159:n vetoakseliongelma.

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

159:n vetoakseliongelma.

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

Ei mennyt vetonivelen vaihto niin ku Strömsössä. Saatiin vanha vetonivel pois ja vertailimme sitä uuteen italialaisen GLO:n valmistamaan niveleen: booreja oli saman verran, näyttivät keskenään identtisiltä ja valmistajan on-line katalogin antama tyyppi täsmäsi laatikon kyljessä olevaan. Ja eikun uutta paikalleen! Aluksi tunnustelemalla löytyi oikea kohta ja sen jälkeen alettiin naputtaa niveltä sisään. Lukkorenkaan yli meni nätisti, mutta sen jälkeen alkoi ahdistaa. Se on siinä ku isä äiteessä ja nyt se se on jämähtänyt paikalleen noin puoleen väliin matkaa ja näyttää pahasti siltä, ettei sitä siitä enää irroteta muuta kuin rälläkällä. Great success!

Putsasimme ja purimme vanhan nivelen osiin, se näytti ja tuntui oikein hyvä kuntoiselta, eikä mitään kulumaa näkynyt missään. Vaan näkeekökään tuollaisesta silmällä, jos siinä on jotain vikaa? Käsin kun nitkutteli pyörästä irrotettua vetoakselia, niin enemmän ääntä siitä sisemmästä nivelestä vaikutti lähtevän, ulommasta ei mitään. Olisiko vika kuitenkin siinä?

Siinä kirotessa, otimme koko akselin irti sisemmästä nivelestään, siis siitä kupista. Nyt akselia on helpompi käpeltää ja ihmetellä. Tarvii irrottaa tuo jämähtänyt nivel pois ja katsoa, josko itse akselista olisi vielä kaluksi. Jos ei niin sitten se on vissiin ostettava koko akseli? Ulko- ja sisäpäähän saa kyllä niveliä, mutta sitä välissä olevaa akselia ei saa erikseen? :silly: Nopealla etsiskelyllä en tuota löytänyt muuta kuin Ricambi-Alfistilta: alkuperäisvaraosa ja hinta lapussa 480 euroa :(. Onko tietoa saisiko tuota tarvikkeena jostain?

Automaattiinhan on vielä eri nimike koko akselille. Mitä siinä on eroa, akselin pituus? Tietää vaan kannattaako edes haaveilla vanhan akselin kunnostuksesta nivelien vaihdolla, jos ero onkin jo niissä?

Riippumatta siitä, mitä akselia sinne nyt lopulta aletaan takaisin laittamaan, niin tarvii se sisemmän nivelen ”pesä” ensin irrottaa vaihdelaatikosta. Ei sinne niveleen saa muuten rasvoja, eikä sitä luotettavasti koottua. Kuinkas tuo irrotetaan vaihdelaatikosta ja tulee sieltä vaihteistoöljyt syliin? Kuinka tuo hanskataan?

Ja autohan oli vielä Qtronic.

Hjälp!

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 159:n vetoakseliongelma.

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

Itse itselleni jatkaen: vetarin pää lähti rälläkällä irti ja akselin pää oli kunnossa, thanks good! :) Sainpa vielä siitä onneksi rahatkin takaisin. Vanhaa päätä kun sovitti paikalleen, niin se meni sinne oikein nätisti ihan nyrkillä koputtamalla (ilman lukkorengasta toki.) Tiedä sitten mikä siinä oli, valmistusvika?

No, pitänee kokeilla onnea ja tilata seuraavaksi Spidan merkkinen vetarin pää. Samalla kun tanko nyt on irti, niin ajattelin tilata sisempään sen tripodin. Vaikeahan noista oli mitään selvää kulumisen merkkiä löytää, mutta tripodissa oli pientä merkkiä.

Mitenkäs tuon sisemmän nivelen laita. Tarvisiko se kuppikin uusia siihen vai riittääkö pelkkä tripodi? Manuaaliin on kokonaiselle akselille eri nimike kuin automaattiin. Missähän kohtaa noissa on se ero? Mietin vaan, että jos sen sisäpäänkin uusisi , niin käykö siihen tällainen, kun se ei ota kantaa sen enempää kuin muutkaan osat, että onko se manuaaliin vai automaattiin.

Sisäpään laitto nippuun ilman kupin irrotusta vaikuttaa melko haastavalta. Kuinka tuo irtoaa vaihdelaatikosta? Tuleeko sieltä öljyt silmille ja kuinka tuo vaihto onnistuisi.

sadrach
Viestit: 66
Liittynyt: 07 Touko 2012, 06:57
Car(s): 156 2.5 -01
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 159:n vetoakseliongelma.

Viesti Kirjoittaja sadrach »

ei sitä paljon tarvia kammeta vaihdelaatikosta ja öljyähän sieltä ulos tulee jos siellä sitä on tarpeeksi. voit tietty nostaa auto kallelleen niiin ei valu ainakaan pahemmin. jollain isolla meisselillä vääntelet mutta takaisin laittamisessa ole tarkka että stefa laatikossa säilyy ehjänä. itsellä meni 2.5l tomaatista paskaks ja uutta ei meinannu löytyä mistään. yhden stefan sain sopimaan kun vähän aikaa pyörittelin hiomapaperilla varovasti reunoja niin sain naputtelemalla ehjänä sisään. missään ei osattu sano oikeaa osaa automaattilaatikkoon. eise kuppi varmaaan niinkään kulu mutta jos rahaa on niin ei siitä varmasti haittaa ole =)

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 159:n vetoakseliongelma.

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

Joo, tarvii katsoa, että saisiko tuon laitettua paikallaan. Jos ei niin kallistaa autoa sitten sen verran tarpeeksi.

Mites tuon sisemmän nivelen rasva muuten? Ulommassa on semmoista mustaa jäykempää mönjää, mutta sisemmässä näytti olevan juoksevampaa ja öljymäisempää?

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: 159:n vetoakseliongelma.

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Sisäpää on sokalla myös, eli tasaisesti kahdelta reunalta kampee ja napauttaa niin pitäisi irrota.

Manuaalin ja automaatin sisäpäät tuskin on vaihtokelpoisia. Yhteen autoon olen vaihtanut tripodit ja toisen kupin kun rasvat oli päässyt johonkin katoamaan (suojakumit oli ehjät) ja nivelet oli kuivat. Jos kupissa ei tunnu epätasaisuutta niin selviät varmaan pelkillä tripodeilla.
Joissakin autoissa on sisäpään rasva paljon notkeampaa (vaseliinia ja vaihtoeistoöljyä sekottaen), niinkuin varmaan 159:ssäkin, mutta onko se sitten hyvä jos kerran häviää :roll:

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 159:n vetoakseliongelma.

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

Joo, näin ymmmärsin, että se nivelmalja on erilainen, ilmeisesti laatikon sisään menevä osuus?

Tripodit ilmeisesti käyvät kuitenkin samat manuaaliin ja automaattiin?

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: 159:n vetoakseliongelma.

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Ei tietoa eroista.

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 159:n vetoakseliongelma.

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

Samat tripodit sopivat kuulemma keskenään.

Keksiikö joku syyn miksi akselin tripodi päässä oleva lukkorengas on tämän mallinen:
Kuva
Eikö tuo ole tarkoitettu putken sisään?

Miksi se ei voisi olla tällainen perinteinen akselisokka?
Kuva

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: 159:n vetoakseliongelma.

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Jep, ylempi on sisäpuolinen ja alempi ulkopuolinen. Laitettu väärä sokka kun ei ole muuta löytynyt?

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 159:n vetoakseliongelma.

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

^ tehtaalla? :shock:

Mieluummin tosiaan laittaisin siihen tuollaisen ulkopuolelle kuuluvan, mutta mietin vaan onko tälle joku syy? Kuten että ottaako ulkonevan sokan reunat kiinni laakerimaljan runkoon? Tuskin, jatkuuhan ne tripodilaakerit pituudellaan akselin päätä pidemmälle.

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 159:n vetoakseliongelma.

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

Ei meinaa uusi SKF:n valmistamakaan ulompi nivel sopia. Mitä v****? Missään ei ole eroteltu, että manuaaliin ja automaattiin olisi eri nivelet. Kai tuon nyt kaiken järjen mukaan pitäisi sopia?

Vastaa Viestiin