sumuvaloista päivävalot

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
kabanossi
Viestit: 122
Liittynyt: 28 Heinä 2014, 16:13
Car(s): Alfa Romeo 156 1.9 jtd mjet vm 2005, Alfa Romeo 156 2.5 V6, Jaguar S Type R Suzuki Hayabusa, ja Mönkijöoitä kaks, neliveto, ja kolmirenkainen.
Paikkakunta: Liminka

sumuvaloista päivävalot

Viesti Kirjoittaja kabanossi »

Mitähän mieltä tuo virkavalta moisesta on, tein ihan oikealla toiminnolla sumareista päivävalot, ja suuntasin niitä vielä alaspäin. Liekkö nuo lailliset, mitä sanoo kanssa veljet moisesta laillisuudesta.

Avatar
Isola
Viestit: 1964
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: sumuvaloista päivävalot

Viesti Kirjoittaja Isola »

Tiukasti ottaen eivät ole lailliset, koska niitä ei ole valaisimina siihen käyttöön hyväksytty.
Toisaalta siihen ei varmasti kukaan ikinä puutu, kunhan ne eivät katsastuksessa käyttäydy päiväajovalojen tavoin. Eikä välttämättä sittenkään.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

jalittam
Viestit: 1842
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: sumuvaloista päivävalot

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Yleensäkin, miksi ko. viritys/vaiva? Polttoaineen säästökö, mihin nuo lienee alkujaan suunniteltu?

kabanossi
Viestit: 122
Liittynyt: 28 Heinä 2014, 16:13
Car(s): Alfa Romeo 156 1.9 jtd mjet vm 2005, Alfa Romeo 156 2.5 V6, Jaguar S Type R Suzuki Hayabusa, ja Mönkijöoitä kaks, neliveto, ja kolmirenkainen.
Paikkakunta: Liminka

Re: sumuvaloista päivävalot

Viesti Kirjoittaja kabanossi »

Koko hommaan meni aikaa 30min, ja säästähän se niitä tympeesti vaihdettavia ajovaloja. Oliskos tuossa riittävä perustelu.

jalittam
Viestit: 1842
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: sumuvaloista päivävalot

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Ok selitys, pääasia ettei ollut ledivirityksiä, mitä löytyy liki jokaisesta mopoautosta/pakusta. Ehkä mä olen tulossa vanhaksi, mut 80-luvulla asennettiin huomiovaloja ajovalopolttimoiden kalleuden takia, osa laittoi cooleuden vuoksi. Ehkä tämä päivänvalojuttu on nykyajan karvanopat. Ei se multa pois ole, antaa mennä vaan. Jos sulla ei ole valotunnistinta, ni muista räpätä ajovalot päälle kun niiden aika on. Nuo tunnistimellisetkaan välttis sitä osaa tehdä oikein. Suomessa kun on jo totuttu valollisiin autoihin, toisin kun vuostuhannen alussa esim. Hollannissa räpyteltiin motarilla kilsa ennen kohtaamista, et vaihda lyhkäset: en tiedä oliko pitkien käyttö kielletty tuolla silloin, tuntui siltä, kun muutoin ajoivat ilman valoja.
Näe ja tule nähdyksi, ei mulla muuta...

kabanossi
Viestit: 122
Liittynyt: 28 Heinä 2014, 16:13
Car(s): Alfa Romeo 156 1.9 jtd mjet vm 2005, Alfa Romeo 156 2.5 V6, Jaguar S Type R Suzuki Hayabusa, ja Mönkijöoitä kaks, neliveto, ja kolmirenkainen.
Paikkakunta: Liminka

Re: sumuvaloista päivävalot

Viesti Kirjoittaja kabanossi »

Kyllä sen silmällä näkee ku kattoo millon ne oikeet valot tarttee, säädin ne sumut vielä niin alas näyttään, ettei vaan häikäise herkkä silmäisiä.

Avatar
Polforea
Viestit: 11188
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: sumuvaloista päivävalot

Viesti Kirjoittaja Polforea »

jalittam kirjoitti:Ehkä mä olen tulossa vanhaksi, mut 80-luvulla asennettiin huomiovaloja ajovalopolttimoiden kalleuden takia
Se on nykyäänkin yksi syy. Xenon-polttimot ja ballastit kun aina niitä halvimpia ole.

Sähköä ei sumareilla säästä, kun 55W tai 35W polttimon sijasta poltetaan 55W polttimoa, ledeillä tapahtuu tämäkin aspekti. Jälkiasenteisten ledien ulkonäkö useimmissa autoissa on sitten mielipidekysymys, mutta ne joiden mielestä ne ovat cool, ovat väärässä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
jyrkip
Viestit: 821
Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Paikkakunta: Nummela

Re: sumuvaloista päivävalot

Viesti Kirjoittaja jyrkip »

Minä oon kylläkin ajatellut korvata sumarit pyöreillä päiväajovaloilla, ledisellaisilla. Syynä juurikin polttimoiden säästely ajovaloista ja kojetaulusta. Ebaystä näyttäisi saavan laillisia pyoreitä päivävaloja sopivasti.
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Ex. 156 2,4 JTDm 20V Sportwagon -05
Ex. Giulia 1300 -72

Avatar
Polforea
Viestit: 11188
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: sumuvaloista päivävalot

Viesti Kirjoittaja Polforea »

No juu, tähdennetään edellistä viestiä sen verran, että jos ne ledituikut sopii tehtaan linjoihin, esim. just sumarien paikalle, niin ei ne välttämättä ihan kauheita ole. Nää irrallisen näköiset ledirivit (jotka vähän väliä asennetaan ja kytketään päin sanonko mä mitä) yleensä on.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: sumuvaloista päivävalot

Viesti Kirjoittaja palkus »

Noissa sumuvalojen tilalle asennetavissa huomiovaloissa tulee helposti vastaan tuo korkeuspykälä, jos laillisuutta halutaan. väh. 250mm korkeudella täytyy valaisimen olla ja se korkeus mitataan alareunasta. Jos parkeiksi himmentyvät, niin sitten minimikorkeus on 350mm.

Avatar
jyrkip
Viestit: 821
Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Paikkakunta: Nummela

Re: sumuvaloista päivävalot

Viesti Kirjoittaja jyrkip »

Oujee, en ole korkeuspykälää huomannutkaan. 156 sumarit taitaa olla liian alhaalla lailliseen asennukseen, pitää ottaa mitta taskuun ku tästä liikkeelle pääsee. Ja niillä alkuperäisillä sumareilla ei mun mielestä tee yhtikäs mitään, ainakaan tuossa mun kappaleessa. Päiväajovaloilla olisi edes jonkinlainen funktio. Täytyy korottaa keulaa jotta 350mm alareunasta täyttyy :) :) . Tai sitten ei...
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Ex. 156 2,4 JTDm 20V Sportwagon -05
Ex. Giulia 1300 -72

kabanossi
Viestit: 122
Liittynyt: 28 Heinä 2014, 16:13
Car(s): Alfa Romeo 156 1.9 jtd mjet vm 2005, Alfa Romeo 156 2.5 V6, Jaguar S Type R Suzuki Hayabusa, ja Mönkijöoitä kaks, neliveto, ja kolmirenkainen.
Paikkakunta: Liminka

Re: sumuvaloista päivävalot

Viesti Kirjoittaja kabanossi »

Katsurilta olen kysyny moisen asian onko ne väärässä paikassa jos ne laittaa sumareitten tilalle, ja siihen sain vastauksen että eivät ole. 35w lamput on mulla sumareissa, ja huomattavasti helpommat vaihtaa ku normi ajovalo polttimot, ei mene kämmenet ruvelle. Motonetissa on myös pyöreitä ledeja muistaakseen 80e hintaan, joissa halkaisija sama ku alfan sumareissa. Virran säästö en hakenu hommalla lainkaan, vaan tosiaan tuon polttimon vaihdon ihanuuden takia sen tein.

Avatar
jyrkip
Viestit: 821
Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Paikkakunta: Nummela

Re: sumuvaloista päivävalot

Viesti Kirjoittaja jyrkip »

250mm näyttää täyttyvän vakiokorkeudessa olevaan 156 SW faceliftin sumarinreikään. Kytkentä siis helpottui, kaiketi kun ei tuota parkeiksi himmentämista tarvitse ajatella. Vielä mietinnässä takavalot, niidenhän ei tarvitse palaa mukana eikä ihan heti keksi mistä niille syöttaisi sähkön ilman että mittarivalotkin syttyisi. Sulakerasialta ehkä.
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Ex. 156 2,4 JTDm 20V Sportwagon -05
Ex. Giulia 1300 -72

Avatar
Jiitee
Viestit: 4323
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: sumuvaloista päivävalot

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

.... öhhh.... ettekö te aja landella sumussa ollenkaan :roll: ... ainakin Pohjanmaalla sekä syksyllä että keväällä on monia todella sumuisia aamuja lakealla. Sumarit sumareina ja ajovalot ajovaloina, ja siten kun AR on ne tehtaalla suunnitellut ja tehnyt.

Tulee kyllä teiniviritykset näistä add-on-jouluvalo-ledihommista mieleen.

Tuo 250 mm min raja sumarin alareunaan ei onnistu ainakaan FL156 tehtaan Sportpackillä, jos ikinä tulisi mieleenkään tehdä noista.

JT
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Maunu
Viestit: 3484
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: sumuvaloista päivävalot

Viesti Kirjoittaja Maunu »

2008 tuli vaihdettua 159:siin xenon polttimot. Tämän jälkeen ne ovat aina olleet päällä kun autolla on ajettu. Eivät vielä ole väsyneet ja vaihtoonkin meni about 20min, joten eihän tässä ole kyse muusta kuin auton ulkonäöstä.

Mutta niin kuin jalittam kirjoitti niin ei ole keltään pois eikä lisää eli jos huvittaa kikkailla valokatkaisijan kanssa niin siitä vaan :-D Halpahan tuo viiksi on, jos se hajoaa, kun sitä kerran päivittäin joutuu käyttämään.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: sumuvaloista päivävalot

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

159 malliin ainakin noita sai valmiiksi sumareiden paikalle jostain netistä. Menee vaan maku 159:stä jos siinä ei hieno hämähäkkisilmärivistö valoja pala säällä kuin säällä 8). Yleisesti ottaenhan nuo näyttää typeriltä jälkiasennettuina. Ehkä kamalimmat on ne ledinauhat jotka tulevat umpioon sisälle jossain Astroissa ja Audeissa. Hyi helvetti.

Avatar
Polforea
Viestit: 11188
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: sumuvaloista päivävalot

Viesti Kirjoittaja Polforea »

jyrkip kirjoitti:250mm näyttää täyttyvän vakiokorkeudessa olevaan 156 SW faceliftin sumarinreikään. Kytkentä siis helpottui, kaiketi kun ei tuota parkeiksi himmentämista tarvitse ajatella. Vielä mietinnässä takavalot, niidenhän ei tarvitse palaa mukana eikä ihan heti keksi mistä niille syöttaisi sähkön ilman että mittarivalotkin syttyisi. Sulakerasialta ehkä.
Otat ohjauksen (tai suoraan ledien, jos ovat tarpeeksi kevyet) maadoituksen parkkivalon plussanavasta. Kun parkit syttyvät, tuohon nousee automaattisesti +12V, eli ohjauksen jännite katoaa ja ledit sammuvat.
Jiitee kirjoitti:.... öhhh.... ettekö te aja landella sumussa ollenkaan :roll:
Johan tässä on kohta 15 vuotta maanteitä höylätty, eikä mulle vielä ole tullut vastaan keliä jossa oikein asennetuista ja suunnatuista etusumareista olisi hyötyä. Se ei toki tarkoita, ettei sellaisia kelejä voisi olla, mutta kovin yleisiä ne eivät ainakaan mun reiteillä ole. Eli ainakin mun osalta vastaus kysymykseen on "emme".
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
GreenThing
Viestit: 832
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 20:50
Car(s): Tipotii '17, Lancia Y10 Tie '89, Fiatx10
Paikkakunta: Kärkölä

Re: sumuvaloista päivävalot

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

Vastaan taasen että kyllä olen ollut tyytyväinen sumuvalojen olemassaolosta. Monesti olen vain niiden valossa edennyt, koska lyhkäiset saivat aikaan pelkän vaalean seinän auton eteen.
Fiat 128 Panorama with touch of Maserati :roll:

Avatar
Polforea
Viestit: 11188
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: sumuvaloista päivävalot

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Juu, tuossa tilanteessa sumarit on järjellä ajatellen kuninkaat. Mulle ei tosiaan ole yhtään noin pahaa sumukeliä kohdalle osunut - niillä autoilla, joissa sumarit on ollut, on nähnyt lähivaloilla helposti paremmin. Niin hassua kuin se onkin, usein parhaiten on nähnyt kaukovaloilla, kun on kääntänyt ne kabiinisäätimestä ala-asentoon niissä autoissa, joissa manuaalisäätö sisältä on ollut. Ehkä sumu on sankempaa siellä itärajan pinnassa :lol:.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
GreenThing
Viestit: 832
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 20:50
Car(s): Tipotii '17, Lancia Y10 Tie '89, Fiatx10
Paikkakunta: Kärkölä

Re: sumuvaloista päivävalot

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

Tai sitten ne eri kellonajat, milloin liikutaan. :lol:
Fiat 128 Panorama with touch of Maserati :roll:

kabanossi
Viestit: 122
Liittynyt: 28 Heinä 2014, 16:13
Car(s): Alfa Romeo 156 1.9 jtd mjet vm 2005, Alfa Romeo 156 2.5 V6, Jaguar S Type R Suzuki Hayabusa, ja Mönkijöoitä kaks, neliveto, ja kolmirenkainen.
Paikkakunta: Liminka

Re: sumuvaloista päivävalot

Viesti Kirjoittaja kabanossi »

Kyllä niillä 156, sen sumuvaloilla ole muuta käyttöö, ei niillä näe sumussa, eikä lumipyryssä, päivävalo käytössä niistä jotain hyötyä kumminki on, eipähän tarvii olla niin usein vaihtamassa ajovalo polttimoita.
Jokainen tekee omilla valoillaan mitä haluaa, minä tein muuten tarpeettomista valoista tarpeelliset.

Avatar
GreenThing
Viestit: 832
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 20:50
Car(s): Tipotii '17, Lancia Y10 Tie '89, Fiatx10
Paikkakunta: Kärkölä

Re: sumuvaloista päivävalot

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

Kyllä ne mun mielestä on oikein toimivat sumuvalot. Pitää toki olla hyvin suunnattu.
Fiat 128 Panorama with touch of Maserati :roll:

Avatar
Aquatica
Viestit: 15032
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: sumuvaloista päivävalot

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Pari kertaa tarvinnut itsekin ihan sumuvalona niitä, hyvin ajoivat asiansa.
Mutta miten niin helpompi vaihtaa polttimo?! Vai onko ajovalot Xenonit? H7:t on ainakin oikein helpot olleet jokaisessa 156:ssa, joka minulla ollut - toki hieman ahdasta, mutta mitään ei tarvitse purkaa pois tieltä ainakaan 1.8TS:ssä, 2.0TS:ssä tai 2.4JTD:ssä...

Avatar
Jiitee
Viestit: 4323
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: sumuvaloista päivävalot

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Aquatica kirjoitti:Pari kertaa tarvinnut itsekin ihan sumuvalona niitä, hyvin ajoivat asiansa.
Mutta miten niin helpompi vaihtaa polttimo?! Vai onko ajovalot Xenonit? H7:t on ainakin oikein helpot olleet jokaisessa 156:ssa, joka minulla ollut - toki hieman ahdasta, mutta mitään ei tarvitse purkaa pois tieltä ainakaan 1.8TS:ssä, 2.0TS:ssä tai 2.4JTD:ssä...
Eikä 1.9JTDm:ssä... parkkipolttimo on se"köppäisin", mutta niveltyvän pikku peilin ja "kätösen" avulla homma toimii.

JT
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Aquatica
Viestit: 15032
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: sumuvaloista päivävalot

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Parkkikin menee nätisti, kun siinä on se "perhosliitin" - jos on siis ehjä. Saa kahdella sormella vedettyä ulos.
Sen sijaan etuvilkut taisi olla hieman ikävämmät, jotka pitäisi itselläni vaihtaa - on meinaan aika vaaleat jo. Mutta tosiaan, pari kertaa ollut nykyisellä autolla sumua, jossa sumuvalot auttaneet - edellisessä sitten oli mm. lumimyrsky, jolla lähivaloilla jo oli sellainen valkoinen seinämä vastassa, ettei nähnyt viittä metriä eteensä - sumareilla tuplasi tuon matkan, jotta näki edes jotain...

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: sumuvaloista päivävalot

Viesti Kirjoittaja jkk »

Maunu kirjoitti: Mutta niin kuin jalittam kirjoitti niin ei ole keltään pois eikä lisää eli jos huvittaa kikkailla valokatkaisijan kanssa niin siitä vaan :-D Halpahan tuo viiksi on, jos se hajoaa, kun sitä kerran päivittäin joutuu käyttämään.
miksi tuo viiksi hajoaisi normaalista käytöstä?

monissa eurooan maissa päivisin ajetaan ilman valoja ja illalla näprätään viikseä...

Mitä tulee sumareihin, en itse ole vielä hiffannut että mitä hyötä niistä on. eilen ajelin töihin 04 aikaan aamusta ja silloin oli ihan vitummoinen sumu, kokeilin etusumareita eikä niillä nähnyt yhtään sen pidemmälle. reunat valaistuivat auton edestä ehkä puolimetriä mutta tuollakaan mitän merkitystä ole.

Avatar
GreenThing
Viestit: 832
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 20:50
Car(s): Tipotii '17, Lancia Y10 Tie '89, Fiatx10
Paikkakunta: Kärkölä

Re: sumuvaloista päivävalot

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

Täytyy kokeilla ottaa seuraavalla kerralla valokuvia, kun on kunnon sumu.
Jos vaikka valkenisi joillekkin että mitä hyötyä on sumareista.
Ei välttämättä se että näkisi pidemmälle kuin normi ajovaloilla, vaan se että näkee edes tienpinnan sumareilla...
Kunnon sumussa ei pysty pitämään edes lyhyitä valoja päällä, koska silloin näet vain pelkän vaalean sumuseinän auton edessä.
Ja kyllä, täällä hämeessäkin moisia.
Fiat 128 Panorama with touch of Maserati :roll:

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: sumuvaloista päivävalot

Viesti Kirjoittaja jkk »

^nojoo ihmeessä, olisi kiva jos valkenisi :)

Avatar
Jiitee
Viestit: 4323
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: sumuvaloista päivävalot

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Jokainenhan tekee juuri kuten haluaa ( lakien yms.puitteissa) , mutta on noista sumareista sumussa myös se hyöty, että sinutkin huomataan "hernerokassa" vähän aikaisemmin.


JT
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Polforea
Viestit: 11188
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: sumuvaloista päivävalot

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Onhan tuossa sinällään pointtia, mutta sille kuljettajalle, joka tuohon tukeutuu, suorastaan toivon löytyvän yhden eläimen keulan eteen (en välttämättä hirveä, pienempikin herättää). Niillä ei ole valoja eikä yleensä kirkkaita värejä...
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4323
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: sumuvaloista päivävalot

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Polforea kirjoitti:Onhan tuossa sinällään pointtia, mutta sille kuljettajalle, joka tuohon tukeutuu, suorastaan toivon löytyvän yhden eläimen keulan eteen (en välttämättä hirveä, pienempikin herättää). Niillä ei ole valoja eikä yleensä kirkkaita värejä...
Nyt meni uberiksi... luetun ymmärtäminen on vaikea laji :|

JT
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Polforea
Viestit: 11188
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: sumuvaloista päivävalot

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Nah, mun kirjoitus ei vain aina ole selkeää. Siis joo, on toki kiva että muut näkee ajoissa. Mutta jos se muu luottaa siihen että muilla on sumarit päällä että ne ehtii nähdä ajoissa, niin sillä muulla on yksinkertaisesti liikaa vauhtia ja esim. koirankokoinen kauris tiellä opettaa sen melko hyvin (se säikäyttää, vaikka ehtisikin pompata pois tieltä, kun näkee kuinka myöhään se näkyy). Niillä meinaan yleensä EI ole valoja, ei heijastimia eikä edes erottuvaa, kirkasta väriä vaan päinvastoin tahtovat maastoutua mahdollisimman hyvin.

Tieliikennelaissa ei ihan turhaan lue, että ajoneuvo on kyettävä pysäyttämään tien kokonaan näkyvällä osalla. Jos kykenee, niin ne vastaantulijan lähivalotkin näkyy sumun seasta tarpeeksi aikaisin - ainakin jos se vastaantulijakin kykenee.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
GreenThing
Viestit: 832
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 20:50
Car(s): Tipotii '17, Lancia Y10 Tie '89, Fiatx10
Paikkakunta: Kärkölä

Re: sumuvaloista päivävalot

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

Mun pointti on se, ettei sitä tietä meinaa nähdä jos pitää ajovaloja. Mutta pelkillä sumuvaloilla näkee tien hyvin. Ei toki mahottoman pitkälle, mutta kuka urpo tuollaisissa olosuhteissa kauhean kovaa ajaisikaan.
Fiat 128 Panorama with touch of Maserati :roll:

Avatar
Polforea
Viestit: 11188
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: sumuvaloista päivävalot

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Juu, tuo sun kuvailema umpisumu kuulostaa tosiaan siltä, että ne sumarit on paikallaan. Ja jos lähivaloilla ei näe keulaa pidemmälle sen sumuseinän ansiosta, niin silloinhan sumareilla todellakin näkee pidemmälle, vaikkei pitkälle niilläkään (oikein asennetuilla ja suunnatuilla sumareillahan ei oikeastaan koskaan näe kovin pitkälle).
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
koltiainen
Viestit: 718
Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51
Paikkakunta: Palokka

Re: sumuvaloista päivävalot

Viesti Kirjoittaja koltiainen »

Polforea kirjoitti:Juu, tuo sun kuvailema umpisumu kuulostaa tosiaan siltä, että ne sumarit on paikallaan. Ja jos lähivaloilla ei näe keulaa pidemmälle sen sumuseinän ansiosta, niin silloinhan sumareilla todellakin näkee pidemmälle, vaikkei pitkälle niilläkään (oikein asennetuilla ja suunnatuilla sumareillahan ei oikeastaan koskaan näe kovin pitkälle).
Aikoinaan kun asuin lapissa ja ajoin työkseni pakettiautoa nuorgamiin asti. Huomasi että sakeassa lumisateessa ja sumussa ei kande ajaa kuin lähivaloilla. Pitkät ja sumarit teki kauhean valoesteen jota katsottuaan vähän aikaa ei sit nähnyt edes vastaantulevan auton valoja.

Marutei
Viestit: 512
Liittynyt: 10 Marras 2012, 19:42

Re: sumuvaloista päivävalot

Viesti Kirjoittaja Marutei »

Olen kerran kokenut sellaisen lumipyryn, että ainoa tapa nähdä eteenpäin oli parkit ja sumuvalot. Sumuvalot kun valaisee sen verran matalalle, että näet vähän sitä tietä eikä parkit valaise niitä lumihiutaleita. Marssivauhti putosi motarilla 30-40km/h. Sama pätee tiheässä sumussa. Lähempänä silmän tasoa olevat valot vain heijastuvat siitä sumu- / lumipyryseinästä, jolloin et näe enää sen "läpi".

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4138
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: sumuvaloista päivävalot

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

+1

Paitsi tapahtui lapissa ja ei ollut siis moottoritie.

Lisäksi lumipyryssä kannattaa ehdottomasti käyttää takasumuvaloa. Ainakin pohjoisessa asuvat (=lumikelit tuttuja) yleensä tämän tietävätkin. Takasumari on suuremman tehonsa vuoksi usein se kuumin tuikku peräpeilissä ja näin se mikä pahimmassakin pöllyssä on vielä sulana ja näkyy takaa tuleville. Eikä sitä lunta tartte edes sataa sopivalla kelillä niin auton perässä ei ole yhtään takavaloa näkyvillä.

156sen etusumuvaloista olen kyllä sitä mieltä että ne on sieltä heikommasta päästä suuntasi ne ihan miten vain. Ikävä kyllä. Hyvillä sumareilla jotka on oikein suunnattu on toki paikkansa joskus harvoin. En ehkä silti lähtisi itse sumareita korvaamaan päivävaloilla. 156 kohdalla kuitenkin aika pieni "rikos"
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
GiuliaSuper
Viestit: 1111
Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
Paikkakunta: Helsinki

Re: sumuvaloista päivävalot

Viesti Kirjoittaja GiuliaSuper »

Sumareita on kyllä muutamaan kertaan tullut lapinreissuilla ja etelässäkin tarvittua. Takasumarista olen ihan samaa mieltä, että käyttäkää sitä, kun pyryttää tai on kunnon sumu. Käytettäväksi ne on tarkoitettu. Mietin vaan, että lumipyryssä mahtaa nykyledit olemaan suht huonoja, kun ei ne sulata lunta pois, joten taitavat muurautua helposti umpeen.

Päivävalot niistä voi tehdä, jos siltä tuntuu ja katsastuksesta ne menee läpi. Itse en tekisi, mutta se on vain oma mielipide. Minusta 156:n ei kuitenkaan syö hirveesti valoja, joten sen takia en näkisi vaivaa. Suorat ledinauha päivävalot on sitten ihan hirveen näköisiä, joten niitä en mistään hinnasta laittaisi.

BTW. ainakin pariin otteeseen katsastusinssi tarkistanut sumareiden suuntauksen, en tiedä mitä sanovat liian alas suunnatuista sumareista.

Avatar
koltiainen
Viestit: 718
Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51
Paikkakunta: Palokka

Re: sumuvaloista päivävalot

Viesti Kirjoittaja koltiainen »

Vähän ot, mutta työkaverini ajoi lumipyryssä aura-auton peräkulmaan kun se aura oli putsaamassa bussipysäkkiä. Polliisit oli mitannu auran perästä yli 40 cm lunta ennen kuin tuli valo vastaan. Kuski oli tuumannu että aamulla ne vielä näkyi.

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4138
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: sumuvaloista päivävalot

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

^Ei sais nauraa, kai, mut ei voi muuta. Aamulla viel näky :lol:
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
jyrkip
Viestit: 821
Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Paikkakunta: Nummela

Re: sumuvaloista päivävalot

Viesti Kirjoittaja jyrkip »

Wile E. Coyote kirjoitti: 156sen etusumuvaloista olen kyllä sitä mieltä että ne on sieltä heikommasta päästä suuntasi ne ihan miten vain. Ikävä kyllä. Hyvillä sumareilla jotka on oikein suunnattu on toki paikkansa joskus harvoin. En ehkä silti lähtisi itse sumareita korvaamaan päivävaloilla. 156 kohdalla kuitenkin aika pieni "rikos"
Juu, kunnolliset sumarit puolustaa paikkaansa sillointällöin, ainakin mun 156 sumarit ei ansaitse sähköä :) . Ja ne päivävalot on IMHO vähemmän turhakkeet kuin huonot sumarit, saa palaa kuitenkin liki koko kesän. Varsinkin kun ainakin ton FL:n puolikkaat on aika terävärajaiset, näillä pikku usvilla pärjää niillä hienosti. Ja oon joskus ollut oikeassakin sumussa ja lumipyryssä, silloin hyvät sumarit on pop, vaan niitä kelejä osuu kohdalleni tosi harvoin, en edes muista milloin viimeksi, ei ainakaan tällä vuosituhannella. Varmaan jotain reissuja ex. anoppilaan itärajalle liki Joensuuta, siellä oli joskus melko mielenkiintoisia ajokelejä. Silloinen 202 mersu oli varustettu omissa umpioissa olevilla sumareilla, siis samalla korkeudella kuin puolikkaat, ne oli ihan käyttökelpoiset.

Älkää sitten potkiko tuota mun laitetta romuksi vaikka ne jouluvalot sinne aion tilatakkin, jos joskus vielä saan ne asennettua :lol:
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Ex. 156 2,4 JTDm 20V Sportwagon -05
Ex. Giulia 1300 -72

jalittam
Viestit: 1842
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: sumuvaloista päivävalot

Viesti Kirjoittaja jalittam »

jkk kirjoitti:
Maunu kirjoitti: Mutta niin kuin jalittam kirjoitti niin ei ole keltään pois eikä lisää eli jos huvittaa kikkailla valokatkaisijan kanssa niin siitä vaan :-D Halpahan tuo viiksi on, jos se hajoaa, kun sitä kerran päivittäin joutuu käyttämään.
miksi tuo viiksi hajoaisi normaalista käytöstä?

monissa eurooan maissa päivisin ajetaan ilman valoja ja illalla näprätään viikseä...
Kaippa tuo viiksi kestää, mut sitä kun pitää älytä myös sit käyttää, kuten ainakin ennenaikaa volkkareissa. Eriasia etelänihmisillä, kun räppäävät valot päälle vasta kun eivät näe. Ajeleehan porukka nykyäänkin parkeilla talviöinä esim kylillä - eteläntyyliin - ei varmaankaan tahalleen.

Ja tarkoitin lähinnä päivävaloja (ledrivistöt) halogeeniautoissa karvanoppien lisävarusteina. Joissain nekin loimottaa, oli mitkä muut tahansa valoista päällä...

Vastaa Viestiin