JTS vai TS, infoa kaivataan

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
AKaT
Viestit: 57
Liittynyt: 08 Kesä 2014, 15:19
Car(s): Alfa 156 sportwagon super, GTV TS, 166 TS
Exiä Alfa 75 TS ja 1.6, 164 TS, 155 TS, 2000 berlina,
Fiat 125 S, 132, Argenta...
Paikkakunta: Espoo

JTS vai TS, infoa kaivataan

Viesti Kirjoittaja AKaT »

Kertokaapa viisaat tietäjät Alfa kuumeen (156) riivaamalle kumpi parempi. Onko alkupään JTS moottoreissa jotain lastentauteja? Tai onko "tauteja ollenkaan. Entäpä JTS:n luistonesto, ajonvakautus Ym. Aiheuttavatko ongelmia vai toimivatko? Saako kytkettyä pois? Ja kaikkea muuta mahdollista mitä tulee mieleen. Kiitos etukäteen.

Avatar
Dio Natale
Viestit: 858
Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
Paikkakunta: Hackensack NJ

Re: JTS vai TS, infoa kaivataan

Viesti Kirjoittaja Dio Natale »

Nopeasti tähän hätään tule muuta mieleen kuin nokat (jts)jos on ajettu väärillä öljyillä .
molex to sata, lose all your data.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: JTS vai TS, infoa kaivataan

Viesti Kirjoittaja Finest »

Mallia en omista, mutta ihan kuin jossain päin foorumia olisi keskustelua nokista ja öljystä.
Varmaksi en sano, kun en viitsi etsiä. :grab:

Avatar
gtvaj
Viestit: 1323
Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
Paikkakunta: Kangasala

Re: JTS vai TS, infoa kaivataan

Viesti Kirjoittaja gtvaj »

Taitaa ne nokat olla kuin 2.5 naku audin kone, menevät kaikista 120-180 tkm välissä, toki oikeilla öljyillä kestää paremmin.
Molemmissa on osassa sama öljynkulutus tauti, jos sen päästää vähiin voi varautua laakeriremonttiin.
Jakohihnan kun vaihtaa ajallaan ja öljyä koneessa niin eiköhän molemmilla ole metrejä edess lähes " rajattomasti"
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi

AKaT
Viestit: 57
Liittynyt: 08 Kesä 2014, 15:19
Car(s): Alfa 156 sportwagon super, GTV TS, 166 TS
Exiä Alfa 75 TS ja 1.6, 164 TS, 155 TS, 2000 berlina,
Fiat 125 S, 132, Argenta...
Paikkakunta: Espoo

Re: JTS vai TS, infoa kaivataan

Viesti Kirjoittaja AKaT »

Ei tarvitse heti nyrkillä läväyttää. Yritin kyllä etsiä, mutta olen "hieman" huono näiden tietsikoiden kanssa. En sellaista edes itse omista. Ainakaan "jts" haulla ei antanut mitään tulosta. Pitää ymmärtää meitä kivikaudella asuviakin ja laittaa vaikka vinkki miltä palstalta/sivulta juttua löytyy.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11227
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: JTS vai TS, infoa kaivataan

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Alkupään JTS ja 16v TS lienevät ongelmallisimmat Alfan moottorityypit kymmeniin vuosiin. Kivoja kyllä jos vaan toimivat, mutta niitä ongelmayksilöitä ei ole ihan vähän.

Ekoissa JTSissä oli muistaakseni ongelmana imukanavien karstaantuminen tukkoon ja nokka-akseleiden kuluminen. Homma korjattiin jossain vaiheessa uudella moottorinohjauksen ohjelmalla ja eri profiilin nenäkepeillä mutta vanhoihin autoihin tehdas ei ilmeisesti ole suostunut maksamaan remontteja. Silloinen maahantuojakin on tuonut oman lusikkansa soppaan käyttämällä huollossa öljyä joka ei vastaa tehtaan vaatimuksia.

TS:t ovat vähän helpompia mutta kyllä nekin usein vähintäänkin syövät öljyä ja rikkovat imunokka-akselin ajoituksenmuuntimia ja ilmamassamittareita. Huonommassa tapauksessa menee sitten kiertokangenlaakereita ja jakohihnoja, hihnankiristin kun on suunniteltu vähän turhan lyhyelle venymisvaralle.
- Epäkelpokeräilijä -

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: JTS vai TS, infoa kaivataan

Viesti Kirjoittaja m.sa »

^^ joo no hätä. Haku vaatii enemmän kuin kolme kirjainta...on hiukka hanurista.

Mut jooh, oma mielipide on, että ennemmin TS, mutta ovat vanhempia. Jos 1.8 ei käy? Siinä ei ole tasapainoakseleita, eli jakopää on paljon simppelimpi. Mut ennen kaikkea, kannattaa käydä muutamaa katsomassa ja koittamassa ennen kuin ostaa päällepäin hienoimman tai halvimman.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
-TTY-
Viestit: 1519
Liittynyt: 06 Heinä 2012, 13:16
Car(s): Y ´96
Ioniq 5 '22
968 "CS" ´92
ex:166 2.5 V6 ´02
156 SW 2.0 TwinSpark ´00
Paikkakunta: Mikkeli

Re: JTS vai TS, infoa kaivataan

Viesti Kirjoittaja -TTY- »

Rasvis kirjoitti:TS:t ovat vähän helpompia mutta kyllä nekin usein vähintäänkin syövät öljyä ja rikkovat imunokka-akselin ajoituksenmuuntimia ja ilmamassamittareita. Huonommassa tapauksessa menee sitten kiertokangenlaakereita ja jakohihnoja, hihnankiristin kun on suunniteltu vähän turhan lyhyelle venymisvaralle.
+1
Itsellä edellisestä TS:stä oli tod.näk. juurikin se ajoituksenmuunnin mennyt (käynnistettäessä dieselimäinen käynti) ja öljyä söi tosiaankin aika reilusti. Jossain välissä laskeskelin jo että tarvitseeko siitä vaihtaa ollenkaan muuta kuin suodatin kun kone tuntui vaihtavan öljyt itsekseen, sen kuin kaatoi vaan lisää sisään. Busso taas ei kadota ollenkaan vaikka kilometrejä on mittarissa enemmän.
Mikä piru sieltä taas on rikki?

Avatar
Aquatica
Viestit: 15032
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: JTS vai TS, infoa kaivataan

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Itse valitsisin TS:n. Kahden sellaisen kokemuksella.
Molemmissa omat murheensa; ajoituksenmuunnin rallatirallattaa kuollessaan iloisesti, terävin tehopiikki häviää ja kulutus nousee hieman. Jakopään yhteydessä "kätsysti" hollilla, ja kun sen tekee 3v/60tkm välein niin ei se nyt niin pitkä aika ole.
Itselläni on ollut molemmissa koneissa öljyvuoto-ongelmaa. Toisessa se oli satavarmana (vanhempi) suodatinjalka, tuossa edellisessä (uudempi) saatoi olla myös suodatinjalka, jonka huomasin öljynvaihdon yhteydessä löysäksi. Mitään näkyvää vanaa ei ollut, vain sellainen pieni "tässä on hieman kosteannäköistä" kohta suodatinjalan selkäpuolella. Kiristys on triviaali homma; kunhan öljynsuodatin on pois paikoiltaan. :roll:

Jakopäästähän nuo on aika äärettömän tarkkoja, kuten myös öljyistä tuntuvat nirsoja olemaan.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4321
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: JTS vai TS, infoa kaivataan

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

AKaT kirjoitti:Kertokaapa viisaat tietäjät Alfa kuumeen (156) riivaamalle kumpi parempi. Onko alkupään JTS moottoreissa jotain lastentauteja? Tai onko "tauteja ollenkaan. Entäpä JTS:n luistonesto, ajonvakautus Ym. Aiheuttavatko ongelmia vai toimivatko? Saako kytkettyä pois? Ja kaikkea muuta mahdollista mitä tulee mieleen. Kiitos etukäteen.
Näistä TS. Mutta miksei V6 - busso vähemmille kilometreille tai JTD paljon ajavalle ? Mielestäni rajasit kaksi parhainta 156-moottoria pois harkinnasta.

JT
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: JTS vai TS, infoa kaivataan

Viesti Kirjoittaja m.sa »

^ juuri näin.
Abarth 500 Esseesse

jaacco
Viestit: 342
Liittynyt: 09 Syys 2011, 08:29
Car(s): Giulia benzina

Re: JTS vai TS, infoa kaivataan

Viesti Kirjoittaja jaacco »

1.8 TS on terästä, muut 156:n moottorit tulee perästä

Ravadas
Viestit: 3
Liittynyt: 30 Elo 2013, 18:51
Car(s): 156 2.0 TS -00
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: JTS vai TS, infoa kaivataan

Viesti Kirjoittaja Ravadas »

Tässä olisi lääkettä kuumeeseen ja halvalla. Ilmastoinnin kun väkertää kuntoon, niin onpa mukava ajella...

http://www.nettiauto.com/alfa-romeo/156/6478306

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: JTS vai TS, infoa kaivataan

Viesti Kirjoittaja DaViega »

JTS:stä jäi niin hyvä maku, että en epäilisi hetkeäkään ottaa sellaista uudelleen. Omani ei syönnyt öljyä, lambdat oli kunnossa koko ajan ilman vaihtamista ja ajaminen oli todella helppoa, JTS;n alavääntö tuntu usein hämmästyttävän kun auto oli lainassa :lol: tehokin tuli tasaisesti koko pitkän kierrosalueen. Liekö ollut ongelmaton yksilö, vai äänekkään vähemmistön mielikuvaa huonomaineisesta moottorista? ;)

Vikalista noissa on kyllä niin 50:50, ettei voi sanoa, kumpi olisi muka parempi pitkässä juoksussa. iäkäs, käyettyauto kun on aina yksilö... Ääni JTS:lle parempien ominaisuuksien johdosta
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: JTS vai TS, infoa kaivataan

Viesti Kirjoittaja palkus »

Kait ne wanhemmat saattaa olla vähän ruosteisiakin, joten niin uusi kuin löytyy, eli jts. :) Ehjän jtässän kun löytää, niin kovaa ajoa vain.

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: JTS vai TS, infoa kaivataan

Viesti Kirjoittaja quppe »

Ravadas kirjoitti:Tässä olisi lääkettä kuumeeseen ja halvalla. Ilmastoinnin kun väkertää kuntoon, niin onpa mukava ajella...

http://www.nettiauto.com/alfa-romeo/156/6478306
Ai tämä yksilö lähti noinkin kauas HKI:n Joupilta. välillä tuota on ikävä jostain syystä :roll: kiertää melkosesti.. ;)

Tällä hetkellä on 2 ex-alfaa nettiautossa myynnissä :D

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: JTS vai TS, infoa kaivataan

Viesti Kirjoittaja willez »

jaacco kirjoitti:1.8 TS on terästä, muut 156:n moottorit tulee perästä
Eikö nämä kaikki koneet ole kokonaan alumiinia (lohko+kansi) ? Muistaakseni tuo kasitappinenkin on täysalumiinikone.

Avatar
mattijus
Viestit: 5257
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: JTS vai TS, infoa kaivataan

Viesti Kirjoittaja mattijus »

willez kirjoitti:Eikö nämä kaikki koneet ole kokonaan alumiinia (lohko+kansi) ? Muistaakseni tuo kasitappinenkin on täysalumiinikone.
Eivät ole. 8V on alumiinia mutta 156:ssa on 16V.
VMP

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: JTS vai TS, infoa kaivataan

Viesti Kirjoittaja willez »

mattijus kirjoitti:
willez kirjoitti:Eikö nämä kaikki koneet ole kokonaan alumiinia (lohko+kansi) ? Muistaakseni tuo kasitappinenkin on täysalumiinikone.
Eivät ole. 8V on alumiinia mutta 156:ssa on 16V.
Aivan. En muistanutkaan. Mites nää 24v kutoset ? Muisti pätkii nyt ja pahasti :oops:

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: JTS vai TS, infoa kaivataan

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Kutoset on täysalumiinikoneita.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
-TTY-
Viestit: 1519
Liittynyt: 06 Heinä 2012, 13:16
Car(s): Y ´96
Ioniq 5 '22
968 "CS" ´92
ex:166 2.5 V6 ´02
156 SW 2.0 TwinSpark ´00
Paikkakunta: Mikkeli

Re: JTS vai TS, infoa kaivataan

Viesti Kirjoittaja -TTY- »

Autowikistä seuraavaa. Meinasin itsekin tarttua lillukanvarsiin, mutta enpä sitten viitsinyt. :)
Kevytmetallinen sylinterikansi ja lohko tai
kevytmetallinen sylinterikansi ja valurautainen lohko
Ensimmäisen sarjan alumiinimoottori vuoteen 1995 on ketjujakopäällä ja uudempi valurautalohkoinen on hihnajakopäällä.
Mikä piru sieltä taas on rikki?

AKaT
Viestit: 57
Liittynyt: 08 Kesä 2014, 15:19
Car(s): Alfa 156 sportwagon super, GTV TS, 166 TS
Exiä Alfa 75 TS ja 1.6, 164 TS, 155 TS, 2000 berlina,
Fiat 125 S, 132, Argenta...
Paikkakunta: Espoo

Re: JTS vai TS, infoa kaivataan

Viesti Kirjoittaja AKaT »

Kiitos kaikille vastauksista ja Ravadakselle tarjouksesta. Farmari on hakusessa ja 1.8 päädyttiin.

Vastaa Viestiin