916 spider jakopääremppa?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Rekkamasa
Viestit: 70
Liittynyt: 09 Syys 2014, 11:04
Car(s): 916 Spider 2.0 T.Spark '97

916 spider jakopääremppa?

Viesti Kirjoittaja Rekkamasa »

Ostaessa k.o. auto siinä oli (ja on) semmoinen vika että nakuttaa tyhjäkäynnillä ja käy muutenkin kuin diesel. Kierroksia nostamalla vika katoaa ja tyhäkäynti normalisoituu hetkeksi. Matalilta kierroksilta täyskaasukiihdytyksessä aika tasan 4300rpm:n kohdalla tuntuu aivan selvä nykäisy ja tehoa tulee reippaasti lisää. Nettiä selailleena tämä ilmeisesti johtuu viallisesta "variaattorista" a.k.a. öljytäytteisestä säätyvästä imunokkapyörästä. Tuon vaihtaminenhan luonnollisesti tarkoittaa nokkapokkaa, eli kysymys kuuluukin mitä kansa ok joutunut k.o. remontista pulittamaan? Mulla on yksi täky vedessä josta odottelen vastausta (auto-express, kukonkoivu hollola) mutta haluaisisn tietää vähän vertailukohtaa ettei apinaa koijata ihan kamalasti. Usiampi putka kieltäytyi koko remontista sillä varjolla ettei ole kuulemma kaluja eikö taitoa kalibroida systeemiä sen jälkeen joten rutistan kauhuissani lompakkoa täällä...

Auto siis '97 2.0 t.spark.

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: 916 spider jakopääremppa?

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Rekkamasa kirjoitti: Usiampi putka kieltäytyi koko remontista sillä varjolla ettei ole kuulemma kaluja eikö taitoa kalibroida systeemiä sen jälkeen joten rutistan kauhuissani lompakkoa täällä...

Auto siis '97 2.0 t.spark.
Nokkaremppa + ajoituksenmuuntimen vaihto TS:ään ei ole mikään ihmeellinen homma. Mulle tarjosivat pari vuotta sitten hihnajumppaa osineen hintaan 700€, mutta olen kuullut, että halvemmallakin tekevät. Ajoituksenmuunnin menee siinä samalla, ei se hirmu paljon työmäärää lisää.

Ja ei siihen tarvii muuta ihmeellisiä kaluja kun on vaan nokkien lukkopalat.
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: 916 spider jakopääremppa?

Viesti Kirjoittaja Epezi »

^vaatii se senverta että muuntimen irroittaa, se voi olla helkkarin tiukassa. Ja muunninkin maksaa.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11225
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: 916 spider jakopääremppa?

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Mutta ei mitään "systeemin kalibroimista" sentään tarvitse. Vanha mutikka kiertämällä irti ja uusi tilalle. Itse olen muutaman vaihtanut ranetyyliin nokka-akseli ruuvipenkkiin kiinni (puunpalat tietysti väliin) ja variaattori putkitongeilla kääntämällä irti.
- Epäkelpokeräilijä -

Rekkamasa
Viestit: 70
Liittynyt: 09 Syys 2014, 11:04
Car(s): 916 Spider 2.0 T.Spark '97

Re: 916 spider jakopääremppa?

Viesti Kirjoittaja Rekkamasa »

Niin mulle sanottiin, muuta en tiedä kun en ole tämän vekottimen tekniikkaan vielä perehtynyt (kopkop) Mielummin kuitenkin teetän ammattilaisella kun alan pihalla purkamaan... käytännössä kaikki muu onnistuu mutta moottorin sisuksiin en mielelläni koske. Varsinkaan jakopäähän. Tosin ajattelin ensi talvena harjaantua siinäkin remontoimalla prätkän koneen koska kaks pyörää niin toinen voi maata, mutta käyttöbiiliin en viitti alkaa koskemaan jos vaikka jotain meneekin pieleen on korjaamolla kuitenkin työstään tietty vastuu...

Avatar
-HH-
Viestit: 660
Liittynyt: 01 Elo 2006, 17:47
Paikkakunta: Nuovo capitale

Re: 916 spider jakopääremppa?

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Oliskohan kalibrointi - lukituspalojen käyttö...? :-D

Rekkamasa
Viestit: 70
Liittynyt: 09 Syys 2014, 11:04
Car(s): 916 Spider 2.0 T.Spark '97

Re: 916 spider jakopääremppa?

Viesti Kirjoittaja Rekkamasa »

mega autossa haluavat muuntimen vaihdosta tonnin ilman jakohihnaa (melko tuore) auto express ei tunnu olevan kovin kiinnostunut kerta kahteen otteeseen jo kysynyt sieltä hintaa mutta ei saa sitä laskettua jos soitan takaisin saatikka ota itse yhteyttä. muukkoselta murikan saisi 250:iin mut hirveästi kiinnosta sitä alkaa ulkosalla tihkuräntäsateessa avata... on tuo tonni vaan vähän karvainen kun pitäisi vaihtaa myös jarrulevyt, letkut teräspunos mallisiin ja kaikki 14 alustan puslaa että ei tarvitse paljoa pohtia mihin veronpalautukset törsäisi...

Avatar
mattijus
Viestit: 5256
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: 916 spider jakopääremppa?

Viesti Kirjoittaja mattijus »

En lähtisi sitä ajoituksenmuunninta vaihtamaan muulloin kuin jakohihnan vaihdon yhteydessä.
VMP

Avatar
Aquatica
Viestit: 15027
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 916 spider jakopääremppa?

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

156tsään tuli jakopään yhteydessä 0.25tuntia lisää ajoituksenmuuntimen takia. Pelkästään sen vaihto osineen voi hyvinkin olla tonnin. Eli ainoastaan jakopään yhteydessä se kannattaa vaihtaa kuten täällä on sanottukin

Rekkamasa
Viestit: 70
Liittynyt: 09 Syys 2014, 11:04
Car(s): 916 Spider 2.0 T.Spark '97

Re: 916 spider jakopääremppa?

Viesti Kirjoittaja Rekkamasa »

Fiddu kun sd naru on hiljan vaihdettu niin pakko joko laittaa uus tai antaa kalista (ei anna)

Tarvii kattoo kun kotio pääsee että millon se on vaihdettu, ei varmaan tekis satasta paria enempää ekstraa niin olis sit sekin uusi... mites näissä on vesipumppu?

Että korpee maksella edellisen nuukisteluja. No, sittenpähän on hyvä kun itelle tekee... rahhoo vaan menee aika reilusti näin aluksi ainakin...

Rekkamasa
Viestit: 70
Liittynyt: 09 Syys 2014, 11:04
Car(s): 916 Spider 2.0 T.Spark '97

Re: 916 spider jakopääremppa?

Viesti Kirjoittaja Rekkamasa »

Jaa niin olihan mulla ihan ketjukin tälle...

Skodillacista päätti sitten porsia kaksoismassavauhtipyörä joten bai bai alfanrempparahat... just sen verran jää että saa powerflexisarjan alustaan ja sen variaattorin mutta vaihto on pakko tehdä itse. Eli vinkkejä otetaan vastaan mistä lukkopalat, momentit kirijärjestykset jne. Uskon kyllä osaavani mutta hyvät neuvot ei koskaan ole pahasta. Jos joku tietää netistä linkkiä niin lontoo taittuu kyllä sujuvasti tai jos joku tietää sanoa että jossain alfamer/haynes opuksessa on ohjeet niin kerto'os mullen siis.

Avatar
VMTD
Viestit: 3335
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: 916 spider jakopääremppa?

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Sen variaattorin raksutuksen voi saada hiljaiseksi korjaussarjallakin, maksaa jotain kympin, jossa tulee uusi jousi ja muovitiiviste. Minulla ainakin sai aika kauan takoa pulttipyssyllä ennenkuin muunnin aukesi. Mikäli vaihtaa korjaussarjan ei ruotoa tarvitse irroittaa vaan purkaa muuntimen osiin ollessa akselissa kiinni, akseli toki irroitettava autosta.
Hihna kannattaa uusia samalla, sehän ei maksa kuin 30 euroa, kiristimet ja ohjaimet voi jättää vaihtamatta, jos kerran hiljan vaihdettu, näin ainakin itse tekisin ja työaika tuolle hommalle jotain 3-4 tuntia, no ekakertalaiselle hieman enemmän.
Lukkopalat saa lainattua varmaan Lahdesta.

Rekkamasa
Viestit: 70
Liittynyt: 09 Syys 2014, 11:04
Car(s): 916 Spider 2.0 T.Spark '97

Re: 916 spider jakopääremppa?

Viesti Kirjoittaja Rekkamasa »

http://home.hccnet.nl/jaap.bouma/PhaseVariator.htm

Tossa hyvin pätevä ohje. Just löysin. Aion tehä ite, olen varma että pystyn. Ja pääsen tekemään kotipaikkaan talliin, on kylmä mut mulla on 20kw dieselpöhellin. Mistäs tollasen korjaussarjan saa? Ja ne lukkopalat. Just tällä hetkellä säästetty euro on hyvä euro, vaihdan vaikka myöhemmin koko murikan jos tarvii mut nyt on ihan pakko sniiduilla kaikki mitä pystyy.

Edit. Lainattua joltain foorumilaiselta vai korjaamolta? Pikkasen huonoja kokemuksia mennä kysymään työkaluja lainaksi huoltamoilta kun tuppaavat ajattelemaan että on remppa heiltä pois sillä...

http://ricambi.alfisti.net/product_info ... odels.html tuo korjaussarja?

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: 916 spider jakopääremppa?

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Tartteehan lukkopalojen lisäksi jollain konstilla mitata YKK:kin? Itse sain lukkopalat lainaan harrastajakolleegalta ja samasta osoitteesta heittokellon ja tikun joka sopi sytytystulpan reikään. Sekä työkalun jolla saa kiinni nokkarattaan rei'istä että voi vääntää pultit auki ja kiinni. Nimim.Seppo myi tuolla eLearn CD:tä jossa korjaamokirja, sieltä selvisi ohjeet, välykset ja momentit remppoihin.

Vaan kiinnipitotyökaluja on missä vaan uusia saa vaikka Biltemasta http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/T ... lu-191308/
Lukkopaloja on ebayssä jos ei muualta löydy mutta itse kun kysyin täällä JTS:ään niin tarjottiin ainakin neljästä paikkaa.
Heittokelloja ja telineitä saa varmaan melko helposti, välitangoksi käy vaikka vuoltu puutikku. Biltemassakin on tuollainen: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/T ... lo-191443/

Avatar
VMTD
Viestit: 3335
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: 916 spider jakopääremppa?

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Juuri tuo korjaussarja.
Alkuun katsoin ykk:n pelkällä puutikulla tai meisselillä, tokihan varminta on käyttää heittokelloa, jos mahdollista.

Rekkamasa
Viestit: 70
Liittynyt: 09 Syys 2014, 11:04
Car(s): 916 Spider 2.0 T.Spark '97

Re: 916 spider jakopääremppa?

Viesti Kirjoittaja Rekkamasa »

Grazie mille näistä tiedoista, samoin huomasin tuossa edm kaupassa olevan myös kaikki tarvitsemani alustan puslat ja muut nippelit. Veronpalautukset kun tulee lähtee germaaniaan iso osatilaus ja piakkoin sen jälkeen löytynee nettiauton "tonnin pommit" osastolta yks helevetin ruma mutta halpa ja toimiva 306 (jota just laittanu vähän sieltä ja täältä), et jos joku tarttee väliaikasta käyttöpommia niin multa saa edukkaasti. Jos tuo kello maksaa ton 25 miinus alvit niin ei just tunnu tässä konkurssissa kun virmalle ottaa. Samat lätinät ton kiinnipitokalun kanssa, tosin mulla on tollanen ite tehty jos vielä sen jostain löydän, on 14 vuotta vanha kun piikin vauhtipyöriä sillä pitelin :-D

Rekkamasa
Viestit: 70
Liittynyt: 09 Syys 2014, 11:04
Car(s): 916 Spider 2.0 T.Spark '97

Re: 916 spider jakopääremppa?

Viesti Kirjoittaja Rekkamasa »

Kevät alkaa taittua ja tarvittava varallisuus olisi ensi viikolla todennäköisesti viimein kasassa. Edellämainittu 306:kin on tässä välissä vaihtunut mk1 Clioon kun tein siitä niin hemmetin hyvät kaupat, saa sen myynnistä vähän takasin näitä.

Voisko joku asiaan vihkiytynyt käydä nyt tuon mun ostoslistan läpi että onko tossa nyt kaikki mitä tarvii ja että osat on oikeita, auto on 1997 2.0 Twinspark. ja kyllä, aion vaihtaa sen saamarin variaattorin uuteen kerta se nyt avataan, EN ota riskiä ettei se jousi korjaakaan sitä. Tossa nyt on muutakin mm tukivartta ja ikkunatiivistettä kun kuskin oven ikkuna heiluu eikä mene painamatta uraansa mut aika komea lasku tulee...


http://ricambi.alfisti.net/shopping_cart.php

Sielä oli vielä joku drive/rip belt mutta se ilmeisesti on ainoastaan JTS koneessa?

Edit2: ei näköjään muut näe tota listaa, tarvii manuaalisesti naputella ne tänne myöhemmin.

EDIT: vesipumppu siitä ainaki puuttu, ei puutu enää.
Viimeksi muokannut Rekkamasa, 28 Helmi 2015, 09:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Voima
Viestit: 31
Liittynyt: 10 Helmi 2012, 22:15
Car(s): 156 1.8TS
Paikkakunta: Tampere

Re: 916 spider jakopääremppa?

Viesti Kirjoittaja Voima »

Hei, saako noita ajoituksenmuuntimen "korjaussarjoja" jostain kotimaasta. Ei huvittaisi kympin osaa tilata alfaworkshopista.

- F

Avatar
Aquatica
Viestit: 15027
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 916 spider jakopääremppa?

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Motonet myi ainakin ennen TS:ään ajoituksenmuuntimen korjaussarjaa. Tuotenumeroa en tosiaankaan muista, enkä sitä millä nimellä se löytyy... Enkä löytänyt sivuilta kaivamallakaan.
Enkä edes foorumin hakua käyttämällä löytänyt sitä tuotenumeroa... Eli en tiedä, onko sitä enää edes saatavilla.

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: 916 spider jakopääremppa?

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Heikalta/AutoFilarolta varmaan löytyy.

Rekkamasa
Viestit: 70
Liittynyt: 09 Syys 2014, 11:04
Car(s): 916 Spider 2.0 T.Spark '97

Re: 916 spider jakopääremppa?

Viesti Kirjoittaja Rekkamasa »

Mä tilaan tossa ens viikon loppupuolella reilun kasan osia, voin ottaa pari kolme jousi/prikka pussia itelle fikkaan samalla jos joku niitä haluaa.

Edit: kaks jousta tilasin jos joku haluaa, yyveellä saa varata ja kirje lähtee kun rahat näkyy tilillä.

Vastaa Viestiin