Miton koeajo

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Miton koeajo

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Käytiin eilen tyrkkäämässä koeajot 155 heppasella mitolla. Mieleen jäi kulmikas käytös, nahkean oloinen ohjaus ja meluisa kabiini. Verrokkeina 147/156/159.

Kuitenkin ajamisen tunnetta oli jonkin verran läsnä, mutta alfa sielua en oikein löytynyt. Yksi asia, mitä ihmettelen, oli auton hehtaarin oloinen jarrutuntuma. 1/3 osa polkemista sai aikaan pientä hidastuvuutta, toinen 2/3 jotain lisätehoa jarruihin ja viimeinen kolmannes pyörät lähes lukkoon. Onko tuo jarrutuntuma noin pitkän vapaaliikkeen omaava vai oliko autossa mahdollisesti jotain vikaa?

Kaikissa aikaisemmissa alfoissa poljinvaste ja hidastuvuus on ollut lineaarista.

Muuten: taloon sitten tuleekin vielä toinen 147, kun näistä uudemmista ei taida oikein olla...
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
GiuliaSuper
Viestit: 1111
Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
Paikkakunta: Helsinki

Re: Miton koeajo

Viesti Kirjoittaja GiuliaSuper »

Aika erityylinen ajotuntunma verrattuna 156:een, eikä ole ihan hiljasimmasta päästä. Vieläkään en ole uskaltanut ajella samoja mutkanopeuksia muutamaan suosikki mutkaan. Jousitus tuntuu vähän rauhattomaltaja ehkä hivenen pintakovalta, mutta olihan edellisellä reilusti kilsojakin takana, joten ei paras vertailukohta. Toki raidevälikin on lyhyempi, joten luonnostaan vähän rauhattomampi. Oli kyllä paljon parempi ajettava, kun bravo jota tosissaan mietin. Sisätilan melusta, mulla ainakin huusi takalaakerit, jotka oli ihan kuivat. Nyt on säällinen äänentaso kabiinissa, kun laakeri vaihdettiin, eikä tartte huutaa toiselle 80kmh nopeudessa. Jarrut ovat puolestaan hyvät ja en ole havainnut vastaavaa ongelmaa. Pysähtyy kyllä kivasti noilla bremboilla. Ettei olis jarrut remontin tarpeessa. Paljonko oli muuten mittarissa?

Muistithan laittaa dynamic-ajomoodin päälle?

Dynamicilla olen oikeastaan ajellutkin, kun normaali-moodissa kaasun vaste keinotekoisen hidas. Dynamic-moodi vaikuttaa myös moneen muuhunkin, kuten etulukkoon(tosin sähköinen), tehoon, ohjaustehostukseen, luistonestoon ja jossain malleissa myös alustaan.

Kiva tuolla on kurvailla ;)

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Re: Miton koeajo

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Kyl kaikki asennot käytiin läpi DNA-kytkimestä. Ehkä D-asennolla kaasusta tulee liiankin "napakka" ja koneesta hyökkäävä, mutta ei sulava. Itse olisin välimallia tuohon DNA-kytkimeen vailla.

Tukevalta vaikutti, mutta jotenkin vain ei sytyttänyt niin paljoa, että tämä nyt pitäisi saada. Ehkä tosiaan jarrut ovat huollon tarpeessa - 61 tkm mittarissa. Samanlaista tuntumaa on havaittavissa 159:ssä, kun levyt + palat ovat kuluneet ja palat ovat jumissa satuloissa, mutta noin pitkään liikkeeseen kuin kytkinpolkimessa konsanaan en ole tottunut...
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
Tomlau
Viestit: 256
Liittynyt: 16 Huhti 2013, 20:47
Car(s): AR MITO QV -11

Re: Miton koeajo

Viesti Kirjoittaja Tomlau »

ettei vain jarrupalat ole niin jumissa edessä et poljin menee syvämmälle

Avatar
GiuliaSuper
Viestit: 1111
Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
Paikkakunta: Helsinki

Re: Miton koeajo

Viesti Kirjoittaja GiuliaSuper »

^^
Pidän itse välittömästä kaasun vasteesta, mutta vaimoke on tosin sanonut D-moodista samaa kun sinä, joten käyttää kaupungissa n-moodia. Nastarenkailla joutuu ajamaan vähän sukkasillaan, jottei nastat heti jää matkalle. Kannattaa käydä kokeilemassa muutamaa yksilöä, niin ehkä mieli muuttuu ja löytää täysin ehjän yksilön. Kävin testaamassa muutamia eri yksilöitä, katsoin myös avarakatseisesti muitakin merkkejä, mutta Mito tuli alle ;)

Noilla kilsoilla voi takalaakerit olla jo loppu, kun ei ole riittävästi rasvaa laitettu tehtaalla. Tälläkin foorumilla ollut tapauksia, että pienillä kilsoilla laakerit mennyt vaihtoon. Mulla ei ollut laakerissa ollenkaan välystä, mutta rohina kuului..

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Re: Miton koeajo

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Taloon tuli sitten 147 2.0 TS. Vuosimalli taisi olla 2006 ja 91 tkm ajettu.

Nyt on aikaa laitella taas vanhusta kuntoon.

AP
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
GiuliaSuper
Viestit: 1111
Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
Paikkakunta: Helsinki

Re: Miton koeajo

Viesti Kirjoittaja GiuliaSuper »

Onnea uuden perheenjäsenen hankinnasta ;)

Vastaa Viestiin