147 JTD jäähdyttimen vaihto

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
tammi
Viestit: 239
Liittynyt: 24 Kesä 2008, 17:11
Car(s): fieSTa
ex: 147 1.9JTD
ex: 156 2.0TS sw
Paikkakunta: Porvoo

147 JTD jäähdyttimen vaihto

Viesti Kirjoittaja tammi »

Jäähdytintä aloin tänään vaihtamaan kun pukkasi reiän jäähdyttimeen ja nesteet pihalle. Auto on siis 147 1.9 JTD.

Homma alkoi hyvin, ala- ja ylävesiletku irti, flekti neljällä ruuvilla irti (yksi pahemmassa paikassa, kolme helpossa) ja yksi pultti jäähdyttimen yläreunasta keskeltä irti. Flektin nosto pois yläkautta.

Sitten alkoi pähkäily, että millä tuon ilmastoinnin kennon saa irti tuosta jäähdyttimestä kun minusta koneen puolelta ei ole yhtään ruuvia irroittamatta? Pitääkö etupuolelta avata jostain ruuveja ja kuinka monta? Ja miten niihin pääsee käsiksi, alaritilät irroittamalla? Alareunastahan tuo paketti makasi kumityynyjen varassa, joista toisen jo nostinkin irti. Mutta kun ei viitsisi tuota ilmastointia rikkoa niin nyt tarttis viisaammilta neuvoja. Kiitos.

-tammi

Avatar
gfj-365
Viestit: 744
Liittynyt: 15 Kesä 2005, 19:02
Paikkakunta: kotka

Re: 147 JTD jäähdyttimen vaihto

Viesti Kirjoittaja gfj-365 »

156 juuri homman tehneenä..

-alaritilöitten kautta sai ilmastoinnin alaruuvit irti.
- pikkuritilöitten takaa yläruuvit
- itse syyläri oli mulla ylhäältä yhdellä kiinni keskeltä.
- muovinen ilmanohjuri oli myös kiinni tässä koko paketissa, ritilöitten takaa kaikki kiinnitykset
paljastui.

En tosin tiedä, kuinka erilainen 147 on.
MR-S 1.9 jtd / 156sw Q4

Avatar
tammi
Viestit: 239
Liittynyt: 24 Kesä 2008, 17:11
Car(s): fieSTa
ex: 147 1.9JTD
ex: 156 2.0TS sw
Paikkakunta: Porvoo

Re: 147 JTD jäähdyttimen vaihto

Viesti Kirjoittaja tammi »

Ok. Jatkoin irrottamalla alaritilät (ehjänä molemmat!). Niiden takaa sai molemmilta puolilta kaksi alintaruuvia auki. Mutta 147:ssa ei ole niitä pikkuritilöitä ylhäällä ja ilmastoinnin kenno on myös ylhäältä molemmin puolin kiinni jäähdyttimessä. Joutuukohan tuon puskurin oikeasti irrottamaan? Ainakaan meikäläisen kädet ei mahdu kuin sen verran sinne väliin, että tunnistaa kannat. Eikä siihen väliin kyllä mene mikään avainkaan.

-tammi

Avatar
tammi
Viestit: 239
Liittynyt: 24 Kesä 2008, 17:11
Car(s): fieSTa
ex: 147 1.9JTD
ex: 156 2.0TS sw
Paikkakunta: Porvoo

Re: 147 JTD jäähdyttimen vaihto

Viesti Kirjoittaja tammi »

Vastaillaan itse eli puskurin irrotus oli ainoa keino millä sain homman hoidettua. Eli ensin molemmilta puolilta rengas pois ja sisälokasuojan neljä etummaista ruuvia auki niin sisälokasuojan sai taitettua jarrulevyn päälle. Molemmin puolin sisälokarin takana oli yksi 8mm hylsyllä avattava ja yksi T30 torx. Sitten siitä puskurin yläreunasta 4 kertaa T30 torx auki ja puskurin alareunasta 5 kertaa 10mm hylsyllä auki. Puskuri pois ja sen jälkeen helppo avata ne neljä jotka piti sen mustan ilmaohjaimen paikoillaan ja ilmanohjaimen takaa toiset neljä, kaikki 8mm hylsyllä. Niin ja noiden alaritilöiden irrottaminen on turhaa kun puskurin joutuu ottamaan pois.

Nyt on syyläri irrotettu ja odotellaan uutta eestistä. Kasaus sitten aikanaan oma projektinsa.

-tammi

Vastaa Viestiin