Ilmastoinnin liitokset

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Isola
Viestit: 1964
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Ilmastoinnin liitokset

Viesti Kirjoittaja Isola »

Thesiksen ilmastoinnin puhki hankautuneen putken tilalle olisi vihdoin olemassa uusi. Sen vaihtaminen ei näyttäisi olevan kovin paha rasti. Tuumasin tekeväni tuon itse, kun samoilla nurkilla joutuu joka tapauksessa askartelemaan muutenkin. Diesel-Thesiksessähän ilmansuodatin vaihdetaan näppärästi alakautta, mutta onnistunee ilman nosturiakin kun vähän jumppaa. Tuo putki menee käytännössä samalla vaivalla.

Mutta mutta, koskaan en ole ilmastoinnin liitoksia tehnyt. Pitäisikö kuvan mukaista liitosta kiristäessä ymmärtää asiasta jotakin? Pitääkö tuonne tunkea jonkin sortin rasvaa? Jos, niin millaista? Ei ole tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä ihmisiä – vai miten sen meni?
Kuva
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Ilmastoinnin liitokset

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tiivisteisiin pitäisi ymmärtääkseni laittaa ilmastointiöljyä. Ja järjestelmän toki pitää olla tyhjä. Ja jos se on yli tunnin (tai kaksi) avoin, pitäisi kuivain vaihtaa myöskin. Nämä siis virallisia ohjeita....

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Ilmastoinnin liitokset

Viesti Kirjoittaja palkus »

Käyttää noita oikeanlaisia o-renkaita. Joskus laitettiin kokeeksi normaali venttiilin sielu, kesti päivän. :lol:

Avatar
Isola
Viestit: 1964
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Ilmastoinnin liitokset

Viesti Kirjoittaja Isola »

Kiitoksia. Mites tuo ilmastointiöljy - ei taida olla Motonet-tavaraa? Voiko sen korvata jollain yleisemmällä öljyllä, vai yritänkö ruinata pari tippaa ilmastointihuollosta? Tiivisteissä kuvittelisi menevän jonkin yleisöljynkin, täyttöön saa sitten ilmastointihuolto panna oikeaa tavaraa.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
Ramsester
Viestit: 254
Liittynyt: 24 Marras 2012, 20:41
Car(s): 159 2,2 JTS -06
GTV 2.0 V6 TB -99
Fiat Grande Punto 1.4 Starjet -08
Fiat Bravo 1.4 TJET -08
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Ilmastoinnin liitokset

Viesti Kirjoittaja Ramsester »

En ole koskaan mitään öljyä noihin tiivisteisiin laittanut. Entiseen Mareaan rakentelin ilmastoinnin kahden auton osista ja hyvin toimi ilman öljyä tiivisteissä. (Toimii edelleen, tänään kävi työkaveri pyörähtämässä entisellä Mareallani) Nykyisessä Alfassa etuputki vuoti liitoksesta, O-rengas oli aika heikossa kunnossa. Sopivan kokoista vihreää ei varastosta löytynyt. Laitettiin tavallinen musta, kestää kuulemma aikansa... Tämä tehtiin viime syksynä ja edelleen toimii. Täytyy vaihtaa jossain vaiheessa kuivaimen kanssa samaan aikaan oikeanlainen O-rengas.

Liekö öljyn idea tiivisteissä estää rengasta tarttumasta pintaan... Öljyssä on mukana se keltavihreä väriaine mahdollisten vuotojen paikallistamiseen. Muuta havaintoa öljyn laadusta ei ole.

Isällä on työn puolesta laitteet ja koulutus ilmastointihommiin. Voin kysellä öljystä, jos kiinnostaa.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Ilmastoinnin liitokset

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Isola kirjoitti:Mites tuo ilmastointiöljy - ei taida olla Motonet-tavaraa?
Luulisin, että löytyy Motonetin hyllyltäkin, ainakin Fixusin hyllyssä on PAG100:sta ja 150:stä. Itse en tosin tuon takia kävisi koko pulloa ostamassa.

Tiivisteeksi oikenlainen vihreä O-rengas, niitäkin luulisi löytyvän varaosapuljuista.

Avatar
Skeletor
Viestit: 437
Liittynyt: 11 Huhti 2014, 15:16
Car(s): 156 2,5l V6

Re: Ilmastoinnin liitokset

Viesti Kirjoittaja Skeletor »

Jarsan kirjoitti:
Isola kirjoitti:Mites tuo ilmastointiöljy - ei taida olla Motonet-tavaraa?
Luulisin, että löytyy Motonetin hyllyltäkin, ainakin Fixusin hyllyssä on PAG100:sta ja 150:stä. Itse en tosin tuon takia kävisi koko pulloa ostamassa.

Tiivisteeksi oikenlainen vihreä O-rengas, niitäkin luulisi löytyvän varaosapuljuista.
Kuten Jarsan mainitsi, ei kannata ostaa koko pulloa tiivisteen öljyämisen takia. PAG öljyt ovat hygroskooppisia, eli ne imevät ilmasta itseensä kosteutta kun niiden säilytysastiat avataan. Pikaisella Googletuksella vähän päältä kympin maksaa öljy joten et kivitaloa häviä vaikka hankkisitkin sellaisen. Tosin et voi sitä käyttää enää vuoden päästä käyttää sitä järjestelmän öljyämiseen (etkä ilman AC huoltolaitetta muutenkaan:).

Itse suosittelen käytettäväksi vain ilmastointijärjestelmään tarkoitettuja O-renkaita. Niiden kumimateriaali on suunniteltu kestämään kylmäaineen ja PAG öljyn kemikaaliset rasitukset. Ei kannata myöskään perus vassulla öljytä sitä O-rengasta ellei ole tarkkaa tietoa mitä kemikaaleja se on suunniteltu kestämään. Valitettavasti en nyt muista suoraan sanoa mitä kumilaatua tuon tiivisteen pitää olla etten neuvo väärin. Kannattaa ostaa se jostain huoltoliikkeestä jolla on ilmastointiin speksattuja renkaita. Speksinä "vihreä" ei ole riittävä, joskin sekin voi toimia aikansa.

Summa summarum,
Tiivisteeseen on kyllä ihan hyvä lipaista tippa PAG öljyä jos liitos on kovin tiukka. O-renkaiden kunto ilmastoinnissa on suoraan verrannollinen hienovuotojen määrään. Kiinnityksen osalta pitää ymmärtää vain se, että putken kammetessa liitospintoja vinoon, pitää olla tarkkana että ne saa asetettua suoraan. Jos joudut vänkäämään putkea kulmassa sen vastapeluriin, saatat nirhata O-renkaaseen pienen jäljen, joka voi johtaa hienovuotoon ja järjestelmän ärsyttävään tyhjenemiseen X-aikamäärässä. Niin juu, käytä aina uusia O-renkaita liitosten avaamisen jälkeen.

Avatar
Skeletor
Viestit: 437
Liittynyt: 11 Huhti 2014, 15:16
Car(s): 156 2,5l V6

Re: Ilmastoinnin liitokset

Viesti Kirjoittaja Skeletor »

Nyt muistin kumityypin. HNBR.

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Re: Ilmastoinnin liitokset

Viesti Kirjoittaja Vode »

Kompressoriöljyn kestävät o-renkaat on aina ollut tähän asti vihreitä. Aina kun itse oon noita tehnyt niin olen hakenut marmoritiskiltä oikeet o-renkaat (tai ilmastointihuollosta) ja sitten ilmastointihuollosta tipan kompuraöljyä minigrip pussiin jossa se/ne haetut o-renkaat on. Kuivana en kyllä laittais. Kuitenkin jos menee pieleen niin se on aina se vuotaneen liitoksen kanssa tusaaminen uudelleen + uusi kuivain + täyttö. Kannattaa myös muistaa että se vastakappaleen pinnapultti on alumiinia että se ei mitään hirveitä momentteja kestä.

legza
Viestit: 897
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 ja Focus
Paikkakunta: Hollola

Re: Ilmastoinnin liitokset

Viesti Kirjoittaja legza »

On noita ainakin keltasia ja violettejakin ilmastoinnin putkiin tehtyjä O-rengas tiivisteitä ajoneuvoissa. Muistaakseni ne keltaset on ollu lähes aina tasopinnassa kylläkin.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Ilmastoinnin liitokset

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Skeletor kirjoitti:Kannattaa ostaa se jostain huoltoliikkeestä jolla on ilmastointiin speksattuja renkaita. Speksinä "vihreä" ei ole riittävä, joskin sekin voi toimia aikansa.
Totta, voihan tavan kumisetkin renkaat olla vihreitä ja A/C renkaat olla muutakin kuin vihreää (vaikka yleisesti ne vihreitä onkin). Enivei - vihreällä tarkoitin tietenkin ilmastointikäyttöön tarkoitettua O-rengasta.

Vastaa Viestiin