156 lämmöt hukassa.

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Ese
Viestit: 91
Liittynyt: 29 Syys 2009, 19:39
Car(s): 156 2.5 V6 sw
Exät: 164 Q4 ja 33 1.5 4x4
Paikkakunta: Jyväskylä

156 lämmöt hukassa.

Viesti Kirjoittaja Ese »

Moi. Paljon asiaa ku vaihtu tuo peli, noh mutta olisi tällästä kysässy ku tuo moottorin ilman suotimen vaihto laajeni hieman ni joutu jäähdytys neste letkun irrottamaan paisarin ala kulmasta, ni tästä seurasi että nyt ei tule hyttiin lämmintä ilmaa. Lueskelinkin tuossa yhtä topikkia ilmaamisesta mutta ei nuo auttanu siinä mainittiin nuo letkujen puristelu korkki auki paisarista tyhjä käynillä. Mut tuo ilma ruuvi jäi epäselväksi että löytyykö sellasta 156 termarilta vai eikö ja jos löytyy ni kuinka se pelaa? Toinen että onko tuo lämpösen ohjaus hyttiin pelkästään termarin perässä vai onko siihen joku sähköinen ohjaus. ??? Mut lämmintä pitäs saada hyttiin, ni mikä avuksi? :D
Ese vaan

Avatar
mattijus
Viestit: 5259
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: 156 lämmöt hukassa.

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Syylärin ylänurkassa taisi olla ilmausruuvi.
VMP

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: 156 lämmöt hukassa.

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Sisäkennossa on vielä ilmaa, jos moottori muuten lämpiää normaalisti.
Sisäkennolle kiertää koko ajan lämmin jäähdytysneste, läppä kojelaudan sisällä ohjaa, kuinka paljon lämpöä pääsee kabiiniin, vai pääseekö ollenkaan.

Keula ylöspäin, järjestelmään jäähdytysnestettä ja sitten vähän kierroksia niin ilmaantuu. Onko sitten kaikissa jäähdyttyimissä tuo ilmausruuvi? V6 se todennäköisesti vaihdetaan kuitenkin useahkosti, joten riskinä on, että halvassa tarvike kennossa ei sitä ilmausruuvia ole
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 156 lämmöt hukassa.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Paisari täyteen auto sammuksissa niin, että ilmausproppu on auki. Sitten kun ilmapropusta alkaa tulla nestettä pihalle täytössä, proppu kiinni ja paisari täyteen. Tämän jälkeen kone käyntiin ja ylä- ja alavesiletkujen puristelua, jos paisari on piripinnassa niin tulvii yli.
Lämmöt täysille puhaltimesta, puhaltimen teho pienelle - jos ilmastointiautomatiikka estää osatehon täyslämmöllä, laita vaan korkeat lämmöt ja pieni puhallus. Tämä ihan vain siksi, että sisäkennolle saadaan kiertoa ja pyyntiä, mutta ettei jäähdytetä nestettä turhia -> hitaampi lämpeneminen -> hitaammin termari auki.

Itse tein about:
- Ilmausproppu auki
- Paisari täyteen, kunnes proppu tulvi
- Proppu kiinni, paisari vähän yli ylärajan, korkki kiinni
- Kone käyntiin ja puhallin melkein täyslämmölle, teho pieni (ei kuitenkaan nolla)
- Katsotaan, että neste kiertää (näkee suoraan paisarista) ja kenkää, kunnes kone lämpenee
- Katsotaan, että sisälle tulee lämmintä ja puristellaan ylä/alavesiletkuja välissä
- Kun termari aukeaa, annetaan kiertää sitä kautta ja lisää letkupuristelua
- Kone sammuksiin, paisarin korkki auki, puristellaan letkuja (koska termarin pitäisi vielä olla auki, on "suuri kierto" käytössä)
- Ylärajaan ja sitten taas korkki kiinni ja kunnolla kenkää hetken aikaa. Toki vaihtelevin kierroksin.

Silti voi vielä parikin viikkoa joutua lisäilemään nestettä.

Ese
Viestit: 91
Liittynyt: 29 Syys 2009, 19:39
Car(s): 156 2.5 V6 sw
Exät: 164 Q4 ja 33 1.5 4x4
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 156 lämmöt hukassa.

Viesti Kirjoittaja Ese »

Hahaha v....enpä oo taas hetkee naurannu näin, melkosta puristelua prkl vähä ku omaa puristelis. :D Taitaapi 156 jäähdytys järjestelmä sitten tehdä muutaman ylimääräsen mutkan verrattuna 164 q4 ku siinä oli aina että litkut pihalle litkut sisää ja kovaa ajoo. Nyt vähä tirautti hepi päätä ni heti kapyysi kylmänä, mutta ei siinä täytyy kokeilla noita kiitoksia vaan kovasti on tää kyllä huippu foorumi. Täytyy tässä palailla asiaan miten kävi.... :D
Ese vaan

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 156 lämmöt hukassa.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tietysti omat ohjeet on tessuun, ei v6:een. Ei pitäisi kuitenkaan paljoa erota tuo operaatio. Kuulostaa hankalalta, mutta ei se oikeastaan ole. Monta kertaa tessua ilmannut ja ikinä ei ole "laakista onnistunut", kokeillut vaikka kuinka montaa tekniikkaa. Aina on viikko-pari pitänyt lisätä nestettä, ennen kuin kaikki on varmasti kunnossa. Ei pulputa millään, ei ilmaa muka missään, mutta silti vaan jostain sitä ilmaa vielä tulee.

Avatar
toolman
Viestit: 1486
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Re: 156 lämmöt hukassa.

Viesti Kirjoittaja toolman »

Koskaan en ole bussoa ilmannut, aina on lähtenyt kiertämään kun vaan lisää nestettä.

Avatar
VMTD
Viestit: 3336
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: 156 lämmöt hukassa.

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Kaada tarpeeksi hissuksiin nesteen koneeseen niin ilmaa ei jää jerjestelmään.

Ese
Viestit: 91
Liittynyt: 29 Syys 2009, 19:39
Car(s): 156 2.5 V6 sw
Exät: 164 Q4 ja 33 1.5 4x4
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 156 lämmöt hukassa.

Viesti Kirjoittaja Ese »

Hahaha naapuritki kattoo et mitä se pumppaa tuolla. :D Hmmm ei tästä nyt taida tulla mitään...pitääkö se sit tyhjätä kokonaa ja alottaa alusta? Ilma ropusta tul litkut siellä ei ollu ilmaa....pitäskö auto olla keula ylös vai alas helpottaakseen asiaa?
Ese vaan

Avatar
toolman
Viestit: 1486
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Re: 156 lämmöt hukassa.

Viesti Kirjoittaja toolman »

Miks tällä säällä pitää saada lämmintä kabiiniin? Sitä se automaatti-kylmästointikin varmaan ihmettelee? Lopeta nysvääminen ja baanalle! 8)

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: 156 lämmöt hukassa.

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Vanhemmissa V6 on sit kaksi ilmausruuvia. Toinen on siis syylärin oikeassa yläkulmassa ja toinen metalliputkessa (10mm kuusioruuvikanta) imusarjan takana/alla. Putki on kiinnitetty venttiilikopan pulttien alle. Eselläkö on loppusarjan 156? Mulla oli GTA -02 ja siitä en löytänyt vai oliko se joku 3.2-koneen muutos kun onhan siinä paisarikin toisella puolen konehuonetta. Mut kaikista 2.5-koneista se on löytynyt, mutta kaikki mitä oon tutkinut ovat olleet vanhempia.

Mulla oli GTAssa kanssa vähän ongelmia saada nesteet kiertämään, mutta lopulta lähti kun vaan piti paisarin korkkia auki ja ajeli mäkeen välillä nokka ja perä ylös. Kaikki muuta ovat ilmaantuneet vähemmälläkin vaivalla.
Abarth 500 Esseesse

Ese
Viestit: 91
Liittynyt: 29 Syys 2009, 19:39
Car(s): 156 2.5 V6 sw
Exät: 164 Q4 ja 33 1.5 4x4
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 156 lämmöt hukassa.

Viesti Kirjoittaja Ese »

Voihan visva sanon minä, ei siinä nyt eilen ainakaan ne puristelut ja nauvuttamiset auttanu eipä tuu lämmintä. Heh joo tosiaan ei sitä päivällä tarvii mut iltasella sen verran koleampaa että vetää tuulilasin ja muut ihan vesihuuruu ni joutuu ajaa pyyhkiät päällä illal. Sekä et sekottaa sen lämppärin tosissaan ku sieltä tulee vaan helv kylmää ni hampaat lyö loukkua. :-D Nooh mites onkos tämä nyt sit hyvä vai huonno homma tämä loppusarjan vehe? :roll: Nooh ilmeisesti tarkoitat tätä roppua jos saan tän kuvan tähän ängettyä? Mites tämä ilmaus roppu toimii parhaiten, eli minkä laisia temppuja se vaatii toimiakseen kone käynnissä vai ei jne?
Liitteet
Ilmausroppu3.jpg
Ilmausroppu3.jpg (47.3 KiB) Katsottu 4173 kertaa
Ese vaan

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 156 lämmöt hukassa.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Kai ne nesteet ihan varmasti kiertää siellä myös...?

Avatar
Polforea
Viestit: 11216
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: 156 lämmöt hukassa.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

En tunne ko. autoa kovin hyvin, mutta näetkö lämppärin kennon letkuja ja pääsetkö kokeilemaan lämpiääkö ne? Jos lämpiää, pitäisi lämmön päästä kennolle asti.

Jos ainoa oire on, ettei sisälle tule lämmintä, eli kone lämpiää normaalin oloisesti, lämmöt pysyy tasaisena, kennon letkut lämpiää jne, niin on myös pakko kysyä että onko autossa automaatti-ilmastointia? Nimittäin jos on, onko jo varmistettu, että se ei vaan luule että kabiinissa on kuuma (eli onko sisätilan lämpöanturi(t) johdotuksineen kunnossa) ja puske siksi kylmää? Sinällään ihan oikein lähteä jahtaamaan vikaa sieltä, mihin on viimeksi koskettu (etenkin kun samassa yhteydessä oire tuli), mutta joskus onnistuu samaan aikaan tulemaan uusi vika sekoittamaan pakkaa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Ese
Viestit: 91
Liittynyt: 29 Syys 2009, 19:39
Car(s): 156 2.5 V6 sw
Exät: 164 Q4 ja 33 1.5 4x4
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 156 lämmöt hukassa.

Viesti Kirjoittaja Ese »

Hmmm kuullostas tietty ihan mun tuurille että näin kävisi, mutta vähän kyl epäilyttää kova olis tutina että liittyy siihen nesteissin kajoamiseen. Onkos siinä akun päässä olevassa pinkassa releitä ni mitään ilmastointiin liittyvää koska sitä joutu kans siinä rytäkässä siirteleen itse asiassa koko akkukin oli irti...mut tiiä sit. Noh kuha tuossa varmistus tuo toinen ilmaus roppu et onko se tuo kuvassa oleva ni pääsis kokeilee sitä. Jep nesteet kiertää ja hyvin kiertääkin oikee litisee ja lätisee eli siitä pikku pillistäkin tulee letku täydeltä. :D
Ese vaan

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 156 lämmöt hukassa.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Automaatti-ilmastoinnilla akkuun liittyvää:
Jos akku on irti, kytkettäessä takaisin paikalleen on odotettava 2min tekemättä _mitään_ autolle. Tällä ilmastointi opettelee nollakulman tmv. itselleen uusiksi, jonka jälkeen se saattaa jopa toimia...

Avatar
toolman
Viestit: 1486
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Re: 156 lämmöt hukassa.

Viesti Kirjoittaja toolman »

Aquatica kirjoitti:Automaatti-ilmastoinnilla akkuun liittyvää:
Jos akku on irti, kytkettäessä takaisin paikalleen on odotettava 2min tekemättä _mitään_ autolle. Tällä ilmastointi opettelee nollakulman tmv. itselleen uusiksi, jonka jälkeen se saattaa jopa toimia...
Täh, yleensä nää akun diibadaabat menee toisesta korvasta saman tien, mutta nyt on pakko kysyä että mistä sä tätä paskaa oikein keksit?
Ei siinä muuta mutta joku pian rikkoo autonsa näillä sun "ohjeilla".

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 156 lämmöt hukassa.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Häh? Rikkoo? :lol:

Tuo lukee ihan korjaamomanuskassakin... :roll: Se, oliko se nollakulma vai mikä, en muista. Ainakin ex-tessu tykkäsi ilmastoinnin kohdalla kyttyrää, jos meni laittamaan virrat päälle liian nopeasti akun kytkemisen jälkeen (suuntaukset/lämmöt pävi)

EDIT:
Näemmä eLearn ei puhu tuosta mitään. Tai en ainakaan äkkiseltään Electrical equipmentin alta sitä löytänyt, tosin en k.o opuksesta löydä ylipäänsä koskaan mitään, niin se ei varmaan ole oleellista :mrgreen:

Ese
Viestit: 91
Liittynyt: 29 Syys 2009, 19:39
Car(s): 156 2.5 V6 sw
Exät: 164 Q4 ja 33 1.5 4x4
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 156 lämmöt hukassa.

Viesti Kirjoittaja Ese »

Nooh pojat pojat eipäs nyt nahistella. ;) Nimittäin ongelma ratkesi tavallaan, nimittäin olin tulemassa tähän pisteeseen että kun ilmaukset nesteet jne näyttäs olevan kondiksessa ja niin kuin joku viittasikin että sähkö puolessa jotain voisi olla ni tuumin tuossa että nappaan akun johon irti jolloinka eletroniikka buuttautuisi mutta totesin sen työlääksi ja rupesin napsimaan sulakkeita järestään irti ja takaisin kas kummaa. Yhden sulakkeen takaa löytyi lämppärin laitteisto joka heräsi eloon takaisin kytkettyäni sulakkeen hetken kuunneltuani surinaa ja epämäärsätä louskutusta lämppärin/koje laudan sisästä kun hiljeni tuumasin että kärry tulille ja volaa rupes tulee lämmintä niin että muillekkin jakaa! :D Joten jotain perää tossa sun nollakulma jne hommeleissa oli, että nyt visainen kysymys mistä sä tollasia hifi tietoja kaivoit kyselee onnellisen lämpöinen alfa kuski. Kiitokset taas kaikille henkisestä ja tietämyksellisestä tuesta! 8)
Ese vaan

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 156 lämmöt hukassa.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Jotta Toolman saisi mielenrauhan:
WARNING When reconnecting the negative
battery cable after having disconnected
it, wait for 2 minutes before turning the key
to enable the climate control system to reset
actuator strokes properly.
Lähde: Alfa Romeo 156 User Manual, Boselift.
Tuo on suoraan saatavilla, kun en nyt muista/löydä kyseessä ollutta korjaamokirjallisuutta, josta saman tekstin lukenut. Eli se surina ja muut hassut äänet oli juurikin sitä, kun ilmastointi asettaa läpät eri asentoihin ja oppii raja-arvot (oletan), joilla sen tulee toimia. Kun ne on opittu, osaa se suunnata puhalluksen oikein ja ymmärtääkseni myös yhtälailla lämpötilansäädön.

Ja vähän on tietoutta kaivettu sieltä ja täältä, aika paljon tältä foorumilta, mutta myös alfaowner.comista ja alfa156.netistä nyt pari esimerkkiä listattuna. Tietysti se, että on 2010 alkaen ollut n. 3.5vuoden ajan kolme eri yksilöä 156:sta, on käytännössä tullut nähtyä myös kaikenmoista.

Ja Toolman, edelleen:
Sikäli jos jossain neuvon jotain väärin, joka on varsin mahdollista, niin herra on hyvä ja huomauttaa siitä? Mitenkäs muuten sitä voi tietää, jos meni metsään? Muistan muutamia kertoja, joissa mennyt metsään puhtaasti ajattelemattomuutta ja yhtälailla muutamia keissejä, joissa se on ollut puhdasta tietämättömyyttä tahi ymmärtämöttömyyttä, mutta joku on kyllä siitä sitten tupannut myös huomauttamaan... Sillähän sitä oppii? :shock:

Ese
Viestit: 91
Liittynyt: 29 Syys 2009, 19:39
Car(s): 156 2.5 V6 sw
Exät: 164 Q4 ja 33 1.5 4x4
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 156 lämmöt hukassa.

Viesti Kirjoittaja Ese »

Nii meinaat siis että iha käyttö ohje kirjasta mikä rötköttää tuolla munkin hanska lokerossa, vai? :)
Ese vaan

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 156 lämmöt hukassa.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Juuri sieltä :mrgreen:

Olen sen lukenut kannesta kanteen läpi kaksi kertaa. Ensimmäinen oli ensimmäisen version, toinen kerta oli kun tuli tuo Boselifti hommattua. Nykyisestä en ole lukenut, kun ei tuo saksankieli oikein taitu ja ei meinaa löytyä pirullakaan tuohon olevaa manuaalia o_o

Avatar
gtvaj
Viestit: 1323
Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
Paikkakunta: Kangasala

Re: 156 lämmöt hukassa.

Viesti Kirjoittaja gtvaj »

No tulipa luettua vikakoodit ja tyhmänä opittua taas jotakin uutta :shock:
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi

Ese
Viestit: 91
Liittynyt: 29 Syys 2009, 19:39
Car(s): 156 2.5 V6 sw
Exät: 164 Q4 ja 33 1.5 4x4
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 156 lämmöt hukassa.

Viesti Kirjoittaja Ese »

Hahaha taas perinteistä ei niittä "ohjekirjoja" ennenkään oo luettu eikä tarvittu, :D noh ehkäpä ensi kerralla muistaa ekana edes vähä sieltä kurkata joo voisko olla että vaikkutti tähän luku päätökseen että juurikin entisen auton ohje kirja oli saksaksi ni eipä sieltä tullut kun ne nippelimmät tiedot katottua mut nyt tuolta on hyvä lukee ku ihan suomeks raapustettu versio tässä. :)
Ese vaan

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: 156 lämmöt hukassa.

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Ese kirjoitti:Voihan visva sanon minä, ei siinä nyt eilen ainakaan ne puristelut ja nauvuttamiset auttanu eipä tuu lämmintä. Heh joo tosiaan ei sitä päivällä tarvii mut iltasella sen verran koleampaa että vetää tuulilasin ja muut ihan vesihuuruu ni joutuu ajaa pyyhkiät päällä illal. Sekä et sekottaa sen lämppärin tosissaan ku sieltä tulee vaan helv kylmää ni hampaat lyö loukkua. :-D Nooh mites onkos tämä nyt sit hyvä vai huonno homma tämä loppusarjan vehe? :roll: Nooh ilmeisesti tarkoitat tätä roppua jos saan tän kuvan tähän ängettyä? Mites tämä ilmaus roppu toimii parhaiten, eli minkä laisia temppuja se vaatii toimiakseen kone käynnissä vai ei jne?
Hyvä kun selvisi. Mutta juurikin tuo on se kakkosilmausroppu joka näköjään löytyy kaikista 2.5-koneista muttei ainakaan 3.2. Mä oon ilmannut kone sammuksissa kun sieltä lentää niin sairaasti kuumaa nestettä jos on käynnissä.

Mut vielä tästä myöhemmästä keskustelusta, niin vanhoille (siis ennen boseliftin diginäyttöjä) automaatti-ilmastoinnillehan on olemassa joku boottaus-protokolla samoin kuin eculle ja kaasuläpällekin, mut en tähän millään muista miten se tehtiin. Jotenkin siinä käännettiin ilmastoinnin namiskat tiettyihin asentoihin ja virtaa päälle ja pois. Tiedä sit miten näissä uudemmissa se näissä uudemmissa tehdään, onko vaan just noin että akku irti ja hetken päästä kiinni ja odotellaan kunnes läpät hakee paikkansa.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 156 lämmöt hukassa.

Viesti Kirjoittaja Finest »

Omassa esiboseliftissä ilmastoinnin läpät liikkuvat aina kun akku on ollut irti.
Ihan sama onko käynnissä vai vaan virrat päällä.
Mitään eroa puhalluksessa tai suuntauksessa en ole huomannut kummallakaan tavalla.

Edit: Automaattinen ilmastointi autossa
Viimeksi muokannut Finest, 21 Heinä 2014, 23:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 156 lämmöt hukassa.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Näissä on selkeästi eroja. Tosiaan boseliftissä (ainakin itselläni) tuppasi suuntaus menemään Dualzonella täysin pihalle, jos virrat laittoi päälle ennen läppiensäätymistä. Jos taas antoi olla niin kauan kun surisi, sitten virrat päälle, kaikki OK.
Sitten jos on taas tuo "puoliautomaatti-ilmastointi", jossa sanotaan mihin puhalletaan ja lämpötila, niin ei kai tuossa läpät koskaan kiinni menekään...? Kuitenkin mitään automatiikka läppien suhteen ei taida olla, paitsi mahdollisesti lämminilmaläpän asento (en tiedä toteutusta, en ole tutkinut)

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: 156 lämmöt hukassa.

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Kun kääntää puhalluksen nollaan, niin ympäri kojetaulua kuuluu läppien liikettä, niin veikkaisin menevän nollaan...joskus mulla oli ekassa 156:ssa, (-98 aut.ilm) vika, ettei puhaltanut suoraan eteen ollenkaan. Ainostaan tuulilasille ja jaloille. Mutta sen sai toimimaan tolla em.boottauksella, jonka tekivät huollossa. Oisko ollut vaan akku irti ja kiinni?! Mut kuitenkin lähti toimimaan puhallukset joka suuntaan.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 156 lämmöt hukassa.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

@Finest:
Toki ne läpät kääntyilee, kun laittaa virrat päälle -> ilmastointi saa käskyjä puhallussuunnasta ymv. Mutta jos kalibrointi ei ole kohdillaan, ei välttämättä puhalla oikein/oikeaan paikkaan/oikeaan aikaan (väärä lämpötila). Sitä tarkoitin tuolla odottamisella.

@m.sa:
Automaatti-ilmastointi on näissä tietääkseni aina sähköohjattu, koska muuten menisi ns. hankalaksi ja tuohan kuulostaa ihan "perinteiseltä" automaatti-ilmastoinnilta.
Sitähän se sitten suristelee, kun akku kytketään: etsiskelee läppien ääriasennot (näin oletan. Eculla tieto sitten prosentuaalisesti esim. läppien aukiolosta, joka määrää suunnan), jotta osaa toimia oikein. Tuo läppäresetti kuulostaa juurikin siltä, minkä ainakin uudemmat tekee automaattisesti kun akku on kytketty ja odotetaan se pari minuuttia (vaikka siinä säädössä taitaa mennä lähemmäs minuutti kuin kaksi)

Puoliautomaatissa kuitenkin, vaikka olisi sähköohjattu, niin tietääkseni ilmastointi ei käskytä mitään muuta kuin puhaltimen nopeutta ja lämpöläpän asentoa. Kaikki muu on kuskin varassa (lämpötilan säätö ja suuntaus), enkä ole tuossa JTD:ssä kuullut mitään surinoita tuon tiimoilta, paitsi sisäilmankierron läpän aukeamisen ja kiinnimenemisen. Eipä se tietenkään tarkoita, etteikö se muutakin tekisi...

Avatar
koltiainen
Viestit: 718
Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51
Paikkakunta: Palokka

Re: 156 lämmöt hukassa.

Viesti Kirjoittaja koltiainen »

Eihän toi nykyautoissa mitään uutta ole, omistamissani volvo traktoreissa oli saman tyylinen toimenpide akun vaihdon jälkeen. Piti opettaa automaattilaatikon matopurkki toimimaan ecu:n ja laatikon kanssa.
Se tehtiin niin että pantiin ykkönen päälle jarru pohjaan ja kaasu täysille. Kiekat ei nouseet koneessa mutta laatikon matopurkki teki resetin ja vaihtoi paljon paremmin kuin ennen resettiä.

Vastaa Viestiin