suosiolla -35C:ssa. Samaa luokkaa on ollut lämpötila, kun -88 Themaa on vuosien aikana tullut starttailtua. Ja nämä kaikki siis ilman lämmitystä.

Edit: Ja otsikon aihetta viistäen, video 75 TS:n kylmäkäynnistyksestä. Taisi olla jonku forumilaisen?
https://www.youtube.com/watch?v=HljovKWJrNo
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Tazio
Viestit: 3392
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

2.0 TS käyntiin pakkasella?

Viesti Kirjoittaja Tazio »

mutt kirjoitti:ainakin tuo -95 Punto 60 lähti ihan suosiolla -35C:ssa.
Mun '03:n Punton akku ei jaksa pyörittää Fireä käyntiin noissa pakkasissa kuin yhden seisotetun päivän jälkeen. Kaksi päivää -32 on käytännössä raja. Vastaavasti viikko jossain -28:ssa ei vielä menoa haittaa. Eli selvästi tuo muistaakseni 45:en akku antautuu noilla kintailla, apuvirralla ei ongelmia.


-Tazio



Sent from my NSA monitored iPhone using Tapatalk

anssi_ok
Viestit: 143
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 11:51
Car(s): 147 2.0 TS -07
Paikkakunta: Helsinki

Re: 2.0 TS käyntiin pakkasella?

Viesti Kirjoittaja anssi_ok »

Onko siinä akun vaihdossa mitään erikoiskommervenkkejä muuten kuin johdot irti, akku ulos ja sisään, johdot kiinni?

A Bart
Viestit: 1851
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: 2.0 TS käyntiin pakkasella?

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Radion koodi talteen/esille ennen sitä?
Jos pitää akun irti puoli tuntia, nollaantuu näppärästi myös opitut arvot moottorinohjauksesta.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15027
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 2.0 TS käyntiin pakkasella?

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ja tuossa taitanee olla automaattinen ilmastointi?
Perusohje sen osalta on, että odottaa hetki akun kytkennän jälkeen tekemättä mitään, kun hakee läppien ääriasennot mm.
Aikaa tuohon tosin mennee ehkä 30s, jonka jälkeen rutinat loppuu ja homma on hoidettu. Jos virrat kytkee liian nopeasti päälle, ei pitäisi juuri ongelmia tulla - ellei sitten puhallin jätä ääriasentoja löytämättä ja sen vuoksi sitten ei välttämättä osaa puhaltaa oikeaan suuntaan/oikealla lämmöllä.

Radion koodi tulikin jo mainituksi.

anssi_ok
Viestit: 143
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 11:51
Car(s): 147 2.0 TS -07
Paikkakunta: Helsinki

Re: 2.0 TS käyntiin pakkasella?

Viesti Kirjoittaja anssi_ok »

Oujee. Kiitoksia nopeista vastauksista!

JTN
Viestit: 232
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 20:25
Car(s): Fiat Tipo Wagon 1.4 T-Jet '17 ja CF Moto CF500 '09 (L7e)
ex 75 TS Cat '89 (myyty 09/2022)
ex 75 TS Cat '91 (myyty 07/2022)
ex 75 3.0v6 Cat '90 (varastettu 07/2020)
Paikkakunta: Helsinki

Re: 2.0 TS käyntiin pakkasella?

Viesti Kirjoittaja JTN »

75 tessu (siis se vanhempi TwinSpark eli 8-valve ketkukone) oli käyttöautona 1993-2000. Kertaakaan ei jättänyt käynnistymättä - oli sitten kesähelle tai pakkasta (joskin vähän yli -30 oli kylmintä, mitä tessu joutui kokemaan).

Öljyistä mitään tietämättömänä, käytössä oli useita vuosia Kendall puolisynteettistä (sitä "parafiini-pohjaista") - muistaakseni talvella 5W-30 ja kesällä 10W-40. Loppuaikoina sitten Shell Helix täyssynteettistä.
Mobil:in ja Esson tuolloiset täyssynteettiset oli liaan notkeita eikä voidelleet nokka-akseleita kunnolla. Edellinen omistaja oli ajellut kaksi vuotta Esson "litkulla", joten pakonokka-akselin vaihto jäi allekirjoittaneen maksettavaksi :(
ex-CARF948

Avatar
Tiige
Viestit: 2843
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: 2.0 TS käyntiin pakkasella?

Viesti Kirjoittaja Tiige »

JTN kirjoitti:Mobil:in ja Esson tuolloiset täyssynteettiset oli liaan notkeita eikä voidelleet nokka-akseleita kunnolla. Edellinen omistaja oli ajellut kaksi vuotta Esson "litkulla", joten pakonokka-akselin vaihto jäi allekirjoittaneen maksettavaksi :(
Noissa 8v tessuissa oli paljon valmistusvikaisia pakonokkia joten pelkästään öljyjen piikkiin sitä nokan pyöristymistä ei voi laittaa.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

JTN
Viestit: 232
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 20:25
Car(s): Fiat Tipo Wagon 1.4 T-Jet '17 ja CF Moto CF500 '09 (L7e)
ex 75 TS Cat '89 (myyty 09/2022)
ex 75 TS Cat '91 (myyty 07/2022)
ex 75 3.0v6 Cat '90 (varastettu 07/2020)
Paikkakunta: Helsinki

Re: 2.0 TS käyntiin pakkasella?

Viesti Kirjoittaja JTN »

Tiige kirjoitti:Noissa 8v tessuissa oli paljon valmistusvikaisia pakonokkia joten pelkästään öljyjen piikkiin sitä nokan pyöristymistä ei voi laittaa.
Tämä selittääkin, miksi vajaat 170 km ajettuun 75 tessuuni on pitänyt vaihtaa pakonokka jo kahdesti (aikaeroa taisi olla reilut kaksi vuotta) - ja taas kuuluu tuttua "pakonokka mennyt" -ääntä :(
ex-CARF948

Avatar
mutt
Viestit: 5437
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: 2.0 TS käyntiin pakkasella?

Viesti Kirjoittaja mutt »

JTN kirjoitti:
Tiige kirjoitti:Noissa 8v tessuissa oli paljon valmistusvikaisia pakonokkia joten pelkästään öljyjen piikkiin sitä nokan pyöristymistä ei voi laittaa.
Tämä selittääkin, miksi vajaat 170 km ajettuun 75 tessuuni on pitänyt vaihtaa pakonokka jo kahdesti (aikaeroa taisi olla reilut kaksi vuotta) - ja taas kuuluu tuttua "pakonokka mennyt" -ääntä :(
Eiköhän tuossa ole vikana tukossa oleva öljykanava tms.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

JTN
Viestit: 232
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 20:25
Car(s): Fiat Tipo Wagon 1.4 T-Jet '17 ja CF Moto CF500 '09 (L7e)
ex 75 TS Cat '89 (myyty 09/2022)
ex 75 TS Cat '91 (myyty 07/2022)
ex 75 3.0v6 Cat '90 (varastettu 07/2020)
Paikkakunta: Helsinki

Re: 2.0 TS käyntiin pakkasella?

Viesti Kirjoittaja JTN »

mutt kirjoitti:Eiköhän tuossa ole vikana tukossa oleva öljykanava tms.
Apuva - siis missä, nokka-akselissa? kannessa? "välikannessa"? lohkossa?

Joka kerta kun on otettu venttiilikoppa pois, niin kaikki on "lillunut" öljyssä - tietysti nokkia irrottamatta ei näe, josko laakeripintoja voitelevat reiät on tukossa.
ex-CARF948

ristojärvelä
Viestit: 556
Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
Car(s): Alfa Romeo GTV6

Re: 2.0 TS käyntiin pakkasella?

Viesti Kirjoittaja ristojärvelä »

Jos kannessa molempien nokka-akseleiden paininkuppien kolot ovat täynnä öljyä, niin silloin öljynkierron voi olettaa olevan kunnossa. Nokka-akseleissa on ollut runsaasti valmistusvikoja, karkaisu tai muu pintakäsittely epäonnistunut, seurauksena nokkien kuluminen. Nokka-akselin voi täyttöhitsata, hioa uuden(t) nokat ja nitrata uudelleen. Itselläni on ollut kolme 75 TS:ää, kaikissa on jossain vaiheessa nokkia kulunut varsinkin pakoakseleissa.

Avatar
mutt
Viestit: 5437
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: 2.0 TS käyntiin pakkasella?

Viesti Kirjoittaja mutt »

Alfan koneet on minulle tuntemattomia, mutta ilmeisesti näissä on sitten ollut valmistusviallisia nokkiakin? Fiatin 12-venttiilinen konehan oli tunnettu taipumuksestaan syödä nokka-akseleita, ja aikoinaan näki useampiakin tarinoita siitä, miten ne ei vaan kestä. Että uutta osaa laitettiin, ja kohta oli taas sama vika päällä. Niissähän nokan öljykanavistossa oli o-rengas, joka turposi tai mureni varsinkin öljyn vaihdosta ja -laadusta tinkimisen seurauksena, tunnetuin seurauksin. Monet vaihtoivat vain uutta osaa korjaamatta varsinaista vikaa.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Re: 2.0 TS käyntiin pakkasella?

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

Tiige kirjoitti:
JTN kirjoitti:Mobil:in ja Esson tuolloiset täyssynteettiset oli liaan notkeita eikä voidelleet nokka-akseleita kunnolla. Edellinen omistaja oli ajellut kaksi vuotta Esson "litkulla", joten pakonokka-akselin vaihto jäi allekirjoittaneen maksettavaksi :(
Noissa 8v tessuissa oli paljon valmistusvikaisia pakonokkia joten pelkästään öljyjen piikkiin sitä nokan pyöristymistä ei voi laittaa.
Muistan kanssa hämärästi 90-luvun jossain vaiheessa olisi ollut tästä puhetta,että "susi"akseleita asennettu tehtaalla,ja oli loppu ennen 100tkm,ja seuraavilla ajettu sitten ilman ongelmia...

Avatar
Gasolina
Viestit: 4685
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: 2.0 TS käyntiin pakkasella?

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Juu, nokat on kulutus tavaraa noissa. En tiedä onko niissä varsinaista valmistusvirhettä, ne vaan on pehmeitä ja enemmän ja vähemmän kuluneita 100tkm jälkeen. Jos jollain on kulumattomat nokat paikallaan katittomassa tessussa niin ZDDP-lisäaineistettu öljy lisää niiden käyttöikää huomattavasti. Ja sama juttu Nord koneissa.
Giulia Super -69

AKaT
Viestit: 57
Liittynyt: 08 Kesä 2014, 15:19
Car(s): Alfa 156 sportwagon super, GTV TS, 166 TS
Exiä Alfa 75 TS ja 1.6, 164 TS, 155 TS, 2000 berlina,
Fiat 125 S, 132, Argenta...
Paikkakunta: Espoo

Re: 2.0 TS käyntiin pakkasella?

Viesti Kirjoittaja AKaT »

Eikös porukalla ole mitään lämppäreitä autoissaan? Ei kai se kauhean hyvää tee jatkuvasti veivata kylmänä käyntiin kovilla pakkasilla. Eikös ainakin aiemmin sanottu, että yksi kylmäkäynnistys vastaa jotain 500 kilsan ajoa.

Avatar
Macela
Viestit: 2627
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
'06 Brera 2.2
'01 166 2.5 V6
'99 156 2.5 V6
(ex: GT 3.2, GTV TS, 164 V6)
Paikkakunta: Pori

Re: 2.0 TS käyntiin pakkasella?

Viesti Kirjoittaja Macela »

On, ja jos tulee äkkilähtö ilman ja pakkasta enempi kuin -15C niin kyllä karulta tuntuu vaikka hyvin lähteeki käymään.

Tuo sisälämmitinkin on ihan tehokas kans, pari tuntia päällä ja koko parkkipaikka sulaa :D, toisaalta sitte ku se on lopettanu niin jääseinähän siinä auton kyljessä on.

JTN
Viestit: 232
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 20:25
Car(s): Fiat Tipo Wagon 1.4 T-Jet '17 ja CF Moto CF500 '09 (L7e)
ex 75 TS Cat '89 (myyty 09/2022)
ex 75 TS Cat '91 (myyty 07/2022)
ex 75 3.0v6 Cat '90 (varastettu 07/2020)
Paikkakunta: Helsinki

Re: 2.0 TS käyntiin pakkasella?

Viesti Kirjoittaja JTN »

Gasolina kirjoitti:Jos jollain on kulumattomat nokat paikallaan katittomassa tessussa niin ZDDP-lisäaineistettu öljy lisää niiden käyttöikää huomattavasti.
Onko tuo ZDDP-lisäaine jotenkin "myrkkyä" katille?
ex-CARF948

Avatar
Gasolina
Viestit: 4685
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: 2.0 TS käyntiin pakkasella?

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Juu, muistelen, että valmistajien sivuilla on maininta tuosta. Tiedä sitten paljonko todellisuudessa on merkitystä Pojan 155 8V Tessua on ajettu 4-5v ZDDP aineistetulla öljyllä ja toistaiseksi katti on ok, tai ainakin päästöt on.
Giulia Super -69

Avatar
palkus
Viestit: 5468
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: 2.0 TS käyntiin pakkasella?

Viesti Kirjoittaja palkus »

noita zddp ainehia taitaa olla joku määrä vielä nykyöljyissäkin, määrät ovat vain pieniä ja joka luokituspäivityksessä vain vähenevät. En tiedä, millä noita korvaavat, koska jotakin on pakko olla estämässä/vähentämässä metallikosketuksia. Taitaapi olla niin,että moottoreita valmistetaan siten (kovat karkasut, rullakeinut, matalat kierrokset yms.), jotta kestävät uusimmilla oljyillä.
Siis kehitys käsikädessä. Vanhemman sukupolven motit sitten voivat olla vähän hankaluuksissa. Jotenkin niin ne pykälät tais mennä esim. että jos on joku paksu öljy, vaikkapa 10w60 ja lukee vielä purkissa racing :lol: , niin noita wanhanajan lisäaineita saa olla enemmän. Tämä touhu liittyy näihin uusimpiin saastevehkeisiin ja puiden halaamiseen.

Aika yleisöljyä moneen paikkaa on c3 luokituksen "perus" öljyt, niistäkin kuitenkin mainitaa öljynvalmistajan sivuilla:
"C3 Huippulaatuiset öljyt, jotka pidentävät katalysaattorin ja hiukkassuodattimen ikää. Sisältävät vähemmän rikkiä ja fosforia (Mid
SAPS) kuin A3/B4-öljyt. Tuhkan muodostus alhainen. Varoitus: Eivät sovi kaikkiin autoihin. Tarkista sopivuus auton ohjekirjasta"

JTN
Viestit: 232
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 20:25
Car(s): Fiat Tipo Wagon 1.4 T-Jet '17 ja CF Moto CF500 '09 (L7e)
ex 75 TS Cat '89 (myyty 09/2022)
ex 75 TS Cat '91 (myyty 07/2022)
ex 75 3.0v6 Cat '90 (varastettu 07/2020)
Paikkakunta: Helsinki

Re: 2.0 TS käyntiin pakkasella?

Viesti Kirjoittaja JTN »

stoichiometric kirjoitti:Tarkista sopivuus auton ohjekirjasta"
:crazyeyes: Ai että tarkistan 90-luvun alussa valmistetun auton (moottori tosin suunniteltu 80-luvun alkupuolella - taitaa kyllä olla vieläkin vanhempaa "disainia") ohjekirjasta 2000-luvulla kehitetyn "litkun" sopivuuden. :silly:

Meni nyt vähän off-topic, mutta valmistajien "vastuuvapaus-klausuulit" on välillä vaan niin hauskoja...
ex-CARF948

JTN
Viestit: 232
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 20:25
Car(s): Fiat Tipo Wagon 1.4 T-Jet '17 ja CF Moto CF500 '09 (L7e)
ex 75 TS Cat '89 (myyty 09/2022)
ex 75 TS Cat '91 (myyty 07/2022)
ex 75 3.0v6 Cat '90 (varastettu 07/2020)
Paikkakunta: Helsinki

Re: 2.0 TS käyntiin pakkasella?

Viesti Kirjoittaja JTN »

Gasolina kirjoitti:Juu, nokat on kulutus tavaraa noissa. En tiedä onko niissä varsinaista valmistusvirhettä, ne vaan on pehmeitä ja enemmän ja vähemmän kuluneita 100tkm jälkeen.
Menee off-topic:ksi ja aiheesta saattaa olla jo oma thread - mutta eikö 75 tessuun löydy "tarvike-" tai "kisa-nokkia", jotka olisi kestävämpiä kuin alkuperäiset?
ex-CARF948

JTN
Viestit: 232
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 20:25
Car(s): Fiat Tipo Wagon 1.4 T-Jet '17 ja CF Moto CF500 '09 (L7e)
ex 75 TS Cat '89 (myyty 09/2022)
ex 75 TS Cat '91 (myyty 07/2022)
ex 75 3.0v6 Cat '90 (varastettu 07/2020)
Paikkakunta: Helsinki

Re: 2.0 TS käyntiin pakkasella?

Viesti Kirjoittaja JTN »

Gasolina kirjoitti:Tiedä sitten paljonko todellisuudessa on merkitystä Pojan 155 8V Tessua on ajettu 4-5v ZDDP aineistetulla öljyllä ja toistaiseksi katti on ok, tai ainakin päästöt on.
Mitäs ZDDP-aineistettuja öljyjä (Suomen) markkinoilta löytyisi?

Paitsi VR1 (FAQ:sta poimittua: 'Valvoline VR1 Racing Oil contains .13 percent of zinc and .12 percent of phosphorus'), jota Valvolinen valitsin tarjoaa 8v tessuun:

Koodi: Valitse kaikki

Alfa Romeo 75 (1985 - 1992) 75 2.0 Twin Spark (1986 - 1991)
Tilavuus: Voiteluaineen tilavuus 5,6 litraa
Käyttöolosuhteet: Normaali
Välit: Vaihto 10000 km / 6 kuukautta
Tuotteet: VR1 Racing Oil 10W60
ex-CARF948

Vastaa Viestiin