Viitosvaihde rusahtaa!

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Mandeprkl
Viestit: 1541
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
Car(s): Alfa GT 3.2 V6 -07, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EcoBoost -12
Paikkakunta: Espoo

Viitosvaihde rusahtaa!

Viesti Kirjoittaja Mandeprkl »

Alkanu GTV:ssä vaihteistossa vitonen rusahtaa jos esimerkiksi rampilta kiihdyttää ja vaihtaa kakkoselta suoraan vitoselle. Onko synkrot menny vai kannattaako kokeilla vaihteistoöljyjen vaihtoa? Esim. Redline? Joissain autoissa vissiin pakille ja vitoselle säädöt?

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Viitosvaihde rusahtaa!

Viesti Kirjoittaja m.sa »

On tuo kyllä aika julmaa vaihtaa kakkoselta suoraan vitoselle. Aika suuret pyörintänopeuserot.. Voi olla että öljynvaihto ja ajotavan muutos riittää ;-)
Abarth 500 Esseesse

jmi
Viestit: 1482
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Viitosvaihde rusahtaa!

Viesti Kirjoittaja jmi »

Rasittaako vaihteiden väliinjättö vaihteistoa merkittävästi?

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Viitosvaihde rusahtaa!

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Viisaammat vastatkoon, mutta oon elänyt siinä uskossa, että se kävisi juuri synkrojen päälle.
Abarth 500 Esseesse

äölkjhgf
Viestit: 317
Liittynyt: 27 Loka 2011, 16:56

Re: Viitosvaihde rusahtaa!

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

m.sa kirjoitti: Aika suuret pyörintänopeuserot.. Voi olla että öljynvaihto ja ajotavan muutos riittää ;-)
Monta laatikkoa pilattu siten, että liian suuressa vauhdissa (esim, motarin poistumisrampissa) aletaan tunkemaan 2-vaihdetta pesään.
Sitten ihmetellään kun kakkonen rusahtaa normaaliajossakin.

Jos haluaa vaihdella vaihteita "normaalista" poikkeavalla tavalla niin kannattaa opetella kaksoispolkaisu ja välikaasu kytkin- ja pääakselin pyörimiserojen tasoittamiseksi :roll:

Olikohan se kehukaa manuaalivaihteistoa ketju jossa tuosta olikin juttua.

äölkjhgf
Viestit: 317
Liittynyt: 27 Loka 2011, 16:56

Re: Viitosvaihde rusahtaa!

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Mandeprkl kirjoitti:Alkanu GTV:ssä vaihteistossa vitonen rusahtaa jos esimerkiksi rampilta kiihdyttää ja vaihtaa kakkoselta suoraan vitoselle.
Testaapa huvikseen siten että teet kiihdytyksen kuten ennenkin, mutta ennen siirtoa vitoselle eli vapaalla käytät kytkinpolkimen ylhäällä ja sitten vasta se vitonen pesään (kaksoispolkaisu säästää synkroneita).

Luulen että synkronikartiot ovat jonkin verran kuluneet jos kerran rutina on uusi ilmiö ajotavan ollessa sama kuin ennenkin.

Avatar
Mandeprkl
Viestit: 1541
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
Car(s): Alfa GT 3.2 V6 -07, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EcoBoost -12
Paikkakunta: Espoo

Re: Viitosvaihde rusahtaa!

Viesti Kirjoittaja Mandeprkl »

Ei kai se nyt kovin julmaa ole kiihdyttää kakkosella vaikka 80-90km/h ja vaihtaa samantien vitoselle? Vai onko? Eikä tuollainen nyt jokapäiväiseen ajotapaan kuulu. :-D Mutta huolestuin silti.

Avatar
TeroPee
Viestit: 1514
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

En muistanut mainita asiasta silloin kaupanteon yhteydessä, mutta tuo GTV on aina mullakin ollessa rusauttanut 2 --> 5 vaihdossa. Olen olettanut sen olevan ominaisuus ja sen vuoksi käyttänyt vaihteita peräkkäin. Joku GTV:n tai muun vastaavan voimalinjan omaava voisi testata onko tuo vika vai ominaisuus.

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Re: Viitosvaihde rusahtaa!

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Invalaatikot noin laiskoille kuskeille. :lol:

Avatar
Mandeprkl
Viestit: 1541
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
Car(s): Alfa GT 3.2 V6 -07, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EcoBoost -12
Paikkakunta: Espoo

Re: Viitosvaihde rusahtaa!

Viesti Kirjoittaja Mandeprkl »

Jalamari kirjoitti:Invalaatikot noin laiskoille kuskeille. :lol:
Totta... :mrgreen:

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11227
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Viitosvaihde rusahtaa!

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

m.sa kirjoitti:Viisaammat vastatkoon, mutta oon elänyt siinä uskossa, että se kävisi juuri synkrojen päälle.
Viisaammasta en sano mitään mutta kyllähän tuollainen vaihtaminen rassaa synkroja. Mitä isompi ero vaihteissa, sitä isomman akseleiden nopeuseron se synkro joutuu tappamaan.

Itsekin kyllä viskaan Pösössä melko usein kolmoselta kuutoselle, joskus poikkeustapauksessa jopa kakkoselta kuutoselle. Ei haittaa mitään niin kauan kuin sen tekee hitaasti mutta "tunnoton roiskaisu" monen pykälän yli kyllä tekee höpöä ainakin niissä vaihteistoissa joissa se synkronointi ei ehjänäkään ole erityisen vahva. 16v Sparkkien viisivaihteiset kuuluvat mielestäni noihin vähän heiveröisemmin synkattuihin.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Viitosvaihde rusahtaa!

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Rasvis kirjoitti:Ei haittaa mitään niin kauan kuin sen tekee hitaasti..
Ehkä tuo on se juttu. En mielestäni ole sparkin viisi lovista saanut rusahtamaan 2 -> 5 vaihdoissa.
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Viitosvaihde rusahtaa!

Viesti Kirjoittaja palkus »

Käytän aina koko kaavion, mutta kerran koitin, kun oli niin kehuttua, hypätä yli. Rallivaihde piti sitten niin pahaa ääntä, että sai opiskelu jäädä siihen. :mrgreen:
Sitten joskus tulevaisuudessa, kun kunto menee niin heikoksi, ettei käsi ja jalat pysy synkassa, niin hommaan suosiolla 2 polkimisen tai käsikahvallisen kulkineen.

kabanossi
Viestit: 122
Liittynyt: 28 Heinä 2014, 16:13
Car(s): Alfa Romeo 156 1.9 jtd mjet vm 2005, Alfa Romeo 156 2.5 V6, Jaguar S Type R Suzuki Hayabusa, ja Mönkijöoitä kaks, neliveto, ja kolmirenkainen.
Paikkakunta: Liminka

Re: Viitosvaihde rusahtaa!

Viesti Kirjoittaja kabanossi »

Kyllä mulla ainakin on aikaa käydä läpi kaikki vaihteet, kun rampilta ajaa motarille. Eikös ne vaihteet ole tehty sitä varten että kaavio käydään läpi,

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11227
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Viitosvaihde rusahtaa!

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Minun käsittääkseni ne vaihteet ovat olemassa sitä varten että joka tilanteeseen löytyy mahdollisimman sopiva välitys.

Jos konetievauhtiin on näppärää kiihdyttää vaikkapa kolmosella niin en kyllä keksi miksei kiihdytyksen jälkeen vaihtaisi suoraan sille pykälälle jolla aikoo ajella seuraavat n kilometriä. Sitten on tietysti eri juttu jos tarkoituksena on mahdollisimman nopea kiihdytys kärryn huippunopeuteen mutta ainakin meikän työmatkalle tuollaisia tilanteita osuu harvakseltaan.
- Epäkelpokeräilijä -

Paikalla
Avatar
Jiitee
Viestit: 4316
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Viitosvaihde rusahtaa!

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Rasvis kirjoitti:Minun käsittääkseni ne vaihteet ovat olemassa sitä varten että joka tilanteeseen löytyy mahdollisimman sopiva välitys.

Jos konetievauhtiin on näppärää kiihdyttää vaikkapa kolmosella niin en kyllä keksi miksei kiihdytyksen jälkeen vaihtaisi suoraan sille pykälälle jolla aikoo ajella seuraavat n kilometriä. Sitten on tietysti eri juttu jos tarkoituksena on mahdollisimman nopea kiihdytys kärryn huippunopeuteen mutta ainakin meikän työmatkalle tuollaisia tilanteita osuu harvakseltaan.
Ja Alfoillahan tämä tarkoittaa yli 200 km/h ja pahimmillaan kortin menetystä , mikä ei ole suositeltavaa ...

JT
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Dio Natale
Viestit: 858
Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
Paikkakunta: Hackensack NJ

Re: Viitosvaihde rusahtaa!

Viesti Kirjoittaja Dio Natale »

Kukin tyylillään mutta itse en ainakaan omista takalasi tarraa jossa lukee teiden tukko.
molex to sata, lose all your data.

Paikalla
Avatar
Jiitee
Viestit: 4316
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Viitosvaihde rusahtaa!

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Dio Natale kirjoitti:Kukin tyylillään mutta itse en ainakaan omista takalasi tarraa jossa lukee teiden tukko.
... ? Siis kakkoselta viitoselle vai kolmoselta viitoselle vai koko kaavio ... siinäpä vasta kysymys. Rusahduksen kannalta viimeisin lienee paras vaihtoehto. Kannattaa lukea mitä kirjoitetaan. Täällä saiteilla on kyllä äärimmäisen helppo tulla väärin ymmäretyksi ... ja sarkasmia ei voi käyttää ollenkaan :wink:

JT
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Vastaa Viestiin