Missäs lämmössä tuon jäähdyttimen tuulettimen pitäisi hörähtää käyntiin?
Laitoin uudet nesteet ja ohjeen mukaan ilmailtiin ja käytettiin sekä odoteltiin että ropelli lähtis pyöriin. Mutta ei.
Lämmöt nousi tyhjäkäynnillä 75 ja siitä ylöspän sit kierroksilla ~3000 asti, mut ei noussut yli 90 eikä propelli siis lähetynyt hurisemaan ... 15 min jälkeen annettiin periksi kun kello alko olla jo reippaasti yli nukkumaanmenoajan!
159 2.4 ja jäähdyttimen tuulettimen käynnistyminen
Valvoja: Moderators
- Pasi
- Viestit: 6786
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
159 2.4 ja jäähdyttimen tuulettimen käynnistyminen
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- Aquatica
- Viestit: 15032
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: 159 2.4 ja jäähdyttimen tuulettimen käynnistyminen
Dieseleissä on tapauksia, joissa tuo pitää tehdä ajossa (tai muuten moottoria kuormittaen). Tällaisen tekee mm. vehkeet, joissa on kiinteä flekti pyörimässä... Ei auta mikään paikallaan huudatus, ei sitten millään.
2.4JTD 10v piti huudattaa 4krpmn tuntumassa ~10min, että sai termostaatin aukeamaan kokonaan, täyden kierron ja flektin käyntiin. Mittari näytti reilusti yli 90 siinä vaiheessa...
Joskus auttaa tuo huudattaminen ja nopea kierrosten lasku -> vesipumpun nopeus laskee radikaalisti -> nestekierto vähenee nopeasti -> lämpö ei kerkeä poistumaan. Ja ainakin 156:ssa tuon tein paisarin korkki auki.
Flektin päällesaaminenhan ei ole ehdoton edellytys, vaan termostaatin aukeneminen. Jos ylä ja alavesiletkut on molemmat tulikuumia, pitäisi nestekierron olevan OK.
2.4JTD 10v piti huudattaa 4krpmn tuntumassa ~10min, että sai termostaatin aukeamaan kokonaan, täyden kierron ja flektin käyntiin. Mittari näytti reilusti yli 90 siinä vaiheessa...
Joskus auttaa tuo huudattaminen ja nopea kierrosten lasku -> vesipumpun nopeus laskee radikaalisti -> nestekierto vähenee nopeasti -> lämpö ei kerkeä poistumaan. Ja ainakin 156:ssa tuon tein paisarin korkki auki.
Flektin päällesaaminenhan ei ole ehdoton edellytys, vaan termostaatin aukeneminen. Jos ylä ja alavesiletkut on molemmat tulikuumia, pitäisi nestekierron olevan OK.
- Pasi
- Viestit: 6786
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: 159 2.4 ja jäähdyttimen tuulettimen käynnistyminen
Juu, täytyy varmaan huomena käydä heittämässä lenkkiä ja katsoa mitä tapahtuu.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- palkus
- Viestit: 5470
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: 159 2.4 ja jäähdyttimen tuulettimen käynnistyminen
Työkones vaatii oikein hommia, jotta lämpenöö.