Jtd tehobokseista

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Caijo-Romeo
Viestit: 1206
Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
Car(s): 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00,159 1.9 Jtdm Q-tronic -07/2.4 Jtdm -07
Paikkakunta: Kylmäkoski

Jtd tehobokseista

Viesti Kirjoittaja Caijo-Romeo »

Tehobokseista en äkkisältään löytänyt ketjua niin aattelin sellaisen perustaa. Tuli vaihdettua v6 166 Jtd:hen ja alkuun tuntui et tehot dieselissäkin piisaa mut nyt kuitenkin tuntuu jo ettei lisätehosta haittaakaan olisi :mrgreen: Uudelleen ohjelmointi olisi varmasti paras vaihtoehto (ja kallein),mutta laadukas tehoboksikin varmasti ajaisi asiansa. Tällä hetkellä 2 houkuttelevinta vaihtoehtoa olisi Magneti Marellin Elaborazioni boksi tai Novitecin powerrail. Marelli irtoisi n.300e Alfastumperilta ja novitec n.400e alfisti shopista. Onkohan noista kellään kokemuksia? Varsinkin Marellin edullinen hinta houkuttelee,etenkin jos tehot suunnilleen luvatut (140hp->175hp). Steinbauer bokseja täällä näkyy olleen muutamissa autoissa mutta hinta menee kyllä yli mun budjetin. Onhan sitten vielä Squadra-tuning jossa ecun saisi ohjelmoitua uusiksi,maksimi ohjelman hinta menee vähän kalliimmaksi mitä noi lisäboksit. Mitään halvinta ebay boksia en aatellu laittaa kiinni. Töissä jo tullut vastaan autoja joissa halppisboksit lisänneet öljymäärää (suuttimet hajonneet),käyntivaivoja jne..Alfoista kuitenkaan ei kokemusta tässä asiassa.
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.

mlatva
Viestit: 355
Liittynyt: 19 Touko 2013, 12:47
Car(s): Dodge Caliber SRT4 Mopar Stage 1 -09,Jeep Patriot 2,2CRD -12EX, 159 2,4 JTDm Qtronic -07(ex) , Saab 9-5 Aero wagon RE85 -05(ex), Volvo V70 D5 -06 (ex), Volvo S60 D5 -02 (ex)
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Jtd tehobokseista

Viesti Kirjoittaja mlatva »

Foorumilla on muutamia Racechip.de:n bokseja ajossa. Mulla myös ja toimii hyvin.

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Re: Jtd tehobokseista

Viesti Kirjoittaja Vode »

Mulla on Fiat Linean 1.3Mjetissä kiinni 50e ebay boksi. Vääntö parani alakierroksilla joka oli aiemmin aika hengetön alue ja yleisesti runtua tuli luvatunoloisesti (90hp/200Nm -> 110hp/230Nm) ja veikkaisin että voi olla tuotakin paremmat lukemat kun race chronolla kellottelin 0-100 aikoja niin pääsin märällä asfaltilla ja kitkarenkailla 1s parempaan aikaan mitä tehdas lupaa. Ei ole ollut ongelmia mitä mainitsit mutta en ole vielä ajanutkaan sillä kuin 10tkm. Yleisestiottaen olen ollut siinä uskossa että nuo plug-in boksit pidentää vain suuttimien aukioloaikoja joten pitäisin rikkoutumisvaaraa aika pienenä. Tietty jos ruuvaa boksista säädöt tappiin niin kai se palamaton tavara sumppuun tiensä löytää.

Avatar
Ricambi
Viestit: 1435
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Re: Jtd tehobokseista

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Siinä mielessä erilliset boxit on hyviä että helppo asentaa ja ottaa pois, taasen jos ecun ohjelmoi tai juottaa uuden lastun homma menee kertaluokkaa vaikeammaksi. Mulla oli 166:ssa vaihdettava "pohja" juotettu lastun tilalle mihin sai vaihdettua helposti takaisin alkuperäisen lastun. Squadran lastua kokeilin mutta en tykännyt, alkoi rytkäyttämään päästäessä kaasun, tämä tietty bensiinikoneella, dieselistä ei kokeumksia.
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69

Avatar
gfj-365
Viestit: 744
Liittynyt: 15 Kesä 2005, 19:02
Paikkakunta: kotka

Re: Jtd tehobokseista

Viesti Kirjoittaja gfj-365 »

Niin, siis karkeasti nämä boxit voi jakaa kahteen ryhmään ;

Niihin jotka nostavat rail- painetta ( yleisimmät )
ja niihin jotka jatkavat ruiskutusaikaa

Melkeimpä kaikki markkinoilla olevat tuotteet, joita saa tosiaan 50e lähtien, nostavat railipainetta,

Eli huijaavat rail-paine anturia.

Näissä tyypillisesti on ruuvisäätö - ja säätö tapahtuu siten, että boxin ollessa kiinni autossa ja ruuvin asennon ollessa x lähdetään

kiihdyttelemään ( miel 3-4 vaihteella ) sinne korkeille ... aina rajottimelle saakka.

Jos ei veto nyykähdä, voi kääntää lisää. Aina siihen asti, kunnes vedossa stoppasee.

Silloin ollaan saavutettu ns ylilyönti tuossa paineen raja-arvoissa. Siitä tullaan hienoinen kääntö ruuvissa takaisin päin.

Silloin ollaan max säädössä 8)

Se on oikeastaan ihan sama, minkä näistä boxeista valitsee, mutta itse en lähtisi monen sadan boxia ostamaan, kun

kunnon ohjelmia alkaa saamaan tarjouksissa alle 400e . ( kyllä penkkisäädöllä )

mutta 50-100e - ja saat rahoille hyvän vastineen.

Kirjoittelin joskus aikaisemmin samasta aiheestakin, en löytänyt ketjua tosin..

Minissä ( 1.6d ) oli vaikutus aikanaan 0-100kmh -2sec G-tech RR mitattuna eli meni 8.4sec

subaru impreza diesel meni alle 8sec, volvo v70 2.4d mitattuna tuli +50nm lisää vääntöä .

jne..
MR-S 1.9 jtd / 156sw Q4

Avatar
Aquatica
Viestit: 15032
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Jtd tehobokseista

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

On olemassa myös toinen tapa, jolla revitään tehoa irti; polttoaineen lämpöanturin dataa sorvaamalla. Perusajatuksena vastuksen lisäys voisi jopa toimia suoraan, mutta määrällistä eroa en osaa sanoa. Anturi jos kertoo aineen olevan lämpöisempää kuin on, syötetään sitä lisää (=railipaine kasvaa) ja ymmärtääkseni tuo on peräti vielä se parempi tapa tehdä, jos ei softata halua. Syykin on simppeli; polttoaineen lämpötila kasvaa = se laajenee. Kun se laajenee, samalla syötöllä samassa ajassa ei saada yhtä paljon lämmintä polttoainetta läpi kuin kylmänä, joten sitä pitää kompensoida.

Avatar
Caijo-Romeo
Viestit: 1206
Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
Car(s): 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00,159 1.9 Jtdm Q-tronic -07/2.4 Jtdm -07
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: Jtd tehobokseista

Viesti Kirjoittaja Caijo-Romeo »

Racechipin halvin (129e) näyttäis tarjoavan aika hyvin rahalle vastinetta jos vaan pääsee suunnilleen ilmotettuihin lukemiin. Rahditkin näyttäis kuuluvan hintaan. Kalliimmilla bokseilla tehon lisäys on melko pientä hinnan nousuun nähden. Mikähän käytännön ero noilla sitten on kun prossun tehot on suuremmat noissa kalliimmissa?"Tiedon käsittely" myös nopeampi. Tosin toi halvin versio varmasti riittäis mulle,vajaa 70Nm maksimissaan tarjoaa lisää,uskoisin et jo 20Nm eronkin tuntisi ajossa,saati sitten jos tolla irtoaisi se n.50-65Nm. Joku säätöhän tossa boksissa näyttäis videon mukaan olevan,työpaikan koneissa kun ei oo kunnon kajareita niin ei täällä tahdo kuulla mitä tossa videolla sanotaan. Ilmeisesti tolla sitten raili paineita rukataan niinkuin gfj-365 kirjoitti.
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

Jtd tehobokseista

Viesti Kirjoittaja Smacket »

RaceChipin osalta itse päädyin tuohon Pro2 malliin, paremman ja nopeamman laiteraudan takia. Tuo halvin taitaa olla aika hidasta tekniikkaa, kun taas Pro2 ja Ultimate lähes identtisiä, eteenkin jos tuosta proosta kääntää ns. nupit kaakkoon. Olisiko noissa raudoissa eroja käytännössä nopeammissa reagointiajoissa ( kaasun vaste ja polttoainesyöttö? ). Ainakin tuo Pro2 vaikuttaa edelleen laadukkaalta tuotteelta - ja toimii :)
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

Avatar
gfj-365
Viestit: 744
Liittynyt: 15 Kesä 2005, 19:02
Paikkakunta: kotka

Re: Jtd tehobokseista

Viesti Kirjoittaja gfj-365 »

Tuohon kaasuun vastaavuuteen löytyy myös oma palikka ...
MR-S 1.9 jtd / 156sw Q4

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Re: Jtd tehobokseista

Viesti Kirjoittaja Vode »

gfj-365:n selvityksen vuoksi tuli taas tänäänkin opittua jotain uutta. Täytyykin kokeilla säätää tuota omaa boksia tuossa lintassa.

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

Re: Jtd tehobokseista

Viesti Kirjoittaja Smacket »

gfj-365 kirjoitti:Tuohon kaasuun vastaavuuteen löytyy myös oma palikka ...
Totta. Katselinkin ihan mielenkiinnosta esimerkiksi Novitecin palikoita - onkohan noista oikeasti jotain hyötyä, vaiko "siirtävätkö" vain pedaalin toiminta-aluetta tiiviimmäksi? Meinaan, että esimerkiksi 80% kaasu onkin käytännössä 100%, jolloin tuo loppu 20% on ns. turhaa liikettä?
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

Avatar
Caijo-Romeo
Viestit: 1206
Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
Car(s): 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00,159 1.9 Jtdm Q-tronic -07/2.4 Jtdm -07
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: Jtd tehobokseista

Viesti Kirjoittaja Caijo-Romeo »

Tuli tilattua Italian speed box. Alle 100e toimituskuluineen ja muutama eri "kartta" tosta boksista löytyy. Lupaavat huimia teho/vääntölukemia,pääasia kuitenkin että ajossa tuntuu hyvältä eikä aiheuta ongelmia,numeroilla niin väliä. Taas kerran tuli siis luotettua italialaiseen laatuun! :-D
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.

vto
Viestit: 128
Liittynyt: 10 Maalis 2011, 16:55
Car(s): Giulietta JTDm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jtd tehobokseista

Viesti Kirjoittaja vto »

Ei tehobokseista, mutta "ohjelmoinnista".

Onko kokemuksia 2.0 JTDm lastutuksesta/ohjelmoinnista/chippauksesta? Olen lukenut internetin kätköistä, että suoraan ohjelmoimalla tehtävä muutos olisi järkevämpi ratkaisu kuin erillinen "tehoboksi".

Vastaa Viestiin